Polmic - FB

aktualności

XXI Gdański Festiwal Carillonowy

Carillony GdańskOd 29 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku odbędzie się 21 koncertów w ramach XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W programie znalazły się 10 koncertów na dzwonach kościoła św. Katarzyny i 10 na dzwonach Ratusza Głównego Miasta oraz koncert specjalny z okazji 15-lecia Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej, połączony z warsztatami milongi.

W każdy wakacyjny weekend gdańszczanie i turyści będą mogli wziąć udział w tych darmowych letnich, jedynych w Polsce przedsięwzięciach takiego rodzaju: Gdańsk, jako jedyne miasto w kraju, posiada czynne carillony. Dwa z nich znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), zaś trzeci – „Gdańsk” – jest carillonem mobilnym i składa się z 48 dzwonów. Udział w koncertach na dzwony wezmą artyści z całego świata.

Inauguracja odbędzie się przy skwerze Heweliusza. Usłyszymy Epitafium poświęcone śp. Pawłowi Adamowiczowi, prezydentowi Gdańska. Utwór skomponowany przez Katarzynę Kwiecień-Długosz zabrzmi też na końcu Festiwalu. „Poprzez Epitafium chcemy upamiętnić wielkiego przyjaciela muzyki carillonowej, dzięki któremu dawna tradycja naszego miasta została przywrócona po II wojnie światowej. Prezydent Gdańska ufundował prywatnie 2 ze 135 dzwonów, na których koncertujemy” – mówi Monika Kaźmierczak, dyrektor Festiwalu. Podczas koncertu inauguracyjnego wykonane zostaną po raz pierwszy nowe kompozycje: Płynna materia Beniamina Baczewskiego i Echa Gdańska Jakuba Nikiela. Każdy piątkowy koncert zakończy utwór Opowieści Fontanny Heweliusza autorstwa Kamila Cieślika połączony z pokazem Fontanny Heweliusza.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/carillony 

Gdańsk | 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Archikatedrze Oliwskiej

MFMOW dniach 28 czerwca – 27 sierpnia 2019 roku w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce jeden z trzech najstarszych festiwali muzycznych w Polsce – 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Po raz kolejny muzyka organowa zabrzmi w zabytkowej gdańskiej Katedrze Oliwskiej. Podczas koncertów festiwalowych swój kunszt artystyczny zaprezentują najwybitniejsi przedstawiciele gatunku, organiści – wirtuozi różnych narodowości i generacji, w tym artyści rodzimi. Melomani będą mieli szansę usłyszeć mistrzowskie wykonania zaproszonych artystów w różnorodnym, przystępnym repertuarze różnych epok i styli muzycznych, a także premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane.

Koncert inauguracyjny będzie poświęcony muzyce polskiej. Rozpocznie wieczór Msza łacińska Es-dur na chór mieszany, smyczki i organy Stanisława Moniuszki, którego rok aktualnie obchodzimy. Po występie Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego Hanna Dys (organy) i Mirosław Pachowicz (fagot) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego wykonają dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Surzyńskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/pl/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Gershwin i Bizet

POSI29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/ 

Radziejowice | XI Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa

WaldorffXI edycja Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach rozpocznie się w piątek 28 czerwca, a ostatnie akordy Festiwalu wybrzmią w sobotę 6 lipca 2019.

Zgodnie z uchwałą Sejmu RP rok 2019 został ustanowiony Rokiem Stanisława Moniuszki. Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach włącza się w rocznicowe obchody poświęcając temu wybitnemu kompozytorowi trzy spośród dziewięciu festiwalowych koncertów. Festiwal zainaugurują Dziady-Widma z tekstem II części Dziadów Adama Mickiewicza oraz muzyką z Widm Stanisława Moniuszki. Spektakl dramatyczny w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta wykona Polska Opera Królewska.

W programie festiwalowych koncertów znajdą się ponadto utwory Adama Jarzębskiego, Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz oraz Krzysztofa Komedy. Wśród wykonawców m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Elbląska Orkiestra Kameralna, Royal String Qurtet, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz znakomici soliści. Gospodarzem wieczorów będzie, jak co roku, Jerzy Kisielewski. Wszystkie koncerty odbędą się w Namiocie Festiwalowym, wstęp bezpłatny!

Szczegółowy program – na stroniehttp://palacradziejowice.pl/xi-letni-festiwal-im-jerzego-waldorffa-w-radziejowicach/

Toruń | 23. Festiwal "Nova Muzyka i Architektura"

Muz23 edycja Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” odbędzie się między 28 czerwca a 7 sierpnia 2019. Wiele zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeni Torunia wypełni niezwykle bogaty wachlarz prezentacji muzycznych.

Na zaproszenie organizatorów, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, na festiwal przybędą wykonawcy z wielu krajów i różnych kontynentów. Zaprezentowane zostaną specjalne programy dla dzieci i całych rodzin, odbędą się wyjątkowe spotkania z muzyką organową, wokalną, kameralną oraz symfoniczną.

Festiwal rozpocznie koncert Marka Napiórkowskiego i Artura Lesickiego z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, podczas którego muzycy zaprezentują najpiękniejsze melodie polskiej muzyki filmowej wydane na nominowanej do nagrody „Fyderyk” płycie Celuloid.  Usłyszymy m.in. utwory Andrzeja Kurylewicza, Tomasza Stańki, Marka Napiórkowskiego, Jerzego „Dudusia" Matuszkiewicza, Krzysztofa Komedy, Artura Lesickiego, Andrzeja Korzyńskiego i Wojciecha Kilara.

13 lipca w Dworze Artusa kwartet smyczkowy Ãtma Quartet zaprezentuje program złożony wyłącznie z dzieł polskich kompozytorów. Zabrzmi  III Kwartet smyczkowy „Wycinanki” Andrzeja Panufnika, III Kwartet smyczkowy „Kartki z niezapisanego dziennika”  Krzysztofa Pendereckiego oraz Kwartet smyczkowy op. 56 nr 2 Karola Szymanowskiego. 10 sierpnia w Ratuszu Staromiejskim tenor Piotr Buszewski z towarzyszeniem Aleksandry Seredyńskiej wykona m.in. Cztery pieśni op.11 Karola Szymanowskiego oraz wybrane pieśni Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program – na stroniehttp://muz-arch.pl

Poznań | Scena Letnia w Akademii Muzycznej

AM Poznań29 czerwca 2019 roku rozpoczyna się kolejna edycja „Sceny Letniej w Akademii Muzycznej”, czyli cyklu wakacyjnych spotkań z muzyką w wykonaniu pedagogów, studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Cykl koncertowy potrwa do 31 sierpnia.

Fundacja Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania przygotowała atrakcyjną ofertę koncertową dla wszystkich tych, którzy planują spędzić lato w Poznaniu. Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję – do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę „Letnie Koncerty Ratuszowe”), a od 2013 – Aula Akademii (nazwę zmieniono na „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”).

Wakacyjne spotkania z muzyką w Auli im. Stefana Stuligrosza będą odbywać się w środy lipca i sierpnia (3, 10, 17, 24, 31 lipca oraz 7, 14, 21, 28 sierpnia). Koncerty inauguracyjny i finałowy będą miały miejsce na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania w soboty: 29 czerwca i 31 sierpnia o godz. 12.15. Na wszystkie koncerty jest wstęp wolny, bezpłatny.

Muzycy zaprezentują atrakcyjny, zróżnicowany repertuar, w tym utwory polskich kompozytorów: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, J. Zarębskiego, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, A. Krzanowskiego, H. Czyża, B. Kaszuby, B. Dowlasz, T. Joteyki, S. Niewiadomskiego, K. Brosławskiej-Zawadzkiej, J. Młodziejowskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://amuz.edu.pl/event/scena-letnia-w-akademii-muzycznej-2019/ 

Wyniki 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird25 czerwca 2019 roku podczas koncertu finałowego 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda zostały zaprezentowane zakwalifikowane do II etapu utwory, a Jury podjęło decyzję o podziale nagród.

Wykonano kompozycje Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave).

Jury w składzie: Eugeniusz Knapik (przewodniczący), Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty, po wysłuchaniu utworów przyznało Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda za utwór Śpiew kresu dnia. W tej edycji główną nagrodę w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała prof. Marta Ptaszyńska. Wyróżnienia, finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich, otrzymały kompozycje Une saison dans rêve i Sublimacje. Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są: Marcin Jachim (Śpiew kresu dnia), Adam Potera (Une saison dans rêve) i Tomasz Kubiak (Sublimacje).

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się podczas tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” 25 września.

Laureaci V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta Per Sinfonietta”

SCRozstrzygnięty został V Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta Per Sinfonietta” pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

W obradach jury uczestniczyli: kompozytorzy Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński i dyrektaor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia Jurek Dybał.

Laureatem I nagrody został Pan Tomasz Citak (Polska), nagrodzony za utwór Sinfonietta jubileuszowa: Akira. Jury podjęło również decyzję o przyznaniu wyróżnienia Panu Youngkwang Yang (Korea Płd.) za utwór Jubilee Sinfonietta: Per Aspera ad Astra.

Premierowe wykonanie kompozycji laureata I nagrody, Pana Tomasza Citaka, odbędzie się w dniu 2 lipca 2019 roku w trakcie koncertu "Za wolność naszą i waszą" w ramach jubileuszowej, V edycji Sinfonietta Festival (Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach ‒ oddział MNK, godz. 19.00).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje - na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Scena Muzyki Nowej: Amok Koma

SMNKolejny koncet z cyklu "Scena Muzyki Nowej"  w Nowym Teatrze w Warszawie odbędzie się 30 czerwca 2019 o godz. 19.00 pod hasłem "Amok Koma". Chain Ensemble wykona utwory Bauckholt, Kwiecińskiego, Lutosławskiego, Romitelliego i Stockhausena.

Koncert pod palindromicznym hasłem „Amok Koma”rozpoczyna hipnotyczny Kreuzspiel Karlheinza Stockhausena (1928-2007). Ten niezwykły utwór skomponowany w 1951 roku na amplifikowane instrumenty – obój, klarnet basowy, fortepian i rozbudowaną perkusję – został przez kompozytora uznany za jego pierwszą w pełni autorską kompozycję. Składa się z faz, w których obsesyjna pulsacja rytmiczna, na której tle rozbrzmiewają gwałtowne erupcje perkusyjne łączy się z fakturą punktualistyczną, z izolowanymi wejściami poszczególnych instrumentów.

Amok w wydaniu Caroli Bauckholt (ur. 1959) wyraża się w wyobrażeniu szczególnego rodzaju mechanizmu napędowego (Laufwerk, 2011) potraktowanego przez tę kompozytorkę we właściwy jej sposób – mechanistyczno-animalistyczny, a jednocześnie lekko prześmiewczy. Nieco zbliżone nastawienie wyczuwalne jest w utworze a 6 [+1] najmłodszego w tym gronie Andrzeja Kwiecińskiego (ur. 1984), którego kompozycja Canzon de’ baci na głos solo i orkiestrę kameralną zwyciężyła w 2014 roku w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach oraz znalazła się w gronie 10 utworów rekomendowanych w głównej kategorii. Subito na skrzypce i fortepian (1992) Witolda Lutosławskiego (1913-1994) łączy wpisaną w tytule utworu nagłość ataku głównego motywu ze skondensowaną, młodzieńczą energią właściwą całości tego ostatniego ukończonego przez kompozytora utworu.

Dwoistość stanów między amokiem i komą – mocne uderzenie naprzemiennie z oderwaniem się od rzeczywistości – to koncepcja przewodnia całego koncertu, a przede wszystkim utworu, od którego idea ta pochodzi: fascynujący Amok Koma na instrumenty i elektronikę (2001) przedwcześnie zmarłego wizjonera nowej muzyki Fausto Romitellego (1963-2004). Kompozytora interesowało tu „ujawnienie się ukrytej przemocy, co dokonuje się poprzez chaotyczne dryfowanie materiału, w rytuale jego destrukcji jako elementu dyskursywnego nośnika formy oraz jego wskrzeszenia jako materiału rozżarzonego, i od tego momentu poza wszelką kontrolą”.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nowyteatr.org/