Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Inauguracja cyklu koncertowego 2020 w Zamku Królewskim

Zamek2 lutego 2020 roku o godz. 18.00 w przepięknej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert muzyki polskiej, inaugurujący nowy cykl koncertowy „Nie tylko klasycznie”. Uroczysty wieczór w uroczystej atmosferze z udziałem znakomitych wirtuozów!

Wystąpią Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, wiolonczelista Tomasz Strahl i skrzypek Jakub Jakowicz pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Artyści zaprezentują utwory Romualda Twardowskiego, Mikołaja Góreckiego i Sławomira Czarneckiego.

Lituania (2011) Romualda Twardowskiego powstała z okazji uroczystości 100-lecia urodzin Czesława Miłosza. Kompozytor, znawca muzyki litewskiej, wykorzystuje tu jej specyficzny charakter, nawiązując do tradycyjnej formy „sutkine” ( z szybkimi wątkami melodycznymi) i do fraz „raudy” (o elegijnym charakterze). W Melodiach kurpiowskich (2016) kompozytor odwołuje się do kurpiowskiej muzyki ludowej uwypuklając jej oryginalne piękno i powab; utwór został zamówiony przez wykonawców lutowego koncertu – Łomżyńską Filharmonię.

Mikołaj Górecki stworzył swoją Elegię (2014) na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową specjalnie dla Tomasza Strahla i zadedykował mu ten utwór. Kolejna dedykowana wiolonczeliście kompozycja, którą usłyszymy w jego wykonaniu podczas koncertu, to Concerto Lendinum (2005) Sławomira Czarneckiego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Utwór prezentuje efekt poszukiwań własnego stylu, własnego rozumienia piękna dźwiękowego i ładu harmonicznego poprzez łączenie elementów zaczerpniętych z tradycji (forma koncertu barokowego, melodyka ludowa regionu Lubelszczyzny) z elementami modernistycznymi (strukturalizm, spektralizm, repetytywność, elementy sonoryzmu i minimalizmu). Z kolei Narew Concerto (2019) Czarneckiego dedykowany jest maestro Janowi Miłoszowi Zarzyckiemu i powstał na zamówienie Filharmonii Łomżyńskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zamek-krolewski.pl/koncerty/repertuar/cykl-muzyczny-2020 

Wrocław | Wieloświat

NFM2 lutego 2020 roku o godz. 17:00 w Narodowym Forum Muzyki wystąpi unikatowy zespół – NFM World Music Orchestra, której kierownikiem artystycznym jest kompozytor, sitarzysta i pedagog Jerzy Adam Nowak.

Jerzy Adam Nowak ukończył kompozycję w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Był dwukrotnie stypendystą Rządu Indii – studiował klasyczną muzykę Indii w Shri Ram Bhartiya Kala Kendra w New Delhi. Jako sitarzysta, solista zespołu klasycznej muzyki indyjskiej „Shanti Path” występował w Polsce, Czechach, Niemczech i we Włoszech. Jest autorem muzyki do ponad trzydziestu spektakli teatralnych prezentowanych w kraju i za granicą, a także do kilkunastu filmów dokumentalnych. W swej pracy teoretycznej bada związki między umysłem a dźwiękiem i poszukuje źródeł muzyki zarówno w sensie historycznym jak i psychologicznym.

Podczas najbliższego koncertu w NFM zabrzmi muzyka Jerzego Adama Nowaka w trzech improwizacjach artystów NFM World Music Orchestra: I. Wieloświat stanów splątanych, II. Wieloświat stanów urojonych, III. Wieloświat stanów osobliwych. Jak zaznacza autor projektu: „Istnieje kosmologiczna koncepcja, że nasz Wszechświat nie jest jedynym Wszechświatem – że istnieje bardzo wiele Wszechświatów określanych mianem Wieloświata. Niezależnie od tego, na ile ta koncepcja jest prawdziwa czy fałszywa, żyjemy niewątpliwie w psychologicznym Wieloświecie naszych własnych istnień. Każde istnienie to Wszechświat niepojęty i dynamiczny. Każde istnienie zderza się z innymi istnieniami, tworząc rzeczywistość bytów i zjawisk. Muzyka świata jest zderzeniem wielu światów – urojonych, splątanych i osobliwych”.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Katowice | Atom String Quartet w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gra Rachmaninowa

POSIPodczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Jelenia Góra | Karnawał życzeń

FD31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert karnawałowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Artura Zagajewskiego.

