Polmic - FB

aktualności

Łowicz | Koncert Inaugurujący XX Festiwal „Kolory Polski”

FŁKoncert Inaugurujący XX Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” odbędzie się 29 czerwca 2019 o godz. 19.30 w bazylice katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja w Łowiczu.

W programie tegorocznej edycji „Kolorów Polski” nie może zabraknąć występu Chóru Filharmonii Łódzkiej, który w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Chór wzbogaca repertuar filharmonii od 1969 r. Wcześniej działał jako zespół amatorski.

Obchody złotego jubileuszu rozpoczęły się 17 lutego 2019. Potrwają do marca 2020. W tym czasie odbędzie się kilkanaście koncertów z różnorodnym repertuarem. „Filharmoniczny chór tworzą utalentowani, pełni zaangażowania artyści – profesjonalni pasjonaci, których umiejętności mieli okazję docenić nie tylko łódzcy melomani – podkreśla Tomasz Bęben, dyrektor naczelny FŁ. – Cieszę się, że chór z sezonu na sezon staje się coraz bardziej rozpoznawalnym zespołem naszej instytucji”.

W Łowiczu zabrzmią utwory z różnych epok, począwszy od baroku, poprzez klasycyzm, aż po XXI wiek. Usłyszymy między innymi premierową Glosę na trąbkę i chór mieszany związanego z Łodzią Krzysztofa Grzeszczaka. Utwór został opatrzony dedykacją: „Dawidowi Berowi oraz Chórowi Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina z okazji jubileuszu 50-lecia”. Po raz pierwszy zabrzmi także Gloria Sławomira Kaczorowskiego. W programie znajdzie się  Missa Brevis Krzysztofa Pendereckiego oraz Bibi Synku, bi Anny Rocławskiej.

Więcej informacji –na stroniehttps://filharmonia.lodz.pl/

Warszawa | The Solo Flute Project

Serhii Vilka27 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w Ukraińskim Domu w Warszawie (ul. Zamenhofa, 1) będzie miał miejsce koncert „The Solo Flute Project”, podczas którego zostaną prawykonane utwory polskich i ukraińskich kompozytorów, poświęcone kompozytorowi, multiinstrumentaliście i dyrygentowi Serhijowi Vilce.

Pochodzący z rodziny muzyków Serhii Vilka jest absolwentem Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (klasa fletu Serhija Neugodnikowa oraz klasa kompozycji Jewhena Stankowycza). Brał udział w warsztatach z P.-Y. Artaudem (jako flecista), z J. Schoellhornem i J. Kornowiczem (jako kompozytor) oraz z E. Ladinem (jako muzyk jazzowy). W 2011 roku uczestniczył jako flecista w „International Ensemble Modern Academy” w ramach festiwalu Klangspuren Schwaz Tirol. W 2012 roku był kompozytorem-rezydentem w Druskiennikach (Litwa). Utwór Meditation on the joHn CAGE's name na fortepian, stworzony podczas tej rezydencji, został wybrany jako kompozycja obowiązkowa konkursu pianistycznego w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego. Serhii Vilka jest współzałożycielem Sed Contra Ensemble w Kijowie. Jego orkiestrowe i kameralne utwory były wykonywane na Ukrainie, Litwie, w Polsce, Rosji, USA, Austrii, Mołdawii i Armenii. Obecnie, jako stypendysta „Gaude Polonia” w Warszawie, pod opieką dyrektora Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzego Kornowicza pracuje nad nowymi kompozycjami. Został też przyjęty do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Serhii Vilka dokonał ponad 100 światowych i ukraińskich prawykonań dzieł muzycznych jako solista i członek zespołów kameralnych. Podczas najbliższego koncertu odbędą się polskie prawykonania dedykowanych mu utworów: Zub' Olega Bezborodki, Virus Andriy’a Merkhela i Breath Lubawy Sydorenko. Flecista dokona również światowego prawykonania skomponowanego specjalnie dla niego utworu Insomnia at Dawn autorstwa przewodniczącej Koła Młodych ZKP Aleksandry Chmielewskiej. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmią też Together with light air Serhija Pilyutikova oraz A(i)rietta samego Serhija Vilki.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

XII Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski

Festiwal Południowej WielkopolskiDo 21 lipca 2019 roku potrwa XII Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski, organizowany przez Filharmonię Kaliską.

Koncerty odbędą się w Kaliszu, Kalinowej, Śmiełowie i Ostrowie Wielkopolskim. W związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki muzycy przypomną i tę najbardziej znaną, i tę rzadziej wykonywaną muzykę twórcy polskiej opery narodowej. Do tej pierwszej kategorii należą niewątpliwie Śpiewniki domowe. Studenci i absolwenci Kierunku Wokalistyka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Filii UMFC w Białymstoku wezmą udział w inscenizowanym koncercie pieśni Stanisława Moniuszki 20 lipca w kaliskiej PSM im. H. Melcera. Natomiast w Dworze w Kalinowej zabrzmią Mazur z Halki i Polonez z opery Hrabina. Usłyszymy także rzadko grywane dwa kwartety smyczkowe młodego Moniuszki, skomponowane w Berlinie.

30 czerwca fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego prawykonają Koncert na dwa flety i orkiestrę „Urbex Concerto” Wojciecha Ziemowita Zycha. Jak zaznaczył autor: „Niebanalne znaczenie dla koncepcji formalnej utworu ma wpływ moich doświadczeń z przestrzennością muzyki, przemieszczaniem się wykonawców-solistów w czasie gry oraz poszukiwaniem nowej relacji wykonawców i publiczności w przestrzeni koncertowej”. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje. Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas festiwalu usłyszymy też ekspresyjne brzmienie wiolonczeli solo w Divertimento – dziele Krzysztofa Pendereckiego, łączącym współczesny język muzyki z XVIII-wieczną estetyką, które wykona Maria Leszczyńska.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Więcej o programie Festiwalu – na www.filharmoniakaliska.pl 

Warszawa | Lato z Dziecięcymi Ogrodami Muzycznymi

Ogrody MuzyczneW ramach XIX Festiwalu Ogrody Muzyczne w dniach 3, 10, 17 i 24 lipca 2019 roku o godz. 9:30 i 11:00 na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie odbędą się spotkania muzyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 5–12 lat.

Dziecięce Ogrody Muzyczne odbywają się już od trzynastu lat. Od jesieni 2016 roku realizowana jest seria spektakli pod nazwą Magiczne Ogrody Muzyczne, w których króluje muzyka oraz inne muzy: sztuki wizualne, teatr, literatura, architektura i film. Każdy program uwzględnia wykonanie muzyki na żywo przez znakomitych artystów. Zróżnicowanymi i zrozumiałymi dla dzieci środkami prezentowana jest kultura wybranych krajów.

W tym roku interdyscyplinarne wydarzenia, będące jednocześnie okazją do wspólnej zabawy, poświęcone będą Skandynawii, Francji i Wyspom Brytyjskim. W Ogrodach pojawi się skandynawska muzyka tradycyjna, w tym szwedzki taniec o nazwie Polska, a także utwory najsłynniejszego norweskiego kompozytora Edwarda Griega. W zamyśle francuskiego kompozytora Camille’a Saint-Saënsa cykl czternastu miniatur Karnawał zwierząt miał być „fantazją zoologiczną”. Skomponował ją na 11 instrumentów, pisząc każdy utwór na inny skład. Dla najmłodszych prezentacja nagrania tego utworu w wykonaniu artystów Opery Wrocławskiej to okazja do rozpoznawania instrumentów orkiestrowych. Podczas spotkań poświęconych Wyspom Brytyjskim dowiemy się o jej historii, starożytnych Celtach, królach, Williamie Szekspirze, a także skąd się wzięła harfa w godle Irlandii. Zabrzmią dudy i barokowa lutnia.

Wstęp na spotkania jest wolny! Informacje i zapisy: Robert Kosim tel. 607 660 810, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.dziecieceogrody.pl/terminy-wydarzen/lato-w-miescie-z-dzieciecymi-ogrodami-muzycznymi/ 

„Stabat Mater” Piotra Gryski – sukces zagranicznej premiery dzieła w Ueckermünde

Gryska19 czerwca 2019 roku w barokowym Kościele św. Maryi z neogotycką wieżą w Ueckermünde odbyła się zagraniczna prapremiera Stabat Mater – najnowszego dzieła szczecińskiego kompozytora, związanego obecnie z Akademią Sztuki w Szczecinie, dr. Piotra Gryski.

Po sukcesie szczecińskiej prapremiery 4 kwietnia można było spodziewać się, że utwór spodoba się także publiczności po drugiej stronie Odry. Przewidywania szczęśliwie potwierdziły się. Stabat Mater skomponowane na sopran, alt, chór dziecięcy, organy oraz kwintet smyczkowy składa się z dziesięciu części o różnym charakterze.

