Polmic - FB

aktualności

Kraków | Multi-perkusista Martin Grubinger z Sinfoniettą Cracovią

SC9 listopada 2019 w ICE Kraków odbędzie się Wielka Gala Jubileuszowa obchodzącej 25-lecie istnienia Sinfonietty Cracovii. Gwiazdą tego wyjątkowego wieczoru z cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" będzie słynny wirtuoz Martin Grubinger, powszechnie uznawany za najwybitniejszego żyjącego multi-perkusistę. U jego boku Sinfonietta Cracovia wykona pod batutą Jurka Dybała utwory Johna Corigliana i Krzysztofa Pendereckiego.

Martin Grubinger jest laureatem m.in. nagrody Leonarda Bernsteina oraz nagrody Fundacji Würthów. Jako solista występował z tak znakomitymi orkiestrami jak Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich czy Orkiestra Filharmonii Nowojorskiej, a swoje kompozycje dedykowali mu tacy kompozytorzy, jak Friedrich Cerha czy Peter Eötvös. Swój debiutancki album Drums'n'Chant perkusista wydał w prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon; metafizyczne pieśni, medytacje i chorały gregoriańskie zanurzone w dźwiękach instrumentów perkusyjnych z różnych stron świata wzbudziły entuzjazm krytyków i publiczności na całym świecie. W dotychczasowej dyskografii artysty dla legendarnej niemieckiej wytwórni znajdują się już cztery albumy.

W trakcie jubileuszowej odsłony cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" ten zjawiskowy zaklinacz instrumentów perkusyjnych wraz Sinfoniettą Cracovią wykona Koncert na perkusję Johna Corigliana o znamiennym tytule ConjurerCzarodziej. Wydarzeniem wieczoru będzie zaś polska premiera nieco enigmatycznego utworu, którego pierwsze i jak dotąd jedyne wykonanie miało miejsce w 2000 roku w Hanowerze: Muzyki na flety proste, marimbę, perkusję i smyczki pióra związanego z Sinfoniettą Cracovia od lat inicjatora powstania Orkiestry ‒ Profesora Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór zwieńczą brawurowe wykonania prawdziwych przebojów muzyki klasycznej: Symfonii nr 41 C-dur "Jowiszowej" Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz I Symfonii D-dur Klasycznej op. 25 Siergieja Prokofjewa. Koncert będzie symboliczną kulminacją rocznicowych celebracji 25. sezonu artystycznego powracającej z jubileuszowego tournée po Azji Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji ‒ na stronie: www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Jarosław Siwiński „Chopin urojony”

SiwinskiFundacja Automatophone zaprasza do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (siedziba przy ul. Pańskiej 3) na instalację dźwiękową Jarosława Siwińskiego Chopin urojony, która będzie prezentowana w dniach 9–17 listopada 2019 roku od godz. 12.00.

Na instalację składają się komputerowe wariacje oparte na przetworzonych i zmultiplikowanych motywach, przebiegach i harmoniach pochodzących z walców i etiud genialnego Fryderyka. Wszystkie urojenia wykonywane będą przez fortepian autonomiczny Yamaha Disklavier. Fortepian Yamaha Disklavier udostępniony został dzięki uprzejmości Yamaha Music Europe Spółka z o.o. Oddział w Polsce.

W programie koncertu-instalacji znalazły się cykl etiud Chopin Elements (2012) oraz premierowe Walce urojone (2019), których zamówienie i prezentacja dofinansowane zostały ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wernisaż wystawy odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Dodatkowe informacje – na stronie https://artmuseum.pl/pl/wydarzenia/jaroslaw-siwinski-chopin-urojony 

Katowice | Iwona Sobotka na 90-lecie Muzeum Śląskiego w Filharmonii Śląskiej

FSWyjątkowa okazja połączy 8 listopada 2019 roku dwie rdzennie śląskie instytucje. Będziemy wtedy świętować 90-lecie Muzeum Śląskiego, które w niezwykłej, muzycznej oprawie uczci swój jubileusz koncertem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej wraz z Iwoną Sobotką, pod batutą Juozasa Domarkasa.

Koncert 8 listopada o godz. 19.00 będzie obfitować w muzykę niezwykle barwną i nieprzypadkową. Nie sposób przecież uczcić święta tak ważnej dla regionu instytucji bez kompozytorów i dzieł odnoszących się bezpośrednio do Śląska. Dlatego też w programie nie mogło zabraknąć Tryptyku śląskiego Witolda Lutosławskiego oraz kompozycji Ludomira Różyckiego, tak silnie przecież związanego z Katowicami i tutejszą Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną (dziś Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego).

