Polmic - FB

aktualności

Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany

MaciejewskiProjekt „Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany" powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w sieci".

Projekt poświęcony jest promocji muzyki polskiej, kompozycji na duet fortepianowy, a w szczególności podkreśleniu ważnej roli jaką odgrywał w polskim życiu muzycznym Roman Maciejewski.

Projekt obejmuje nagrania audio-video takich utworów Romana Maciejewskiego, jak Mazurek, Kołysanka, Tarantella, cykl Negro spirituals, Deep River, Listen to the Lambs, Sometimes I feel like Motherless Child oraz I want to be ready. Utwory zaprezentowało Chopin Piano Duo w składzie: Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

Nagrania dokonano we wrześniu 2020 w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Reżyserem nagrania jest Małgorzata Polańska (DUX). Obraz - Grzegorz Kućmierz (Agencja Artystyczna „Presto").

Nagranie dostępne jest na stronie www.youtube.com/watch?v=-ocngeRpR2w 

Filharmonia Świętokrzyska: Nowa muzyka polska – koncerty na solistów i orkiestrę

FilharmoniaFilharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga – w ramach programu MKiDN „Kultura w sieci” – dokonała nagrań audiowizualnych utworów polskich kompozytorów, które w ostatnich latach Filharmonia zamówiła bądź wykonała premierowo. Zrealizowane nagrania dostępne są na kanale YouTube Filharmonii Świętokrzyskiej.

W ramach zadania „Nowa muzyka polska – koncerty na solistów i orkiestrę” nagrane zostały: Aistheticos na saksofon, fortepian i orkiestrę Hanny Kulenty, Gniew wiatru na saksofon i orkiestrę Bartosza Kowalskiego, Symfonia koncertująca na perkusję i orkiestrę Ignacego Zalewskiego, oraz Koncert na flet, fortepian i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka.

Wykonawcami utworów są uznani soliści: perkusista Leszek Lorent, saksofoniści Paweł Gusnar i Bartosz Duś, flecistka Anna Karpowicz oraz pianiści Marek Bracha i Magdalena Duś. Towarzyszyła im Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali. Prezentacja każdej kompozycji została wzbogacona o krótką prelekcję, która przybliża odbiorcom postaci kompozytorów, ich język dźwiękowy oraz idee utworów. Prelegentką jest ceniona animatorka, pedagog i autorka scenariuszy popularyzujących muzykę, Beata Młynarczyk. Za stronę techniczną rejestracji i postprodukcji odpowiadała Platforma Informacji Kulturalnej WDK w Kielcach – jednocześnie patron medialny zadania.

Justyna Mroczek-Gil

Felieton zapowiadający koncerty: https://www.youtube.com/watch?v=apG9sOdqKo4&feature=emb_logo 

„Domówka z Dwójką”: Ania Karpowicz i Aleksandra Świgut

DomówkaW najbliższym wydaniu „Domówki z Dwójką” flecistka Ania Karpowicz i pianistka Aleksandra Świgut zaprezentują program inspirowany brzmieniem ludzkiego głosu – „Śmierć i dziewczyna”. Emisja wydarzenia odbędzie się w sobotę 9 stycznia 2021 o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

Ania Karpowicz przedstawia się jako „flecistka, kuratorka, aktywistka”. Jest absolwentką studiów solistycznych w Hochschule für Musik Detmold w klasie Janosa Balinta i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego, laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Specjalizuje się w mikroprojektach miejskich realizowanych we współpracy ze społecznościami lokalnymi. Jest m.in. współinicjatorką festiwalu miejskiego „WarszeMuzik” – serii muzycznych interwencji w przestrzeń publiczną, odbywających się w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. Stworzyła również kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, współorganizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku. Angażuje się w promocję twórczości kobiet, zrealizowała także solowy recital multimedialny „Tova”, podnoszący temat skomplikowanej tożsamości kobiet w rzeczywistości posttransformacyjnej, z premierą online na festiwalu Sacrum Profanum.

Aleksandra Świgut jest laureatką I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (II nagroda, 2018). Studiowała w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie Piotra Palecznego, Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Wojciecha Świtały, a także Guildhall School of Music w Londynie w klasie Davida Dolana. Od 2016 roku jest doktorantką w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W sierpniu 2019 roku wystąpiła ze znakomitym recitalem fortepianowym na Międzynarodowym Festiwalu ,,Chopin i Jego Europa”. Była wielokrotnie nagradzana na konkursach pianistycznych m.in. w Ettlingen, Enschede, Nowym Orleanie oraz Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Na spotkanie ze słuchaczami i internautami obie artystki przygotowały wyjątkowy repertuar. W mieszkaniu w jednej z warszawskich kamienic wybrzmią m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Franza Schuberta i Mieczysława Wajnberga.

Światowa premiera "α¹ Cap" Piotra Jędrzejczyka dostępna online

EMNagranie α¹ Cap – najnowszego utworu gdańskiego kompozytora Piotra Jędrzejczyka, który swoją światową premierę miał 31 grudnia 2020 roku, dostępne jest w serwisie YouTube pod adresem: https://youtu.be/5AaqtZPmbpc. Jest to pierwszy na świecie utwór na gitarę amplifikowaną, seaboard i warstwę elektroniczną.

Prawykonania utworu dokonał sam kompozytor wraz z gitarzystą Marcinem Kozłem. Piotr Jędrzejrzyk wyjaśnił ideę swojej kompozycji w następującej wypowiedzi: "Inspiracją do powstania α¹ Cap na seaboard, amplifikowaną gitarę oraz elektronikę były dokonania gdańskiego astronoma, Jana Heweliusza, a ściślej rzecz ujmując tzw. gwiazdy podwójne, których Heweliusz był jednym z pierwszych badaczy. Gwiazda podwójna to układ dwóch gwiazd sprawiających optyczne wrażenie bliskiego położenia albo fizycznie leżących w niewielkiej odległości od siebie i wzajemnie na siebie oddziałujących grawitacyjnie. To właśnie wzajemna zależność i orbitowanie wokół wspólnego środka masy zainspirowały mnie do stworzenia duetu opartego na pewnego rodzaju analogicznych relacjach. Stąd wziął się tytuł kompozycji (α¹ Cap to skrót od Alfa¹ Capricorni, nazwy jednej z gwiazd w gwiazdozbiorze Koziorożca tworzącej układ podwójny Alfa Capricorni, odkryty w 1659 roku przez Heweliusza). Choć tytułowa gwiazda akurat należy do grupy gwiazd nieleżących realnie blisko siebie, w przypadku których nie zachodzą zależności grawitacyjne, to była ona pierwszą gwiazdą podwójną poznaną przeze mnie i dlatego postawiłem umieścić ją w tytule kompozycji. Poza nawiązaniem w sferze inspiracji do astronomii, w utworze obecne są również inne odniesienia do praw fizyczno-matematycznych, co dotyczy wielu moich kompozycji z ostatnich lat – materiał „α¹ Cap" bazuje na krzywej Peana i fraktalnej zasadzie samopodobieństwa. Utwór powstał w 2020 roku w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska."

Nuty dostępne wkrótce na stronie wydawnictwa Experimental Workshop: https://experimentalworkshop.eu

Noworoczna gala Polskiego Baletu Narodowego

TW-ONTeatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na Noworoczną Galę Polskiego Baletu Narodowego w dniach 1–2 stycznia 2021 online w serwisie VOD, podczas której tancerze pokażą się w klasycznym i współczesnym repertuarze choreograficznym.

Polski Balet Narodowy na koniec roku przywoła perełki repertuaru baletowego. W tej Noworocznej Gali pokażą się w klasycznym repertuarze pierwsi tancerze i inni artyści Polskiego Baletu Narodowego.

Yuka Ebihara i Vladimir Yaroshenko wystąpią w popisowym grand pas Kitri i Basilia z Don Kichota, a towarzyszyć im będą Elisabetta Formento i Palina Rusetskaya. Dawid Trzensimiech z Chinarą Alizade przypomną się w wysmakowanym pas de deux Księżniczki Aurory i Księcia Désiré ze Śpiącej królewny, a w pogodnym duecie z baletu Bournonville’a Święto kwiatów w Genzano będzie mu towarzyszyć Yurika Kitano. Z kolei Maksim Woitiul z Mai Kageyamą zaprezentują pas de deux z Dziadka do orzechów, a Vladimir Yaroshenko z Chinarą Alizade pokażą się dodatkowo w romantycznym pas de deux Nikiji i Solora z Bajadery. Zobaczymy również wyjęte z Korsarza pas d’esclave w wykonaniu Mai Kageyamy i Rioty Kitai oraz trio Odalisek (Aoi Choji, Palina Rusetskaya, Yume Okano), ale też pas de deux Błękitnego Ptaka i Księżniczki Floriny ze Śpiącej królewny tańczone przez Rinalda Venutiego i Melissę Abel.

W Gali posmakujemy również naszego współczesnego repertuaru choreograficznego autorstwa dyrektora PBN. To Preludium i Toccata z nowego baletu do muzyki Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara, nad którym choreograf pracuje już od jakiegoś czasu, solowy Gebet z niezapomnianego baletu Kurt Weill w wykonaniu Maksima Woitiula, a na koniec – powtórka przebojowego Bolera Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora z Yuką Ebiharą i Dawidem Trzensimiechem na czele zespołu. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi Marta Kluczyńska.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/ 

Duo van Vliet we WRO – premierowy koncert noworoczny

Duo van Vliet1 stycznia 2021 o godzinie 19:00 odbędzie się premiera koncertu Duo van Vliet, autorskiego projektu Rafała Łuca z gościnnym udziałem Rafała Zalecha. Koncert został nagrany w przestrzeniach Centrum Sztuki WRO i jak dotąd nie był nieudostępniony szerszej publiczności. Będzie to odpowiedź na coroczny koncert wiedeńskich filharmoników.

Odnosząc się do muzycznych początków Biennale WRO, organizatorzy chcą przywitać nadchodzący rok w iście wirtuozerskim stylu. W programie koncertu znalazło się pięć utworów polskich kompozytorów z 2020 roku: Unhelpful Thinking Styles na altówkę, akordeon, audio-playback i projekcję świetlną Moniki Szpyrki; And it rose and it fell and pulsed like a wave na altówkę, akordeon, elektronikę i video Pawła Malinowskiego; USŁUGA na altówkę, akordeon i wideo Rafała Zapały; good things come to those who sweat na akordeon, audio-playback i wideo Marty Śniady; oraz triggered na czworo wykonawców Piotra Bednarczyka.

Koncert został wykonany przez Duo van Vliet w składzie: Rafał Łuc – akordeon i Rafał Zalech – altówka (gościnnie), ze specjalnym udziałem Ensemble Kompopolex: Aleksandra Gołaj – obiekty, Rafał Łuc – akordeon, Jacek Sotomski – Roland SPD-SX, komputer, Rafał Zalech – altówka (gościnnie). Rejestracja dźwięku: Jacek Sotomski. Rejestracja i montaż video: Mira Boczniowicz.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Koncert sylwestrowy w Filharmonii Narodowej

FN31 grudnia 2020 o godz. 20.00 Filharmonia Narodowa zaprasza na koncert sylwestrowy, który będzie transmitowany online.

Sympatyków Filharmonii Narodowej z pewnością nie trzeba przekonywać, że odwiedzenie jej w sylwestrowy wieczór to jeden z najlepszych pomysłów na jego miłe i niezapomniane spędzenie. Pożegnajmy rok pełen niepokojów i złych wydarzeń, a piękne brzmienia niech natchną nadzieją i optymizmem ten nadchodzący! W programie muzyka lżejsza, ale zawsze ambitna, wiele niespodzianek i zaskakujących aranżacji.

