Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Muzyczne korzenie

NFM13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 gośćmi Narodowego Forum Muzyki będą Jakub Jakowicz oraz Paweł Wakarecy, którzy wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykonają Koncert podwójny d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową MWV O4 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W programie znalazły się też kompozycje Béli Bartóka (Divertimento) oraz Andrzeja Panufnika (Arbor cosmica), które poprowadzi od skrzypiec Jakub Jakowicz.

Jakub Jakowicz jest solistą i kameralistą, wirtuozem skrzypiec, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Paweł Wakarecy natomiast to finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncertuje w kraju i za granicą, występuje z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami, ponadto tworzy ze swoją małżonką Wakarecy Piano Duo. Obaj artyści w NFM wystąpią w roli solistów. Koncert podwójny d-moll Mendelssohna to utwór, w którym partia solowa została podzielona pomiędzy dwa instrumenty. Mendelssohn napisał ten koncert, mając zaledwie czternaście lat – był wtedy dopiero na początku kariery kompozytorskiej.

Również kompozycja polskiego twórcy pojawi się w programie koncertu. Arbor cosmica (z łac. ‘kosmiczne drzewo’) Panufnika zrodziło się z fascynacji naturą i przypisywaniu drzewom magicznych właściwości. Najbardziej interesujące jest podejście kompozytora do struktury utworu – forma została dokładnie przemyślana, a całość kompozycji można przedstawić graficznie w postaci drzewa. Fenomenem Arbor cosmica jest umiejętne połączenie niezwykle precyzyjnej formy z bardzo różnorodną oraz ekspresyjną warstwą brzmieniową i melodyczno-rytmiczną.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Łódź | Koncert symfoniczny

FL13 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu symfonicznego zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza.

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcja Pawła Przytockiego wykona m.in. poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. Adolf Chybiński, biograf kompozytora, pisze, iż między 9 a 14 lutego 1893 r. Karłowiczowie wraz z dziećmi przebywali w Krakowie. Wówczas to 16-letni Mieczysław zobaczył na wystawie w Sukiennicach obraz Stanisława Bergmana Stanisław Oświęcim przy zwłokach Anny Oświęcimówny. Bergman był utalentowanym uczniem Jana Matejki. Urodził się w Krośnie, gdzie od XVII w, w kościele Franciszkanów, w barokowej kaplicy-mauzoleum znajduje się krypta grobowa rodzeństwa Oświecimów. Otoczona lokalnym kultem, stała się na przełomie XVIII i XIX wieku źródłem popularnej, romantycznej legendy o tragicznej miłości brata i siostry. Legenda trafiła w psychice młodzieńca na podatny grunt. Jak wspominały bliskie kompozytorowi osoby, Mieczysław darzył silnym uczuciem swoją cioteczną siostrę Ludwikę Śniadecką; bliski znajomy kompozytora Stanisław Szumowski sugerował, iż ta młodzieńcza miłość odegrała istotną rolę w późniejszej inspiracji poematu.

W wykonaniu pieśni Gustava Mahlera z cyklu Rückert-Lieder na głos solowy i orkiestrę weźmie udział Ewa Wolak, kontralt. Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej ciemnej barwie, dużej skali, a także biegłości. Za swoje osiągnięcia artystyczne została uhonorowana Europejską Nagrodą Kultury. W 2011 artystce nadano prestiżowy tytuł opery niemieckiej: Kammersängerin. Prowadzi klasę wokalną w krakowskiej Akademii Muzycznej i jest profesorem renomowanej Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-145 

Toruń | Odwieczne pieśni

TOS12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w toruńskiej Sali Koncertowej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego wykona porywającej siły wyrazu dzieła Zygmunta Noskowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Należący do późnych romantyków Zygmunt Noskowski w swojej twórczości silnie inspirował się naturą i polskim krajobrazem, czego znakomitym przykładem jest uwertura Morskie Oko. Powstała w 1875 roku, należy do wczesnych, młodzieńczych utworów Noskowskiego. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej kompozytora i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców w szczególności Mendelssohna i Schumanna.

Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to osobista wypowiedź kompozytora, w której także uzewnętrznia się jego indywidualny styl. Ten symfoniczny tryptyk złożony jest z Pieśni o wiekuistej tęsknocie, Pieśni o miłości i o śmierci oraz Pieśni o wszechbycie. Mimo, że dzieło nie ma dokładnego programu literackiego, to usłyszeć można inspirację, które czerpał z samotnych wędrówek po Tatrach.

W programie koncertu znajdzie się też uwertura Leonora III L. van Beethovena i I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności. Partię solową podczas koncertu w Toruniu wykona koncertmistrz grupy wiolonczel Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej Karol Wroniszewski.

Więcej – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_735_Odwieczne_piesni.html 

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Szczecin | Pieśni Karłowicza w interpretacji Małgorzaty Walewskiej

FSzJedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek z charakterystyczną ciemną barwą głosu, występująca w prestiżowych salach Małgorzata Walewska 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 pojawi się na scenie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Małgorzata Walewska, odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, wykona Pieśni Karłowicza w nowej odsłonie. Pierwotnie napisane na fortepian i głos solowy teraz zabrzmią w orkiestracji Piotra Mossa – kompozytora, który doskonale oddał ducha epoki oraz styl kompozytorski Karłowicza. 

