Polmic - FB

aktualności

XVI Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady Bez Granic”

BieszczadyMiędzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” poszerza formułę i łączy muzyczne Podkarpacie z Mazowszem. Tegoroczna edycja odbędzie się zarówno w Sanoku, jak i w Warszawie w dniach 24 kwietnia – 9 maja 2021. Wszystkie koncerty będą transmitowane na żywo na fanpage’u Fundacji w serwisie Facebook oraz YouTube. Niech nasza pianistyczna młodzież zagra na największej estradzie świata!

Zainauguruje XVI Forum 24 kwietnia mistrzowski recital skrzypcowy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie – Polish Violin Duo (Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka). Koncert „PGNiG miastu” 25 kwietnia wypełni muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Fryderyka Chopina w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej i kandydatów do tegorocznego konkursu chopinowskiego.

Forum jest jedynym projektem w Euroregionie Karpat, który udostępnia tak szeroki zasób wiedzy od zajęć zdrowotnych (lekarze i rehabilitanci z kliniki LIRA) po wykłady z podstaw biznesu w promocji kultury. Ze względu na pandemię tegoroczna część edukacyjna została w całości przeniesiona do Centrum Konferencyjno-szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie. Uczestnicy XVI edycji Forum wezmą udział w lekcjach pokazowych i indywidualnych z Mistrzami Forum, rozmaitych kursach i wykładach tematycznych z zaproszonymi gośćmi – wybitnymi artystami i pedagogami. W Warszawie odbędą się również koncerty z udziałem Mistrzów: Lidii Grychtołówny, Andrzeja Jasińskiego, Andrzeja Tatarskiego, Bogdana Olędzkiego, Lukasa Geniušasa (Litwa), Konstantego Wileńskiego (Ukraina / Polska), Philippe Giusiana (Francja) i Mikhaila Woskriesienskiego (Rosja). 2 maja prawykonana zostanie III Suita Narodów Europy, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Laureaci Forum otrzymają nagrody, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2021”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.interpiano.pl 

Płyta „ODnowa” z muzyką do słów Mariana Hemara

HemarMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przygotowało szczególne wydawnictwo: płytę Odnowa z muzyką do słów Mariana Hemara – wybitnego poety, niedościgłego satyryka, twórcy sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, a także autora ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów.

Nie ulega wątpliwości, że szczególna patriotyczna postawa jaką prezentował autor Chliba Kulikowskiego stanowi żywy przykład wartości, które leżą u podstaw misji kulturalno-historycznej Muzeum. Marian Hemar był bezkompromisowym patriotą gorąco oddanym ojczyźnie. Kierując się tym przekonaniem, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku postanowiło w szczególny sposób uczcić pamięć o tym bardzo zdolnym i płodnym artystycznie „Polaku z wyboru” – jak o sobie mawiał. W tym celu przeprowadzono konkurs kompozytorski na utwór wokalny do tekstów Mariana Hemara, popularyzujący nieco zapomniane, a niezwykle piękne i inspirujące utwory liryczne poety. Spośród wielu zgłoszeń studentów i absolwentów polskich akademii muzycznych wyłoniono trzech laureatów: Agnieszkę Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełko, którzy opracowali melodie do wierszy Modlitwa, Rozmowa z żołnierzem i Testament Chopina.

Konkurs stanowił część większego projektu, którym jest płyta z muzyką do słów Mariana Hemara. Znajduje się na niej 17 najlepszych utworów artysty wyselekcjonowanych z jego bogatego dorobku. W opracowanie aranżacji muzycznych zaangażowano studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod czujnym okiem prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki as. mgr. Kamila Cieślika. Do wykonania utworów wybrano Orkiestrę Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą prof. Wojciecha Józefa Rajskiego, zespół Art’n’Voices oraz solistów Martę Burdynowicz, Marię Malinowską, Karola Drozda i Jakuba Kornackiego.

Hanna Mik-Samól

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o płycie: https://muzeum1939.pl/ 

Koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego

FOPodczas koncertu 7 maja 2021 o godz. 19.00, upamiętniającego 100. rocznicę III Powstania Śląskiego, Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona III Symfonię Symfonię Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem sopranistki Katarzyny Trylnik.

Tym wzruszającym utworem na sopran i orkiestrę zostanie oddany hołd powstańcom walczącym o przyłączenie Górnego Śląska do nowopowstałej Polski oraz wszystkim Ślązakom poległym w tym konflikcie. Rocznica III Powstania Śląskiego jest okazją do refleksji nad historią Śląska, a także przypomnieniem o wielokulturowości tego regionu, który pomimo trudnej i bolesnej przeszłości, w kulturowej różnorodności odnalazł swoją siłę i bogactwo.

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł muzyki XX wieku. „3. Symfonię pisałem od 30 października do 30 grudnia 1976 na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Śpiewała Stefania Woytowicz, grała Orkiestra Symfoniczna rozgłośni Südwestfunk pod dyrekcją Erneta Boura. Symfonia składa się z trzech pieśni. Pierwsza – najdłuższa (ok. 27 minut) – to ścisły kanon przerwany inwokacją sopranu. W temacie kanonu wykorzystałem fragment pieśni kurpiowskiej ze zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego. Pieśń druga – najkrótsza – jest rodzajem lamentacji o prostej budowie ABABC. W pieśni trzeciej zastosowałem wariacyjne opracowanie autentycznej melodii ludowej z Opolskiego, ze zbiorów Adolfa Dygacza”. Tak o tworzeniu III Symfonii pisał jej autor.

Koncert dostępny będzie online na kanale Filharmonii Opolskiej na YouTube od 7 maja 2021.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

35. Warszawskie Spotkania Muzyczne

ZKPMuzyka dawna i nowa zabrzmi podczas jubileuszowych 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych w dniach 7–12 maja 2021. Wszystkie koncerty będzie można oglądać bezpłatnie.

Warszawskie Spotkania Muzyczne organizowane są od 1986 roku przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. To jedyny festiwal skupiony na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Jego cechą charakterystyczną jest też prezentacja nieznanych dzieł muzyki dawnej. Takie połączenie muzyki historycznej i współczesnej tworzy czasem zaskakujące konteksty, inspirując powstawanie nowych utworów wykorzystujących języki różnych epok. Dzięki temu powstaje alternatywa dla „mainstreamowego” repertuaru obecnego na co dzień w filharmoniach i rozgłośniach radiowych, będąca jednocześnie jego ważnym uzupełnieniem.

W roku 2021 w programie znajdą się m.in. polskie utwory multiperkusyjne w wykonaniu Hob-beats Percussion Group, kompozycje Carla Gesualda da Venosa (zaśpiewa je La Tempesta z towarzyszeniem Leszka Lorenta), miniopera dla dzieci Operowy zawrót głowy, recital fortepianowy Kuby Sokołowskiego z gościnnym udziałem Szábolcsa Esztényi’ego, recital organowy Michała Markuszewskiego, a także koncert Sikora Piano Duo i Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aktualne informacje - na stronie internetowej Festiwalu www.wsm.art.pl 

Termin nadsyłania zgłoszeń do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej przedłużony do 31 maja 2021!

MKMPW związku z przedłużającą się sytuacją epidemiczną oraz obostrzeniami i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kandydatów z kraju i zagranicy, organizatorzy wydłużają termin nadsyłania zgłoszeń do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki do dnia 31 maja 2021.

„Jesteśmy w stałym kontakcie z potencjalnymi uczestnikami naszego konkursu. Wsłuchując się w ich głosy zdecydowaliśmy, w porozumieniu z jury konkursu, o wydłużeniu terminu nadsyłania zgłoszeń o dwa tygodnie. Rozumiemy, że w zmieniających się warunkach epidemicznych w różnych krajach, niektórym kandydatom może być trudno przygotować, nagrać i przesłać swój własny program złożony wyłącznie z polskich kompozycji” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Do udziału w konkursie zaproszeni są muzycy-instrumentaliści zgłaszający się indywidualnie: pianiści oraz jako zespoły kameralne (od duetów po składy dwunastoosobowe). Nie ma ograniczeń ze względu na wiek i obywatelstwo uczestników. Artyści mogą prezentować w konkursie utwory 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. Uczestnicy przygotowują własny program, wybierając utwory do poszczególnych etapów konkursu.

Druga edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w dniach od 11 do 18 września 2021 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Uczestnicy powalczą o łączną pulę nagród w wysokości ponad 80 000 euro. Organizatorem konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Zgłoszenia należy przesyłać do 31 maja 2021 za pomocą formularzy elektronicznych:

Pianiści https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/pianisci 

Zespoły kameralne https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/zespoly 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nie żyje Kazimierz Kord...

KordZwiązek Kompozytorów Polskich żegna ze smutkiem Kazimierza Korda. Wybitny dyrygent zmarł 29 kwietnia 2021 w wieku 91 lat.

Jego artystyczny życiorys to wspaniały rozdział polskiej kultury. W latach 1969–1973 był dyrektorem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji, od 1977 do 2001 roku zajmował stanowisko dyrektora Filharmonii Narodowej w Warszawie, od 2005 do 2006 był dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Dyrygował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i teatrach operowych na świecie. W Metropolitan w Nowym Jorku przygotował między innymi Damę pikową Piotra Czajkowskiego, Aidę Giuseppe Verdiego, Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta i Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego.

Ma wielkie zasługi w promowaniu muzyki współczesnej. Występował wielokrotnie na „Warszawskiej Jesieni”, a znamienne było zainicjowane przez Niego w 1994 roku „Forum Lutosławskiego” – cykle koncertów w Filharmonii Narodowej, poświęconych nowej muzyce. Pozostawia nam wiele nagrań – trwałe świadectwo swojej sztuki dyrygenckiej.

Cześć Jego pamięci!

Mieczysław Kominek, Prezes ZKP

Czasław | II Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

CofalikSzkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu zaprasza do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia, który odbędzie się w dniach 4–6 czerwca 2021 roku w Punkcie Nauczania w Sułkowicach (ul. 1 maja 66). Termin przesyłania zgłoszeń upływa 10 maja 2021 roku.

Głównym celem Konkursu jest promocja młodych utalentowanych uczniów, upowszechnienie muzyki skrzypcowej oraz popularyzacja twórczości prof. Antoniego Cofalika, zasłużonego pedagoga i autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

W przesłuchaniach mogą wziąć udział uczniowie szkół muzycznych I stopnia z całej Polski, zarówno cyklu sześcioletniego, jak i czteroletniego, grający na skrzypcach lub altówce. Dopuszcza się również udział osób, które realizują cykl kształcenia w innych szkołach bądź placówkach artystycznych. Organizatorzy zapewniają akompaniatora. Uczestników oceniać będzie Jury pod przewodnictwem Antoniego Cofalika.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna prof. Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w koncercie finałowym, który odbędzie w Sali Koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz Karta Zgłoszenia dostępne są do pobrania na stronie www.smczaslaw.pl 

3 Maja uczcijmy piosenką

OiFPŚwięto Narodowe Trzeciego Maja to wyjątkowy dzień, który łączy w sobie wiarę w wolność i niezależność oraz odwołuje się do historii polskiej państwowości. W tym roku Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej zaprasza na wspólne świętowanie 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji o godz. 12.00. Transmisja koncertu online odbędzie się na kanale YouTube.

Zespół pod kierownictwem prof. Violetty Bieleckiej rozpocznie koncert wykonaniem Hymnu Polski. Usłyszmy także najpiękniejsze pieśni patriotyczne, m.in. wzniosły utwór Wojciecha Sowińskiego Święta miłości kochanej Ojczyzny do słów Ignacego Krasickiego czy Witaj majowa jutrzenko ze słowami wiersza Rajnolda Suchodolskiego.

Zwieńczeniem koncertu będzie wykonanie Hymnu III tysiąclecia autorstwa dyrygenta, pianisty, pedagoga i kompozytora Mirosława Gałęskiego. W roli solistów wystąpią Joanna Markowska (sopran) i Maciej Nerkowski (baryton). Partię fortepianu wykona Monika Bierć. Szlachetnym dopełnieniem programu świątecznego spotkania będzie polska poezja, która wybrzmi w interpretacji Rafała Supińskiego.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/ 

Giganci muzyki polskiej

FSzPoczątek najpiękniejszego miesiąca w roku przyniesie trzy dni wypełnione najlepszą polską muzyką w wykonaniu artystów Filharmonii im. M. Karłowicza. Podczas koncertu 3 maja 2021 o godz. 19.00 zabrzmią utwory Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz. Koncertu będzie można bezpłatnie wysłuchać na profilu szczecińskiej Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz i Aleksander Tansman znajdują się w grupie nazwisk największych kompozytorów XX wieku. Ich sława, dokonania, nagrody, osiągnięcia i międzynarodowe uznanie, słusznie przypominane nam przy wielu okazjach, powinny znaleźć swoje ucieleśnienie w dziełach mocnych, potężnych i dostojnych. A jednak każdy z nich, prawdopodobnie szukając ucieczki w spokój, lekkość i niewinność, chętnie korzystał z możliwości, jakie daje kompozytorowi skład orkiestry smyczkowej. Choć każdy na swój sposób.

„Lutosławski to wielki jubiler i cyzelator – mistrz chłodny, ale niezawodny. (...) Mała suita tegoż autora to arcydzieło folklorystycznej stylizacji, cieszące się zasłużonym uznaniem i popularnością” – zanotował Stefan Kisielewski (i niezmiennie miał rację). Kisielewski nie omieszkał również zrecenzować Koncertu na orkiestrę smyczkową: „Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem „baba” — Grażyna Bacewicz”. Divertimento Tansmana uszło ostremu pióru Kisielewskiego, ale przytoczymy wypowiedź samego kompozytora: „Dla mnie awangarda staje się ciekawa dopiero w momencie, kiedy się z niej wyrasta. Albert Einstein, gdy go zapytałem kiedyś, jak rozpoznaje wybitne dzieło sztuki, odpowiedział: ‘wartość dzieła sztuki jest tym, co pozostaje, kiedy odrzucimy aktualność’”.

Być może to zdanie będzie najlepszym kluczem do najbliższego koncertu. Budynek Filharmonii przybierze biało-czerwone barwy.

Oskar Masternak

https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1521-LUTOSLAWSKI_I_BACEWICZ_I_TANSMAN