Obok kompozycji Antonina Dvořáka zabrzmią dzieła kompozytorów polskich – m.in. Polonez A-dur op. 40 nr 2 Fryderyka Chopina w instrumentacji Grzegorza Fitelberga, Walc w starym stylu Władysława Szpilmana, a szczególnie ciekawym akcentem będzie pierwsze współczesne wykonanie Poloneza B-dur op. 20 Romana Statkowskiego dedykowanego Emilowi Młynarskiemu i jego żonie. Tak Filharmonia Narodowa odda hołd swemu współzałożycielowi i pierwszemu dyrektorowi, którego rocznica 150. urodzin przypadła na rok 2020.

Piotr Maculewicz

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Partytury Fotograficzne – internetowe transmisje koncertów

PTMW29 i 30 grudnia 2020 o godz. 19.00 Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na internetowe transmisje koncertów z cyklu "Partytury Fotograficzne".

We wtorek 29 grudnia odbędzie się transmisja koncertu "Ślad" w wykonaniu Szabolcsa Esztenyiego (fortepian), Uliany Horbaczewskiej (śpiew, syntezator), Huberta Zemlera (instrumenty perkusyjne) oraz Ryszarda Lateckiego (trąbka, harmonium, syntezator analogowy). Koncertowi towarzyszyć będzie pokaz archiwalnych fotografii Stepana Wenhrynowicza.

30 grudnia obejrzymy natomiast koncert "WAWA'60", podczas którego zaprezentowane zostaną fotografie Warszawy z lat 50. i 60. autorstwa Tadeusza Rolkego. Wystąpi zespół Backspace w składzie: Zbyszek Chojnacki (akordeon, elektronika) oraz Łukasz Czekała (skrzypce, elektronika).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ZAiKS.

Więcej informacji na stroniehttps://ptmw.art.pl/

8. AŻ Festiwal online

AZDobrze znany publiczności festiwal muzyczny w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej organizowany jest przez Akademię Muzyczną w Łodzi już po raz ósmy. Pierwszy raz w historii przybierze postać online i będzie transmitowany bezpłatnie na kanale YouTube uczelni codziennie od 27 grudnia 2020 do 1 stycznia 2021 o godz. 18.00. Program, jak zwykle, usatysfakcjonuje każdą publiczność: symfoniczne świętowanie Roku Beethovenowskiego, koncert z muzyką barokową, nieco opery i muzyki z Hollywood, jazz i swing oraz charakterystyczna dla łódzkiego ośrodka muzyka współczesna.

Pierwszy koncert 8. AŻ Festiwalu wypełni muzyka „gigantów baroku”. 28 grudnia Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą Łukasza Błaszczyka wystąpi ze skrzypkiem Stanisławem Słowińskim i jego zespołem. Wykonają wspólnie I Koncert skrzypcowy „Visions” Stanisława Słowińskiego, w którym, oprócz dominującej roli skrzypiec, solo prezentują się jazzowe instrumenty. Klasyczną odsłonę jazzowego świata zaprezentują studenci Akademii w koncercie „Cały ten swing” (29 grudnia).

W programie AŻ Festiwalu pojawi się koncert z perkusyjną muzyką współczesną (30 grudnia)w interpretacji Eweliny Hajdy, Małgorzaty Kolasy oraz The Bacewicz Percussion Ensemble pod kierownictwem Piotra Sutta. W sylwestrowy wieczór wystąpią studenci i absolwenci Wydziału Sztuk Scenicznych, którzy zrzeszeni są w Kole Naukowym Miłośników Opery. Tym razem połączą swoją miłość do śpiewu z miłością do kina w koncercie „Z opery do Hollywood”. Usłyszymy muzykę filmową amerykańskich i polskich kompozytorów, w tym Romana Palestra, Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego, Zygmunta Wiehlera i Władysława Daniłowskiego. Program doskonały na początek całonocnej zabawy! Na finał festiwalu w Nowy Rok (1 stycznia) zagra Orkiestra Symfoniczna łódzkiej Akademii oraz pianista Jacek Wendler, który zakwalifikował się do udziału w nadchodzącym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/8-az-festiwal-online