Polmic - FB

aktualności

Komiczny balet „Don Kichot” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojDon Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Znamy wyniki IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

MeakulturaSpośród blisko 200 zgłoszeń Jury organizowanego przez Fundację Meakultura Konkursu wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych.

Grand Prix ufundowaną przez Instytut Muzyki i Tańca otrzymał Rafał Wawrzyńczyk za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Nagrodę Główną w kategorii artykuł/felieton przyznano Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny"), a w kategorii recenzja/relacja – Karolinie Dąbek za tekst Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando") . Fundatorem Nagrody Głównej w obu kategoriach jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wyróżnienie dla debiutanta ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał Przemysław Górecki za niepublikowany tekst Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz. Nagrodę Specjalną dla zagranicznego krytyka zdobył Dirk Wieschollek za tekst Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance") poświęcony twórczości Jagody Szmytki. Fundatorem rzeczowej Nagrody Specjalnej jest Instytut Adama Mickiewicza.

Nagrodę Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał Adam Wiedemann za tekst Zachód słońca (dwutygodnik.com). Nagrodę Indywidualną Piotra Metza zdobyła Olga Drenda za tekst The Future Sound of Poland (tekst towarzyszący wystawie „140 uderzeń na minutę” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.konkurskropka.pl/wyniki 

Podkowa Leśna | XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Wokół Szymanowskiego – inspiracje, interpretacje

ZAiKSOd grudnia 2018 do marca 2019 roku potrwa XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje. Spotkania festiwalowe będą odbywać się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku raz w miesiącu.

„Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz w Podróżach do Włoch. Twórczość literacka Gospodarza Stawiska, a także stała obecność muzyki w Domu Obojga – Anny i Jarosława w ciągu ich życia to najbardziej oczywiste potwierdzenie szczerości tego wyznania. Zwracanie uwagi na ważne procesy w historii muzyki, wskazywanie podobnych zjawisk w literaturze, akcentowanie szczególnych związków poezji i muzyki stanowiło główną ideę i cel powołania w 2000 roku Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje”. Kontynuacja Festiwalu po 2015 roku jest możliwa dzięki włączeniu się w jego organizację Fundacji Spotkania Muzyczne, działającej przy Związku Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP objął honorowy patronat nad przedsięwzięciem.

Podczas tegorocznego Festiwalu prezentowane będą utwory kompozytorów od Szymanowskiego (postaci, jak wiadomo, szczególnie związanej z Iwaszkiewiczami i Stawiskiem) po współczesnych, których łączy mocne osadzenie w polskiej kulturze, a zarazem naturalne dążenie do wzbogacenia własnego języka o wartości uniwersalne. Program pierwszego koncertu składający się z utworów napisanych przez kompozytorów zapomnianych, dzisiaj odkrywanych, był prezentowany z wielkim powodzeniem w nowojorskiej Carnegie Hall w październiku br. XVIII „Muzyczne Konfrontacje” zakończy prezentacja książki Tomasza Lerskiego Warszawa Jarosława Iwaszkiewicza, spotkanie z jej autorem oraz koncert utworów współczesnych kompozytorów warszawskich.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska

Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Podczas trzech spotkań (1.12.2018, 17.01.2019, 29.03.2019) zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów.

Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.

Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.

Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu o godz. 19:00 poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła – Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Promocja „Rocznika Chopinowskiego”

TiFCKonferencja prasowa z okazji wznowienia przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina „Rocznika Chopinowskiego” i wydania tomu 26. odbędzie się 29 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich przy ul. Krakowskie Przedmieście 32.

Organizatorami uroczystej promocji są: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (założone w 1934) w latach 1956–2001 opublikowało 25 tomów „Rocznika Chopinowskiego”, po czym działalność tę zawieszono. Redaktorami „Rocznika” byli wybitni muzykolodzy i pianiści, m.in. Józef Michał Chomiński, Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Kazimierz Sikorski, Zygmunt Mycielski. Celem „Rocznika” jest prezentacja stanu badań i najnowszych kierunków współczesnej chopinologii w Polsce i na świecie.

Tom 26 ukazał się dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”. Po części oficjalnej wystąpi Thomas Prat (Francja) z recitalem pianistycznym wypełnionym utworami Fryderyka Chopina.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Warszawa | Koncert Orkiestry Dętej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

UMFC28 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert Orkiestry Dętej UMFC.

Pomysł utworzenia światowej klasy zespołu dętego i perkusyjnego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina wyszedł od prof. Mirosława Pokrzywińskiego (ówczesnego kierownika Katedry Instrumentów Dętych) i wiązał się z pragnieniem uświetnienia obchodów jubileuszu 40-lecia istnienia tej katedry. Pierwszy koncert orkiestry, poprowadzony przez Pawła Przytockiego, odbył się w 1998 roku. Z chwilą powołania prof. Jana Jeżewskiego na dyrektora zespołu orkiestra dęta rozpoczęła regularny udział w życiu koncertowym uczelni, podejmując współpracę ze specjalizującym się w tej dziedzinie dyrygentem Grzegorzem Mielimąką, a od 2013 roku – z Robertem Rumbelowem. Wśród niezwykle różnorodnych utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdziemy wielkie dzieła mistrzów z całego świata oraz znakomite kompozycje współczesne. Rokrocznie wypełniona po brzegi Sala Koncertowa zaświadcza o wielkiej sympatii publiczności dla wspaniałych występów tego zespołu.

Wieczór muzyczny 28 listopada w Sali koncertowej UMFC otworzy Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego. Następnie zabrzmią utwory Richarda Straussa, Charlesa Gounoda, Bohuslava Martinů, Dariusa Milhauda, Johana de Meija. W programie znajdzie się również Polonez dla przyjaciół Macieja Małeckiego. Utwór powstał na zamówienie Orkiestry Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie, i łączy w sobie dwa hymny narodowe: Polski i Stanów Zjednoczonych. Ten stylistyczny zabieg jest symbolem przyjaźni łączącej oba państwa. Umieszczenie utworu w programie środowego koncertu ma szczególny wymiar, gdyż Orkiestrę poprowadzi amerykański dyrygent Robert W. Rumbelow – I dyrygent uniwersyteckiego zespołu.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 14 listopada 2018 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bydgoszcz | IV Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”

AM BydgoszczW dniach 27-28 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy odbędzie się IV Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”, kontynuująca cykl sympozjów pod nazwą „Interpretatio artis musicae”.

Igor Strawiński postulował, by nie „fetyszyzować swej narodowości, gdyż sztuka winna dążyć do wartości uniwersalnych i łączyć wszystkich ludzi w jedną społeczność, uznając ideę piękna i poszukiwania wiecznej prawdy oraz powszechnego dobra”. Karol Szymanowski, wypowiadając się na temat społecznych funkcji muzyki polskiej, apelował: „niech będzie «narodową» w rasowej swej odrębności, niech jednak bez lęku dąży tam, gdzie wznoszone przez nią wartości stają się już ogólnoludzkimi”. Wiek XXI, epoka globalizacji i uniwersalizacji kultury, zachęca do zadawania pytań o aktualność dyskursu stawiającego na jednej szali tożsamość narodową artysty i tworzonej przez niego sztuki, na drugiej – uniwersalizm postaw artystycznych.

Podczas konferencji zostaną omówione zagadnienia tożsamości narodowej w muzyce, funkcji folkloru w kreowaniu dzieł muzycznych, polemiki estetyczne, które wywarły wpływ na upowszechnienie się określonych postaw artystycznych w muzyce, i autorefleksji kompozytorskiej jako świadectwa określonych postaw estetycznych.

Integralną częścią konferencji są koncerty, uwzględniające w repertuarze utwory twórców polskich i ukraińskich.

POBIERZ: program Konferencji

Warszawa | „Debussy – nasz współczesny”

Nowy teatrPrzypadające w tym roku stulecie śmierci Claude’a Debussy’ego zespół Chain Ensemble uczcił zamówieniem cyklu miniatur nawiązujących do estetyki, inspiracji i brzmienia utworów francuskiego twórcy. Utwory zostaną prawykonane 27 listopada 2018 roku o godz. 19:00 na scenie Nowego Teatru.

Składający się z sześciu ogniw zbiór jest hołdem kompozytorowi, który wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki współczesnej jako nowator harmonii i „muzyczny poeta”. Każdy z zaproszonych do projektu twórców na swój sposób opisuje cechy muzyki Debussy’ego obecne w kompozycji własnej. Aleksander Kościów stworzył „miniaturę namalowaną kolorami i refleksami przetłumaczonymi z estetyki impresjonizmu”. W utworze Lidii Zielińskiej odnajdziemy „balansowanie, niekiedy dramatyczne, na granicy tak pięknie zanegowanej przez Debussy’ego harmonistę-sonorystę”. Dla Tadeusza Wieleckiego ważna była inspiracja „postawą poety […] osoby, która między innymi próbuje uchwycić nieuchwytne”. Grażyna Pstrokońska-Nawratil podjęła próbę „uchwycenia momentu muzycznej ciszy, kiedy to w upalny dzień słońce u szczytu swej drogi rozwarstwia światło i łagodzi kontury, które odrealniając się w rozgrzanym powietrzu tworzą oniryczne wizje”. W miniaturze Macieja Jabłońskiego „punktem wyjścia dla inspiracji twórczością Claude’a Debyssy’ego jest harmonia obecna w jego dziełach […] łączona z obróbką kolorystyczną”. Natomiast Sławomir Wojciechowski stworzył utwór, który „niemal w całości składa się z fragmentów wyjętych z muzyki Claude’a Debussy’ego: krótkie cytaty z partytur, dosłowne bądź zinstrumentowane, łączą się w spójną całość z samplowanymi cytatami z różnych okresów historii fonografii”.

Do Debussy’ego nawiązał również Witold Lutosławski, cytując w swoim Grave motyw otwierający operę Peleas i Melizanda.

Podczas koncertu zabrzmi też muzyka samego Debussy’ego – Sonata na flet, altówkę i harfę, jedno z ostatnich i najwybitniejszych dzieł Mistrza, oraz zachwycające zestawienie „muzyki ducha” z „muzyką ciała” w Danse sacrée et Danse profane na harfę i zespół smyczkowy.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach na: http://www.nowyteatr.org

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl