Polmic - FB

aktualności

Warszawa | „Zamówienia kompozytorskie”: Hashtag Ensemble prawykona kompozycję Artura Zagajewskiego

Hashtag EnsembleHashtag Ensemble i Fundacja Sfera Harmonii zapraszają do warszawskich wędrówek w czasie i przestrzeni. 1 września 2020 o 18.00 na Starej Pradze, w zagubionym podwórku przy ul. Stalowej 34, będzie można wziąć udział w wyjątkowym koncercie. Sześcioro członków Hashtag Ensemble podejmie próbę udźwiękowienia starej kamienicy i interpretacji przestrzeni miejskiej za pomocą starannie zaprogramowanych utworów Andriessena, Walshe, Riley’a i Zagajewskiego.

Koncert otworzy utwór-ikona – Workers Union Louisa Andriessena. Jak pracownicy przedwojennych praskich fabryk, muzycy Hashtag Ensemble zawiążą związek pracowniczy i zagrają utopijną muzykę jedności. Stara Praga to dzielnica związana mocno z szeroko pojętą alternatywą i wieloma subkulturami, które na murach praskich kamienic od dziesięcioleci wypisywały swoje hasła. Utworem o subkulturze skateboardowej jestAnd Jump from the Golden Gate Bridge Jenifer Walshe. Szukając śladów łączących muzykę i przestrzeń miejską, podążając w fantazji za praską odlewnią metali Barwicha&Junga, Hashtag Ensemble zagra także hipnotyzujący Tread on a Trail Terry’ego Riley’a.

Na koniec koncertu zabrzmi prawykonanie utworu EUR, zaprojektowanego specjalnie dla przestrzeni podwórka przy ul. Stalowej 34 przez kompozytora Artura Zagajewskiego. EUR powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Czerpie z post-rocka i synth-popu, może być wyimaginowaną muzyką brzmiącą z okien praskich podwórek w latach 90’ minionego stulecia.

Wstęp na koncert jest otwarty. Należy pamiętać o założeniu maseczek i zachowaniu odstępu 2 m między uczestnikami koncertu.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Muzyka współczesna nie gryzie!

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 31 sierpnia 2020 roku na premierę cyklu filmów z udziałem trójki polskich kompozytorów „Muzyka współczesna nie gryzie!”.

W ramach cyklu na kanale YouTube i Facebooku Towarzystwa zostaną zaprezentowane wywiady z twórcami, związanymi z PTMW: Anną Ignatowicz-Glińską, Alicją Gronau i Adamem Sławińskim. Kompozytorzy będą opowiadać o swojej twórczości. Natomiast po prezentacji serii każdorazowo odbędzie się rozmowa na żywo z bohaterką lub bohaterem filmów na profilu FB.

Autorem scenariuszu jest Jarosław Siwiński, skarbnik Związku Kompozytorów Polskich. Wywiady przeprowadziła kontrabasistka i pedagog Małgorzata Kołcz.

Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://ptmw.art.pl/ 

Gdańsk | Koncertowe wykonanie opery „ahat-ilī – siostra bogów” Aleksandra Nowaka

PFBOpera ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta noblistki Olgi Tokarczuk zabrzmi w wersji koncertowej 31 sierpnia 2020 o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Tego samego dnia do sprzedaży trafi blu-ray z rejestracją opery, inaugurując serię „Images”, będącą częścią Anaklasis – wytwórni płytowej działającej pod auspicjami PWM.

„Przejmujący operowy fresk”, „nowa wspaniała opera”, „współczesna propozycja operowa, która powinna być towarem eksportowym polskiej kultury” – ahat-ilī – siostra bogów powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego na Sacrum Profanum 2018, gdzie po raz pierwszy została wykonana i zarejestrowana, od razu podbijając serca słuchaczy i zachwycając krytykę. Muzykę skomponował Aleksander Nowak, libretto – na podstawie własnej powieści – napisała noblistka Olga Tokarczuk. Spektakl wyreżyserowała Pia Partum, a autorką scenografii premierowego pokazu jest Magdalena Maciejewska.

