Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Mistrzowski recital organowy Tommaso Marii Mazzolettiego

Warmińsko-MazurskaW pierwszym w 2019 roku mistrzowskim recitalu organowym w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 18 stycznia 2019 roku o godz.19.00 wystąpi znakomity włoski organista Tommaso Maria Mazzoletti.

Artysta urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego. W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. Od 2018 roku jest zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie. Ponadto pełni funkcję prezesa stowarzyszenia Orgue en Jeux-la Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektora artystycznego festiwalu Orgue en Jeux.

Recital artysta rozpocznie od zaprezentowania Preludium i fugi e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha – jednego z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych tego kompozytora. Ukłonem z stronę polskiej muzyki organowej będzie wykonanie przez Tommaso M. Mazzolettiego Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego. Kolejne pozycje repertuarowe recitalu to utwory francuskich kompozytorów Césara Francka i Charlesa Marii Widora. Recital zakończą dzieła twórców włoskich: Marco Enrico Bossiego, Ottorino Respighiego i Pietro Alessandro Yona.

(Piotr Reszczyński)

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-organowe-3/ 

Kielce | Muzyczne wojaże

FSw18 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga odbędzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka.

Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu i kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej po dyrekcją Jacka Rogali wykona programowy obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej Borodina. Autor wprowadza do utworu elementy ilustracyjności, orientalne melodie i motywy rosyjskich pieśni.

Polscy wirtuozi – flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha – prawykonają Koncert na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i, jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu, wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów, które wchodzą w skład orkiestry symfonicznej”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden utwór programowy: Symfonia „Z Nowego Świata" Antonina Dvořáka.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_18.01.19.html 

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – retrospekcje

Oddźwięki 17 stycznia 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” (godz. 19:00), podczas którego Orkiestra Sinfonia Varsovia przypomni sylwetki i dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Grażyny Bacewicz. Organizatorzy zapraszają także na spotkanie z bliskimi kompozytorów o godz. 18.00.

Drugi koncert cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stanowi programowy kontrapunkt wobec pozostałych wydarzeń, wypełnionych prawykonaniami utworów, zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Tym razem muzycy sięgną do kompozycji z lat 40. ubiegłego stulecia, aby pokazać szerszy kontekst historyczny nowej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, oraz zobrazować zmiany, jakie zaszły od tamtego czasu. Pretekstem do tej muzycznej retrospekcji są dwie wyjątkowe rocznice.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Jego Koncert wiolonczelowy op. 43 zabrzmi w interpretacji Marcela Markowskiego, cenionego solisty, kameralisty, a także lidera grupy wiolonczel Sinfonii Varsovii. Utwór ten pochodzi z okresu, kiedy Wajnberg po ucieczce z Warszawy układał swoje nowe życie na emigracji w ZSRR. Śmierć bliskich, prześladowania ze względu na żydowskie pochodzenie i groza wojny znalazły wyraźne odbicie w muzyce pisanej przez niego w tym czasie. W wielu trudnych momentach pomagał mu wydatnie Dymitr Szostakowicz, który żywił ogromne uznanie wobec twórczości Wajnberga. Tego wieczoru zabrzmi również klasycyzująca i lekka IX Symfonia Es-dur rosyjskiego twórcy polskiego pochodzenia.

Ponadto w dzień koncertu minie równo 50 lat od śmierci najwybitniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Podczas koncertu muzycy pod batutą Fuada Ibrahimova wykonają jej Uwerturę na orkiestrę symfoniczną. Ta żywiołowa miniatura powstała w 1944 roku, a swoje prawykonanie miała rok później, na pierwszym powojennym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Aby lepiej poznać losy tych trzech twórców organizatorzy zapraszają godzinę przed koncertem (18:00) na spotkanie z gośćmi specjalnymi. Andrei Ustinov, wybitny muzykolog i popularyzator twórczości Wajnberga w Rosji, oraz Joanna Sendłak, pisarka i wnuczka Grażyny Bacewicz, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z kompozytorami. Spotkanie poprowadzi Aleksander Laskowski.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Sonety miłosne

NFMPierwsze w nowym roku spotkanie z literaturą pieśniarską 17 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 Narodowe Forum Muzyki poświęci jednemu z najważniejszych uczuć towarzyszących człowiekowi przez całe życie – miłości.

Ta zaś niejedno ma imię, o czym przekonamy się, słuchając utworów wokalnych napisanych w XX i XXI stuleciu i powstałych w oparciu o ponadczasowe dzieła literackie, które wykonają Joanna Dobrakowska (mezzosopran), Tobias Greenhalgh (baryton) i pianista Marcin Kozieł.