Mieczysław Karłowicz, który zapisał się w historii muzyki głównie jako twórca dzieł orkiestrowych, pisał też pieśni na głos z fortepianem. We wczesnym okresie twórczości powstały niemal wszystkie jego pieśni (op. 1, 3 i 4). Najchętniej wybieranym przez Karłowicza poetą był Kazimierz Tetmajer, choć inspirowała kompozytora też poezja Heinricha Heinego, Adama Asnyka, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego. Wczesny okres w dorobku twórcy zamyka Symfonia „Odrodzenie” e-moll op. 7. Utwór uzupełniony został szczegółowym programem literackim, opisującym młodzieńcze marzenia, zmagania z szarą codziennością, niespełnione pragnienia i walczącą ze zniechęceniem duszę, która w finale dostępuje ostatecznie tytułowego „odrodzenia”. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, którą poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl 

Wrocław | Siedem pieśni ostatnich dni

NFMGościem Narodowego Forum Muzyki 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 będzie jedna z najstarszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju – Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Zespół o bogatych tradycjach wykonawczych zaprezentuje publiczności dzieła kompozytorów romantycznych. W programie koncertu znajdzie się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie autorstwa Mieczysława Karłowicza.

Tytuł koncertu jest nawiązaniem do Sieben Lieder aus letzter Zeit – zbioru kompozycji opublikowanych po śmierci Mahlera. Wśród nich znalazły się pieśni Revelge i Der Tamboursg’sell oraz cykl Rückert-Lieder, który zabrzmi podczas koncertu. Mahler na bazie zachwycających tekstów poety Friedricha Rückerta stworzył cykl pięciu pieśni przeznaczonych na głos solowy oraz orkiestrę symfoniczną. Poszczególne pieśni poruszają problemy związane z miłością, pracą twórczą kompozytora, poczuciem beznadziejności ziemskiej egzystencji, a także rolą Stwórcy.

Tego wieczoru oprócz Rückert-Lieder usłyszymy fragment słynnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera Tristan i Izolda. Koncert zakończy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie. Karłowicz skomponował ten utwór pod wpływem wystawy, podczas której ujrzał obraz zatytułowany Stanisław Oświecim u zwłok Anny Stanisława Bergmanna. Wokół rodzeństwa Oświecimów powstała po ich śmierci legenda o domniemanej nieszczęśliwej miłości – stała się ona inspirację dla wielu artystów. W przypadku poematu symfonicznego Karłowicza istotne jest zastosowanie i przetwarzanie trzech motywów muzycznych: burzliwego motywu Stanisława, lirycznego Anny oraz złowrogiego i nieuniknionego motywu losu.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl 

Gdańsk | Koncert Papieski. Od Weberna do Pärta z Schubertem w tle

PFB12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:15 w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie będzie miał miejsce „Koncert Papieski”.

Trudno o utwór bardziej pasujący do idei „Koncertów Papieskich”, jak Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. Ta krótka kompozycja napisana na ośmiogłosowy chór powstała z impulsu chwili – na wieść o śmierci Prymasa Tysiąclecia, wielkiego przyjaciela Karola Wojtyły – Stefana Wyszyńskiego. Tym razem usłyszymy ją w orkiestrowej wersji. W poważnym i skupionym klimacie, jest utrzymana także młodzieńcza kompozycja Antona Weberna Langsamer Satz (1905).

Ale koncert papieski nie musi ograniczać się do momentów zadumy. Stąd miejsce dla V Symfonii Franza Schuberta – pogodnej, mozartowskiej z ducha, bardzo kameralnej i lapidarnej. Wreszcie Arvo Pärt – fenomen w muzyce XX wieku. Kompozytor niezwykle popularny, choć jego muzyka do łatwych nie należy. Fratres – jedna z najbardziej rozpoznawalnych kompozycji Pärta, może być wykonywana z udziałem przeróżnych zestawów instrumentów. Tym razem usłyszymy ją w wersji na skrzypce solo, smyczki i perkusję. Partię skrzypiec wykonana Robert Kwiatkowski – koncertmistrz Bałtyckich Filharmoników, który też poprowadzi cały koncert.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl 

Bydgoszcz | Światowe prawykonanie Requiem Krzysztofa Herdzina

Herdzin12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego będzie miało miejsce światowe prawykonanie Requiem na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Herdzina, skomponowane na zamówienie Filharmonii.

W prawykonaniu dzieła Herdzina pod batutą kompozytora wezmą udział znakomici soliści śpiewacy (Olga Pasiecznik, Andrzej Lampert, Kamil Zdebel), chóry bydgoskiej Akademii Muzycznej i filharmoniczna orkiestra symfoniczna. Na estradzie pojawi się ponad 160 wykonawców. To ponad godzina muzyki, składająca się z dziewięciu oryginalnych części z łacińskim tekstem, odwołująca się do medytacyjno-kontemplacyjnego charakteru mszy żałobnych Gabriela Fauré i Maurice’a Duruflé.

Kompozytor tak opisał swój utwór: „Upamiętniając moich bliskich, chciałbym ukazać śmierć jako stan spokoju i pogodzenia się z tym, co nieuchronne. Nie w sposób budzący niepokój czy trwogę – bo o tych, którzy odeszli, myślę raczej pogodnie i tkliwie. Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, przepełnionym nadzieją, optymizmem i miłością. Wierzę, że śmierć jest radosnym spotkaniem ze Zbawicielem, nie męką i karą za grzechy. […] Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies Irae, która zgodnie ze znaczeniem tytułu – Dzień Gniewu – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją Sądu Ostatecznego. Z kolei część Kyrie Eleison – po konsultacji z teologiem – zbudowałem dość nietypowo, na bazie radosnego powitania Zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie".

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl