Polmic - FB

aktualności

„Z klasyką przez Polskę”: Waldszenen Ensemble

WaldszenenPolski Impresariat Muzyczny zaprasza na ostatnie koncerty w ramach bieżącej edycji cyklu „Z klasyką przez Polskę”, które odbędą się w Muzeum Ziemi Błońskiej w Błoniu (20 sierpnia, godz. 17), Centrum Edukacyjno-Muzealnym przy Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce (21 sierpnia, godz. 18) oraz Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach (22 sierpnia, godz. 19)

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Podczas trzech koncertów zamykających tegoroczną edycję wystąpi Waldszenen Ensemble w składzie: Maurycy Stawujak (fortepian), Katarzyna Denkiewicz (skrzypce), Tomasz Rosiński (altówka) i Mateusz Błaszczak (wiolonczela). W przekrojowym programie znajdą się kompozycje kameralne twórców XVIII, XIX oraz XX-wiecznych: Kwartet fortepianowy Es-dur KV 493 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Kwartet fortepianowy D-dur op. 2 Józefa Władysława Krogulskiego oraz Suita-divertissement na kwartet fortepianowy Aleksandra Tansmana.

Projekt realizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 

Warszawa | Eksperymentalne wtorki: Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Spoldzielnia18 sierpnia 2020 o godz. 20.00 na scenie przy Grochowskiej 272 wystąpi krakowski zespół Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble. Artyści słynący z nieszablonowych interpretacji największych awangardzistów muzycznych prawykonają Plants Concerto with Pianosong Piotra Peszata, kompozytora związanego z zespołem.

Utwór inspirowany dziełem Jonathana Harveya, Bird Concerto with Pianosong, będzie metaforycznym oddaniem głosu roślinom – bioelektryczna aktywność kwiatów mierzona na koncercie wpłynie na kształt całego dzieła. W repertuarze wieczoru znajdzie się także także Electrified memories of bloody cherries Jagody Szmytki, inspirowany twórczością Czesława Miłosza, motoryczny Laufwerk Caroli Bauckholt, osobliwie nawiązujący do pierwotnego lasu Neon Forest Space Øyvind Torvunda oraz zestawiający odgłosy ulicy z muzyką Jazz in the Park z cyklu Popular Contexts 7: Public Domain Music Matthew Shlomowitza.

Nowa seria koncertów z muzyką współczesną w Sinfonii Varsovii, która odbywa się w ramach XX Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, jest okazją do przyjrzenia się, jak dzisiejsi twórcy myślą o przyrodzie, kryzysie klimatycznym oraz palących problemach współczesności: rosnącej cyfryzacji życia, nadmiernym konsumpcjonizmie, zaniku cielesności w dobie internetu. Czy we współczesnym świecie jest jeszcze miejsce na zachwycanie się wzburzonym morzem, ptasim śpiewem, szumem liści na wietrze? Odpowiedzi dostarczą wydarzenia przygotowane we współpracy z Wioletą Żochowską, kuratorką cyklu. Ostatni z czterech koncertów odbędzie się 25 sierpnia z udzialem wrocławskiego zespołu Małe Instrumenty założonego przez Pawła Romańczuka.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://www.sinfoniavarsovia.org/

Warszawa | 16. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

NIFC

16. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” odbędzie się w dniach 15 sierpnia – 1 września 2020 roku. Obok wątków polskich istotny element tegorocznego programu stanowi prezentacja dzieł Ludwiga van Beethovena w mistrzowskich interpretacjach w ramach obchodów 250. rocznicy urodzin kompozytora. Większość koncertów można będzie śledzić w bezpłatnym streamingu na kanale YouTube oraz w mediach społecznościowych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Mimo trudnej sytuacji na świecie organizatorom udało się w nienaruszony sposób zachować myśl programową Festiwalu. Przed nami niemal 30 koncertów, z których większość stanowią recitale fortepianowe w wykonaniu wielkich mistrzów fortepianu – zarówno współczesnego, jak i historycznego. Wystąpi cała plejada pianistów związanych z Konkursem Chopinowskim, w tym dwóch jego zwycięzców – Yulianna Avdeeva i Kevin Kenner – oraz liczni laureaci i uczestnicy Konkursu. Światowej sławy zespoły i kameralistów usłyszymy aż w 10 koncertach, podczas których zabrzmią m.in. Mity Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego. Utwory Beethovena będzie można usłyszeć m.in. w wykonaniu Belcea Quartet, który podczas 4 wieczorów będzie kontynuować wykonanie wszystkich kwartetów wielkiego klasyka z Bonn. Nie zabraknie także muzyki wokalnej: wybitni soliści wystąpią w recitalach, zaś gratką dla melomanów będzie koncertowe wykonanie Hrabiny Stanisława Moniuszki, po raz pierwszy w historii na instrumentach z epoki. Dzieło zabrzmi pod dyrekcją Fabio Biondiego, z międzynarodowym gronem solistów, Europą Galante i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Większość koncertów Festiwalu będzie dostępna w bezpłatnym streamingu na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz w mediach społecznościowych. Wybranych koncertów będzie można posłuchać także za pośrednictwem transmisji w Polskim Radiu. Organizatorzy zachęcają do udziału w koncertach osobiście, w salach koncertowych, gdzie zachowane zostaną wszelkie zasady bezpieczeństwa (ograniczenie liczby słuchaczy, nakaz zakrywania nosa i ust oraz obowiązkowa dezynfekcja rąk).

Bilety na koncerty Festiwalu „Chopin i Jego Europa” w dniach 15-23 sierpnia można zakupić on-line na stronie www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Chopina w Warszawie (wt.-niedz. 11.00-19.00). 14 sierpnia rozpocznie się sprzedaż biletów na koncerty zaplanowane w dniach 24-31 sierpnia.

Szczegółowy program – na stronie https://festiwal.nifc.pl/pl 

Warszawa | 4. WarszeMuzik

WarszeMuzikW ramach czwartej edycji WarszeMuzik w dniach 1–29 sierpnia 2020 powrócimy do wędrówek po przedwojennych kamienicach w warszawskiej dzielnicy Wola. Odwiedzimy kamienicę przy ul. Chłodnej 20 („Pod zegarem”), dom Mieczysława Wajnberga przy ul. Żelaznej 66, muzyka kameralna zabrzmi także w ostańcu przy ul. Chłodnej 41.

W 2020 roku repertuar poszerzy się o kolejne znakomite postaci międzywojnia oraz o nowe muzyczne konteksty. Po raz pierwszy w kamienicach zabrzmi muzyka Józefa Kofflera, bodaj pierwszego w Polsce entuzjasty techniki dodekafonicznej. Z Warszawą wiązała go aktywna działalność w Zarządzie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Strings wykona Trio smyczkowe kompozytora, którego życie brutalnie przerwała druga wojna światowa. Podczas tegoż koncertu poznamy także twórczość kompozytora-rezydenta przy tegorocznej edycji festiwalu – Yaira Klartaga, który muzyczną „archeologię” połączy ze współczesnością. Half Tiger, Half Poet na skrzypce solo zabrzmi z okna w symbolicznym nawiązaniu do postaci najwybitniejszego poety getta warszawskiego – Władysława Szlengla, którego dom przy ul. Waliców 14 do dziś jest świadkiem historii.

Na zakończenie Festiwalu w Muzeum POLIN muzycy Hashtag Ensemble prawykonają kompozycję Voglio e non vorrei Yaira Klartaga, w której kompozytor podnosi temat „pracy pamięci”, odnosząc się do historii własnego dziadka, przedwojennego chórzysty Wielkiej Synagogi na Tłomackiem. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz drugi w ramach podwórkowych koncertów WarszeMuzik zabrzmi muzyka Franza Schuberta, pierwszego kompozytora w historii muzyki klasycznej, który blisko współpracował z synagogą i pisał muzykę liturgiczną do hebrajskich tekstów. Wielkim miłośnikiem muzyki Schuberta był także patron festiwalu WarszeMuzik – Mieczysław Wajnberg. Od pierwszego koncertu w 2017 roku, festiwalowi towarzyszy także muzyka Władysława Szpilmana. Twórczość tych kompozytorów dzisiaj przekonuje nas o głębokiej polskiej tożsamości tak wielu Żydów z Dzielnicy Północnej, utraconych, wybitnych postaci kultury i sztuki.

Ze względu na trwającą pandemię, mimo narzuconego dystansu, będzie można posłuchać muzyki z balkonów, okien i klatek schodowych.

Szczegółowy program – na stronie http://warszemuzik.org/pl/program 

„Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii”: prawykonanie utworu Barbary Kaszuby

KaszubaPrzed nami trzecia prezentacja w ramach cyklu „Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania”, podczas której odbędzie się premiera najnowszej kompozycji Barbary Kaszuby. Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego zaprasza 20 sierpnia 2020 o godz. 12.00 na profil Facebook, YouTube i stronę internetową Akademii.

