Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Scena Muzyki Nowej: muzyka transu

Nowy Teatr25 maja 2019 roku o godz. 19.00 będzie miała miejsce kolejna odsłona cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, organizowanego przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego. W wykonaniu Chain Ensemble zabrzmią utwory Simeona ten Holta i Witolda Lutosławskiego.

Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923–2012), skomponowany na początku lat 90. XX wieku to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem tworzy narrację, krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w jedenastu odcinkach. Ten Holt to niejedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych, postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Powrót ten nazywał tonalnością po śmierci tonalności.

Poprzedzające utwór ten Holta 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec (1954) Witolda Lutosławskiego powstały z myślą o uczniach szkół muzycznych. Pochodzą one z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.

Szczegóły – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl 

Warszawa | Koncert nadzwyczajny „Curtis on tour” w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina

Sozańska Elżbieta25 maja 2019 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert nadzwyczajny „Curtis on tour”.

Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się w ramach corocznej trasy koncertowej „Curtis on Tour”. Jest to pierwszy koncert muzyków z prestiżowego Curtis Institute of Music z Filadelfii (USA) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Curtis Institute of Music jest jedną z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie obok znakomitej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Muzycy z Polski odegrali znaczącą rolę w założeniu i rozwoju uczelni na przestrzeni jej prawie stuletniej historii—Józef Hofmann był pierwszym rektorem Curtis, a wśród kadry profesorskiej znalazło się kilku polskich pedagogów.

Wystąpi kwartet fortepianowy, w którego składzie znajdują się: prof. Roberto Díaz (altówka) – Prezes Curtis Institute of Music oraz studenci – Claire Bourg (skrzypce), Sydney Lee (wiolonczela), Daniel Hsu (fortepian). W interpretacji amerykańskich artystów usłyszymy Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 Gabriela Fauré i Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa.

Inicjatorką i organizatorką wizyty „Curtis on Tour” w Warszawie jest p. Elżbieta Sozańska z Filadelfii — mecenas muzyki, wieloletnia dyrektor i wiceprezes międzynarodowych koncernów farmaceutycznych, a także pisarka i dramaturg. Zarówno koncert, jak i kurs mistrzowski prowadzony przez Prezesa uczelni, prof. Roberta Díaza, odbędą się przy wsparciu finansowym Fundacji Rodziny Kon-Sozańskich dla upamiętnienia Berty Zofii Kon, absolwentki UMFC z 1920 roku.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Kwartet Śląski i AUKSO w NOSPR

Knapik25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika - profesora Akademii Muzycznej w Katowicach.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Lublin | Lubelska Wiosna Młodych

FLWiosna to czas, w którym, dzięki między innymi budzącej się wokół nas przyrody, na nowo rodzi się w nas samych młodych duch. W dniach 24–26 maja 2019 roku Filharmonia zaprasza na cykl koncertów pod wspólną nazwą „Lubelska Wiosna Młodych”.

Projekt ma na celu odkrywanie, promowanie oraz integrację młodych talentów muzycznych. W przedsięwzięciu wezmą udział muzycy ze szkół muzycznych województwa lubelskiego, z Wrocławia (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-George). W ramach projektu, z inicjatywy Dyrektora Naczelnego Filharmonii Lubelskiej Wojciecha Rodka powstanie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – bez wątpienia novum w środowisku muzycznym regionu.

Repertuar koncertów jest niezwykle bogaty. Będziemy mogli usłyszeć dzieła takich mistrzów jak: Bellini, Haydn, Mendelssohn-Bartholdy, Moniuszko, Mozart, Rachmaninow, Szostakowicz, Wieniawski i inni, w wykonaniu nie tylko instrumentalistów, ale i wokalistów. Zainauguruje wydarzenie koncert uczniów szkół muzycznych, podczas którego zostanie zaprezentowany Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. W finale przedsięwzięcia zabrzmi Melodia Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Opole | Kwartet Śląski i muzyka polska

FO24 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. W pierwszych latach istnienia doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem muzyków takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juilliard, Smetana czy Alban Berg. Dziś Kwartet Śląski cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 24-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyka”, a 6-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę.

Podczas koncertu majowego opolanie usłyszą w wykonaniu zespołu IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, II Kwartet smyczkowy „Quasi una Fantasia” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Grzegorza Ciechowskiego (Republika) w opracowaniu na kwartet smyczkowy.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Kraków | Lato w Filharmonii

FK24 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się finałowy koncert z cyklu „Musica-ars amanda”.

Program wieczoru muzycznego pt. „Lato w Filharmonii” jest podsumowaniem całego sezonu koncertów. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tarnowskiego zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antonína Dvořáka, Piotra Czajkowskiego, George’a Gershwina i Johanna Straussa.

Program otwierają kompozycje Wojciecha Kilara, będącego jednym z polskich XX-wiecznych kompozytorów, których nazwisko znane jest nie tylko muzykom i specjalistom. Wszystko to za sprawą jego pracy dla kina. Muzyka do hollywoodzkich produkcji Francisa Forda Coppoli, Jane Campion czy Romana Polańskiego przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę. Jego talent do tworzenia muzyki filmowej wyrażał się przede wszystkim w ogromnej inwencji melodycznej, ale także w umiejętności balansowania między stylami muzycznymi w zależności od obrazu – od pełnej przepychu symfoniki po totalną prostotę i minimalizm. Kilar stworzył muzykę do ok. 130 filmów, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa z powodzeniem są wykonywane jako utwory koncertowe. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Polonez z filmu Pan Tadeusz i Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych.

Więcej o projekcie – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Katowice | Orkiestra smyczkowa NOSPR i Trio Śląskie

NOSPR23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasyconą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny Mundus Cantat

MundusMundus Cantat obchodzi piętnastolecie! W dniach 22–25 maja 2019 roku międzynarodowe chóry zawładną trójmiejskimi scenami. Gwiazdą edycji będzie Paul Phenix, znany z zespołu King’s Singers, który wystąpi w Polsce po raz pierwszy.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Trójmieście ale i za granicą. W ramach festiwalu będzie równolegle realizowany projekt „Mobilny Mundus Cantat: Gdańskie koncerty towarzyszące”, który ponownie pozwoli trafić z kulturą wysoką do wymagających trójmiejskich słuchaczy. W festiwalu udział wezmą śpiewacy z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Islandii, Litwy, Kolumbii i oczywiście silna reprezentacja z Polski. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury, którego przewodniczącym jest prof. Marcin Tomczak.

Laureatów tegorocznej edycji poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 25 maja o godz. 17.00 w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (Sopot). Udział w koncercie weźmie też Chór Festiwalowy Sopockiej Szkoły Wyższej Mundus Cantat, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie działalności. Podczas koncertu finałowego chór wykona Cantemus nostrum canticum autorstwa kompozytorki Beaty Wróblewskiej, dyrygentki zespołu.

Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, Parada Chórów sopockim „Monciakiem” oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu i sopockim molo, czy śpiewający stretching.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie http://munduscantat.pl/