Polmic - FB

aktualności

Nowy album Jerzego Maksymiuka i Sinfonii Varsovii „Perfekcjonista / Perfectionist”

SVBez Polskiej Orkiestry Kameralnej, a tym samym Jerzego Maksymiuka, nie powstałaby Sinfonia Varsovia. By uczcić 85. urodziny wybitnego Dyrygenta oraz historię jego wieloletniej przyjaźni z orkiestrą powstała płyta Perfekcjonista. Premiera albumu odbędzie się 9 kwietnia 2021, w dniu urodzin Artysty. Tego samego dnia o godz. 12.00 podczas spotkania w salonie Państwa Maksymiuków Maestro opowie o płycie i okolicznościach jej powstania. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na Facebooku i kanale YouTube Sinfonii Varsovii.

Na płycie znalazły się utwory przeznaczone na orkiestrę smyczkową i solistów. W ich interpretacji Jerzy Maksymiuk i Sinfonia Varsovia nie dążą jedynie do perfekcji wykonawczej. Interesuje ich przede wszystkim ujawnienie emocji, które dzięki precyzyjnemu prowadzeniu orkiestry i indywidualnym umiejętnościom oraz wrażliwości wykonawców stają się dostępne słuchaczowi.

Pierwsze dwa utwory to preludia Claude’a Debussy’ego w opracowaniu Jerzego Maksymiuka: w tej interpretacji usłyszymy lekkość i transparentność, które ze starannością wydobywa z partytury dyrygent. Kolejna kompozycja to Fantazja na temat Thomasa Tallisa Ralpha Vaughana Williamsa. Dzięki bogatej fakturze jest ona idealnym utworem dla dyrygenta uwielbiającego zagłębiać się w szczegóły i szlifować detale, jakim z całą pewnością jest Maksymiuk. Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, kolejna pozycja na płycie, powstał w 1972 roku. Utwór o bardzo charakterystycznym brzmieniu jest polem do popisu zarówno dla solisty (Jakuba Haufy, koncertmistrza Sinfonii Varsovii), jak i orkiestry, którzy w każdej części muszą wykazać się innymi umiejętnościami technicznymi i nieco odmienną wrażliwością. Liście gdzieniegdzie spadające, numer 7 na płycie, to utwór skomponowany w 2011 roku na fortepian i orkiestrę kameralną przez samego Jerzego Maksymiuka, który wykonał także partię fortepianu. Na koniec kompozycja Wojciecha Kilara, Orawa. Mimo swojej prostoty, nie jest dziełem łatwym do zadyrygowania. Dyrygent mierzył się z nią ponad stukrotnie, a na płycie Perfekcjonista mamy okazję posłuchać jego ostatniej próby.

Płyta będzie dostępna w salonach Empik (dostępna również w preorderze), na stronie www.sinfoniavarsovia.org  oraz w wybranych serwisach streamingowych.

Barbara Jop

Koncert Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej online

OiFPSpotkanie z muzyką symfoniczną w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz pianisty Pawła Kowalskiego pod batutą Moniki Wolińskiej odbędzie się wirtualnie 9 kwietnia 2021 o godz. 19.00 na kanale YouTube.

Sacra rappresentazione Raj utracony na motywach poematu Johna Miltona Krzysztof Penderecki napisał na okoliczność 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Koncert rozpocznie liryczne Adagietto pełniące w tym dziele funkcję orkiestrowego intermezza. Mieczysław Tomaszewski określa Adagietto jako przykład twórczości retrowersywnej – muzyki „zwróconej wstecz, lecz bez cienia wątpliwości – własnej, osobistej, przeżytej, pozbawionej stylizacyjnego cudzysłowu”.

Do prowadzenia dialogu z przeszłością zaproszą nas muzycy, wykonując Koncert fortepianowy d-moll nr 20 KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Porywająca dramaturgia partytury, nieskazitelność formy i piękno tematów sprawiły, że jest to jeden z ukochanych utworów publiczności na całym świecie.

