Polmic - FB

aktualności

Missa in honorem Sancti Adalberti - prawykonanie bydgoskie

m26 listopada 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie pierwszej polskiej Mszy ku czci św. Wojciecha, skomponowanej na chór, instrumenty dęte blaszane, kotły, dzwony rurowe i 966 wiernych.

Twórcą dzieła, powstałego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski, jest Łukasz Urbaniak – kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat międzynarodowych konkursów, w tym I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, organizowanego w Poznaniu.

Niezwykłość koncertu polega na tym, iż w rolę wykonawcy wcieli się 966-osobowa publiczność. Partia wiernych, zapisana w specjalnej partyturze, obejmuje m.in. szept, recytację, śpiew, używanie dzwonków, papieru, imitację szumu wiatru czy padającego deszczu. Wykonawcą dzieła może zostać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.missa966.pl i zjawi się 26 listopada w bydgoskiej Bazylice.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Pomysłodawcą wydarzenia jest dyrygent, dyrektor Poznańskiego Chóru Kameralnego Bartosz Michałowski, który wystąpi ze swoim zespołem tego wieczoru. Organizatorem – Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Prawykonanie „Concerto lirico" Mikołaja Góreckiego

g27 listopada 2016 roku poznamy nowy utwór Mikołaja GóreckiegoConcerto lirico na dwie orkiestry smyczkowe. Prawykonanie będzie udziałem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Koncert odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Mikołaj Górecki krótko charakteryzuje najnowszy utwór:

„Concerto lirico napisałem w 2016 roku. Utwór jest jednoczęściowy, ale można wyodrębnić cztery sekcje: wolna-szybka-wolna-szybka. Materiał z pierwszej sekcji pojawia się w obydwu szybkich sekcjach w formie przetworzonej. Druga sekcja wolna jest o charakterze canzonetty i jej materiał nie występuje w pozostałych sekcjach. Utwór jest dedykowany maestrze Agnieszce Duczmal i był napisany z myślą o Orkiestrze „Amadeus”.

Premiera odbędzie się podczas koncertu Orkiestry „Amadeus” pt. „Echa korzeni”. Tego dnia Orkiestrze towarzyszyć będzie wyjątkowy gość – laureatka 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Veriko Tchumburidze. Wykona ona Koncert skrzypcowy A-dur W. A. Mozarta. W finale koncertu zabrzmi perła kameralistyki polskiej – Serenada Mieczysława Karłowicza. Tym wykonaniem Orkiestra uhonoruje 140. rocznicę urodzin kompozytora.

Młoda Filharmonia Aukso

m23 listopada 2016 roku na scenie tyskiej Mediateki odbędzie się koncert Młodej Filharmonii Aukso z udziałem znakomitego solisty skrzypka Janusza Wawrowskiego.

Orkiestra Aukso, zapraszając do współpracy już po raz czwarty młodych wybitnych i utalentowanych muzyków (Młoda Filharmonia Aukso), tworzy raz w roku spektakularny i jedyny w swoim rodzaju koncert symfoniczny z potężną dawką emocji. Podczas koncertu 23 listopada na jednej scenie spotkają się dwie orkiestry, różniące się temperamentem i doświadczeniem, a jednakże zabrzmią wspólnie, tworząc wyjątkowy wyraz, który nada maestro Marek Moś.

Doceniany za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku Janusz Wawrowski wykona Koncert skrzypcowy G-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta wraz z towarzyszeniem orkiestry złożonej z najbardziej utalentowanych polskich młodych artystów – Młodej Filharmonii Aukso oraz ich starszych odpowiedników – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso. Pierwszą część koncertu dopełni kompozycja Mieczysława Karłowicza, obchodzącego w tym roku 140. rocznicę urodzin – Serenada na smyczki op. 2. Podczas drugiej części koncertu zabrzmi muzyka Józefa Haydna i uwielbiana przez wszystkich Symfonia nr 43 „Mercury”.

Koncerty symfoniczne Jerzego Maksymiuka

m25 oraz 26 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert symfoniczny pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka.

W programie koncertów Jerzego Maksymiuka znajdą się tym razem głównie kompozycje dwudziestowieczne. Wyjątkiem będzie otwierający oba koncerty utwór Mistrza z 2014 roku, zatytułowany Vers per archi. W roli solisty w niezwykle trudnym, ale efektownym i pełnym cierpkiego humoru III koncercie fortepianowym Siergieja Prokofiewa wystąpi młody izraelski pianista Boris Giltburg, ceniony za nagrania sonat tego kompozytora. Kompletnie odmienne są kompozycje, które wypełnią drugą część wieczoru. Evening prayers Giji Kanczelego to kompozycja skupiona w wyrazie, surowa, ascetyczna i nieomal intymna. Podobnie oszczędna w środkach jest również trzyczęściowa Symfonia psalmów Igora Strawińskiego, będąca jednym z ulubionych dzieł Maestro Maksymiuka.

Transmisję internetową koncertu 25 listopada można będzie oglądać również na stronie internetowej Filharmonii.

Link do wydarzenia na Facebooku: http://bit.ly/2anLmRU 

24. Festiwal Audio Art

aDo 27 listopada 2016 roku potrwa 24 edycja Festiwalu Audio Art, obejmująca ponad czterdzieści wydarzeń z udziałem artystów z całego świata. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest prof. Marek Chołoniewski, organizatorem - Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Audio Art to od ponad dwóch dekad przede wszystkim festiwal projektów premierowych, przez co swoje prace prezentują na nim nie tylko wybitni artyści o ugruntowanej pozycji, ale i niemniej ciekawi a nieznani szerzej młodzi twórcy, dla których udział w festiwalu bywa ważnym krokiem na ścieżce rozwoju.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Festiwal jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Audio Art używa prostej i zaawansowanej technologii. Prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Bardzo różnorodny program obejmuje koncerty, instalacje, performance, wykłady i warsztaty, które odbywają się w Akademii Muzycznej, Cricotece, Galerii Bunkier Sztuki, Galerii Opcja oraz w Bazie i Żarówka Cafe. Wydarzenia festiwalu Audio Art są transmitowane także na żywo przez Internet.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie festiwalu: http://audio.art.pl/ 

Interpretacje dzieła muzycznego w kontekście kultury

mW dniach 22-23 listopada 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (ul. Słowackiego 7) odbędzie się kolejna konferencja z cyklu Interpretatio artis musicae. Jej temat –Interpretacje dzieła muzycznego w kontekście kultury – pozwala dotychczas rozważane aspekty tego problemu poszerzyć o jeszcze jedno nowe ujęcie.

„Sens i znaczenie dzieł sztuki zależy od miejsca i funkcji, jaką one w tym środowisku spełniają” (L. Bielawski). Te słowa polskiego muzykologa zwracają uwagę na znaczenie kulturowych kontekstów dzieła muzycznego nie tylko w procesie jego powstawania, ale również jego recepcji przez określone środowiska społeczne. Szeroki rezonans, jaki pewne dzieła wzbudzają, determinowany jest bowiem zarówno ich wewnętrznymi, stricte artystycznymi, jakościami, jak i naszym, nacechowanym znakami, symbolami, wartościami, horyzontem oczekiwań estetycznych i społecznych. „Dzieło jako fenomen egzystujący w przestrzeni swego czasu i miejsca” (M. Tomaszewski) prowokuje niekiedy interpretacje, w których ścierają się różne systemy aksjologiczne oraz kompetencje komunikacyjno-kulturowe odbiorców.

ZOBACZ: program PDF

4. AŻ Festiwal w łódzkiej Akademii Muzycznej

azOd 19 listopada do 3 grudnia 2016 potrwa czwarta edycja AŻ Festiwalu – jednego z najważniejszych wydarzeń artystycznych Akademii Muzycznej w Łodzi. Wspólnie z czołowymi muzykami z kraju i zagranicy, m.in. Adamem Makowiczem, Andreą Tofanellim i Stefanem Plewniakiem, wystąpią młodzi artyści studiujący w łódzkiej Akademii.

Blisko 300 studentów łódzkiej Akademii zaprezentuje się na festiwalowej scenie: dwukrotnie zagra orkiestra symfoniczna, wystąpią trzy chóry, Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ, Orkiestra Barokowa i Big Band. Pierwszymi akordami 4. AŻ Festiwalu 19 listopada będą akordy otwierające Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega w wykonaniu laureata wielu prestiżowych konkursów Krzysztofa Książka. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi, która po przerwie wykona V Symfonię d-moll op. 47 Dymitra Szostakowicza. Orkiestrę poprowadzi pedagog łódzkiej Akademii, jej szef-dyrygent Marcin Wolniewski. Inauguracji festiwalu towarzyszyć będzie otwarcie wystawy ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa.

Kolejne wydarzenia AŻ Festiwalu to: premiera drugiej wersji musicalu operowego Łódź Story Włodzimierza Korcza (22 listopada), koncert solistów, Chóru i Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Łodzi z muzyką Wenecji z przełomu XVI i XVII w., w którego przygotowanie zaangażowany jest ceniony skrzypek, specjalista w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej Stefan Plewniak (25 listopada), koncert legendy polskiego jazzu Adama Makowicza z towarzyszeniem Orkiestry Smyczkowej PRIMUZ z utworami Makowicza (27 listopada), koncert włoskiego wirtuoza trąbki Andrei Tofanellego, który przyjedzie do Polski po raz pierwszy i wystąpi z Big Bandem Akademii (30 listopada) i na zakończenie festiwalu koncert symfonicznej muzyki XX i XXI wieku z utworami Andersa Hillborga, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego i patronki łódzkiej Akademii – Grażyny Bacewicz. Początek każdego wydarzenia o godz. 18.00.

Goście festiwalu poprowadzą również warsztaty adresowane do młodych muzyków. Skrzypek Stefan Plewniak poprowadzi seminarium wykonawstwa muzyki epoki baroku i klasycyzmu 22 i 24 listopada, na warsztaty pianistyczne Adama Makowicza zapraszamy 25 listopada, trębacz Andrea Tofanelli poprowadzi zajęcia warsztatowe 30 listopada w ramach Xeno International Trumpet Workshop.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl

Luft von anderem Planeten

u7 grudnia 2016 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku”, podczas którego w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika Krzysztofa Pendereckiego.

Utwór ten jest jedną z najbardziej osobistych wypowiedzi wybitnego dyrygenta i kompozytora. Sam autor określił utwór jako „podróż sentymentalną” obejmującą różne etapy życia Artysty, w tym wspomnienie lat dziecięcych i młodzieńczych w domu rodzinnym.

Wykonawcami utworu będzie Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz – skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela. Obok III Kwartetu Krzysztofa Pendereckiego w programie znajdą się dwa utwory Arnolda Schönberga: Kwartet smyczkowy D-dur oraz II Kwartet fis-moll op. 10 na zespół instrumentów smyczkowych i sopran. W roli solistki wystąpi Olga Pasiecznik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „De musica” 2016

dW dniach 19-20 listopada 2016 roku w Pałacu Myślewickim będzie miała miejsce kolejna odsłona Festiwalu, którego pomysłodawcą jest stowarzyszenie De Musica, skupiające wybitnych polskich muzykologów.

Festiwal to otwarte dla publiczności spotkania z udziałem muzykologów i przedstawicieli innych dyscyplin humanistycznych. Głównym punktem tegorocznych wykładów i dyskusji jest fuga, jedna z najbardziej kunsztownych struktur muzycznych. Podczas konferencji naukowej „Fuga w kulturze: Od Oświecenia do współczesności” referaty wygłoszą: Marcin Gmys, Violetta Kostka, Paweł Siechowicz, Agnieszka Chwiłek, Justyna Humięcka-Jakubowska, Joanna Barska oraz Aleksander Laskowski, który weźmie także udział w dyskusji wokół książki Karola Bergera Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow: An Essay on the Origins of Musical Modernity (University of California Press, 2007). 19 listopada o 16.45 odbędzie się również spotkanie z kompozytorem Pawłem Mykietynem, zatytułowane „Fuga dziś”.

Drugi dzień festiwalu poświęcony będzie operze Mieczysława Wajnberga Pasażerka, która w połowie września miała swoją premierę w Teatrze Opery i Baletu w Jekaterynburgu (Rosja). 20 listopada w Teatrze Królewskim odbędzie się multimedialna prezentacja projektu fotograficznego „Pasażerka" Wojciecha Grzędzińskiego, a także dyskusja wokół opery Weinberga z udziałem Zofii Posmysz „Pasażerka Mieczysława Weinberga – po raz pierwszy w Rosji”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.