Polmic - FB

aktualności

Katowice | Festiwal „Śląska Trybuna Kompozytorów”

Śląska Trybuna KompozytorówW dniach 4–15 listopada 2019 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej, ponad 40-letniej tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmuje wydarzenia odbywające się w katowickiej Akademii Muzycznej, Państwowej Szkole Muzycznej im. M. Karłowicza i na Akademii Sztuk Pięknych, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

Podczas inauguracji Festiwalu odbędzie się premiera opery kameralnej Wojciech Stępienia Czarne lustro – misterium w 12 scenach z prologiem i epilogiem, które powstało w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kolejny utwór, który powstał w ramach tegoż programu – Dissociatio Przemysława Szczotki – usłyszymy 12 listopada w wykonaniu Piotra i Agnieszki Kopińskich. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Sonii Brauhoff, Przemysława Schellera, Piotra Ceglarka i Tomasza Baucia. W programie Festiwalu znalazły się tez spotkania z kompozytorami oraz wykład dr Przemysława Schellera Xenharmonia – stroje nierównomierne na temat systemów wykraczających poza powszechnie stosowany dwunastodźwiękowy strój równomiernie temperowany.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej Festiwalu.

Kraków | Mieczysław Wajnberg – twórca wobec historii. „Tożsamość. Interpretacje. Konteksty” – konferencja naukowa w 100. rocznicę urodzin

WajnbergMiędzynarodowa konferencja poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi w 100. rocznicę śmierci odbędzie się w dniach 7–10 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wydarzenie organizuje Katedra Skrzypiec i Altówki. Program przedsięwzięcia obejmuje sesję naukową oraz koncerty z udziałem znakomitych muzykologów i wykonawców.

Udział w sesji naukowej wezmą m. in. dr Beata Bolesławska (Polska Akademia Nauk), dr Maria Sławek (Akademia Muzyczna w Krakowie), red. Dorota Szwarcman. Prelegenci omówią relacje między muzyką a władzą, twórczość kompozytorów działających na emigracji oraz zaprezentują nowe badania poświęcone muzykom polskim pochodzenia żydowskiego.

Dzieła Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika, Ryszarda Sielickiego i Grażyny Bacewicz zaprezentują podczas trzech koncertów światowej sławy wykonawcy: Linus Roth, Wajnberg Trio (Krzeszowiec / Dobrowolski / Sałajczyk), Maria Sławek, Monika Gardoń-Preinl, Mieczysław Szlezer, Aleksandra Kuls. Linus Roth, który pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”, w 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga. 8 listopada profesor poprowadzi wykład w języku angielskim Zagadnienia interpretacyjne i konteksty twórcze w muzyce skrzypcowej XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem muzyki M. Wajnberga.

Szczegółowy program wydarzeń znajduje się na stronie Akademii: https://www.amuz.krakow.pl/event/mieczyslaw-weinberg-tworca-wobec-historii-tozsamosc-interpretacje-konteksty-konferencja-naukowa-w-100-rocznice-urodzin/ 

Toruń | Franciszek Woźniak In Memoriam

WozniakPomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na XXXVIII Koncert Towarzyski "Franciszek Woźniak In Memoriam", który odbędzie się w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora, 7 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu.

W programie obok kompozycji Franciszka Woźniaka – Trzy Miniatury (1956), Sonata (1956), Etiuda nr 11 z cyklu 12 Etiud na fortepian(1962-65), Słowo Kopernika na chór mieszany (1973), Symfonia na perkusję (1970) – znajdą się utwory jego uczniów: Sonatina na fortepian Michała Zielińskiego, Obłoki, W mojej ojczyźnie do słów Czesława Miłosza na baryton i fortepian Aleksandry Brejzy, VIII Sonata na fortepian, część III Marcina Kopczyńskiego, Planetoida 14382 Woszczyk i Planetoida 1572 Posnania na puzon i instrumenty perkusyjne Magdaleny Cynk oraz Waiting for na fortepian i elektronikę Sławomira Opalińskiego. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz artyści toruńscy związani ze szkołą muzyczną.

Franciszek Woźniak (1932-2009) ukończył studia kompozycji u Tadeusza Szeligowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1973 roku łączył działalność kompozytorską z pracą organizatorską i dydaktyczną. Wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, a następnie w Bydgoszczy, gdzie zorganizował Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wydział Wokalno-Aktorski. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich, a w latach 1975-1990 był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Odznaczony został m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1999 roku oraz Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy w 2005 roku. Był autorem artykułów poświęconych zagadnieniom teorii muzyki. Jego dorobek kompozytorski obejmuje ok. 100 dzieł, wśród których znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, solowe, wokalno-instrumentalne, chóralne oraz sceniczne. Jego kompozycje były wykonywane na festiwalach krajowych i zagranicznych, a także zostały utrwalone w nagraniach Polskiego Radia i na płycie CD.

