Polmic - FB

aktualności

III „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” – Symfonia życia codziennego

Czas SztukiFundacja „Czas Sztuki" zaprasza na trzeci koncert tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier". Koncert zatytułowany „Symfonia życia codziennego” odbędzie się 28 sierpnia 2020 o godz. 18.00 na scenie plenerowej Domu Kultury w Kałuszynie.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Najbliższy koncert dedykowany jest seniorom. Udział w nim weźmie kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując przegląd tańców w utworach muzycznych. Podczas koncertu zabrzmią sarabanda, menuet, marsz, polonez, mazurek, walc i tango autorstwa Georga Friedricha Haendla, Luigiego Boccheriniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina oraz Astora Piazzolli.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest bezpłatny!

Pamiętajmy o zachowaniu dystansu społecznego i noszeniu maseczek.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszych odcinków zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego oraz Trzy utwory na kontrabas i fortepian Jana Kolasińskiego. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Zakopane | 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Dni SzymanowskiegoProgram 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, które odbędą się w dniach 30 sierpnia – 6 września 2020 roku, skupiony jest przede wszystkim wokół twórczości Ludwiga van Beethovena, Henryka Mikołaja Góreckiego i – jakże by inaczej – Karola Szymanowskiego.

W roku 2020 cały muzyczny świat celebruje 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Wpływ jego artystycznej działalności słyszymy również w XX stuleciu: najlepszym tego dowodem jest twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Urodzony w Czernicy kompozytor wielokrotnie czerpał inspirację z dorobku Mistrza z Bonn. Od muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego do muzyki Karola Szymanowskiego jest już bardzo blisko. Górecki był uczniem Bolesława Szabelskiego, ucznia patrona festiwalu – w prostej linii jest zatem kontynuatorem jego muzycznego dziedzictwa. Poza tym nie można pominąć miłości śląskiego kompozytora do muzyki Szymanowskiego oraz samego Podhala. Jeśli dodamy dzieła Ludomira Różyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Marcina Jachima (zwycięzcy 60. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda), naszym oczom – i uszom! – ukaże się różnorodny obraz muzyki polskiej od początków XIX do początków XXI stulecia, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu.

Znakomici wykonawcy stanowią gwarancję doskonałych interpretacji dorobku wymienionych mistrzów. Festiwal zainauguruje Kwartet Dafô, obchodzący 25-lecie swego istnienia. Z recitalem skrzypcowym wystąpi Sławomira Wilga – laureatka pierwszej nagrody I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odbędą się recitale fortepianowe Radosława Sobczaka i Eligiusza Skoczylasa, koncerty z udziałem Kwartetu Śląskiego. W ramach festiwalu nie zabraknie koncertu poświęconego liryce wokalnej. Ostatni koncert wypełni brzmienie Sinfonia Varsovia String Ensemble pod kierownictwem Jakuba Haufy. Koncert zwieńczy Taniec góralski z baletu Harnasie Szymanowskiego w opracowaniu Wiesława Świderskiego.

W związku z pandemią COVID-19 w koncertach może uczestniczyć maksymalnie 50 osób. Obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc od 20 sierpnia (607-820-795). Trzy koncerty mające odbyć się w Miejskiej Galerii Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem z powodu tymczasowego zamknięcia galerii odbędą się wyłącznie poprzez transmisję koncertów online na Facebooku Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/ 

„Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii”: prawykonanie utworu Radosława Mateji

AM PoznańPodczas czwartej prezentacji w ramach cyklu „Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania” odbędzie się premiera najnowszej kompozycji Radosława Mateji. Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego zaprasza 27 sierpnia 2020 o godz. 12.00 na profil Facebook, YouTube i stronę internetową Akademii.

Jak zaznacza dr Radosław Mateja, „Tytuł utworu – Toccata na puzon i organy – odwołuje się do muzyki XVIII wieku, a na jego formę składają się części wolna, szybka i repryza części wolnej. W środkowym segmencie zawarte jest fugato, będące kolejnym nawiązaniem do muzyki barokowej”. Utwór zaprezentują: Wojciech Jeliński (puzon) i Kamil Lis (organy).

W ramach cyklu prezentowane są premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z uczelnią. W kolejne czwartki sierpnia i września usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dr. Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.) i prof. Zbigniewa Kozuba (1.10.) – cykl zakończy się w Międzynarodowy Dzień Muzyki.