Mniej formalny, wywodzący się z operetki musical, w XX wieku święcił triumfy także dzięki filmowym ekranizacjom. Te nieśmiertelne wersje ze srebrnego ekranu do dziś darzymy estymą. Nie dziwi zatem, że niezapomniana muzyka Leonarda Bernsteina z musicalu West Side Story została wybrana w głosowaniu uczestników programu „filharmonia / ostrożnie wciąga!” jako jedna z trzech pozycji repertuarowych obecnego sezonu artystycznego.

Podobnie jest z porywającą muzyką jaką pisał Maurice Ravel. Mistrz instrumentacji i jego poruszające Bolero oraz równie interesujący Poemat choreograficzny „La Valse” z pewnością zadowolą każdego melomana. Do naszych życzeń dokładamy Koncert na dwa flety, który Artur Zagajewski napisał dla Filharmonii Dolnośląskiej w ramach Programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej oraz cenieni na całym świecie wirtuozi fletu – Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – pod batutą Szymona Makowskiego.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/karnawal-zyczen,2880?did=4641 

Rzeszów | Koncert karnawałowy w Filharmonii Podkarpackiej – prawdziwe przeboje sal koncertowych!

FPProgram koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego anonsuje prawdziwe przeboje sal koncertowych.

Świetnie zinstrumentowane scherzo symfoniczne Paula Abrahama Dukasa Uczeń czarnoksiężnika (1897) to muzyczne wyobrażenie dowcipnej ballady Goethego, a Danse macabre (1874) Camille’a Saint-Saënsa przedstawia fantastyczną historię o szalonym tańcu śmierci. Drugi z utworów Saint-Saënsa – Rondo capriccioso (1863) – już od Introdukcji czaruje romantyczną emocjonalnością i efektowną wirtuozerią skrzypiec. Pole do popisu dają również Melodie cygańskie (1878) Pabla Sarasatego będące połączeniem cygańsko-węgierskiego tonu z czardaszem. Duże wymagania stawia wykonawcy także rapsodyczny, przesycony atmosferą tajemniczości Poemat (1896) Ernesta Chaussona, szczególnie w zakresie różnicowania odcieni dźwięku.

Odmienny język twórczy przyniesie ze sobą Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę – 1988) Witolda Lutosławskiego. Kompozytor pisał: „ Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co III Symfonia i Łańcuch I".

Utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska i Michał Orlik.

Katarzyna Senderska

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 

Wyniki I etapu 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird21 stycznia 2020 roku został rozstrzygnięty I etap Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Alicja Gronau (przewodnicząca), Marcel Chyrzyński, Paweł Gusnar, Monika Kędziora i Aldona Nawrocka, wybrało do II etapu następujące utwory:

Nemesis, godło PHOENIX

Me and another one, godło aditolek

Ukwiał pustelnik, godło Matricaria chamomilla

Fala pomarańczowo-zielona, godło ÓWSANALIN

O pewności, godło Merciless Efficiency

Limitation, godło DON GIOVANNI

ertk, godło Siddhartha

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu w Sali Melcera UMFC. O terminie i wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

Warszawa | Koncert z okazji 80. urodzin Krzysztofa Jakowicza

FN28 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital mistrzowski Krzysztofa Jakowicza z okazji jego 80. urodzin. W interpretacji wybitnego skrzypka oraz pianisty Roberta Morawskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Henri Vieuxtempsa, Aleksandra Zarzyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego. W jego Sonacie a-moll partia fortepianu zyskuje dużo bardziej okazały kształt i szczególnie w efektownej trzeciej części zdradza wirtuozowskie aspiracje kompozytora.

Aleksander Zarzycki podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu. Jednym ze znanych utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego na skrzypce i fortepian jest Partia, w której kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 

Katowice | Dzieło Możdżera ponownie w Filharmonii Śląskiej

FSMissa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/