Polmic - FB

aktualności

Ogród Pendereckiego

IAMW pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego, najwybitniejszego polskiego kompozytora, współczesnego i światowego autorytetu w dziedzinie muzyki klasycznej, Instytut Adama Mickiewicza zaprasza do https://pendereckisgarden.pl/  – „Ogrodu Pendereckiego”, wirtualnej przestrzeni wypełnionej muzyką, filmami i tekstami poświęconymi maestro. Od 29 marca, od godz. 20.00, w wirtualnym amfiteatrze „Ogrodu Pendereckiego” można będzie obejrzeć wyjątkowy koncert.

Wielkie pozamuzyczne dzieło Krzysztofa Pendereckiego – Ogród w Lusławicach - stało się inspiracją do stworzenia specjalnej platformy cyfrowej, poświęconej kompozytorowi. PendereckisGarden.pl, podobnie jak prawdziwy ogród, będzie rozkwitał i z czasem zostanie wzbogacony o nowe treści i funkcjonalności.

„Ogród Pendereckiego” zapewnia wszechstronny przegląd spuścizny kompozytora, prezentując skalę oraz znaczenie kulturowego fenomenu muzyki Pendereckiego, która krzyżuje się z wieloma gatunkami, w tym z muzyką filmową, rockiem, jazzem, muzyką klasyczną i elektroniczną. Świadectwo fenomenu muzyki Pendereckiego dali sami artyści: Hania Rani, Max Richter, Robert Piotrowicz, Skalpel, Paweł Romańczuk, Jeajoon Ryu i Piotr Orzechowski, tworząc na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza utwory dedykowane pamięci kompozytora. Nowe, krótkie utwory – dźwiękowe, wizualne i audiowizualne – składają się na pejzaż cyfrowego ogrodu, w którym Pendereckiego wspominają między innymi: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Jeajoon Ryu, Katarzyna Budnik-Gałązka, Szymon Nehring, Janusz Wawrowski i Marcin Zdunik.

Projekt, przygotowany również w języku angielskim, skierowany jest do odbiorców z całego świata. Do melomanów, ale też tych, którzy muzykę Krzysztofa Pendereckiego znają tylko z filmów Davida Lyncha czy Stanleya Kubricka lub nie znają jej wcale. Podczas koncertu 29 marca premierowo zabrzmią nowe zamówienia kompozytorskie Instytutu: Prelude a la Cadenza Hani Rani i Testament Maxa Richtera. Ponadto usłyszymy jazzowe improwizacje Atom String Quartet na temat wybranych dzieł Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert będzie dostępny tutaj: https://pendereckisgarden.pl/en/the-amphitheatre 

Katarzyna Mitrovič

Koncert w pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego

Penderecki29 marca 2021 o godz. 19. 00 w lusławickim Europejskim Centrum Muzyki będzie miał miejsce koncert w pierwszą rocznicę śmierci prof. Krzysztofa Pendereckiego pod honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

29 marca przypada pierwsza rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, związanego z Filharmonią im. Szymanowskiego, formalnie – jako jej dyrektor artystyczny w latach 1988-1990, ale przede wszystkim jako twórca dzieł, których światowych i polskich prawykonań przez szereg lat dokonywały zespoły Filharmonii Krakowskiej. Aby uczcić pamięć profesora, tego dnia Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka wykona w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach utwory autorstwa zmarłego kompozytora: Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza, O gloriosa Virginum, Missę brevis, Agnus Dei z Polskiego Requiem oraz Pieśń cherubinów.

Koncert odbędzie się w ramach projektu „Muzyczne mosty” zawierającego w swoim założeniu długoterminowe partnerstwo, którego skutkiem będą produkcje koncertowe powstałe na zasadzie kooperacji Filharmonii Krakowskiej i instytucji muzycznych o różnym zasięgu oddziaływania – od miasta, poprzez region, kraj, aż do skali międzynarodowej.