Więcej informacji na stroniehttp://www.ptm.info.pl/

Olsztyn | Scena dla Muzyki Polskiej

SDMP7 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się koncert inaugurujący cykl "Scena dla Muzyki Polskiej". Wystapi Cuore Piano Trio, a koncert poprowadzi dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maxymilian Bylicki.

Zespół Cuore Piano Trio powstał w 2017 roku z inicjatywy studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zuzanna Budzyńska (skrzypce) studiuje w klasie prof. Andrzeja Gębskiego, Jadwiga Roguska (wiolonczela) – w klasie prof. Tomasza Strahla i asystenta Mateusza Szmyta, natomiast Szymon Ogryzek (fortepian) – w klasie prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Jako zespół muzycy kształcą się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Trio zdobywa czołowe miejsca w międzynarodowych konkursach kameralnych, m.in. w Singapurze (2019), Atenach i Bydgoszczy (2018). Cuore Piano Trio zostało laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, dzięki czemu w sezonie artystycznym 2019/2020 wykona trzy recitale – w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

W programie nadchodzącego koncertu znajdą się Trzy Polonezy op. 9 Karola Lipińskiego w opracowaniu na skrzypce i fortepian Piotra Wróbla, a także kompozycje Franciszka Lessla – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian E-dur op. 5, Artura Malawskiego – Trio fortepianowe oraz Ludomira Różyckiego – Rapsodia op. 33 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmonia.olsztyn.pl/

Bydgoszcz | Światowe prawykonanie pieśni Paderewskiego

PaderewskiŚwiatowe prawykonanie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę smyczkową Marcina Gumieli odbędzie się 6 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w 159. rocznicę urodzin Mistrza.

Pieśni Paderewskiego cechują „piękne tematy muzyczne, idealne poczucie harmonii z tekstem, a także niezwykle różnorodne i barwne partie fortepianu”. Bydgoska publiczność usłyszy prawykonanie światowe Sześciu pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18 oraz Dwunastu pieśni do poezji Catulle Mendèsa z op. 22 w opracowaniu bydgoskiego kompozytora Marcina Gumieli. Solistką koncertu będzie sopranistka Alina Adamski, laureatka m.in. I nagrody i siedmiu nagród specjalnych (w tym Filharmonii Pomorskiej) na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015). Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi Maciej Koczur, uznany dyrygent młodej generacji.

Koncert dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego "Niepodległa" na lata 2017-2022.

Więcej nformacji na stroniehttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/en/blog/wydarzenia/piesni-ignacego-jana-paderewskiego/

Kraków | Koncert w ramach 14. Dni Jana Pawła II

AMKPodczas koncertu Akademii Muzycznej w Krakowie w ramach 14. Dni Jana Pawła II, 5 listopada 2019 o godz.19:00 w kościele p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła, odbędzie się prawykonanie Adagia Henryka Jana Botora.

Dni Jana Pawła II na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń artystycznych i naukowych organizowanych jesienią w Krakowie. Tegoroczne mają szczególne znaczenie, gdyż antycypują niejako 100. rocznicę urodzin Świętego Papieża Polaka. Z tej okazji w kościele p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła odbędzie się wyjątkowy koncert z udziałem połączonych krakowskich chórów, Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej oraz znakomitych solistów: Kai Danczowskiej (skrzypce) i Jolanty Kowalskiej-Pawlikowskiej (sopran), pod dyrekcją Rektora krakowskiej uczelni muzycznej prof. Stanisława Krawczyńskiego.

Na program tego monumentalnego w swej obsadzie wykonawczej koncertu złoża się motety oraz humny brytyjskiego kompozytora Johna Ruttera, a także prawykonanie Adagio na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję Henryka Jana Botora – kompozytora i organisty pochodzącego z Tych, wykładowcy Akademii Muzycznej w Krakowie. Wstęp wolny!

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-orkiestry-kameralnej-dni-jana-pawla-ii/

Poznań | Premiera spektaklu "Musica Posthumana"

Musica5 listopada 2019 roku o godzinie 20:00 w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu odbędzie się premiera spektaklu Musica Posthumana autorstwa Jakuba Czerskiego, Przemysława Degórskiego, Marty Kacy oraz Jana Skorupy.

Musica Posthumana to połączenie koncertu, scenicznej instalacji i choreografii. Powstałe środowisko dźwiękowe łączy w sobie muzykę instrumentalną i elektroniczną oraz sonifikuje dane ruchu ciała. W spektaklu wykorzystane są m.in. strategie uczenia maszynowego i system motion capture.

Tytuł nawiązuje do boecjańskiej teorii trzech sfer, która wprowadza podział muzyki na musica instrumentalis – muzykę słyszalną przez człowieka, musica humana – muzykę harmonii duszy i ciała oraz musica mundana – muzykę harmonii Wszechświata. Spektakl poszerza ten podział o czwarty element – tytułową musica posthumana, w której zacierają się granice podziału zaproponowanego przez Boecjusza, zaś dźwięk otrzymuje autonomiczną sprawczość, wchodzi w dynamiczne relacje z innymi elementami środowiska i upodmiotawia byty nieożywione.