Link do prawykonania: https://youtu.be/lyZYDy-BmUA 

Warszawa | „Książę student” – seans z muzyką na żywo

Książę Student27 sierpnia 2020 o godz. 20.00 kino Iluzjon zaprasza na pokaz ostatniego niemego filmu w dorobku Ernsta Lubitscha Książę student. Muzykę do filmu na żywo wykona Aleksandra Chmielewska – kompozytorka, aranżerka i improwizatorka.

Aleksandra Chmielewska w swej twórczości podkreśla związki muzyki i zjawisk wizualnych. W muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem. Tworzy kompozycje orkiestrowe, chóralne i kameralne.

Dramat Książę Student przez wielu historyków filmowych uważany jest obecnie za klasykę i jeden z najlepszych filmów niemych Lubitscha. Został wyprodukowany w 1927 roku w wytwórni Metro-Goldwyn-Mayer. Scenariusz powstał na kanwie powieści Wilhelma Meyera-Förstera Old Heidelberg z 1901 roku. To historia młodego księcia, następcy kronu Karlsurga, który podczas studiów zakochuje się w pięknej karczmarce. Wkrótce jednak musi wybrać pomiędzy sercem, a powinnością wobec rodziny królewskiej i całego kraju. W rolach głównych wystąpiły gwiazdy kina przedwojennego: Ramón Novarro, Norma Shearer i Philippe De Lacy. Książę student był produkowany przez ponad 108 dni i kosztował przeszło milion dolarów.

Więcej – na stronie http://www.iluzjon.fn.org.pl/filmy/info/5154/ksiaze-student.html 

Bydgoszcz | III Festiwal "Muzyka w Willi Blumwego"

BlumweFundacja im. Piotra Orawskiego po raz trzeci zaprasza na pięć wieczorów z fantastycznymi wykonawcami w Studiu Koncertowym im. Jeremiego Przybory w Willi Wilhelma Blumwego – siedzibie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Festiwal "Muzyka w Willi Blumwego" potrwa od 27 sierpnia do 10 grudnia 2020.

W tegorocznej edycji, jak niemal cały świat, organizatorzy skupili się na 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Kompozycje mistrza z Bonn wykonają Mariusz Patyra i Mariusz Klimsiak, Akademos Kwartet oraz Polish Piano Trio. Wyjątkowe recitale wokalne Anny Wilk i Ewy Leszczyńskiej dopełnią program Festiwalu. Nie zabraknie wątków muzyki polskiej, zarówno romantycznej, jak i współczesnej. Zabrzmią między innymi utwory Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego oraz obchodzącego niedawno 90. urodziny Romualda Twardowskiego. Listopadowy koncert należeć będzie natomiast do twórcy młodego pokolenia, Michała Dobrzyńskiego – absolwenta Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncerty poprowadzi Magdalena Jasińska i Bartłomiej Wezner, dyrektor artystyczny Festiwalu.

Koncerty będą odbywać się z ograniczonym udziałem publiczności, przy zachowaniu dystansu społecznego. Wydarzenia będą także transmitowane na kanale YouTube i retransmitowane w piątki w audycji Radia PIK "Salon klasyczny" o godz. 21:06.

Wiecęj informacji na stronie Facebookhttps://www.facebook.com/muzykawwilliblumwego/

IV Theodor Leschetizky International Piano Competition

lIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Teodora Leszetyckiego odbędzie się w Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Hamburgu w dniach 22–27 sierpnia 2020 roku. Wszystkich melomanów Polskie Radio Chopin zaprasza do oglądania transmisji wideo. Zmagania z polską muzyką w wykonaniu młodych pianistów będzie można śledzić na Facebooku stacji.

Przedsięwzięcie organizuje Towarzystwo Muzyczne im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie we współpracy z Wyższą Szkołą Muzyczną i Teatralną w Hamburgu. Celem Konkursu jest promocja muzyki polskiej, która jest obowiązkowa w dwuetapowym programie konkursu.

Jury pod przewodnictwem prof. Huberta Rutkowskiego wyłoni laureatów, którzy otrzymają nagrody o łącznej puli 12 500 € oraz nagrody specjalne: Nagrodę Chopinowską przyznaną przez Chopin-Gesellschaft Hamburg & Sachsenwald i Konsulat Generalny RP w Hamburgu – 2 000 € za najlepszą interpretację dzieł Fryderyka Chopina; Nagrodę Carla Bechsteina – 1 000 € za najlepszą interpretację utworów Hansa von Bülowa, Franza Liszta, Claude'a Debussy'ego lub Aleksandra Skriabina; dwie nagrody koncertowe – recitale w ramach Paderewski Festival w Raleigh (USA) oraz Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku; cztery nagrody kulturalne – podróże kulturalne w Polsce (Warszawa, Żelazowa Wola, Kraków, Zakopane).

W tym roku w Konkursie weźmie udział 41 uczestników z 20 krajów świata, m.in. siedmioro Polaków, wśród których Tymoteusz Bies, Zuzanna Pietrzak i Marcin Wieczorek. 22 sierpnia o godz. 20.00 konkurs otworzy koncert z udziałem Elizavety Don (Ivanovej), laureatki z ubiegłego roku. Dwa dwudniowe etapy, wstępny i finałowy, konkursowych przesłuchań potrwają od 23 do 26 sierpnia, a 27 sierpnia o godzinie 19.30 zaplanowany jest koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.leschetizky.eu 

„Janko Muzykant” odzyskał głos! We Włoszech odnalazła się zaginiona ścieżka dźwiękowa do przedwojennego polskiego filmu

FINADzięki działaniom poszukiwawczym Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego we Włoszech, w prywatnej kolekcji, odnalazły się oryginalne płyty z muzyką do filmu Janko Muzykant (1930) autorstwa Leona Schillera i Grzegorza Fitelberga! To jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego kina w ostatnich latach.

Historię na podstawie znanej noweli Henryka Sienkiewicza wyreżyserował znany wówczas na całym świecie reżyser Ryszard Ordyński. Janko Muzykant był jednym z pierwszych wyprodukowanych w Polsce pełnometrażowych filmów dźwiękowych. Film nakręcono w Polsce, przede wszystkim w Warszawie i okolicach, a następnie udźwiękowiono w studiu w Berlinie. Muzykę do filmu, którą skomponowali Leon Schiller oraz Grzegorz Fitelberg, zapisano na płytach gramofonowych. W filmie Ordyńskiego piosenki po raz pierwszy w historii polskiego filmu zostały zaśpiewane przez bohaterów. Po wojnie ścieżka dźwiękowa zaginęła, nie zachowała się także partytura. Film znany jest więc do dziś jedynie w niepełnej, pozbawionej dźwięku wersji. Dzięki temu, że powstał na przełomie kina niemego i dźwiękowego, dialogi i elementy fabuły wyświetlane były na planszach, więc obraz z powodzeniem mógł być pokazywany jako niemy.

W pracowniach FINA trwają obecnie prace nad restauracją cyfrową obrazu Janka Muzykanta i przywróceniem mu utraconej ścieżki dźwiękowej. Repremiera filmu w oryginalnym kształcie zaplanowana jest na kwiecień 2021 roku, czyli na najbliższą edycję Święta Niemego Kina, organizowanego przez FINA w warszawskim Kinie Iluzjon. Światowa repremiera filmu po rekonstrukcji odbędzie się w maju 2021 roku w Castro Theatre w San Francisco.

Dorota Zajdel

Więcej – na stronie https://fina.gov.pl/ 

Warszawa | „Eksperymentalne wtorki”: Małe Instrumenty

SVCykl „Eksperymentalne wtorki” odbywający się w ramach Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 2020 zwieńczy występ zespołu Małe Instrumenty o godz. 20.00 na scenie przy Grochowskiej 272. 25 sierpnia 2020 zostaną prawykonane najnowsze utwory Pawła Romańczuka.

„Eksperymentalne wtorki”, w całości poświęcone muzyce współczesnej, są nowością jubileuszowej edycji festiwalu. Program czterech koncertów skupia się na związkach natury i muzyki.

Wrocławski zespół Małe Instrumenty założony przez Pawła Romańczuka zasłynął poszukiwaniem nieoczywistych brzmień, pochodzących z instrumentów-zabawek, obiektów dźwiękowych konstruowanych na potrzeby występów, oraz wydobywaniem dźwięków z przedmiotów codziennego użytku. Małe Instrumenty poddają recyklingowi nie tylko materiały, z których budowane są dźwiękowe konstrukcje, ale także tradycję muzyki klasycznej. Na koncercie w ramach festiwalu organizowanego przez Sinfonię Varsovię w nietypowej obsadzie zespół wykona utwory Igora Strawińskiego, Erika Satiego, Dymitra Szostakowicza. Instrumenty i grające mechanizmy zbudowane własnoręcznie przez Pawła Romańczuka zabrzmią m.in. w jego utworach Szemrzą te bory z płyty Samoróbka oraz Stone’s dances. Usłyszymy również premierowe wykonanie kompozycji, które powstają wraz z nowymi konstrukcjami.

Spotkanie z artystami po koncercie poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/