Metafizyki koncertowi doda muzyczna interpretacja poezji Jana Kasprowicza ukazana w dziele Karola Szymanowskiego, a podniosłość chwili podkreśli IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego. Solo wystąpi Iwona Sobotka – gwiazda estrad międzynarodowych, artystka o wyjątkowej wrażliwości, która specjalnie na tę okazję, pierwszy raz w swej karierze wykona wspomniane op. 5 Szymanowskiego.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Podkowa Leśna | XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”

KonfrontacjeFundacja Spotkania Muzyczne oraz Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku zapraszają od 10 listopada do 1 grudnia 2019 roku na XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który w tym roku odbędzie się pod hasłem „Wokół Szymanowskiego”.

Temat XIX Festiwalu ma szczególne uzasadnienie w Stawisku: miejscu, z którym Karol Szymanowski był blisko związany. W programie wydarzenia znajdują się utwory wybranych kompozytorów bezpośrednio poprzedzających czas Szymanowskiego, a także jemu współczesnych oraz tych twórców XX i XXI wieku (znanych i mniej znanych), których inspirował. Istotnym elementem festiwalu będą prezentacje wybranych tekstów Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, związanych z twórczością i postacią Karola Szymanowskiego.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli tacy znani polscy wykonawcy, jak Polonika String Quartet, Ravel Piano Duo, skrzypek Piotr Pławner, sopranistka Joanna Freszel, pianiści Bartłomiej Kominek i Piotr Sałajczyk. Wybrane teksty Jarosława Iwaszkiewicza i Anny Iwaszkiewiczowej poświęcone Karolowi Szymanowskiemu zaprezentują Zbigniew Zamachowski i Magdalena Warzecha.

W ramach Festiwalu odbędzie się również wystawa wybranych archiwaliów muzycznych ze zbiorów muzeum pt. „Wokół Szymanowskiego na Stawisku”.

Autorką koncepcji merytorycznej Festiwalu jest muzykolog dr Alicja Matracka-Kościelny.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stawisko.pl 

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Sondarte

Zaledwie dwa dni przed Narodowym Świętem Niepodległości, 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbędzie się koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal, celebrujący stulecie uznania przez Portugalię niepodległej Polski.

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami z zagranicy organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”. W lipcu utwory polskich kompozytorów zabrzmiały podczas festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 w Tallinie, natomiast w listopadzie polskich kompozycji można będzie wysłuchać w stolicy Portugalii.

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. Koncert odbędzie się w centrum muzyki i sztuki O'culto da Ajuda, które działa od 2014 roku pod auspicjami Miso Music Portugal, promując działania eksperymentalne w zakresie muzyki i jej relacji z innymi sztukami. Zabrzmi Pełnia Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – ojca polskiej muzyki elektronicznej. Uwór wchodzący w skład cyklu poświęconego czterem porom roku miał swoją premierę w Polsce w 1980 roku podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Usłyszymy także -onym (2011) Wojtka Blecharza – pierwszy utwór kompozytora na live electronics, Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska", oraz PRIMORDIUM: Encephalon Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Program dopełni światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Poznań | III Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival

Tromboholizm„Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival” – wyjątkowe wydarzenie na mapie Poznania, które zrzesza puzonistów z całej Polski oraz Europy – odbędzie się w dniach 9–10 listopada 2019 roku.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Sepia Ensemble, a współorganizatorem Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz klasa puzonu tejże Akademii. Podczas Festiwalu odbędą się koncerty, wykłady oraz kursy mistrzowskie, prowadzone przez znanych puzonistów z całego świata. W tym roku wykładowcami będą: Thomas Leyendecker (Berliner Philharmoniker, Hochschule für Musik F. Mendelssohn Bartholdy w Lipsku), György Gyivicsan (Akademia Muzyczna im. F. Liszta w Budapeszcie), Tomasz Hajda (NOSPR w Katowicach, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), Grzegorz Nagorski (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz Maciej Łakomy (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu).

Podczas trzeciej edycji Festiwalu będziemy mogli wziąć udział w koncercie połączonych klas puzonu Akademii Muzycznych z Lipska, Budapesztu, Wrocławia, Szczecina i Poznania, w koncercie jazzowym zespołu Nagorski/ Banyś i koncercie wykładowców. Zabrzmią utwory na puzon autorstwa kompozytorów z całego świata, w tym polskich twórców: Sonata Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, For Joseph i My Master Piotra Banysia. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się prawykonanie kompozycji Sol – solo Dio! adiunkta Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Zielona Góra | Koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości

FZ8 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda będzie miał miejsce koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości. Utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego i Krzesimira Dębskiego wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i pianista Piotr Banasik pod batutą maestro Czesława Grabowskiego.

