Polmic - FB

aktualności

Jubileuszowy Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – XV edycja

Warszawa SingeraDo 2 września 2018 roku potrwa XV Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”.

Festiwal Singera to już renomowana marka i kulturalna wizytówka Warszawy. Co roku teatry, sale koncertowe, centra muzyczne, klubokawiarnie, plenery – od Pragi po Wolę – wypełniają koncerty, spektakle, projekcje filmowe, warsztaty tańca, spacery, spotkania literackie. Jubileuszowa 15. odsłona festiwalu kultury żydowskiej jest wyjątkowo bogata, pełna gwiazd oraz młodych wykonawców. Wielość gatunków muzycznych i teatralnych, przemieszanie stylów i trendów – a wszystko pod wspólnym mianownikiem: inspirowane kulturą żydowską, zarówno tradycyjną, jak i współczesną.

Pomiędzy inauguracją a finałem 9 dni koncertów znakomitych muzyków z Polski i zagranicy. Podczas koncertu muzyki i poezji żydowskiej „Kadisz” 31 sierpnia zabrzmią kompozycje Rafała Grząki, Janusza Senta, Andrzeja Seroczyńskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert „Jerzy Petersburski, Władysław Szpilman. Nowe pokolenie Polska 100”: Orkiestra Adria zaprezentuje utwory Szpilmana i Petersburskiego – legendarnych kompozytorów, twórców wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku Polski i świata. Natomiast 2 września znakomici artyści – skrzypkowie Katarzyna Duda i Mariusz Patyra oraz altowiolista Krzysztof Chorzelski i wiolonczelista Marcin Sieniawski –wykonają w Synagodze im. Nożyków kwartety smyczkowe Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl 

Warszawa | I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

ChopinI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w Warszawie w dniach 2–14 września 2018 roku.

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości NIFC we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują wydarzenie o wyjątkowym charakterze. Bezprecedensowy na skalę światową Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych jest krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina. Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego. Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy. W trzecim sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Orkiestra ta pod batutą wybitnego maestro Grzegorza Nowaka podczas dwóch koncertów inauguracyjnych wykona koncerty Fryderyka Chopina, a także À la recherche de la symphonie perdue autorstwa Pawła Szymańskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie Konkursu.

„WarszeMuzik”: Koncert finałowy

Warsze„WarszeMuzik” to cykl interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegający na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego. Koncert finałowy tego projektu odbędzie się 27 sierpnia 2018 roku przy ul. Złotej 62 o godz. 18:00.

Obszar byłego getta, znajdujący się w ścisłym centrum współczesnej Warszawy, jest krzyczącym znakiem, materialną i kulturalną wyrwą w środku miasta. Znak ten dla wielu Warszawian pozostaje wyparty lub zapomniany. Rozpadające się żydowskie kamienice ustępują miejsca biurowcom warszawskiego „city”, ginące ślady dawnej Warszawy znikają wraz z rozwojem nowoczesnej metropolii. Koncerty z cyklu „WarszeMuzik” są gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy mogą nawiązać lub umocnić wzajemne relacje. Odbiorcy koncertów mieszkający w nielicznych ostańcach getta, a także w ich sąsiedztwie, mogą odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W programie znajdą się zapomniane utwory kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego, tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego i związanych z Warszawą: Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga i Aleksandra Tansmana. Ponadto zostanie zaprezentowany Phantom of a Fugue izraelskiej kompozytorki Aviyi Kopelman.

Kuratorami cyklu są flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha, którzy wezmą również udział w koncertach. Wystąpi zespół Hashtag Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę wydarzenia na FB.

Nagrania Chopin University Press 2018

ChopinWydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Chopin University Press przekazało do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze płyty:

 

Marta Ptaszyńska: Missa solemnis ad honorem Sancti Joannis Pauli II (2014–2015) (UMFC DVD 101)

Ars Paschalis (UMFC CD 104)

Roman Maciejewski: Suita hiszpańska (UMFC CD 105)

Organy miasta Siedlce (UMFC CD 106)

AVE - Aldona Nawrocka ( UMFC CD 108)

Paweł Gusnar. Saxophone Varie vol. 3 (UMFC CD 110–111)

Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn - Paweł Łosakiewicz, Lilianna Stawarz (UMFC CD 112–113)

Zygmunt Stojowski, Ludomir Różycki: Sonaty / Sonatas (UMFC CD 117)

Młodzi kompozytorzy warszawscy (UMFC CD 118)

Dziękujemy!

Muzyka w Świątyniach: odkryj historię Częstochowy

CzestochowaW dniach 13–18 września 2018 roku Instytut Rozwoju Sztuki oraz Filharmonia Częstochowska zapraszają na cykl trzech wyjątkowych koncertów historycznych.

Podczas koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski opowie słuchaczom o dziejach częstochowskich świątyń i zaprezentuje m.in. stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum. Przybliży publiczności niezwykłe historie, a także zwróci uwagę na detale architektury, które stanowią o wyjątkowości Kościołów. W trzech świątyniach, które skrywają dusze artystów tworzących ich piękne wnętrza, zabrzmią perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka.

W programach usłyszymy przejmujące utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy też Wojciecha Widłaka. „Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach muzyki chóralnej. Każdy z koncertów będzie unikatowy i niepowtarzalny i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy o architekturze i historii częstochowskich Kościołów.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

Warszawa | SuperSam + 1: Nicola Hein & Łukasz „Twix” Jędrzejczak

SuperSam20 września 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

SuperSam + 1 to cykl wystąpień mistrzowskich. Zaprezentują się w nich uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 20 września po raz pierwszy spotkają się na scenie Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

Nicola L. Hein jest gitarzystą, artystą dźwiękowym i filozofem, aktywnym na niemieckiej i międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Gra na gitarze rękami i kostką, a także wieloma różnymi przedmiotami: śrubami, linijką, wełną stalową, smyczkiem, papierem ściernym, magnesami i innymi, wykorzystując potencjał gitary jako źródła dźwięków. Ponadto, sztuka dźwiękowa (instalacje dźwiękowe, instrumenty site-specifc, konceptualne kompozycje dla muzyków improwizujących itd.) oraz współpraca interdyscyplinarna (taniec, instalacja, video art itd.) stanowią dla niego bardzo istotny element twórczości poza grą na gitarze.

Łukasz „Twix” Jędrzejczak to artysta dźwiękowy, który współtworzy takie zespoły, jak: T'ien Lai, Alameda 5 czy efemeryczny duet Mina. Gra na: syntezatorach, organach, samplerach oraz perkusjonaliach. Interesuje go field recording. W 2017 roku wraz z Rafałem Kołackim oraz Elżbietą Schulz wydał kolekcję nagrań terenowych zarejestrowanych w Marrakeszu. Od 2016 roku zajmuje się także tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych (Popołudnie Fauna w reż. Dominiki Knapik, Strach zżerać duszę w reż. Agnieszki Jakimiak).

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Katowice | Silesia a cappella

Silesia26 sierpnia 2018 roku o godz. 19.00 w katowickim Kościele pw. św. Józefa Robotnika (ul. Mikusińskiego 8) odbędzie się ostatni koncert muzyki chóralnej z cyklu „Silesia a cappella”.

W nawiązaniu do idei przewodniej tego cyklu przedstawiającego dzieła chóralne wybitnych śląskich twórców w kontekście literatury światowej, tym razem kompozycje Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i przedstawiciela młodego pokolenia Adriana Robaka, zestawione zostaną z dziełami pioniera stylu koncertującego Lodovico Viadany oraz niemieckich twórców muzyki barokowej – Hansa Leo Hasslera i Johanna Hermanna Scheina. Utwory zaprezentuje zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Contento Core od początku swojego istnienia, a powstał z inicjatywy dyrygentki Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej w 2007 roku, pielęgnuje w swoim repertuarze muzykę chóralną różnych epok – od renesansu po współczesność. Tym niemniej szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka wokalna XVI–XVIII wieku, którą interpretuje zgodnie z ideą wykonawstwa historycznego. W swoim dorobku artystycznym Contento Core ma dwie płyty: Księga Psalmów w polskiej muzyce barokowej oraz KurPieśni, prezentująca pieśni kurpiowskie w wielogłosowym opracowaniu polskich kompozytorów XX wieku – Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty – oraz oryginalne melodie pieśni w wykonaniu dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.

Koncert poprowadzi Aleksandra Rudzka-Kurdyś.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.silesia.art.pl 

Zielona Góra | II Corno – Brass Music Festival

CornoW dniach 26 sierpnia – 2 września 2018 roku odbędzie się II edycja festiwalu Corno – Brass Music Festival.

Corno – Brass Music Festival to połączenie warsztatów, koncertów kameralnych i symfonicznych, wykładów, wystawy instrumentów, zajęć indywidualnych i grupowych, zajęć dla profesjonalistów i pasjonatów, wydarzeń otwartych dla szerokiej publiczności w kilku lokalizacjach Zielonej Góry. Festiwal skupia doskonałych, światowej sławy muzyków, szeroką publiczność, ale także rozbudza sympatię i przywiązanie do pięknego miasta Zielona Góra. Organizatorzy to zielonogórzanie, uczniowie Iwana Moroza, którzy po kilkunastu latach dalszej edukacji w najlepszych europejskich uczelniach, a także u wybitnych wykładowców postanowili wrócić i swoje doświadczenie przekazać rodzinnemu miastu.

W II edycji Corno – Brass Music Festival weźmie udział 24 artystów i ponad 70 uczestników międzynarodowych warsztatów muzycznych. Soliści, kameraliści, muzycy orkiestrowi, pedagodzy i profesorowie wyższych uczelni przybędą z najważniejszych ośrodków kulturalnych Polski, Europy i świata. Odbędą się wykłady, treningi mentalne i zdrowotne, międzynarodowa wystawa instrumentów blaszanych oraz siedem koncertów. Podczas koncertu dwóch zespołów waltorniowych – Virtuoso Horn Duo i Hornet Quartet – 28 sierpnia o godz. 19:00 w Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Elegy for 5 horns Kazimierza Machali.

Szczegółowy program – na stronie: http://corno.pl/ 

Katowice | Klasyka w filmie

FŚNa kolejne wakacyjne spotkanie z muzyką 25 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Śląskiej zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Krzysztofa Dobosiewicza.

Wielokrotnie, m.in. do Bez lęku Petera Weira, włączano do ścieżek dźwiękowych filmów najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Muzykę patrona filharmoników słyszymy w filmach fabularnych i dokumentalnych, m.in. w Dowcipie Mike’a Nicholsa, Hazardzie, Bogach i LSD Petera Mettlera, Krystynie, córce Lavransa Liv Ullmann czy Wypadku Lecha Majewskiego. Nie zawsze pamiętamy, jak często muzyczne arcydzieła wykorzystane zostają w filmie. Czasem znacząco, czasem bez sensu. Orkiestra przypomni niektóre z takich prób. Podczas koncertu zabrzmią również słynne utwory symfoniczne, wykorzystane w takich filmach, jak Oczy szeroko zamknięte, Pluton, Star Trek, Prometeusz czy Mechaniczna pomarańcza.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu