Polmic - FB

aktualności

Łódź | Koncert organowy à quatre mains

FŁ26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na wieczór organowy w wykonaniu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur – duo organowe. Przed koncertem będzie można skorzystać z VR – systemu wirtualnej rzeczywistości, który pozwala zajrzeć do wnętrza organów!

Bogactwo brzmienia organów i możliwość zmian barwy sprawiają, że na tym instrumencie efektownie prezentują się utwory na cztery ręce. Podczas karnawałowego koncertu organowego Krzysztof Urbaniak i Łukasz Mosur wykonają kompozycje oryginalne i transkrypcje dzieł orkiestrowych. Utwory fortepianowe na cztery ręce były szczególnie popularne w XIX wieku jako część repertuaru przeznaczonego do muzykowania amatorskiego, salonowego. W takim celu powstał zapewne zbór tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, wydany w 1884 r. Jak wskazuje tytuł (dosł. Przez Polskę), utwory nawiązują do polskiej tradycji muzycznej (mazurek, polonez) i do twórczości Chopina. Z tego zbioru zabrzmi utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”). Wyrazem patriotyzmu jest też słynny polonez Pożegnanie Ojczyzny, przypisywany Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu; w Łodzi zabrzmi jako parafraza autorstwa Maurycego Moszkowskiego.

W programie znajdą się też utwory barokowe (Koncert J.S. Bacha, parafrazy fragmentów z oper J.Ph. Rameau) oraz najnowsze. Usłyszymy m. in. Sound of the Future Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-organowy-quatre-mains 

Szczecin | Wieczór baletów polskich

Opera na ZamkuBalety polskie odkrywane na nowo: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w błyskotliwej interpretacji Roberta Bondary oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli – w dniach 25–26 stycznia 2020 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakle.

Zostaną zaprezentowane dwa balety jednoaktowe: żywiołowe Pieśń o ziemi i Na kwaterunku. Pierwsza choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną. Błyskotliwej interpretacji drugiej choreografii podjął się Robert Bondara – jeden z najlepszych choreografów w Polsce, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Balety w jego choreografii zostały wystawione w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Świtezianka Eugeniusza Morawskiego), w poznańskim Teatrze Wielkim (Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego).

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 - Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wieczór baletów polskich objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/403-wieczor-baletow-polskich 

Łódź | Penderecki i Kilar w wykonaniu muzyków Filharmonii Łódzkiej

FŁGłównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 

Kraków | Sergei Babayan i Rafael Payare: klasyka z Gwiazdami à la Sinfonietta Cracovia

SC23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Laureaci XV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek Chełmno 2020

Koledy18 stycznia 2020 roku odbył się XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie. Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Nagrodą Grand Prix uhonorowano Żeński Chór Kameralny Di Nuovo z Poznania pod dyrekcją Doroty Wojnowskiej.

W Kategorii „Chóry mieszane” złote pasma otrzymały Chór Mocni w Wierze a cappella z Olsztyna, Chór Kameralny KOE z Sokołowa Podlaskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu Łódzkiego, zaś srebrne pasmo – Chór Kameralny Powidoki z Piastowa.

W kategorii „Chóry jednorodne” złote pasma przyznano Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu Di Nuovo z Poznania, Zespołowi Wokalnemu Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC z Warszawy, Chórowi Żeńskiemu Polirytmia z Zielonej Góry.

W kategorii „Zespoły wokalne” złote pasmo wywalczyły Zespół Solistów Lumen Vocale z Poznania i Zespół Wokalny Cantavi ad Homini ze Śremu; zaś srebrne pasmo – Zespół Wokalny Contrapunkt z Grudziądza.

Najlepszymi chórami seniorów zostały Chór Parati Semper ze Świecia (złote pasmo), Kameralny Chór Męski Cantilena z Wrocławia (srebrne pasmo) i Chór Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz z Łodzi (brązowe pasmo).

Wyróżniono też chóry parafialne: Schola Padre Pio z Gdańska i Cantate Collective parafii p.w. św. Jakuba Apostoła z Piotrkowa Trybunalskiego (złote pasmo), Chór Corda Cordi ze Śremu, Chór Iunctus z Oleśnicy i Chór parafii p.w. NMP Wspomożycielki Wiernych w Niemczu (srebrne pasmo), Chór Laudate Dominum parafii p.w. św. Kazimierza w Łochowie i Chór Głos Przemienienia parafii Morzewo (brązowe pasmo).

