Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Koncerty carillonowe z okazji świąt 1, 2 i 3 maja, także online!

CarillonyZ okazji nadchodzących na początku maja świąt i rocznic we wspólne świętowanie w Gdańsku włączy się carillon wieży Ratusza Głównego Miasta oraz trąbki. Koncerty carillonowe to wspólna inicjatywa Miasta Gdańska, Muzeum Gdańska oraz muzyków z Tubicinatores Gedanenses. Repertuaru będzie można posłuchać na żywo 1 maja 2020 o godz. 17.00, 2 maja o godz. 12.05, 3 maja o godz. 13.00 oraz online na portalu https://www.gdansk.pl/  i na Facebooku na profilu „Carillony Gdańskie – Muzeum Gdańska”.

Na początek maja zawsze przypadają najważniejsze święta i rocznice. Ale w tym roku obchodzimy jeszcze 250. rocznicę urodzin autora Ody do radości – Ludwiga van Beethovena. Zgodnie z gdańską tradycją z okazji świąt odbędą się koncerty carillonowe z udziałem trębaczy. Koncerty instrumentów dętych nawiązują do gdańskiej tradycji muzyki wieżowej, tzw. „Turmmusik”, praktykowanej od XV aż do początku XX w. Muzyka carillonowa towarzyszy najważniejszym uroczystościom miejskim od 1561 roku, gdy zamontowano pierwszy carillon na wieży Ratusza Głównego Miasta. Obie grupy połączyły siły dopiero w XIX w. Dziś tradycję wspólnego koncertowania kontynuują muzycy z zespołu Tubicinatores Gedanenses (Gdańscy trębacze) oraz carillonistka miejska Monika Kaźmierczak z Muzeum Gdańska, która do dyspozycji ma instrument wieżowy składający się z 37 dzwonów o łącznej masie ok. 3,5 tony. Najmniejszy dzwon – „Święty Wojciech” – waży 6, a największy – „Solidarność” – 628 kg.

Podczas koncertów zostaną zagrane utwory beethovenowskie, m. in. Oda do radości, polskie utwory o charakterze patriotycznym, w tym Mazurek Dąbrowskiego i Mazurek 3 Maja, czyli Witaj, majowa jutrzenko autorstwa Rajnolda Suchodolskiego, oraz kompozycje członka Tubicinatores Gedanenses Emila Miszka, zdobywcy nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Andrzej Gierszewski

Szczegółowe informacje – na stronie https://bit.ly/35gTjkz 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Niepodległościowy Koncert Majówkowy i finał akcji #zaspiewajhymnzTOS!

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na wyjątkowe wydarzenia online – Niepodległościowy Koncert Majówkowy, który można będzie obejrzeć za pomocą mediów społecznościowych 2 maja 2020 o godz. 18.00, oraz na finał akcji #zaspiewajhymnzTOS! 3 maja o godz. 12.00.

Wydarzenia odbędą się z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Święta Narodowego Trzeciego Maja.

Podczas retransmisji koncertu wysłuchamy dzieł Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Lipińskiego, utwory nawiązujące do historii Polski, w tym Święta miłości, Hej, Orle Biały w interpretacji Gidaszewska / Łaguniak Duo, pianistek Magdaleny Bazylko, Karoliny Sekuła oraz śpiewaków: Urszuli i Krystiana Psujek. Koncert poprowadzi Anna Morawska.

TosW Święto Narodowe Trzeciego Maja nastąpi finał akcji #zaspiewajhymnzTOS. Za pośrednictwem mediów społecznościowych zostanie premierowo wyemitowany film, zawierający nagrania Mazurka Dąbrowskiego nadesłane z całej Polski.

Wystarczy kliknąć w poniższe linki, aby przenieść się na stronę emisji wideo: Facebook, YouTube lub Instagram.

Muzyka 2020 – wyniki naboru z odwołaniami

MKiDN27 kwietnia 2020 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opublikowało listę pozytywnie rozpatrzonych odwołań w programie Muzyka, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Celem programu jest zarówno wspieranie przedsięwzięć kultywujących tradycję i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej kultury muzycznej, jak i projektów skoncentrowanych na tworzeniu nowych wartości i poszukiwaniu oryginalnych środków ekspresji artystycznej. Do zadań programu należy wspieranie projektów, realizowanych przede wszystkim poza standardowymi ramami bieżącej działalności wnioskodawców.

W ramach procedury odwoławczej Minister pozytywnie rozpatrzył 78 wniosków. W 2020 roku w ramach programu Muzyka dofinansowanie otrzymało 216 projektów na łączną kwotę 23 073 398,00 złotych.

Pełna lista wniosków rozpatrzonych pozytywnie, negatywnie oraz odrzuconych z powodu błędów formalnych jest dostępna na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakładce „Programy MKiDN 2020 – Muzyka" oraz na stronie Instytutu Muzyki i Tańca w części „Dokumenty do pobrania”.

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przekazało partytury do POLMIC

logotyp Centrum Sztuki Dziecka Na podstawie umowy o współpracy między Centrum Sztuki Dziecka a Związkiem Kompozytorów Polskich archiwum poznańskiego ośrodka udostępniane jest w Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu jest samorządową instytucją kultury działającą od 30 lat. Prowadzi wszechstronne i interdyscyplinarne działania w obszarze kultury dla dzieci i młodzieży. Celem instytucji jest inspirowanie profesjonalnej twórczości dla dzieci, promowanie i upowszechnianie wartościowych zjawisk artystycznych oraz popularyzacja i wspieranie rozwoju nowatorskich metod edukacji kulturalnej. Do zadań statutowych Centrum należy organizacja Biennale Sztuki dla Dziecka, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” oraz realizacja innych projektów edukacyjnych i artystycznych. Centrum prowadzi również działalność wydawniczą: Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży oraz książki z serii Sztuka i dziecko.

W ciągu kilku dekad działalności ośrodek zamówił i zgromadził w swoim archiwum bezcenny zbiór utworów współczesnych polskich kompozytorów dla publiczności dziecięcej. Przeznaczone są one do wykonania (dotyczy większości pozycji) przez profesjonalnych muzyków lub (liczne) z udziałem publiczności dziecięcej, a nawet (kilka kompozycji) przez same dzieci. Powstawały przede wszystkim na potrzeby cyklu koncertów muzyki współczesnej dla dzieci pt. „Muzyka i zabawa”, prowadzonego w latach 1987–2015 przez Hannę Gawrońską.

Na mocy umowy o współpracy pomiędzy Związkiem Kompozytorów Polskich i Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zgromadzone w ten sposób materiały nutowe i – w niektórych przypadkach – płyty CD zostały złożone jako depozyt i są udostępniane czytelnikom w Bibliotece ZKP – Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Właścicielem praw autorskich do kompozycji i partytur pozostaje Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i tam należy się zgłaszać w celu nabycia nut na własność lub do wykonania.

DO POBRANIA: KATALOG – KOLEKCJA UTWORÓW MUZYCZNYCH CENTRUM SZTUKI DZIECKA W POZNANIU.

Najlepsze koncerty oraz rozmowy z polskimi dyrygentami i solistami w „Filharmonii Dwójki”

PR2W ramach audycji „Filharmonia w Dwójce” Program 2 Polskiego Radia proponuje słuchaczom aż sześć muzycznych wieczorów tygodniowo. Dodatkowo przed każdym koncertem dziennikarze muzyczni stacji rozmawiają z dyrygentem lub solistami. Emisja od poniedziałku do piątku od godz. 19.00, a w niedziele od godz. 18.00.

„Filharmonia Dwójki” to największa „sala koncertowa” w kraju. Codziennie występują w niej gwiazdy. Prezentowane są koncerty z najbardziej prestiżowych scen Europy i świata oraz najważniejsze wydarzenia polskich festiwali muzycznych. Muzyka współczesna najczęściej emitowana jest we czwartki. Piątki zarezerwowane są na koncerty sezonu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a niedziele to czas Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Tylko w tym paśmie można słuchać koncertów z Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Misteriów Paschaliów, czy „Warszawskiej Jesieni”.

Aktualnie Dwójka w swojej flagowej audycji przypomina najlepsze koncerty w rodzimych wykonaniach – wszystko po to, by wesprzeć polskich artystów, nie mających obecnie możliwości występowania przed publicznością. Dodatkowo stacja zadbała o to, żeby słuchacze mogli posłuchać autorskiej zapowiedzi koncertu w wykonaniu bohaterów każdego z muzycznych wieczorów, czyli dyrygentów lub solistów. Takie telefoniczne, nagrane rozmowy poprzedzają każdy koncert.