31 sierpnia podczas uroczystości wręczenia Nagrody Literackiej Miasta Gdańska Europejski Poeta Wolności 2020 opera zabrzmi w wersji koncertowej w wykonaniu znakomitych solistów: Joanny Freszel, Urszuli Kryger, Ewy Biegas, Jana Jakuba Monowida, Sebastiana Szumskiego, Bartłomieja Misiudy i Szymona Kobylińskiego. Towarzyszyć im będzie wyśmienita Camerata Silesia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją niezastąpionego Marka Mosia. W wydarzeniu weźmie udział noblistka, która zasiada w kapitule nagrody.

Serię „Images”, będąca częścią marki Anaklasis, zainauguruje krążek ANA 001 z rejestracją premierowej realizacji opery ahat-ilī – siostra bogów. Na płycie znajduje się również film dokumentalny Operacja opera w reżyserii Jana Sosińskiego poświęcony twórcy, zrealizowany we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Telewizją Polską S.A.

Maryla Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/ 

Gdańsk | Prawykonania utworów Elżbiety Sikory i Pawła Mykietyna w rocznicę Porozumień Sierpniowych

MykietynW 2020 roku mija 40 lat od podpisania porozumienia w Gdańsku i powstania „Solidarności”. Tę okazję upamiętnią prawykonania dwóch utworów carillonowych autorstwa najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów współczesnych. 30 sierpnia, w przeddzień rocznicy, na gdańskich carillonach w Ratuszu Głównego Miasta (godz. 12.00) i kościele św. Katarzyny (15.00) zabrzmią STOP Pawła Mykietyna i Running North Elżbiety Sikory.

SikoraPoczątkowo carillony miały prostą budowę, którą z czasem coraz bardziej komplikowano, a ich brzmienie stopniowo nabierało pełni. Według źródeł, początki gdańskich carillonów sięgają połowy XVI w. Obecnie muzyka carillonowa w Polsce jest żywo kultywowana w Gdańsku, który posiada trzy instrumenty, m.in. na wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska, na którym prawykonany zostanie utwór Pawła Mykietyna oraz na wieży kościoła św. Katarzyny, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Elżbiety Sikory. Oba utwory zostały napisane na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska.

Tak o swoim utworze pisze Paweł Mykietyn: „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się >>Solidarność<<, jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent”. „Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica” – komentuje Running North Elżbieta Sikora. Oba utwory, wydane przez PWM, zostaną wykonane przez znakomitą carillonistkę Monikę Kaźmierczak.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Maryla Zając

Lusławice | Finał „Emanacji“ – Pendereckiego „musica domestica”

EmanacjeDobiega końca 8. edycja Festiwalu „Emanacje” poświęcona pamięci Krzysztofa Pendereckiego i zatytułowana symbolicznie „Artysta – Dzieło – Spotkania”. Koncert finałowy 30 sierpnia 2020 o godz. 19.00 zapowiada się niezwykle imponująco i refleksyjnie. W sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki zabrzmią dzieła najbardziej osobiste, pełne kontemplacyjnego zamyślenia – swoista musica domestica Pendereckiego.

Twórczość kameralna zajęła w latach 90-tych ubiegłego stulecia istotne miejsce w twórczości kompozytora. Określana przez krytyków „ścieżką obok głównej drogi”, była w rzeczywistości ważnym nurtem działań. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego w interpretacji znakomitych muzyków – Janusza Wawrowskiego (skrzypce), Marcina Zdunika (wiolonczela), Szymona Nehringa (fortepian), Katarzyny Budnik (altówka), Andrzeja Cieplińskiego (klarnet) i Tomasza Bińkowskiego (róg) – zaprezentowane zostaną kompozycje, które cechuje liryzm naznaczony pięknem.