Najlepszymi chórami dziecięcymi i młodzieżowymi zostały, zdaniem Jury Dziecięcy Chór Intencja z Nakła nad Notecią i Chór Inovroclaviensis Cantans z Inowrocławia (złote pasmo) oraz Chór Dziewczęcy Canzona z Murowanej Gośliny(srebrne pasmo).

Nagrodę specjalną dla najlepszego dyrygenta otrzymała Aneta Mroczek – dyrygent Chóru Kameralnego KOE z Sokołowa Podlaskiego.

Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymali puchary i nagrody rzeczowe.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy wykaz nagród – na stronie https://e-chelmno.pl/pl/11_wiadomosci/58802_laureaci_xv_ogolnopolskiego_konkursu_koled_i_pastoralek_chelmno_2020.html 

Łódź | Klawesyn bez granic: III Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

Klawesyn bez granic22 stycznia 2020 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi po raz trzeci artyści i naukowcy skupieni wokół współczesnej muzyki klawesynowej wezmą udział w seminarium pn. „Klawesyn bez granic”.

Dwuczęściowy program wydarzenia rozpocznie się o godz. 10.00 od panelu wykładowego, w którym udział wezmą: dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, mgr Magdalena Itman-Wasilewska (AM Łódź) oraz dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko (UMFC)- warszawska kompozytorka opowie o swojej twórczości klawesynowej. Następnie organizatorzy zapraszają na klawesynowy koncert, który odbędzie się w sali balowej Pałacu Akademii Muzycznej o godz. 16.00. Podczas niego zabrzmi muzyka Olgi Hans, Johana Huysa, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mariana Sawy, Daniela Strządały. Usłyszymy m.in. wyróżnionych laureatów I Konkursu Klawesynowego im. E. Chojnackiej.

Partnerami wydarzenia są Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej i Pałac w Rybnej. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2020/154215-klawesyn-bez-granic 

Warszawa | Milczenie syren

Milczenie syrenW dniach 22–24 stycznia 2020 roku warszawski Nowy Teatr zaprasza na Milczenie syren – wyjątkowy koncert-film-performans. W programie m.in. Kaija Saariaho, Tomasz Sikorski, Philip Glass i Jimi Hendrix.

Autor scenariusza i programu – Michał Pepol – tak opisuje spektakl: „Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami”.

Wiolonczelista Michał Pepol weźmie udział w koncercie również jako jeden z wykonawców wraz z Magdaleną Cielecką. Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl 

Wrocław | Kolędy i pastorałki

NFMW dniach 22–26 stycznia 2020 roku w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce cykl koncertów „Kolędy i pastorałki” w ramach Filharmonii dla Młodych oraz Filharmonii Familijnej. Na estradzie – ponownie monumentalny skład wykonawców!

Na radosne kolędowanie w Narodowym Forum Muzyki zapraszają młodych melomanów najmłodsi wykonawcy – Chór Chłopięcy NFM oraz Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu – oraz NFM Orkiestra Leopoldinum. Styczniowy koncert poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny Chóru Chłopięcego NFM. W roli solistki wystąpi Magdalena Dudek (sopran).

Zabrzmią pełne świątecznego klimatu utwory przeznaczone na chór dziecięcy z towarzyszeniem orkiestry w opracowaniu K. Grzeszczaka, A. Miśkiewicza, J. Kowalewskiego, M. Ziółkowskiego, A. Cieślaka i D. Samerdaka. Wśród prezentowanych utworów młodzi słuchacze rozpoznają chętnie śpiewane w polskich domach kolędy i pastorałki. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do wspólnego śpiewania tradycyjnych pieśni, lecz także lekcją o historii kolędy. Młodzi melomani poznają losy polskiego repertuaru związanego z Bożym Narodzeniem i dowiedzą się, kto zajmował się pisaniem kolęd, kiedy powstały pierwsze pastorałki, a także jaka jest różnica pomiędzy tymi formami. Pieśni urozmaicone zostaną dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które dodadzą kompozycjom odpowiedniego nastroju i uroku. Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Kraków | Koncert Uniwersytecki

m22 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w krakowskim Collegium Novum będzie miał miejsce Koncert Uniwersytecki. W interpretacji Messages Quartet usłyszymy polską muzykę kameralną.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Wiedniu, Londynie, Sao Paulo czy Moskwie. Działalność Messages Quartet docenił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zespół został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku nakładem firmy fonograficznej DUX została wydana debiutancka ich płyta zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa.

Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich – m.in.: Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz – oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań, zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych. Kwartet prezentuje wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia. Podczas najbliższego koncertu w Krakowie Messages Quartet wykona Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8615-KONCERT_UNIWERSYTECKI.html