Najbliższy tydzień „Filharmonii Dwójki” rozpocznie Koncert Inauguracyjny XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego (27 kwietnia, godz. 19.30), który poprzedzi rozmowa z wiolonczelistką Zuzanną Sosnowską. W niedzielę zaś, 3 maja o godz. 18.00 wyemitowany zostanie „Koncert muzyki polskiej” z Filharmonii Narodowej, podczas którego usłyszymy Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego i Missa pro pace Wojciecha Kilara.

Artur Szklarczyk

www.polskieradio.pl 

Bezpłatny pakiet dla artystów muzyków i tancerzy „wspieraMY”

IMiTInstytut Muzyki i Tańca do swoich priorytetowych zadań zalicza wszechstronne wspieranie artystów muzyków i tancerzy. Obecna sytuacja związana z pandemią może być trudna pod względem ekonomicznym, zawodowym, społecznym, a także psychicznym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom środowiska, Instytut Muzyki i Tańca uruchamia bezpłatny pakiet „wspieraMY” dla artystów muzyków i tancerzy. Jest dostępny od 21 kwietnia 2020.

W skład pakietu wchodzą:

  • poradnictwo psychologiczne on-line. Porad udzielają psychologowie, którzy znają specyfikę zawodów artystycznych i mają kompetencje związane z tym obszarem działalności kulturalnej. Konsultacje trwają 40 minut i odbywają się on-line.

  • poradnictwo prawne on-line. Prawnicy współpracujący z Instytutem Muzyki i Tańca udzielają wsparcia w kwestiach wynikających z sytuacji pandemii, a dotyczących pracy artystycznej lub zawodowej. Oznacza to przede wszystkim zagadnienia związane z Kodeksem pracy czy Kodeksem cywilnym w zakresie umów cywilnoprawnych, czyli umów zlecenia lub o dzieło. Porady są udzielane w formie mailowej (przy zagadnieniach prostszych) lub także telefonicznej (przy zagadnieniach bardziej skomplikowanych lub jeśli prawnik będzie potrzebował dodatkowych informacji).

  • baza wiedzy on-line w zakresie możliwości uzyskania wsparcia finansowego. Wiele instytucji oferuje możliwości wsparcia finansowego dla artystów. W bazie, która jest aktualizowana na bieżąco, znajdują się przydatne linki do programów stypendialnych, grantowych i socjalnych, również tych przygotowanych specjalnie na czas pandemii. Baza jest dostępna w formie pliku pdf do pobrania na stronie Instytutu Muzyki i Tańca. Informacje o możliwościach pozyskania wsparcia finansowego są także udostępniane w mediach społecznościowych Instytutu.

Wszystkie informacje na temat pakietu są dostępne na stronie https://imit.org.pl/ 

Niedziele online z Mieczysławem Karłowiczem

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa dla wszystkich spragnionych muzyki. Po koncertach będących częścią projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” podczas najbliższych niedzielnych wieczorów twórczość i sylwetkę Mieczysława Karłowicza przybliżą materiały wideo premierowo opublikowane na kanale YouTube PWM.

Z okazji 140. rocznicy urodzin Karłowicza PWM zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza”, w ramach której odbyło się kilkanaście koncertów „karłowiczowskich” na terenie całego kraju. Inauguracja akcji miała miejsce 2 grudnia 2016 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Wspominając wybitnego twórcę 26 kwietnia 2020 o godz. 19:00 na kanale YouTube PWM odbędzie się cyfrowa premiera filmu dokumentalnego o kompozytorze. Produkcja Mieczysław Karłowicz – samotna wędrówka w reżyserii Tomasza Knittla, nagrodzona Srebrnym Pegazem 22. Przeglądu Filmów o Sztuce w Zakopanem, zrealizowana została przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Telewizję Polską S.A.

Tydzień później, 3 maja (godz. 19:00), na kanale YouTube PWM zostanie po raz pierwszy udostępniona rejestracja koncertu „Filharmonia gra Karłowicza” zrealizowanego we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz TVP S.A. Oprócz poematów symfonicznych Stanisław i Anna Oświecimowie oraz Smutna opowieść w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna, w programie koncertu znalazły się także wybrane pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu na sopran, big band i orkiestrę.

Natomiast na profilu PWM na platformie ISSUU 22 kwietnia opublikowane zostaną fragmenty nagradzanej publikacji Widok piękny bez zastrzeżeń. Fotografia tatrzańska Mieczysława Karłowicza wydanej nakładem PWM.

Maryla Zając

Więcej – na stronie www.pwm.com.pl 

Sound Chronicle of the 61st “Warsaw Autumn” International Festival of Contemporary Music

WJ2018-okładka

Kronika Dźwiękowa 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbył się w roku 2018 i trwał od 21 do 29 września, jest dostępna na płytach kompaktowych audio jako niekomercyjne wydanie promocyjne.

Na Kronikę składa się dziesięciu płyt. Tradycyjnie już ostatni krążek w komplecie został poświęcony kompozytorom najmłodszym. Na płycie nr 10 prezentowane są utwory z dwóch koncertów zorganizowanych przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące „Warszawskiej Jesieni”; wyboru kompozycji do wykonania i publikacji dokonał Zarząd Koła Młodych.

Natomiast pozostałe dziewięć płyt, podobnie jak w ubiegłych latach, zawiera wybrane utwory wykonane w ramach głównego programu Festiwalu – zarówno kompozytorów polskich, jak i zagranicznych, ogółem trzydziestu dwóch twórców. Kryteria selekcji obejmują m.in. poziom artystyczny utworu i wykonania oraz problemy związane z prawem autorskim i prawami pokrewnymi.

Kronika wydawana jest wyłącznie w celach promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie jest i może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Niestety jest to ostatnia dostępna Kronika „Warszawskiej Jesieni”. Do tej pory (niniejszy akapit pisany jest w kwietniu roku 2020) Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC nie otrzymało dofinansowania, które umożliwiłoby publikację Kroniki Festiwalu, który odbył się w roku ubiegłym. Jest to olbrzymia strata, nie tylko dla odbiorców, lecz również dla artystów. Wielu twórców i wykonawców, z Polski i zagranicy, którzy zgodzili się na udział w projekcie, w napięciu i z niepokojem śledzi jego losy. Niestety stale musimy odpowiadać, że „jeszcze nie”. Tę samą odpowiedź kierujemy do bibliotek i innych instytucji, a także indywidualnych słuchaczy, którzy liczyli i wciąż liczą na otrzymanie nowych, bezpłatnych płyt z polską i zagraniczną muzyką najnowszą.

DO POBRANIA: PROGRAM PŁYT.

Spotkanie z Jakubem Fiebigiem – twórcą aplikacji OnStage

OnStage27 kwietnia 2020 roku o godz. 15.00 odbędzie się pierwszy w historii Classical:NEXT, największej konferencji dla branży muzyki klasycznej, bezpłatny webinar na żywo.

Jakub Fiebig opowie o stworzonej przez niego mobilnej aplikacji OnStage, która może pomóc światowym instytucjom i ludziom kultury w tym trudnym czasie. Koronawirus to nie tylko choroba i kwarantanna, ale też problem na niedaleką przyszłość dla wielu osób zajmujących się kulturą w Polsce i na świecie. Podczas rozmowy dowiemy się, w jaki sposób za pomocą aplikacji organizatorzy koncertów mogą nadal oferować melomanom pełne wrażenia z wydarzenia, jakie korzyści czerpią artyści i jak widzowie mogą w pełni korzystać z aplikacji.

Twórca aplikacji wyjaśni także:

  • jakie korzyści aplikacja przynosi artystom, obiektom kulturalnym, zespołom, instytucjom, festiwalom i wszystkim miłośnikom muzyki klasycznej;
  • jak w szybki sposób można zaktywizować i zgromadzić w jednym miejscu stałą publiczność;
  • jak wykorzystać inne możliwości, które daje mobilna aplikacja OnStage;
  • jak łączyć świat muzyki klasycznej ze światem biznesu.

Rejestracja na webinar nie jest wymagana.

Link i szczegóły webinaru: https://www.facebook.com/events/1136995816634702/