Informacja o transmisji – na stronie https://penderecki-center.pl/aktualnosci#33869 

„Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”: premiera biografii autorstwa Danuty Gwizdalanki

PWM29 marca 2021 w księgarniach pojawi się najnowsza książka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Uwodziciel autorstwa Danuty Gwizdalanki. Ta publikacja to gwarancja lektury z wypiekami na twarzy, biografia Karola Szymanowskiego, jakiej jeszcze nie było.

Autorka postanowiła zaprezentować historię Szymanowskiego, odbiegając od klasycznej, chronologicznie opisującej życie bohatera biografii. Początkowe rozdziały dotyczą relacji Szymanowskiego – z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi z różnych części świata. Głównym tematem kolejnych rozdziałów jest twórczość artysty. Poznajemy go w roli kompozytora i pianisty, a także poety i pisarza. Danuta Gwizdalanka niejako rozprawia się ze wszystkimi mitami o Karolu Szymanowskim.

Jak sama pisze w przedmowie: „Postanowiłam [...] przyjrzeć się twórcy Harnasiów, wychodząc przy tym z założenia, że w XXI wieku nie mamy już powodów do wpadania w jakiekolwiek kompleksy ani do „brązowienia" twórców narodowej kultury”. Danuta Gwizdalanka z detektywistycznym zacięciem przygląda się Szymanowskiemu. Sięga po bogatą korespondencję, liczne wspomnienia, dokumenty z epoki. Z książki wyłania się obraz człowieka świadomego swego geniuszu, przygniecionego tym, że wyprzedza swą epokę, wewnętrznie rozdartego zarówno ze względu na swą homoseksualność, jak i życie na krawędzi w bohemicznych miazmatach, kapryśnego i o nieodpartym uroku równocześnie.

Książkę wieńczy galeria portretów artysty stworzonych przez jego przyjaciół literatów.

Aleksandra Serafin-Wicher

Więcej: https://pwm.com.pl/ 

Wielkanocny Festiwal Kameralny „na przekór pandemii”

eWielkanocny Festiwal Kameralny to nowa inicjatywa, festiwal muzyki kameralnej, który ma na stałe zagościć w kalendarzu artystycznym Zielonej Góry. Po konieczności odwołania w 2020 roku, w 2021 odbędzie się „na przekór pandemii” w dniach 27–30 marca.

Łącznikiem dla pierwszej i kolejnych edycji są Zielonogórzanie, wywodzący się z miasta muzycy, często absolwenci Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. M. Karłowicza, z powodzeniem działający w kraju i za granicą, grający z wybitnymi instrumentalistami w różnorodnych formacjach kameralnych. Jest to więc festiwal muzycznych powrotów i muzycznych przyjaźni. W pierwszej edycji wystąpią zielonogórscy pianiści Katarzyna Wasiak, Grzegorz Mania i Anna Sierżan wspólnie ze znakomitymi instrumentalistami: Katarzyną Budnik (skrzypce), Bartoszem Koziakiem (wiolonczela) i Krzysztofem Książkiem (fortepian).

W programie muzyka kameralna różnych epok i stylów, w tym utwory Wojciecha Gawrońskego, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa, Mieczysława Wajnberga, Marty Mołodyńskiej-Wheeler, Juliusza Karcza, a ponadto prawykonanie najnowszej kompozycji Jarosława Płonki!

Wszystkie koncerty z Pałacu w Starym Kisielinie będą transmitowane online za pośrednictwem kanału YouTube organizatorów: Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. 

Program: http://spmk.com.pl 

Akordeonowe barwy wiosny

EOK28 marca 2021 o godz. 18.00 Elbląska Orkiestra Kameralna wraz z Klaudiuszem Baranem i Sabriną Stachel zainauguruje muzyczną wiosnę. Koncert zostanie wyemitowany na profilu facebookowym EOK.

Dzięki niemu akordeon wypłynął na szerokie koncertowe wody i z przedmiotu stał się podmiotem sceny muzycznej. Kiedy trzeba, zachowuje pokorę wobec zapisu nutowego, kiedy trzeba – jego artystyczna inwencja nie zna granic. No i liczby: niemal 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, ponad 80 płyt oraz 3 „Fryderyki”, a na tym zapewne nie koniec. Jednym słowem (a właściwie dwoma) – Klaudiusz Baran, który powita wiosnę w Ratuszu Staromiejskim wraz z Sabriną Stachel i Elbląską Orkiestrą Kameralną.