W pierwszej dekadzie XX wieku Ralph Vaughan Williams zainteresował się poezją Dantego Gabriela Rossettiego, której urokowi uległ również m.in. Claude Debussy. W ten sposób powstał cykl The House of Life, zawierający aż sześć pieśni poruszających tematykę miłości. Miłość jest również głównym tematem urokliwych pieśni Ludomiła Rogowskiego, stworzonych do słów polskiego poety przełomu XIX i XX stulecia – Stanisława Długosza. Ludomir Rogowski uczęszczał do klasy kompozycji Zygmunta Noskowskiego – Profesora, u którego kształcili się również Karol Szymanowski i Grzegorz Fitelberg. W przeciwieństwie do swoich słynnych kolegów Rogowski nie cieszył się początkowo zbytnim uznaniem krytyki i publiczności. Jego niemal zapomniana twórczość ostatnimi czasy zyskuje jednak kolejnych sympatyków – zarówno wśród słuchaczy, jak i wykonawców – zaprzeczając w ten sposób opinii przedwojennej krytyki.

Poezją niejednokrotnie inspirował się również Einojuhani Rautavaara, uznawany dziś za drugiego po Jeanie Sibeliusie najbardziej wyrazistego twórcę fińskiego. Wśród pieśni kompozytora odnajdujemy muzyczne opracowanie trzech sonetów Williama Szekspira. W finale tego koncertu publiczność NFM będzie miała szansę jako pierwsza w Polsce usłyszeć wyjątkowe Sonnets from Neruda Geoffreya Gordona – cykl sześciu pieśni do tekstów autorstwa chilijskiego noblisty Pabla Nerudy.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6647 

Łódź | Uroczysta inauguracja obchodów roku Grażyny Bacewicz

AM LodzŁódzka Akademia Muzyczna 17 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 zaprasza na uroczystą inaugurację roku Grażyny Bacewicz w 110. rocznicę urodzin i 50. rocznicę śmierci patronki uczelni.

To ważne wydarzenie dla społeczności akademickiej uświetni Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Łukasza Błaszczyka, wykonując utwory kompozytorki (Koncert i Divertimento na orkiestrę smyczkową). Na scenie zaprezentują się także studentki specjalności rytmika w choreografii przygotowanej do Divertimenta. Uroczystość dopełni projekcja filmu dokumentalnego o życiu i twórczości Grażyny Bacewicz.

Grażyna Bacewicz – wybitna kompozytorka i skrzypaczka – pierwsze lekcje pobierała w łódzkim Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej. Po wojnie krótko wykładała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – dzisiejszej Akademii Muzycznej, która w roku 1999 przyjęła imię Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Inauguracja rozpocznie rok pełen wydarzeń związanych z patronką, między innymi 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, 6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski (Grazyna Bacewicz International Composer Competition Lodz Poland) oraz wydanie specjalnej publikacji Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Piotr Mika

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153332-uroczysta-inauguracja-obchodow-roku-grazyny-bacewicz 

Zmarł prof. Mieczysław Tomaszewski

TomaszewskiZ głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Pana Profesora Mieczysława Tomaszewskiego. Zmarł 14 stycznia 2019 roku w Krakowie, w wieku 97 lat.

Członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku, w 1997 uhonorowany najwyższym wyróżnieniem związkowym, Członkostwem Honorowym, był postacią w polskim życiu muzycznym zupełnie wyjątkową, osobną, a równocześnie wzorcową, przykładową. Przykładową: bo cała rzesza muzykologów i teoretyków muzyki chciała brać z Niego przykład; wzorcową: bo wzorowali się na Nim organizatorzy rozlicznych przedsięwzięć muzycznych i muzykologicznych. Trudno było jednak z Nim się mierzyć, trudno było nawet obok Niego stanąć, choć Jego twórczość była natchnieniem dla kilku pokoleń muzykologów.

Był muzykologiem, ale tradycyjna muzykologia była dla Niego za ciasna. Dobrze określałoby Go sformułowanie „poeta muzykologii”, bo Jego twórczość to właśnie muzykologiczna poezja, albo poetycka muzykologia. Wciągał nią w głąb muzyki, tak jak poeta wciąga w głąb słowa. Odszedł, a wraz z Nim odchodzi cała epoka, ale pozostają Jego teksty, które zawsze będą nas wciągać w muzykę.

Cześć Jego pamięci!

Podczas ceremonii wręczenia Orderu Orła Białego

 

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 21 stycznia w Krakowie: o godz. 11.00 w Kolegiacie Uniwersyteckiej św. Anny odprawione zostanie nabożeństwo żałobne, o godz. 13.00 – pogrzeb na cmentarzu Rakowickim.

Związek Kompozytorów Polskich

Łódź | W 100-lecie urodzin Mieczysława Wajnberga

Am Lodz14 stycznia 2019 roku o godz. 18.15 w Pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej wypełni muzyka kameralna na wiolonczelę i fortepian. Zabrzmią utwory Mieczysława Wajnberga w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą jego urodzin.

W programie wieczoru pojawią się dwie sonaty na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Artyści podczas poniedziałkowego „Wieczoru” wykonają Sonaty na wiolonczelę i fortepian op. 21 i op. 63 kompozytora. Koncert jest częścią projektu poświęconego promocji twórczości Wajnberga, który muzycy realizują wspólnie ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W najbliższych tygodniach ukaże się również ich wspólna płyta z muzyką tego kompozytora.

Wiolonczelista Wojciech Fudala ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz z najwyższym wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli. Od 2018 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Bardzo istotną częścią działalności Wojciecha Fudali jest kameralistyka. Jest członkiem i założycielem Polish Cello Quartet, a od roku 2017 regularnie występuje z Michałem Rotem. Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Kameralnej tejże uczelni.

Muzycy wykonają także dwa utwory Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego: Romance sans paroles op. 109 na wiolonczelę i fortepian oraz II Sonatę wiolonczelową D-dur op. 58.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153330-wieczor-muzyczny-w-100-lecie-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 

Nie żyje Izabella Grzenkowicz…

ZKP10 stycznia 2019 roku w Józefowie zmarła muzykolog, wieloletni pracownik Polskiego Radia Izabella Grzenkowicz, członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.

Izabella Grzenkowicz pracowała w Polskim Radiu od 1959 roku. Pisała audycje radiowe, opracowała od strony muzycznej szereg słuchowisk, audycji słownych. Zajmowała się promocją muzyki polskiej, a jako redaktor muzyczny przygotowała i przeprowadziła cykl wywiadów ze znanymi polskimi twórcami, m. in. ze Stefanem Kisielewskiem i Krzysztofem Pendereckim. Jako redaktor muzyczny współpracowała również z Telewizją Polską (m. in. program „Estrady Poetyckie”).

Napisała ponad 100 artykułów, opublikowanych w prasie krajowej i zagranicznej, w tym recenzji, relacji, wywiadów, esejów. Od 1961 roku w czasopiśmie „Ruch Muzyczny” redagowała kroniki wymiany zagranicznej artystów, publikowała recenzje i cykl obszernych wywiadów z kompozytorami polskimi. W latach 1967–1971 pełniła funkcję kierownika Polskiego Centrum Muzycznego przy Polskiej Radzie Muzycznej. W 1971 roku została członkiem Zespołu ds. Teatru i Muzyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki.

W latach 1977–1981 pełniła funkcję kierownika działu muzycznego tygodnika „Kultura”. Współpracowała ponadto z czasopismami: „Wychowanie Muzyczne”, „Miesięcznik Literacki”, „Polska” (edycja zagraniczna), „Uroda” (edycja zagraniczna), „Polskie Perspektywy” (wydawane przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych), „Sowietskaja Muzyka”, „Litieraturnaja Gazieta”, „Polish Music” i „Opus Musicum” (wyd. w Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej).

Opracowała ponad siedemdziesiąt haseł do Encyklopedii Muzycznej PWM, a także hasła dla Słownika muzyków polskich (Kraków, PWM, 1964–1967, pod nazwiskiem Dybowska). Była współautorem (redakcja całości, komentarze) książki Rozmowy, szkice, refleksje (PWM), która zawiera cykl rozmów, pełnych głębokich refleksji z jednym z najsławniejszych polskich kompozytorów naszych czasów – Tadeuszem Bairdem.

Cześć jej pamięci!

Pogrzeb odbędzie się 16 stycznia o godz. 14.00 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Katowice | Filharmoniczny wieczór organowy z chórem „Kolędy polskie”

FS13 stycznia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego o godz. 17.00 będzie miał miejsce koncert świąteczny „Kolędy polskie”.

Kolędy śpiewa się od 24 grudnia do 2 lutego. Zostały więc włączone do programu wieczoru organowego cenionego wirtuoza i kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina zaprezentuje kolędy polskie, dawne i mało znane, w opracowaniu Botora. Zabrzmią w jego wykonaniu także improwizacje organowe.

Jak pisze Karina Paszek: „znamy 9 kolęd piętnastowiecznych, z XVI wieku pochodzi już około stu (w tym 32 pochodzenia czeskiego w kancjonałach polskich protestantów; czeskiego pochodzenia jest np. kolęda Stała się rzecz wielmi dziwna z 1442 roku). Zdecydowanie częściej znamy teksty starych kolęd, niż ich melodie, które do naszych czasów zachowały się w tabulaturze Jana z Lublina, anonimowych ulotkach i przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1596 roku (obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej). Kiedy w baroku unarodowiono ewangeliczne treści, z Palestyny do Polski przenosząc akcje kolęd, powstawać zaczęły pastorałki – dziś kapitalna kopalnia wiedzy o dawnej polskiej wsi – imionach pasterzy, ich darach, instrumentach i narzędziach, jakich używali. Klasycyzm nadał kolędom nowe oblicze harmoniczne. W wielu utworach pojawiła się sentymentalna czułostkowość. XIX-wieczne kolędy wypełni już pewien konwencjonalizm. Kolędy mają bardzo zróżnicowaną formę od chorału czy uroczystego marszu, przez marsze i tańce (polonez, mazurek, krakowiak) po dumki”.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295775592356!3060.html