Polmic - FB

aktualności

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl 

Litewskie tournée Sinfonii Varsovii

svW dniach 20–21 kwietnia 2018 roku Sinfonia Varsovia i Dawid Runtz wystąpią wspólnie podczas kwietniowego tournée. Razem z litewską skrzypaczką Dalią Kuznecovaitė zagrają dwa uroczyste koncerty w Wilnie i Kłajpedzie, dając okazję Polakom i Litwinom do wspólnego świętowania 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Drugie już w tym roku zagraniczne tournée Sinfonii Varsovii jest elementem obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas koncertów w Wilnie i Kłajpedzie orkiestra wystąpi w towarzystwie dwóch młodych i wyjątkowo utalentowanych artystów. W II Koncercie skrzypcowym d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego solistką będzie Dalia Kuznecovaitė – niezwykle utytułowana litewska skrzypaczka. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, a jako solistka koncertowała m.in. w Meksyku, Kanadzie, Francji czy Niemczech. Na podium dyrygenckim stanie natomiast 25-letni Dawid Runtz. Dyrygent, zaledwie dwa lata po ukończeniu studiów, ma na swoim koncie szereg prestiżowych wyróżnień, zarówno na polu dyrygenckim, jak i kompozytorskim. Od grudnia ubiegłego roku pełni funkcję pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej. Podczas litewskiego tournée, oprócz dzieła Wieniawskiego, Dawid Runtz zadyryguje Koncertem na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz VII Symfonią A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Koncert w Kłajpedzie odbędzie się w ramach 43. edycji Wiosennego Festiwalu Muzyki – jednego z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej w regionie.

Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o koncercie na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej

POR20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod batutą Michała Klauzy wykona dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Andrzej Panufnik (1914-1991) pisał o genezie Uwertury bohaterskiej: „Pomysł przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję. Straciłem mój optymizm”. Do utworu powrócił na początku lat 1950-tych: „Byłem w stanie zrekonstruować z pamięci formę utworu z 1939 roku: nie tylko pierwszy temat, ale i drugi, wprowadzony przez skrzypce, którym towarzyszą instrumenty dęte drewniane, grające temat w odwróceniu z dwutaktowym opóźnieniem. […] Po serii dysonansowych współbrzmień, granych fortissimo przez całą orkiestrę, następuje tryumfalna kulminacja, z której wyłania się «bohaterski» akord Es-dur”.

Mieczysław Wajnberg urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej. Wojenna odyseja rzucała nim w różne strony (przeżył ją jako jedyny w swej najbliższej rodzinie). Ostatecznie osiadł w Moskwie, protegowany przez Szostakowicza, który cenił Wajnberga nadzwyczajnie. Mimo że do Polski przyjechał tylko raz (na „Warszawską Jesień” 1966), jego związki z krajem pochodzenia nie zostały zerwane, o czym świadczy najlepiej monumentalna wokalno-instrumentalna VIII Symfonia „Kwiaty polskie” (1964) do słów Juliana Tuwima. Mniejszym, ale jakże wdzięcznym dziełem w tym rodzaju, jest trzyczęściowa suita orkiestrowa Melodie polskie (1950), która zabrzmi podczas koncertu.

Ponadto zespół zaprezentuje The Lark Ascending ucznia Maurycego Ravela Ralpha Vaughana Williamsa i Suitę z muzyki do filmu 5 dni – 5 nocy op. 111a Dmitrija Szostakowicza.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.

„Scena klasyczna” w TVP Kultura w nowej odsłonie

Scena_klasyczna19 kwietnia 2018 roku na antenę TVP Kultura powraca pasmo koncertowe „Scena klasyczna”, prezentujące najciekawszych młodych muzyków klasycznych, laureatów prestiżowych konkursów w kraju i za granicą. Pierwszym gościem będzie flecistka Marta Chlebicka, laureatka konkursu Młody Muzyk Roku 2018.

W programie wystąpią zarówno uznani muzycy, jak i stawiający pierwsze kroki w samodzielnej karierze utalentowani polscy wykonawcy. Mini recitalowi towarzyszy krótka rozmowa o najnowszej płycie, trasie koncertowej, kompozycji prezentowanej w programie czy zdobytym niedawno wyróżnieniu. „Scenę klasyczną” prowadzi Barbara Schabowska, dyrektor TVP Kultura.

19 kwietnia o godz. 00:05 wystąpi 17-letnia flecistka Marta Chlebicka – zwyciężczyni organizowanego przez TVP Kultura, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca konkursu „Młody Muzyk Roku” 2018, laureatka kilkudziesięciu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. W programie zagra dwa utwory: Sonatę na flet i fortepian Francisa Poulenca oraz Fantazję „Rigoletto” op. 335 Wilhelma Poppa. Marcie Chlebickiej będzie akompaniować na fortepianie Hanna Sosińska-Kraski.

26 kwietnia o godz. 22:55 widzowie poznają klarnecistę Andrzeja Cieplińskiego, zdobywcę m.in. prestiżowego tytułu New Talent of The Year 2015 na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie, na którym reprezentował Polskie Radio. 10 maja o godz. 21:50 wystąpi duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala. Tworzą go wibrafonista i perkusjonista Miłosz Pękala oraz grająca na marimbie Magdalena Kordylasińska-Pękala. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Wykonają m. in. L’Angelique Witolda Lutosławskiego oraz autorski Modular #2 Miłosza Pękali.

W kolejnych odcinkach wystąpią m.in. Trio im. Wiłkomirskich, Polish Cello Quartet oraz gitarzysta Piotr Przedbora.

Premierowe odcinki „Sceny klasycznej” w TVP Kultura we czwartki po godz. 21:00 oraz na https://vod.tvp.pl/ 

Gdańskie Koncerty Towarzyszące XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018

gktPiosenki Agnieszki Osieckiej i Mroza w wykonaniu Chóru Mundus Cantat, występy chórów z Norwegii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii – ta muzyczna uczta czeka trójmiejską publiczność w ramach Gdańskich Koncertów Towarzyszących XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018.

Już 21 kwietnia rusza cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących, które są częścią Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018. Chór Festiwalowy Mundus Cantat zaprasza do Osiedlowego Domu Kultury na godz. 17.00 na koncert pt. „Osiecka chóralnie i inne hity muzyki popularnej”. W repertuarze zespołu znajdą się najpopularniejsze piosenki Agnieszki Osieckiej oraz znane nam z radia przeboje, takie jak Nie mamy nic do stracenia Mroza i Sound’n’Grace, czy Starboy zespołu The Weekend.

Jeżeli ktoś nie będzie mógł przybyć na ten koncert, będzie miał szansę usłyszeć Mundus Cantat w podobnym repertuarze już 28 kwietnia w Ratuszu Staromiejskim (godz. 19.00), gdzie wystąpi wraz z chórem Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia). Nasi goście z dalekiej Norwegii zaprezentują zarówno utwory ludowe z dalekiej Północy jak i jazzowe ballady. W czasie koncertu będą zbierane datki w imieniu Fundacji na rzecz Magdaleny Piorunek. Od urodzenia zmaga się ona z poważną chorobą - Postępującym Rdzeniowym Zanikiem Mięśni (SMA typ 1 Werdniga-Hoffmanna).

Natomiast 14 lipca o godz. 19.00 w Oliwskim Ratuszu Kultury będzie można usłyszeć występ Chóru Szkoły dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania). W programie koncertu znajdzie się muzyka religijna oraz klasyczna.

GKT zakończy koncert kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado, który wystąpi 21 września w Osiedlowym Domu Kultury „Piastuś” i zaprezentuje latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach.

W ramach projektu odbywają się również warsztaty chóralne: „Chór – muzyczna aktywizacja drogą reintegracji społecznej” oraz „I Ty możesz zabrać głos”, skierowane do młodzieży skupionej w Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Gdańsku. Uczestnicy warsztatów – młodzież wymagającej specjalnej uwagi – uczy się o poprawnej emisji głosu, bierze udział w zajęciach wokalnych, a nawet pracuje nad repertuarem, który będzie wykonywać w trakcie ważnych uroczystości placówki.

Organizatorami Gdańskich Koncertów Towarzyszących są Miasto Gdańsk i Fundacja Mundus Cantat a współorganizatorami Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz Wspólnota Gdańska. Projekt dofinansowano ze środków miasta Gdańska. Wstęp na wszystkie koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Międzynarodowym Festiwalem Chóralnym „Mundus Cantat” 2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program wydarzenia.

Lublin | Światowe prawykonanie „Koncertu fortepianowego” Mikołaja Hertla

fl20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu fortepianowego „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina” Mikołaja Hertla.

Mikołaj Hertel jest kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie. Tworzy muzykę dla radia, dla polskiej wytwórni Paris Music, publikującej tzw. production music. W tym koncercie melomani będą mieli możliwość usłyszeć Koncert fortepianowy „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina”, w którym partię fortepianu zagra Przemysław Witek, a będzie to światowe prawykonanie utworu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Przemysława Fiugajskiego zaprezentuje również Holzwege Tomasza Sikorskiego. Kompozytor w jednym z wywiadów powiedział o nim: „Mnie zafascynowało samo słówko, ponieważ opowiadał mi o tym znajomy, który czytał ten esej Heideggera – ja na tyle nawet nie znam niemieckiego. Holzwege to są te takie ślady drzew transportowanych w lesie, które drzewa zostawiają gdzieś tam, czy to na śniegu czy wśród liści (…) i on [Heidegger] życie określa jako takie błąkanie się i tylko momenty iluminacji, kiedy człowiek znajduje się na polanie, które nazywa der Lichtungstehend. Mój utwór to jest ostinato, to jest długie jakieś oczekiwanie, które kończy się takim zawieszeniem, tak kończy się błagając po prostu o jakąś kontynuację, i kończy się pauzą”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią Fantazja na tematy z opery Faust op. 20 Henryka Wieniawskiego, w której partię solową wykona skrzypaczka Anna Wandtke, oraz muzyka baletowa z opery Faust Charlesa Gounoda.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Warszawa | IX Śródmiejskie Koncerty Organowe 2018

skoKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.