Repertuar? Zarówno dla miłośników polskiej, jak i europejskiej muzyki klasycznej, tak dla sympatyków dawnych, jak i współczesnych dźwięków. Z jednej strony wysłuchamy utworu, którego sceniczne dzieje są liczone nie w latach, a w miesiącach (prawykonanie w lutym 2020 roku) – Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową Mikołaja Majkusiaka. Z drugiej, spod smyczków popłynie serenada tak mozartowska, jak żadna inna – Eine kleine Nachtmusik, nie zabraknie też brytyjskiego akcentu w postaci Introdukcji i Allegro na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową op. 47 Edvarda Elgara.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tomasz Czapla

Dodatkowe informacje – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

Tauron Eko Koncert online

TauronTauron Eko Koncert 26 marca 2021 przyjmie formułę wirtualną. Zgromadzeni przed ekranami o godz. 19.00 będziemy mogli wysłuchać na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej suit Peer Gynt Edvarda Griega oraz uczcić Maestro Krzysztofa Pendereckiego w przededniu rocznicy śmierci. Zabrzmią więc Jego Trzy utwory w dawnym stylu oraz zadedykowane pamięci kompozytora Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego.

Transmitowany na żywo koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta rozpocznie Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego – pierwsza część Suity stworzonej razem z internautami podczas pierwszego lockdownu, poświęconej pamięci zmarłego 29 marca 2020 roku Krzysztofa Pendereckiego. Nie będzie to zresztą jedyna forma hołdu dla kompozytora, ponieważ kolejnym punktem programu będą jego Trzy utwory w dawnym stylu. Części tego utworu powstały jako muzyka filmowa. Cykl rozpoczyna przepiękna Aria, imitująca styl barokowy w niezwykle lirycznym wydaniu. Zastąpiła ona komentarz słowny w filmie dokumentalnym Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską z 1966 roku, a jej wokalne opracowanie usłyszeć można w Je t’aime, je t’aime Alaina Resnaisa (1968). Dwa Menuety (cz. II i III), które kompozytor napisał jako pierwsze, usłyszeć można z kolei w Rękopisie znalezionym w Saragossie – filmie Wojciecha Jerzego Hasa (1964).

W finale koncertu zabrzmią dwie suity Edvarda Griega (op. 46 i 55) z muzyki do dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt, który opowiada o egoistycznym Peer Gyncie niedoceniającym szczerze zakochanej w nim Solwejgi.

Elżbieta Huzior

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

I Konkurs Wiolonczelowy im. Dominika Połońskiego

KOnkurs POlonskiegoKatedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zaprasza studentów specjalności wiolonczela z polskich uczelni muzycznych na I Ogólnopolski Konkurs Wiolonczelowy im. Dominika Połońskiego, który odbędzie się w formule zdalnej na podstawie przesłanych nagrań, w dniach 26-28 marca 2021 roku.

Konkurs poświęcony jest pamięci wybitnego polskiego wiolonczelisty Dominika Połońskiego, związanego z łódzką uczelnią muzyczną, odznaczonego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, laureata „Paszportu Polityki”, zdobywcy Nagrody Polskiej Akademii Nauk, Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego oraz Nagrody „Eureka” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Ideą konkursu jest promocja utalentowanych instrumentalistów młodego pokolenia, którzy podobnie jak Dominik Połoński wyróżniają się nieprzeciętną charyzmą i intuicją muzyczną, wrodzoną przenikliwością w interpretacji oraz wysokim kunsztem w grze na wiolonczeli.

Do udziału w konkursie organizatorzy zaprosili studentów specjalności wiolonczela z polskich uczelni muzycznych. Na program i formę konkursu złożą się 30 minutowe recitale, złożone z dowolnie wybranych utworów na wiolonczelę solo lub z towarzyszeniem fortepianu. Laureatowi głównej nagrody przyznany zostanie tytuł „Indywidualność Wiolonczelowa 2021”. Odtwarzanie przesłanych nagrań będzie możliwe tylko w dniach 26-28 marca poprzez otworzenie linku zamieszczonego na stronie Uczelni w programie konkursu, przy nazwisku każdego Kandydata. Jury będzie oceniać wykonania Uczestników stacjonarnie, na terenie łódzkiej Uczelni.

Zmagania konkursowe zainauguruje koncert poświęcony pamięci Dominika Połońskiego, podczas którego wystąpią m.in. Tomasz Daroch, Robert Fender, Magdalena Kling-Fender, Hanna Holeksa oraz studenci i absolwenci z klasy zmarłego wiolonczelisty. Oficjalne wydarzenia konkursowe poprzedzi Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Wiolonczela – przeszłość i teraźniejszość” z dwoma panelami wykładowymi i spotkaniem „Wspomnienia o Dominiku Połońskim” z udziałem Izabeli Połońskiej i przyjaciół artysty. Przebieg imprez będzie transmitowany na żywo na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkurs-wiolonczelowy-im-dominika-polonskiego 

Seminarium poświęcone muzyce współczesnej organizowane przez Molot Ensemble i Koło Młodych ZKP

ZKPKoło Młodych Związku Kompozytorów Polskich we współpracy z Rosyjskim Związkiem Młodych Kompozytorów MOLOT zaprasza kompozytorów i muzykologów do uczestnictwa w międzynarodowym cyklu seminariów poświęconych muzyce współczesnej. Seminaria w aplikacji ZOOM odbędą się w dniach 24-27 marca 2021 roku.

Seminarium jest kolejnym już rezultatem współpracy środowiska młodych kompozytorów polskich ze środowiskiem młodych kompozytorów wschodnioeuropejskich; jest okazją do promocji swojej działalności twórczej i naukowej, a także do nawiązania cennych kontaktów międzynarodowych.

W programie wykłady takich kompozytorów i muzykologów, jak Dariusz Przybylski, Jan Krutul, Krzystof Kicior, Aleksandra Chmielewska, Aleksander Jan Szopa, Krzystof Ratajski (Polska), Yaroslaw Sudzilowski, Artur Zobnin, Vadim Genin, Evgeny Prituzhalov, Nikifor Yakovlev (Rosja), Snejana Pislari (Mołdawia), Lizaveta Loban (Białoruś), Andrei Yakushau (Białoruś – Polska).

VI Festiwal Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych" online

imit24 marca obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Z tej okazji w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie o godz. 19.00 odbędzie się koncert w ramach VI Festiwalu Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych”.

Głównym celem Festiwalu Psalmów Dawidowych jest przede wszystkim ukazanie dumy z Polaków, którzy nie zawahali się zaryzykować własne życie, by chronić życie innych, czego niekwestionowanym przykładem jest złożone świadectwo Rodziny Ulmów z Markowej. Ideą Festiwalu jest tworzenie jedności, pokoju i wymiaru głębokiego zrozumienia między światem żydowskim a chrześcijańskim. Na płaszczyźnie psalmów biblijnych, które stanowią fundament modlitwy żydowskiej i chrześcijańskiej, dąży się do przedstawienia i przekazania tego wymiaru wrażliwości, która pozwala Żydom dziękować Bogu za ocalenie życia, a Polakom za dar odwagi w ratowaniu tego życia.

W 2021 roku Fundacja im. Rodziny Ulmów SOAR zaprasza na streamingowany na żywo koncert oddający cześć polskim Sprawiedliwym wśród Narodów Świata, który będzie składał się z części polskiej i żydowskiej. Podczas tej pierwszej odbędzie się premiera oratorium Psalmy Miłości i Nadziei autorstwa Michała Jurkiewicza do słów Jerzego Łysińskiego. Utwór zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, chór oraz soliści (Andrzej Lampert, Barbara Gąsienica-Giewont, Joanna Słowińska, Stanisław Plewniak, Dariusz Malejonek, Symcha Keller, Łukasz Lipski, Agata Galik) pod dyrekcją Nikoli Kołodziejczyka.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje o transmisji – na stronie http://fundacjasoar.pl/