Spektakl Musica Posthumana jest w rozumieniu twórców środowiskiem, które funkcjonuje na podstawie relacji pomiędzy dźwiękiem, ruchem i technologią. Ich zaistnienie i ciągłe przeplatanie się sprawia, że trudno jest mówić o elementach spektaklu jako o odizolowanych od siebie, samowystarczalnych materiach. Korzystniejsza staje się więc perspektywa bytów funkcjonujących wyłącznie w oparciu o oddziaływanie na siebie.

Więcej informacji na stronie: https://ckzamek.pl/wydarzenia/5311-moja-muzyka76-musica-posthumana/  oraz https://www.facebook.com/events/2178634412430681/ 

Kraków | Oblicza Śmierci – Edycja II: Zagadka nieśmiertelności

AMKAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na 2. edycję cyklu spotkań i koncertów "Oblicza Śmierci", która odbędzie się w dniach 4-6 listopada 2019. Wstęp wolny!

Tegoroczny cykl został opatrzony tytułem "Zagadka Nieśmiertelności". To właśnie Nieśmiertelność i Dusza będą tematem rozważań znakomitych gości paneli dyskusyjnych. Wspólnie z publicznością będą rozmawiać o sensie naszego istnienia, nieśmiertelności i duszy ludzkiej. O tym, co czeka na nas kiedy przechodzimy na drogą stronę mostu naszego życia. W dyskusjach wezmą udział: dr Małgorzata Jantos – bioetyk / Uniwersytet Jagielloński, dr hab. Lucyna Rotter, dr Katarzyna Góralczyk, dr Elżbieta Lisowska / Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, o. Marek Donaj, moderator Dorota Imiełowska.

"Oblicza Śmierci" to również koncerty oraz wystawy, które towarzyszyć będą panelom dyskusyjnym. 6 listopada o godz. 19.30 w Auli Florianka odbędzie się koncert zatytułowany Droga na północ, podczas którego odbędzię się światowe prawykonanie utworu o tym samym tytule Macieja Negreya. Premierowo zabrzmią także Przemiany Mateusza Bienia oraz Margot Doroty Imiełowskiej. Program uzupełni polskie prawykonanie Eight Flowers Romana Ślazyka, a także kompozycje Ernesta Blocha, Pawła Sydora oraz Carla Nielsena. Gościem specjalnym koncertu będzie duński wiolonczelista Niels Ullner, profesor Syddansk Musikkonservatorium w Odense w Danii.

Szczegółowy program na stroniehttps://www.amuz.krakow.pl/event/oblicza-smierci-edycja-ii-zagadka-niesmiertelnosci/

Szczecin | Festiwal Moniuszko Inspiration!

MoniuszkoW dniach 3-10 listopada 2019 w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się Festiwal "Moniuszko Inspiration!". W ramach siedmiu odłon twórczości "ojca polskiej opery narodowej" wystąpi między innymi Aleksandra Kurzak.

Czy muzyka Moniuszki 200 lat od jego urodzin pozostaje wciąż aktualna i potrafi inspirować artystów i publiczność? Czy jego twórczość kojarzy się z czymś odległym, hermetycznym i niemodnym? Festiwal "Moniuszko Inspiration!" jest odpowiedzią na te pytania. Międzynarodowe grono artystów podczas 7 wydarzeń festiwalowych zinterpretuje muzykę Moniuszki w wielu oddalonych od siebie stylistykach. Od muzyki ludowej, poprzez balet i operę aż po jazz. Nie zabraknie entuzjazmu wykonawców amatorów, talentu wschodzących gwiazd operowych scen, a także uznanych artystów o światowej renomie.

Pierwszą część inauguracyjnego „Wieczoru baletów polskich” wypełni mistrzowsko zorkiestrowana i żywiołowa Pieśń o ziemi Romana Palestra w niezwykle energetycznej choreografii włoskiego artysty Paolo Mangioli, umieszczonej w przestrzeni barw tęczy, białego szumu i spikselowanych zdjęć. Druga część to nowatorskie ujęcie Na kwaterunku Stanisława Moniuszki, w którym Robert Bondara, używając nowoczesnego języka tańca i współczesnych środków inscenizacyjnych, uniwersalizuje treść oryginalnej historii, by wydobyć z niej ponadczasowe wartości i podkreślić piętno, jakie wojna odciska na życiu ludzkim.

9 listopada odbędzie się nadzwyczajny recital, podczas którego światowej sławy śpiewaczka operowa Aleksandra Kurzak z towarzyszeniem pianisty Marka Ruszczyńskiego zaprezentuje piesni Stanisława Moniuszki. Całość zamknie Międzynarodowa Gala Operowa „Moniuszko – inspiracje” z udziałem międzynarodowych i polskich śpiewaków, którzy razem z Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą dyrektora artystycznego Jerzego Wołosiuka, zaproszą publiczność w muzyczną podróż po Europie Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program na stroniehttp://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/426