Jako ostatnia tego wieczoru zabrzmi III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, będąca odzwierciedleniem wrażeń, jakie chłonął podczas podróży do Szkocji w 1829 roku. Usłyszymy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu i echa skocznych ludowych melodii w radosnym scherzu oraz wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria. Przypomnijmy, że kompozytor zadedykował symfonię księżniczce Wiktorii, przyszłej królowej Zjednoczonego Królestwa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-symfoniczny-8/ 

Międzynarodowa Konferencja „Puzon w muzyce polskiej XX i XXI wieku – inspiracje i perspektywy”

Am ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Puzon w muzyce polskiej XX i XXI wieku – inspiracje i perspektywy” będzie miała miejsce w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 9–10 kwietnia 2021, ale wszystkie wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie z gośćmi z zagranicy odbędą się online; nagrania zostaną udostępnione na platformie YouTube Akademii.

Konferencja powstała z inicjatywy dwóch pedagogów Akademii Muzycznej w Łodzi: Roberta Żelazko i Dariusza Sprawki. Gośćmi Konferencji będą światowej klasy puzoniści ze Szwecji, Niemiec i Polski: Hakan Björkman (Swedish Radio Symphony Orchestra, Yamaha Artist), Tomer Maschkowski (Deutsche Symphony Orchestra Berlin, Yamaha Artist), Maciej Łakomy (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), Tomasz Hajda (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach), Dariusz Sprawka (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) i Robert Żelazko (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi).

W programie Konferencji zaplanowane są warsztaty, wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie online, cieszące się bardzo dużą popularnością wśród studentów, którzy w obecnej sytuacji nie mają możliwości wyjazdu na kursy zagraniczne. Wydarzenie poświęcone jest polskiej muzyce XX i XXI wieku na puzon. Temat będzie szeroko omawiany podczas paneli dyskusyjnych i wykładów, a wykonań XX- i XXI-wiecznych utworów na puzon posłuchać będzie można podczas konferencyjnego koncertu. W jego programie znajdą się kompozycje zarówno na puzon solo, jak i zespoły puzonowe. Każdy z pedagogów oprócz wykładu będzie udzielał otwartych lekcji mistrzowskich, podczas których będzie można dowiedzieć się więcej na temat techniki wykonawczej, sposobów samodoskonalenia, aspektów psychologicznych gry na instrumencie oraz radzenia sobie ze stresem.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/puzon-w-muzyce-polskiej-xx-i-xxi-wieku 

Odszedł Marcin Błażewicz...

Błażewicz5 kwietnia 2021 w wieku 68 lat w Podkowie Leśnej zmarł prof. dr hab. Marcin Błażewicz, kompozytor, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, członek Związku Kompozytorów Polskich.

Studiował filozofię w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), a następnie kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Wiele Mu zawdzięcza środowisko kompozytorskie i jego Alma Mater. W latach 1999-2002 i 2005-2008 był prodziekanem wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC, a w latach 2008-2012 dziekanem tego wydziału. W kadencji 2012–2016 sprawował funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Był promotorem doktoratów m.in. Dariusza Przybylskiego, Eunho Changa, Krzesimira Dębskiego i Ignacego Zalewskiego.

Pełnił wiele funkcji społecznych. W latach 1983-87 był organizatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Forum Nowej Muzyki w Warszawie. W latach 1990-92 pełnił funkcję prezesa polskiej sekcji Jeunesses Musicales, a od 1990 do 1994 – wiceprezesa Towarzystwa Sztuki Perkusyjnej. Jednocześnie w latach 1986-98 był kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego Radia oraz redaktorem w programie Polskie Radio „BIS”. W 2000 założył czasopismo o muzyce i sztukach pokrewnych „Muzyka21”, którego był redaktorem naczelnym. Sprawował także funkcje przewodniczącego sekcji muzyki poważnej ZAiKS (2006-2013) oraz skarbnika ZAiKS (od 2006).

Marcin Błażewicz został uhonorowany Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego za całokształt twórczości (1988) oraz dwukrotnie Prix Italia (1989, 1990). W 2018 roku otrzymał nagrodę 100-lecia ZAiKS-u.

Utwory Marcina Błażewicza wykonywane są w wielu krajach świata: od Chin poprzez Europę po Stany Zjednoczone - jego muzyka pozostanie z nami na zawsze.

Cześć Jego pamięci!

Skład jury II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

imitDruga edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się 11–18 września 2021. Przewodniczącymi składów jurorskich zostali Jarosław Drzewiecki i Andrzej Tatarski. Zgłoszenia uczestników są przyjmowane do 14 maja br. na stronie internetowej Konkursu. Wydarzenie jest organizowane przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, a finansowane ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Wyjątkową cechą konkursu jest fakt, że to sami uczestnicy przygotowują swoje indywidualne programy. Poszczególne utwory, które będą prezentować podczas przesłuchań, wybierają spośród dorobku 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. Obok Chopina, czy Pendereckiego znajdują się tam nazwiska mniej znanych reprezentantów różnych stylów i epok muzycznych, m. in. Antoniego Kątskiego czy Tadeusza Paciorkiewicza oraz wybitnych polskich kompozytorek Marii Szymanowskiej i Grażyny Bacewicz. Uczestnicy 2. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki powalczą o pulę nagród w wysokości ponad 80 tysięcy euro łącznie w dwóch kategoriach – pianistycznej i zespołów kameralnych.

Jury obu kategorii konkursu składa się z wybitnych polskich i zagranicznych muzyków oraz postaci życia muzycznego. W kategorii pianistycznej zasiądą: Andrzej Jasiński (Polska), pianista i jeden z najwybitniejszych pedagogów fortepianu na świecie, Koji Shimoda (Japonia), krytyk muzyczny, pianista i pedagog, Pavel Dombrovsky (Rosja), pianista i pedagog, zwycięzca 1. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, Lidia Grychtołówna (Polska), nestorka polskiej pianistyki, pedagog, Aleksandros Jusakos (Grecja/Chile), pianista, Sergey Osokins (Łotwa), pianista i jeden z najwybitniejszych łotewskich pedagogów, oraz jako sekretarz Witold Kawalec (Polska), pianista i pedagog.

W kategorii zespołów kameralnych uczestników oceniać będą: Gary Guthman (USA/Polska), trębacz, kompozytor, aranżer, dyrygent i producent muzyczny, Krzysztof Meyer (Polska), kompozytor, pianista, pedagog, Pedro Pablo Cámara (Hiszpania), saksofonista – solista i kameralista oraz pedagog i autor publikacji poświęconych muzyce, Igor Pylatyuk (Ukraina), skrzypek, dyrygent, pedagog i muzykolog, Zdzisław Supierz (Polska/Holandia), impresario muzyczny i producent operowy, Tadeusz Wojciechowski (Polska), wiolonczelista – kameralista i dyrygent, oraz jako sekretarz Janusz Ostrowski (Polska), działacz kultury, edukator i pianista.

Regulamin, ramowy harmonogram konkursu, formularze aplikacyjne, informacje o repertuarze, kompozytorach i materiałach nutowych oraz wszystkie aktualności dotyczące wydarzenia dostępne są na stronie internetowej https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów

Pianistyczne ForumKatedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza na III Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów. Na wydarzenie w dniach 30-31 marca 2021 składają się sesje wykładowe, lekcje otwarte i koncerty. Pedagodzy fortepianu, uczniowie i studenci uczestniczyć mogą bezpłatnie we wszystkich aktywnościach online na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Pianiści z Łodzi, Poznania, Warszawy, Bydgoszczy, Krakowa, Wrocławia, Gdańska i Katowic przygotowali serię wykładów poświęconych zagadnieniom artystycznym i pedagogicznym gry na fortepianie. W ramach III Forum odbędą się także otwarte lekcje mistrzowskie online i dwa koncerty.

We wtorek i środę o godzinie 10.00 odbywać się będzie blok wykładowy. Udział w nim wezmą: mgr Michał Mossakowski, mgr Jaime Peñate Conde, dr Szczepan Kończal, dr Julia Kociuban-Maximov, mgr Adam Goździewski, mgr Michał Michalski, dr Paweł Wakarecy oraz dr Mateusz Kurcab. Omówiona zostanie m.in. twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz, Isaaca Albeniza, Gabriela Fauré, zagadnienia techniczne przygotowania utworów czy teoria afektów w praktyce. Pedagodzy w oba dni poprowadzą także lekcje mistrzowskie online, a nastęnie występować będą podczas popołudniowych koncertów. Repertuar, który wykonają, korespondować będzie z tematyką porannych wykładów.

Szczegółowy harmonogram wykładów i lekcji mistrzowskich online oraz programy dwóch koncertów znaleźć można na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 

25. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Festiwal BeethovenowskiW dniach 20 marca – 2 kwietnia 2021 odbędzie się 25. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncerty zostaną udostępnione szerokiej publiczności za pomocą streamingu internetowego. Transmisje wydarzeń festiwalowych zaplanował Program 2 Polskiego Radia.

Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum” – wyznacza program koncertów, w których usłyszymy zarówno dzieła religijne, jak i te, które są wyrazem szeroko pojętej sfery duchowej człowieka. Podczas festiwalu wystąpią czołowe polskie zespoły symfoniczne i chóralne, a także plejada uznanych wokalistów, m.in. Natalia Rubiś, Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Aleksandra Kubas-Kruk, Krystian Krzeszowiak, Mariusz Godlewski, Łukasz Konieczny i Tomasz Konieczny.

W koncercie inauguracyjnym maestro Andrzej Boreyko wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi V Symfonię i wybrane fragmenty z muzyki do baletu Twory Prometeusza Beethovena oraz Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego; w koncercie finałowym pod jego batutą zabrzmią dzieła Pendereckiego, Pärta, Ravela i Kanczelego (prawykonanie europejskie utworu Libera me).

W repertuarze wyłącznie Beethovenowskim usłyszymy maestro Jerzego Maksymiuka z Sinfonią Varsovią. Z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy (utwory Pendereckiego i Oliviera Messiaena), Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Dawida Runtza (utwory Beethovena i Sibeliusa oraz Koncert Es-dur na trąbkę Haydna z kadencjami K. Pendereckiego), a także Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Jurka Dybała (utwory Pendereckiego, Takemitsu i Barbera). Intrygująco zapowiada się koncert kameralny Kwartetu Śląskiego, który wykona wszystkie kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

Materiały prasowe organizatora

Program wydarzenia: http://beethoven.org.pl/ 

Nie żyje Ryszard Zimak...

Zimak28 marca 2021 roku w wieku 74 lat zmarł prof. dr. hab. Ryszard Zimak, dyrygent i pedagog, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w latach 1999–2005 oraz 2012– 2016, wieloletni dyrygent Chóru Filharmonii Narodowej, a następnie dyrygent i kierownik Chóru Warszawskiej Opery Kameralnej.

W 1971 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Edukacji Muzycznej (dawniej: Wychowania Muzycznego) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i rozpoczął pracę w macierzystej uczelni przechodząc wszystkie szczeble kariery: był m.in. prodziekanem i dziekanem Wydziału Edukacji Muzycznej, prorektorem ds. nauki i dydaktyki, rektorem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Uczestniczył w pracach europejskich konferencji rektorów The European As-sociation of Conservatoires (AEC) i Association of Baltic Academies of Music (ABAM). W latach 2002–2005 był przewodniczącym Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych (KRUA) oraz członkiem Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).

W latach 1973-1974 był asystentem-dyrygentem, a następnie (1977-1983) dyrygentem Chóru Filharmonii Narodowej. Od 1983 do 2005 roku pełnił funkcję dyrygenta Warszawskiej Opery Kameralnej i kierownika Chóru Kameralnego. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w Korei Południowej, na Tajwanie i w USA. Od lipca 2005 do stycznia 2007 roku sprawował funkcję Dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, nagrodą indywidualną Ministra Kultury i Sztuki oraz Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze “Gloria Artis".

Cześć Jego pamięci!

Michał Balas „Indywidualnością Wiolonczelową 2021”

Am ŁódźZwycięzcą I Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Dominika Połońskiego, który zakończył się w Łodzi wieczorem 28 marca 2021 roku, został Michał Balas – student łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Młody wiolonczelista zachwycił jurorów szczerością przekazu, wspaniałą wirtuozerią i finezją gry.

Michał Balas otrzymał tytuł „Indywidualność Wiolonczelowa 2021”, statuetkę, którą ufundowała Rodzina Połońskich, a zaprojektowała i wykonała Jadwiga Gajda-Lusina, i szereg nagród, w tym głównie zaproszenia na koncerty i recitale. Jako zwycięzca Michał Balas będzie promowany przez stację TVP Kultura i Program 2 Polskiego Radia. Ponadto otrzymał nagrodę Pracowni Lutniczej Marcina Mazura dla najlepszego studenta Akademii Muzycznej w Łodzi oraz – jak inni wyróżniający się uczestnicy – wydania nutowe najnowszych kompozycji wiolonczelowych współczesnych kompozytorów polskich od Wydawnictwa Muzycznego i Poligraficznego Merakel w Łodzi.

Jury wskazało również pięcioro innych uczestników, którym wręczono dyplomy dla wyróżniających się wiolonczelistów i nagrody pozaregulaminowe. Są to: Mateusz Błaszczak (UMFC Warszawa), Dominik Drewniak (AM Poznań), Jakub Lemański (AM Łódź), Maria Leszczyńska (UMFC Warszawa) i Agata Nowak (AM Bydgoszcz). Wyróżnionym uczestnikom przypadły w udziale liczne nagrody pozaregulaminowe. Dominik Drewniak otrzymał od Akademii Muzycznej w Krakowie zaproszenie na recital w ramach Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej 2022 oraz dwie nagrody prywatne: ufundowaną przez Profesora Stanisława Firleja za wykonanie Sonaty Arpeggione Franza Schuberta (1000 zł) oraz przyznaną przez honorową przewodniczącą jury Izabelę Połońską (użyczenie instrumentu Dominika Połońskiego na trzy lata). Do Agaty Nowak trafiły dwa zaproszenia na koncerty z orkiestrami kameralnymi, które otrzymała od Orkiestry Kameralnej AUKSO Miasta Tychy oraz Radomskiej Orkiestry Kameralnej, obydwa we współpracy z Agencją Połońska Art. Fundacja Pro Cello z Poznania zaprosiła Jakuba Lemańskiego na koncert w ramach I Letniego Kursu Muzycznego w Szamotułach, Agencja Połońska Art ufundowała jeszcze trzy nagrody – koncerty kameralne dla Dominika Drewniaka, Urszuli Markowskiej i Agaty Nowak, która otrzymała również nagrodę specjalną TVP Kultura.

Do konkursu przystąpiło 36 studentów polskich uczelni muzycznych. Jurorzy oceniali uczestników na podstawie nadesłanych nagrań. Jury pracowało w składzie: prof. dr hab. Stanisław Firlej (przewodniczący), prof. dr hab. Zdzisław Łapiński, dr hab. Tomasz Lisiecki, dr hab. Marcin Zdunik i dr hab. Jacek Rogala, honorową przewodniczącą była dr Izabela Połońska – żona zmarłego niespełna trzy lata temu Patrona konkursu. Po przesłuchaniu wszystkich recitali członkowie jurorskiego składu podkreślali zgodnie nadspodziewanie wysoki poziom nagrań i ich szczególną atmosferę.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkurs-wiolonczelowy-im-dominika-polonskiego