Nie brak w nim fragmentów harmonicznie odważnych, z pochodami całotonowymi czy trytonowymi, co mimo dysonansowego brzmienia jest tak samo interesujące w odbiorze, jak i kontrastujące z nimi frazy prowadzone akordami tercjowymi, zwieńczone przepięknymi i subtelnymi taktami chóru a cappella (początek części VI – Eja Mater fons amoris – Matko, źródło ukochania). Część I – Stabat Mater dolorosa (Stała Matka bolejąca), przeznaczona dla chóru i zespołu instrumentalnego koresponduje z częścią X – Amen, w której dołączają sopran i alt solo, spinając niczym klamrą muzyczną cały utwór. W części II – Cujus animam gementem (Jakże w duszy jest zmartwiona) w tempie vivo popisuje się chór i instrumenty smyczkowe, by w III części – O quam tristis et afflicta (Jakże smutna i strapiona) uspokoić emocje oraz tempo spokojnym wejściem altu i sopranu w niskim rejestrze. Początkowo stonowany smutek przeradza się w głęboki żal pokazany krótszymi wartościami rytmicznymi i zrywami w postaci dużych skoków interwałowych w partii sopranu. W ostatnich taktach powraca jednostajny ból zilustrowany długimi wartościami i niskim dźwiękami, przechodzącymi w część IV – Quae maerebat et dolebat (Jakże bolała i cierpiała). Następnie w części V – Quis est homo, qui non fleret (Kim jest człowiek, co nie płacze) znów słyszymy organy oraz przeplatające się partie solowe i chóralne, oparte na melodii korzystającej z upodobaniem ze skoku seksty małej w górę. Wspomnianą część VI – Eja Mater fons amoris - rozpoczyna dwugłosowy chór a cappella, będący znakomitym przeciwstawieniem pełnego brzmienia finału poprzedniej części. Dopiero po chwili dołączają się instrumenty smyczkowe oraz organy i kolejno ułożone akordowo w harmonijnych tercjach głosy solistek. W części VII kompozytor uwypukla głos altowy i proponuje przepiękną i wymagającą arię Sancta Mater, istud agas (Matko święta, srogie rany). Niezwykła w całej swojej postaci część VIII – Fac ut portem Christi mortem (Niech Chrystusa śmierć przeniosę) – to dialog głosów solowych z chórem z towarzyszeniem organów i zespołu kameralnego. Zupełnie inna w charakterze, choć niezmienna pod względem obsady wykonawczej, jest spokojna część IX – Fac me cruce custodiri (Chrystus niech mi będzie grodem) i kontrastująca z nią część X.

Na powodzenie zagranicznej premiery miała niewątpliwie wpływ nie tylko sama faktura dzieła, ale także emocjonalna interpretacja wykonawców. W projekcie wzięli udział: solistki prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Aleksandra Wojtachnia (alt), Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON, Jakub Stefek (organy) i Zespół Instrumentalny „Musica”. Całość brawurowo poprowadził za pulpitem dyrygenckim rektor Akademii Sztuki w Szczecinie prof. dr hab. Dariusz Dyczewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Kraków | V Sinfonietta Festival. Na jubileusz po amerykańsku!

SC„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrzach krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 

28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju

Polanica ZdrojW dniach 27 czerwca – 5 września 2019 roku odbędzie się 28. edycja Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie trwałych zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych). W 27. letniej historii Festiwalu zrealizowano 176 koncertów z udziałem wybitnych wirtuozów organów, znakomitych zespołów kameralnych i wokalistów oraz także młodych (debiutujących) wykonawców ze wszystkich kontynentów.

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu będzie zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Usłyszymy m. in. utwory Mariana Sawy, Zbigniewa Kruczka i Janusza Bieleckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu

Katowice | Vivat Academia! Koncert i spotkanie z prof. Joachimem Pichurą

VAInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/

Warszawa | Koncert Finałowy 60. Konkursu Bairda

ZKPKoncert finałowy 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 25 czerwca 2019 (wtorek) o godz. 19.00 w siedzibie PWM przy ul. Aleksandra Fredry 8 w Warszawie.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W tej edycji główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert taki odbędzie się po raz szesnasty. W programie:Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave). Wystąpi kwartet smyczkowy POLONIKA: Paulina Kusa – I skrzypce, Anna Szalińska-Zaziębło – II skrzypce, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela.

W jury tegorocznego konkursu zasiadają: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka".