Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Roman Palester – tu i teraz

Palester

Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra, odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 

Gdańsk | VIII edycja „NeoArte – Syntezator Sztuki”

NeoArte

VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performansach. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 

Warszawa | I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind

W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Stanisława Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 

Kraków | III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński

K

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński”, który odbędzie się w dniach 24 października – 23 listopada 2019 roku.

Festiwal jest do dzisiaj największym regularnym wydarzeniem promującym twórczość Władysława Żeleńskiego. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie nie tylko Żeleńskiemu, ale też Stanisławowi Moniuszce z okazji jego roku. Obaj kompozytorzy mają nieocenione zasługi dla rozwoju polskiej twórczości pieśniarskiej, dlatego w programie festiwalu znajdą się trzy recitale wokalne, a ponadto koncert orkiestrowy z aranżacjami pieśni Moniuszki, recital duetu fortepianowego, tria stroikowego i kwartetu smyczkowego, wykłady poświęcone pieśniom Moniuszki i Żeleńskiego, a także polskiej twórczości pieśniarskiej w XX wieku.

Utwory Władysława Żeleńskiego usłyszymy w interpretacji kwartetu smyczkowego Messages Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio, Urszuli Kryger i Krzysztofa Urbaniaka. 17 listopada Ravel Piano Duo zaprezentuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie utwory S. Moniuszki, W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Natomiast w Domu Jana Matejki 21 listopada zabrzmią pieśni G. Bacewicz, M. Wajnberga, T. Bairda oraz Z. Stojowskiego. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się też promocja dwóch płyt: 17 listopada swoją płytę Polish Kaleidoskope No. 4 promować będzie Ravel Piano Duo, natomiast 21 listopada odbędzie się promocja pierwszego, kompletnego nagrania pieśni Zygmunta Stojowskiego w wykonaniu sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Radziejowice | Barokowo i współcześnie

DługoszowieKoncert kameralny w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza oraz Marka Toporowskiego odbędzie się w piątek 25 października 2019 o godz. 19:00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. 

Wybitni muzycy, koncertujący z najlepszymi artystami na całym świecie, przygotowali utwory kompozytorów barokowych i współczesnych. Zebrane w całość, tworzą swoisty pomost, przeprowadzający nas z czasów odległej przeszłości do tego, co teraźniejsze. Koncert będzie okazją do spotkania z twórczością tych, którzy na stałe zapisali się w historii muzyki, oraz tych, którzy dziś tę historię tworzą na nowo.

W programie, obok utworów Jana Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego, znajdą się kompozycje powstałe w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie" prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca: Frisium na 2 flety i klawesyn Krzysztofa Baculewskiego, Utwór na 2 flety i klawesyn Grażyny Pstrokońskiej oraz Cosmo-temporality na 2 flety i klawesyn Dai Bo.

Koncert zorganizowany przy współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej i Fundacją Piąta Esencja. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Organizatorzy uprzejmie proszą o potwierdzenie obecności na koncercie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Szczegółowe informacje na stronie: http://palacradziejowice.pl/

Białystok | Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów

OiFP25 października 2019 o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się koncert zatytułowany „Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów”, prezentujący kompozycje Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki oraz Karola Szymanowskiego.

Wieczór upłynie pod znakiem trzech wielkich polskich nazwisk i przeniesie publiczność w trzy muzyczne epoki: późny klasycyzm, romantyzm i Młodą Polskę. Opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zawierała wiele cech narodowych: polonez, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Nawiedzony gotycki zamek nad Jeziorem Czorsztyńskim pobudza wyobraźnię. Romantyczne skojarzenia prowadzą aż do Mickiewicza, ale z polskich gór przeniesiemy się na Krym. Do ośmiu wybranych tekstów Sonetów krymskich skomponował Stanisław Moniuszko kantatę na głosy solowe, chór i orkiestrę. Nastrój ten dopełni, rozdzielając utwory, I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i fantastycznym i namiętnym charakterze.

Piotr Wacławik poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w ramach swojej rezydencji dyrygenckiej. Partie solowe wykonają Krzysztof Jakowicz i Emil Ławecki. Chór przygotowuje Violetta Bielecka.

Koncerty jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.oifp.eu/ oraz https://www.facebook.com/

Bydgoszcz | Tatrami Urzeczony – Inauguracja sezonu 2019/2020 Filharmonii Pomorskiej

FPInauguracja sezonu 2019/2020 Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się 25 października 2019 o godz. 19.00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona utwory Mendelssohna, Karłowicza oraz Kilara. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Sławomira Wilga.

Karłowicza i Kilara niewątpliwie łączyło jedno – uwielbienie dla polskich gór. Karłowicza, jednego z największych kompozytorów polskich i najlepszych taterników tamtych lat, wspaniałego fotografika ukochane Tatry zabrały na zawsze… Zginął podczas wspinaczki na Mały Kościelec 8 lutego 1909. Tryptyk Odwieczne pieśni napisał w 1907. Jest on postrzegany jako „manifestacja panteistycznego credo kompozytora, muzyczny wyraz jego filozofii, apoteoza Natury-Wszechbytu”. Kilar także kochał góry w całym tego słowa znaczeniu. Obdarzał miłością ich niepowtarzalny folklor, melodie góralskie zafascynowały go i inspirowały. W 1976 – w stulecie urodzin Karłowicza – skomponował poemat Kościelec 1909, który jest rodzajem epitafium i oddaje ostanie chwile Karłowicza.

Wieczór zacznie się wielkim przebojem sal koncertowych – Koncertem e-moll Mendelssohna, znanym z przepięknych, przepojonych słodyczą melodii, „w którym skrzypce śpiewają o spełnieniu wszystkich tęsknot i o miłości”. Solistką będzie 25-letnia Sławomira Wilga – absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych, współpracująca z International Lutosławski Youth Orchestra, Orkiestrą Smyczkową Primuz, Baltic Neopolis Orchestra oraz Uncover Soloist.

Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/

Opole | Strefa Gwiazd: maestro Antoni Wit

FOMaestro Antoni Wit, powracając do Opola w ramach cyklu „Strefa Gwiazd”, po raz kolejny zdecydował zaprezentować publiczności program, w którym to orkiestra będzie głównym bohaterem wieczoru w Filharmonii Opolskiej 25 października 2019 roku o godz. 19:00.

Ułożone w kolejności chronologicznej kompozycje twórców francuskich – mimo iż pochodzące z tego samego kręgu kulturowego – reprezentują bardzo zróżnicowaną stylistykę. Danse Macabre Camille’a Saint-Saënsa to krótki i widowiskowy poemat symfoniczny. Zupełnie inny charakter ma Pelléas et Mélisande, suita sporządzona z muzyki Gabriela Fauré stworzonej jako ilustracja dźwiękowa do spektaklu dramatycznego Maurica Maeterlincka. Dzieło laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1911 opowiada o pięknej, ale pogrążonej w nieuleczalnej melancholii dziewczynie. Dokładnie taka jest partytura Fauré; piękna, ale smutna i mglista. Bacchus et Ariane Alberta Roussela to muzyka baletowa, a więc rytmiczna i taneczna, a poprzez zakorzeniony w mitologii temat nieco szalona, a momentami nawet… hałaśliwa.

Ten koncert polecany jest kilku grupom słuchaczy. Frankofilom prawdziwie zauroczonym krajem wina i sera, chcącym bliżej poznać jego muzykę. Kolekcjonerom gwiazd – maestro Antoni Wit jest legendą polskiej sceny muzycznej; spotkanie z taką osobistością to obowiązkowy punkt programu dla świadomego melomana. Wreszcie – wielbicielom teatru i literatury, którzy słuchając między innymi muzyki, skomponowanej na potrzeby spektaklu dramatycznego, będą mieli okazję doświadczyć sztuki w nowy dla siebie sposób.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-antoni-wit/ 

Wrocław | Bagatele i premiery

NFM

24 października 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert kameralny LutosAir Quintet, podczas którego zostaną prawykonane aż trzy utwory polskich kompozytorów.

LutosAir Quintet jest jednym z najprężniej działających zespołów instrumentów dętych wykonujących muzykę współczesną. Powstał w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego.

Czwartkowy koncert rozpocznie wykonanie Sześciu bagatel na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię autorstwa węgierskiego kompozytora Györgya Ligetiego, który przeszedł do historii jako wielki awangardzista. Bagatele są jego wczesnym dziełem, napisanym w 1953 roku, jeszcze przed wyjazdem z ojczyzny, a zastosowany w nich język muzyczny jest bardziej przystępny od późniejszych kompozycji artysty.

Pozostałe utwory w programie napisane zostały przez współczesnych polskich kompozytorów. Wrocławska publiczność będzie miała ponadto niepowtarzalną okazję do wysłuchania prawykonań Sekstetu dętego wrocławskiej kompozytorki Ewy Podgórskiej, Dr JanKeys altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika i suity koncertowej Ranwers na klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka. Zamówienie utworu Ranwers dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Agnieszka Frei

Więcej informacji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7269