Jak zaznacza Barbara Kaszuba, „Kompozycja Splashing sounds przeznaczona jest na akordeon cyfrowy Roland FR X7 z elektroniką. Materiał muzyczny stanowią sample, nagrane przez Łukasza Nowakowskiego, poddane następnie przez kompozytorkę przekształceniom elektronicznym. Inspiracją do stworzenia utworu były wrażenia audiowizualne kompozytorki, wyniesione z programu telewizyjnego „Celebrity Splash”, który odbył się na pływalni Termy Maltańskie w Poznaniu w 2015 roku – odgłosy uderzającego o wodę ciała, kaskady wzbijanych w górę i opadających mas wody, wyraźnie widoczne kręgi na tafli wody. Splashing sounds jest formą otwartą; wykonanie zakłada każdorazowo inny jej wariant. Anna Kokocińska podjęła się interpretacji ruchowej kompozycji jako prawykonania choreograficznego utworu”.

W ramach cyklu prezentowane są premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z uczelnią. W kolejne czwartki sierpnia i września usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: dr. Radosława Mateję (27.08.), prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dr. Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.) i prof. Zbigniewa Kozuba (1.10.).

Link do prawykonania: https://youtu.be/RpB5lM1mmaI 

Nie bój się improwizować – warsztaty dla dzieci z Trillingen Duo

ImprowizacjaAgencja Muzyczna Art Deco Group zaprasza dzieci w wieku 7-12 lat uczące się gry na instrumentach do udziału w warsztatach „Nie bój się improwizować!", które odbędą się online w dniach 18-21 sierpnia 2020 w godz. 12:00-12:45. Zajęcia poprowadzi zespół Trillingen Duo, który tworzy multiinstrumentalistka Iwona Jędruch i kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Warsztaty są bezpłatne i przeznaczone dla dzieci uczących się gry na dowolnych instrumentach w szkołach muzycznych lub w instytucjach, prowadzących zajęcia muzyczne. Cykl warsztatowy obejmuje 4 zajęcia prowadzone online(po ok. 45 min.) i 1 mini koncert (ok. 40 min.) prezentujący efekty pracy z uczestnikami, który odbędzie się w formie stacjonarnej we wrześniu bieżącego roku. Zajęcia prowadzą artyści różnych specjalizacji, którzy posługują się językiem muzyki współczesnej, wykorzystując różne niekonwencjonalne techniki wydobywania dźwięku oraz świadomie unikają systemu dur-moll, niepodzielnie panującego w edukacji muzycznej i muzyce rozrywkowej.

Podczas warsztatów będziemy rozmawiać z dziećmi m.in. o muzyce współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji, ilustrując te tematy muzycznymi przykładami. Poprowadzimy też ćwiczenia i zabawy, które pomogą dzieciom łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Pokażemy również jak przydatnym w muzykowaniu i improwizowaniu jest rzadko lubiane w szkołach kształcenie słuchu, dlatego podczas zajęć będzie sporo ćwiczeń słuchowych. Bardzo ważnym w niniejszym projekcie jest wspólne muzykowanie i współdziałanie w grupie, dlatego dzieci będą uczestniczyć w zajęciach ze swoimi instrumentami i będą czynnie improwizowały pod kierownictwem prowadzących.

Zajęcia będą odbywały się online i będą otwarte tylko dla uczestników i ich opiekunów. Koncert podsumowujący pracę uczestników warsztatów odbędzie się we wrześniu i będzie transmitowany na profilu FB i stronie internetowej Agencji Muzycznej Art Deco Group.

Grupa warsztatowa będzie liczyć maksymalnie 5 uczestników. Uczestników zgłaszają ich rodzice/opiekunowie wyłącznie poprzez formularz na stronie http://artdecogroup.eu/formularz-zgloszeniowy-nbsi-2020/. Prosimy o dołączenie do formularza pliku wideo prezentującego uczestnika warsztatów. Program dowolny (max 5 MB). Kontakt: tel. 790 395 228 lub e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Warsztaty i koncerty będą rejestrowane w celach dokumentacyjnych.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Atom String Quartet

EmanacjeAtom String Quartet, jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, wystąpi 16 sierpnia 2020 w ramach 8. Festiwalu Muzyki Emanacje w Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

Krzysztof Penderecki zdobył sławę jako bezkompromisowy awangardzista, by potem w równie bezkompromisowy sposób zwrócić się do tradycji. Przez lata nie bał się spotkań i konfrontacji z nowymi zjawiskami w kulturze. Kompozytor przechodził w swojej karierze okres fascynacji muzyką z gatunku free jazz: „Pamiętam, że na przełomie lat 60. i 70. spotkałem się z Frankiem Zappą, który bardzo lubił moją muzykę i długo wypytywał mnie o techniki komponowania. Mniej więcej w tamtym okresie napisałem także utwór jazzowy, którym dyrygowałem na Festiwalu Donaueschingen”. W 1971 ukazał się album koncertowy Pendereckiego, Dona Cherry’ego i The New Eternal Rhythm Orchestra – Actions, wyprodukowany przez legendarnego Joachima Ernsta Berendta, a nagrany podczas festiwalu w Donaueschingen.

Penderecki nieustannie inspiruje kolejne generacje artystów. W 2013 w muzyce polskiego kompozytora Piotr Orzechowski – Pianohooligan odnalazł zagubionego ducha jazzu. Po twórczość Krzysztofa Pendereckiego sięgnął również w 2019 Atom String Quartet. W lusławickim Arboretum zabrzmią utwory kameralne i solowe z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, przeplatane Trzema utworami w dawnym stylu, które kompozytor stworzył z fragmentów swojej muzyki filmowej do kultowego Rękopisu znalezionego z Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa. Capriccio na tubę solo zostało w interpretacji kwartetu rozbudowane, a ton jazzujący znacznie oddala utwór od oryginału. Równie radykalną oprawę, nieco humorystyczną, pełną dysonansów miło drażniących ucho otrzymały w interpretacji zespołu Trzy miniatury na klarnet i fortepian. Najbliższe pierwowzoru są Trzy utwory w dawnym stylu, które rozpoczynają się zawsze cytatem oryginału.

Michał Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stroniewww.emanacje.pl 

Warszawa | Koncerty z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej 1920

100lecieInstytut Muzyki i Tańca oraz Biuro Programu „Niepodległa” zapraszają na koncerty muzyki klasycznej i jazzowej z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej 1920, które odbędą się 15 sierpnia 2020 na dziedzińcu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Specjalnie dobrany repertuar będzie podróżą do czasów, w których tworzyli m.in. Ignacy Jan Paderewski czy Karol Szymanowski. Będzie można także usłyszeć współczesną, jazzową interpretację ich twórczości. O godz. 13.00 Karol Radziwonowicz (fortepian), Sławomir Tomasik (skrzypce) i Robert Morawski (fortepian) wykonają utwory fortepianowe oraz kameralne Ignacego Jana Paderewskiego; o godz. 16.00 w repertuarze pieśniowym zaprezentują się Urszula Kryger (mezzosopran), Zuzanna Nalewajek (sopran), Dagmara Barna (mezzosopran) oraz Paweł Cłapiński (fortepian); natomiast o godz. 19.00 wystąpi Dorota Miśkiewicz (śpiew) wraz z łączącym świat muzyki poważnej i jazzu zespołem Atom String Quartet. Koncerty poprowadzi Anna Butrym. 

W programie utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego oraz Zbigniewa Seiferta. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stroniehttps://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4466

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim

Sezon Letni15 sierpnia jest datą wyjątkową w polskim kalendarzu – nie tylko ze względu na święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, ale także Święto Wojska Polskiego. Kilka dni później przypada 100. rocznica wybuchu II Powstania Śląskiego, w związku z tym koncert grany tego dnia  przez muzyków Filharmonii Śląskiej w ramach cyklu "Usłysz nas w Muzeum Śląskim" będzie obfitował w odpowiedni program.

Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zaprezentuje pieśni powstańcze, wojskowe i patriotyczne. Zabrzmią także fragmenty Szerokiej wody op. 39 Henryka Mikołaja Góreckiego, cyklu pieśni opartych na melodiach ludowych, zaczerpniętych ze zbiorów Szeroka woda Jadwigi Gorzechowskiej oraz Jak to dawniej na Kurpiach bywało Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina wykona Symfonię nr 100 G-dur "Wojskową" Josepha Haydna, Etiudę E-dur op. 10 nr 3 Fryderyka Chopina w opracowaniu orkiestrowym oraz utwory filmowe Wojciecha Kilara.

Wyjątkowym punktem programu będzie koncertowe prawykonanie Trzech Polonezów Warszawskich nieznanego autora z XVIII wieku, opracowanych na orkiestrę kameralną przez Szymona Laksa, kapelmistrza orkiestry Auschwitz-Birkenau. W nazistowskim obozie wykonawstwo i słuchanie muzyki polskiej i żydowskiej było zabronione, jednak więźniowie, narażając życie, łamali ten zakaz. Kontakt z rodzimą twórczością pomagał w utrzymaniu polskiej tożsamości, a wśród nieludzkich warunków obozu dawał choć namiastkę człowieczeństwa. Trzy Polonezy Warszawskie zostały nagrane w ubiegłym roku przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, który stanie na podium dyrygenckim także 15 sierpnia. Nagranie powstało przy finansowym wsparciu Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau oraz pod patronatem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/production/sezon-letni-1508/