Z okazji Święta Niepodległości muzyka polska będzie rozbrzmiewać w czterech odsłonach: romantyczna uwertura do opery Paria Stanisława Moniuszki, wirtuozowsko-narodowa Fantazja na tematy polskie A–dur Fryderyka Chopina, efektowna parafraza słynnego na całym świecie Kaprysu a-moll Niccolò Paganiniego w oryginalnej szacie fortepianowo-orkiestrowej Witolda Lutosławskiego oraz filmowa suita Krzesimira Dębskiego – muzyka napisana do ekranizacji jednej z najpopularniejszych powieści dziecięcych W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza.

Wariacje na temat Paganiniego Lutosławskiego nie są jednak zwyczajnym opracowaniem, lecz przekomponowaniem muzycznego przeboju i nadaniem mu indywidualnego rysu, głównie w zakresie harmoniki i faktury charakterystycznej dla doświadczonego już kompozytora. Wariacje zyskały z czasem rangę wielkiego przeboju. Weszły do repertuaru wszystkich znaczących duetów fortepianowych na świecie; są dziś najczęściej wykonywanym utworem kompozytora.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmoniazg.pl/ 

Poznań | Witraż Czasu – prawykonanie koncertu Janusza Stalmierskiego

AMW piątek 8 listopada 2019 o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu prawykonany zostanie Koncert fortepianowy "Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, Rektora Akademii Muzycznej Im. I. J. Paderewskiego. W utworze skomponowanym dla uczczenia jubileuszu 100-lecia poznańskiej uczelni jako solistka wystąpi prof. Joanna Marcinkowska.

Tak jak wpadające przez witraż słońce czyni mroczne wnętrze pełnym barw, tak osobowości wybitnych absolwentów i pedagogów nadają charakter i blask ich Alma Mater. Od Filharmonii Poznańskiej i artystów związanych z poznańską Akademią Muzyczną uczelnia na swoje setne urodziny otrzyma wyjątkowy, koncertowy prezent.

Muzycy Filharmonii Poznańskiej pod batutą dr. Jakuba Chrenowicza dokonają prawykonania Koncertu fortepianowego „Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, skomponowanego specjalnie na tę okazję. W programie znajdą się także kompozycje Franza Xavera Scharwenki – Uwertura do opery Mataswintha, Romana Palestra – Tańce weselne z baletu Pieśń o ziemi, Aleksandra Tansmana – III Symfonia koncertująca na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę.

Wśród wykonawców: pianiści Joanna Marcinkowska i Michał Francuz, skrzypek Marcin Suszycki, altowiolista Dominik Dębski, wiolonczelista Józef Czarnecki. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpi pod batutą Jakuba Chrenowicza. Koncert poprowadzi Mikołaj Rykowski.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttps://amuz.edu.pl/

Warszawa | V Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikW dniach 7–21 listopada 2019 roku w Warszawie odbędzie się piąta edycja Festiwalu Kwadrofonik.

Światło i dźwięk – to dwie siły natury oddziałujące na nasze zmysły. W pojemnym i tolerancyjnym uniwersum sztuki światło i dźwięk mają prawo się spotkać. I właśnie patrzenie, widzenie, dostrzeganie, cieniowanie, interpretowanie światła, jego znaczenia i barw – zarówno przez przez reżyserów, kompozytorów, czy zaproszonych muzyków – będzie tematem tegorocznej odsłony Festiwalu Kwadrofonik: czarno-biały, niemy film Bustera Keatona okraszony arcybarwnymi, nietypowymi brzmieniami instrumentów perkusyjnych w muzyce autorstwa duetu Pękala/Kordylasińska/Pękala, dwa czarne fortepiany z których pianiści Lutosławski Piano Duo wydobędą wszystkie odcienie arcydzieł francuskiego impresjonizmu – od bieli do czerni, czy piosenki niewidomego pieśniarza Moondog’a w kameralnej odsłonie Natalii Przybysz, Raphaela Rogińskiego i słoweńskiego tria Širom – to propozycje kolejnej edycji Festiwalu.

21 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie miała swoją warszawską premierę kompozycja na instrumenty klawiszowe i perkusję autorstwa członków zespołu Kwadrofonik Urlicht – czyli praświatło. Nowy projekt jest muzyczną interpretacją zjawiska światła: nie tylko jako siły fizycznej, ale też czystej energii, która istniała od samego początku bytu wszechświata. Kwadrofonik w projekcie Urlicht tworzy formę wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.kwadrofonik.pl