Kwartet na klarnet i trio smyczkowe to jeden z najbardziej subtelnych i osobistych utworów Krzysztofa Pendereckiego, stanowiący punkt zwrotny w karierze 60-letniego artysty. Kompozytor kreślił dzieło w czerwcu 1993 na ganku lusławickiego dworu, gdy wokół rozkwitały azalie i rododendrony. Czas i atmosfera tego miejsca wpłynęły na przemianę języka dźwiękowego i objawiły się tu w pełni w estetycznym ideale claritas, nowym rodzaju muzyki – przejrzystej i kameralnej, doskonale zrównoważonej w zakresie formy i treści. Sekstet (2000) zrodził się z tradycji muzyki kameralnej i wpisuje się w zapoczątkowany przez Kwartet na klarnet i trio smyczkowe nurt „klarowności”. Należy do najbardziej rozbudowanych dzieł kameralnych Pendereckiego. Sekstet pisany był z myślą o mistrzach i mistrzowie, z M. Rostropowiczem i J. Baszmetem na czele, dokonali jego prawykonania.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Warszawa | Koncert Papieski

JAXStowarzyszenie JAX zaprasza na koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Św. Jana Pawła II, który będzie miał miejsce 30 sierpnia 2020 roku o godz. 18.45 w Kościele pw. Św. Rodziny (ul. Rozwadowska 9/11).

Podczas tego wyjątkowego wydarzenia kulturalnego zostanie zaprezentowany szeroki wachlarz polskiej i zagranicznej literatury muzycznej od baroku do współczesności. Zgromadzona publiczność będzie miała niepowtarzalną okazję odkrywania nowych kontekstów kulturowych, zwłaszcza poprzez zapoznanie się z twórczością polskich kompozytorów epoki romantyzmu, którzy działali w Warszawie. Usłyszymy m. in. Piosnkę Broni z opery Hrabina oraz Recytatyw i dumkę Zuzi z opery Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Gdy ostatnia róża zwiędła Ignacego Jana Paderewskiego, Dumkę Romana Statkowskiego, Kołysankę Stanisława Niewiadomskiego, Frottola Italiana z opery Zygmunt August Tadeusza Joteyki, Kołysankę słowiańską Emila Młynarskiego, a także utwory Antonia Vivaldiego i Victora Herberta. Dzieła muzyczne będą przeplatać się z najważniejszymi myślami Ojca Świętego.

Udział w koncercie wezmą: sopranistka Barbara Żarnowiecka, skrzypaczka Róża Lorenc i organista Wiktor Brzuchacz. Koncert poprowadzi Łukasz Motyka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Maseczki podczas koncertu są obowiązkowe.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://stowarzyszeniejax.pl/ 

Poznań | Festiwal „Bezsenność” powraca!

TW„Bezsenność” to nazwa festiwalu organizowanego przez Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w dniach 30 sierpnia – 4 września 2020. Koncerty odbędą się w przestrzeniach otwartych i często nieoczywistych dla rozgrywających się tam wydarzeń artystycznych.

30 sierpnia w Poznaniu wystąpi Atom String Quartet, a 4 września – Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz. Kwartet wystąpi na odzyskanym dla sztuki dziedzińcu Starej Papierni (ul. Szyperska 8, obecnie to jeden z adresów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu), a duet Zdunik / Dębicz – w Salonie Pianin i Fortepianów FAN (ul. I. J. Paderewskiego 6). Oba te miejsca są zupełnie nowe, jeśli chodzi o prezentowanie tam muzyki, i z tego powodu „Bezsenność 2020” mogłaby być opisana idiomem „Nowe przestrzenie dla muzyki", co, paradoksalnie, doskonale wpisuje się w trudny czas pandemii.

W programie Atom String Quartet m.in. kompozycje z albumów Places, Penderecki, AtomSPHERE, Seifert oraz utwory premierowe. Marcin Zdunik (wiolonczela) & Aleksander Dębicz (fortepian i instrumenty elektroniczne) zaprezentują autorskie aranżacje z płyt Bach Stories i REnaissance.

Wstęp na koncerty w ramach Festiwalu „Bezsenność" za bezpłatnymi zaproszeniami (miejsca nienumerowane, liczba zaproszeń ograniczona) i z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.

Szczegółowe informacje – na stronie www.wieniawski.pl 

Szczecin | International Lutosławski Youth Orchestra – Finał „Beethoven 250”

FSz30 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce finał ósmej edycji warsztatów International Lutosławski Youth Orchestra Online – koncert symfoniczny, w którym udział wezmą orkiestra ILYO, soliści i śpiewacy z krajów Grupy Wyszehradzkiej pod dyrekcją Rune Bergmanna.

Witold Lutosławski, patron projektu międzynarodowej orkiestry młodzieżowej, wyznał kiedyś: „Nie chcę podbijać serc, ale pragnę znajdywać tych, którzy czują tak samo jak ja”. Podejście to stało się prawdziwą inspiracją dla wielu inicjatyw na całym świecie. Wspólne działania ludzi, którzy myślą podobnie, odbywają się także w Filharmonii Szczecińskiej. Każdego roku w sierpniu kilkudziesięciu uczniów i nauczycieli spotyka się w ramach International Lutosławski Youth Orchestra, by wspólnie pracować nad wybranymi dziełami. W tym roku działania przeniesione zostały do rzeczywistości wirtualnej. Koncert w Sali Filharmonii transmitowany będzie na Facebooku i YouTube instytucji.

Po dwóch tygodniach intensywnej pracy młodzi muzycy zaprezentują IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z okazji obchodów 250. rocznicy urodzin tego wielkiego kompozytora. Oprócz tego uczestnicy projektu wykonają Fanfare for the University of Lancaster patrona projektu Witolda Lutosławskiego oraz Bot-tánc z cyklu Tańce rumuńskie jednego z najwybitniejszych przedstawicieli kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej – Béli Bartóka. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Rafał Bartmiński (tenor) i Szymon Mechliński (baryton).

Ósma edycja projektu jest współfinansowana przez rządy Republiki Czeskiej, Węgier, Polski i Słowacji poprzez granty wyszehradzkie z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. 

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1359-International_Lutoslawski_Youth_Orchestra_-_Final__BEETHOVEN_250 

Warszawa | „Psalmy” Katarzyny Brochockiej – prawykonanie

BrochockaŚwiatowe prawykonanie Psalmów na głos basowy i kontrabas Katarzyny Brochockiej w interpretacji duetu Tomasz Raff (bas) & Karol Kowal (kontrabas) odbędzie się 29 sierpnia 2020 o godz. 20.30 w kościele św. Dominika na warszawskim Służewie (ul. Dominikańska 2).

Psalmy na głos basowy i kontrabas Katarzyny Brochockiej to kameralne kompozycje o niskim, momentami mrocznym i do głębi przejmującym brzmieniu. Ucho przyzwyczajone do odbioru popularnych, łatwo przyswajalnych melodii zapewne doświadczy szoku i zaskoczenia w kontakcie z nieznanym światem tych niecodziennych dźwięków oraz oryginalnych współbrzmień. Przed wytrwałym i uważnym słuchaczem otworzą jednak Psalmy Brochockiej zupełnie nowy horyzont nieoczywistego piękna i, choć wymagającej oraz tajemniczej, to tętniącej nadzieją czułości Stwórcy do Stworzenia – meritum twórczości sakralnej młodej polskiej kompozytorki. To wreszcie, w gąszczu niełatwych doświadczeń, nieustannie tlące się przeświadczenie o ewangelicznej celowości uprawiania zawodu muzyka oraz wartości sztuki w życiu każdego człowieka.

Fundacja o.to.ja buduje relacje artystów z publicznością poprzez wyprowadzanie kultury wysokiej z murów instytucji ku odbiorcom mającym sporadyczny kontakt z muzyką klasyczną. Prawykonanie nowego utworu będzie miało miejsce w bodaj najbardziej tętniącym chrześcijańską sztuką nowoczesną ośrodku duchowym Warszawy. Kościół pw. św. Dominika oo. Dominikanów na Służewie to niezwykła przestrzeń, gdzie architektura Władysława Pieńkowskiego, wnętrze Stanisława Niemczyka oraz sztuka Jerzego Nowosielskiego i współczesnych ikonografów wypełniona zostanie nową muzyką sakralną Katarzyny Brochockiej.

Projekt realizowany jest przez Fundację o.to.ja, a dofinansowany został przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2020” oraz przez Związek Artystów Wykonawców STOART.

Aleksandra Klimczak

Szczegóły: https://otoja.org/psalmy2020/