Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga

Wajnberg23 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

Skomponowana przed osiemdziesięciu laty VI Symfonia Dmitrija Szostakowicza należy do najbardziej oryginalnych dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora, ale też i najkrótszych. Trwa zaledwie pół godziny i podobnie jak Druga, Trzecia i później Dziewiąta posiada nietypową strukturę: potężne Largo i za nim dwie części szybkie: Allegro i Presto. Sytuacja polityczna w momencie powstania utworu nie sprzyjała jego recepcji, a Szostakowiczowi zarzucono niedostateczne „zaangażowanie”. Autor Lady Macbeth mceńskiego powiatu ogłosił bowiem, że pracuje nad wielką dziękczynną symfonią poświęconą Leninowi z udziałem solistów śpiewaków, chóru, której oczywiście nigdy nie napisał. Stworzył za to wielki mahlerowski fresk z doklejoną niemal sztucznie konkluzją w postaci wulgarnego prawie i pozornie tylko optymistycznego finału.

W tym samym roku, w którym powstała VI Symfonia Szostakowicza, dwudziestoletni Mieczysław Wajnberg ukończył klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim i zaczął komponować swoje pierwsze utwory. Wtedy też zaczęła się jego ucieczka na wschód, najpierw do Mińska, później do Taszkientu, gdzie poznał Dmitrija Szostakowicza, a ostatecznie w 1943 roku osiadł w Moskwie. Spośród kilkunastu utworów Wajnberga na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry to właśnie Koncert skrzypcowy z 1960 roku zyskał w ostatnim czasie całkiem sporą rzeszę propagatorów, z Gidonem Kremerem na czele. W Polsce niestrudzonym ambasadorem muzyki Wajnberga jest maestro Gabriel Chmura, który na ten specjalny koncert przygotował czteroczęściową, skąpaną w żydowskim folklorze, pierwszą Sinfoniettę z 1948 roku.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny227 

Warszawa | I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”

UMFCW dniach 23 i 24 listopada 2019 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z inicjatywy Dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. dr. hab. Tomasza Strahla odbędzie się I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”.

Podczas konferencji omówione zostaną utwory polskich kompozytorów na wiolonczelę, a w szczególności sonaty wiolonczelowe. Referaty na ten temat wygłoszą znakomici wiolonczeliści, autorytety w dziedzinie interpretacji, reprezentujący największe ośrodki muzyczne w Polsce, m. in. prof. dr hab. Tomasz Strahl, prof. em. dr hab. Andrzej Wróbel, prof. dr hab. Piotr Hausenplas, dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Stanisław Firlej, prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur.

24 listopada o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. H. Melcera będzie miał miejsce koncert, podczas którego publiczność będzie mogła posłuchać omawianych sonat autorstwa Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga, Haliny Krzyżanowskiej i Ludomira Różyckiego w interpretacji znakomitych artystów.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.chopin.edu.pl/pl/2019/10/polska-sonata-wiolonczelowa 

Warszawa | Spotkanie z Lady Camillą Panufnik

Eufonie18 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Biurze Festiwalu „Eufonie” przy ul. Krakowskie Przedmieście 17 (wejście jak do biura podawczego MKiDN, była Galeria Art) odbędzie spotkanie z Lady Panufnik, prowadzone przez dr Beatę Bolesławską-Lewandowską.

Beata Bolesławska-Lewandowska jest autorką monografii Sir Andrzeja Panufnika (1914-1991), jednego z najwybitniejszych XX-wiecznych kompozytorów polskich, którego Koncertu wiolonczelowego mieliśmy okazję wysłuchać wczoraj w wyśmienitym wykonaniu na wieczornym koncercie Festiwalu. Tematem spotkania będzie życie i twórczość Kompozytora na tle wydarzeń historycznych determinujących jego losy. Spotkanie będzie prowadzone w języku angielskim, jednak wprowadzenie i podsumowanie zostanie przedstawione po polsku.

Lady Camilla Jessel Panufnik (ur. 7 grudnia 1937 r. w Bearsted, Anglia) – fotograficzka, wdowa po kompozytorze Andrzeju Panufniku oraz autorka posłowia do jego biografii. Współpracuje z wieloma organizacjami charytatywnymi. W młodości mieszkała w Indiach, podróżowała po Afryce i Stanach Zjednoczonych, studiowała w Paryżu na Sorbonie. W kwietniu 2014 r. otrzymała Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis". Lady Camilla Panufnik zasiada w najważniejszych radach dotyczących brytyjskiej działalności kulturalnej. Jest uważana za jedną z najbardziej wpływowych osób świata muzycznego Wielkiej Brytanii.

Gorąco zapraszamy na to wyjątkowe wydarzenie – wstęp wolny!

Lublin | Stanisław Moniuszko i muzyka religijna

Fonie17 listopada 2019 roku o godz. 16:00 w Bazylice oo. Dominikanów w Lublinie będzie miał miejsce koncert z cyklu „Fonie Lublina” poświęcony muzyce sakralnej Stanisława Moniuszki.

Tym razem muzyka kompozytora zaprezentowana zostanie w kontekście szerokiego przekroju dzieł polskich o charakterze religijnym. Usłyszymy nie tylko pieśni religijne Moniuszki, nawiązania do muzyki religijnej obecne w jego operach, ale również jego preludia organowe, wykonywane zdecydowanie rzadziej niż muzyka wokalno-instrumentalna.

Dopełnieniem programu będą utwory organowe i chóralne kompozytorów kontynuujących nurt muzyki kościelnej po Moniuszce, w tym autorstwa Mieczysława Surzyńskiego, nieco młodszego od Moniuszki twórcy, którego twórczość skupiła się na dziełach organowych, a także kompozycje chóralne zarówno nawiązujące, jak i pozostające w kontrapunkcie ze stylem Stanisława Moniuszki.

Utwory wykonają sopranistka Dorota Szostak-Gąska, tenor Jakub Gąska, organistka Elżbieta Charlińska oraz Chór Chłopięcy Słowiki Lubelskie pod dyrekcją Ireny Sołtan-Wąsik. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Kuszewska.

Patronatem honorowym koncert objęli Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | 7. AŻ Festiwal: Polskie rocznice i muzyka na każde ucho

7AZAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na siódmą edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 16 listopada do 8 grudnia 2019. Wśród dziewięciu wydarzeń w Sali Koncertowej uczelni przy ulicy Żubardzkiej znajdą się m.in. opera, musical, balet dworski i dwa koncerty symfoniczne. Na otwarcie i zamknięcie festiwalu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki i Grażyny Bacewicz, których rocznice urodzin świętujemy w tym roku.

Festiwal rozpoczną dwa spektakle opery Flis Stanisława Moniuszki (16 i 17 listopada). Z Big Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi, pod kierownictwem Jacka Delonga, utwory z repertuaru Elli Fitzgerald wykona Dorota Miśkiewicz (19 listopada). Balet Dworski Cracovia Danza i Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej zapewnią publiczności podróż – muzyczną i wizualną – do Francji XVIII wieku (21 listopada). Orkiestra Kameralna PRIMUZ wystąpi z akordeonistą Wiesławem Prządką, który wykona solowe partie w energetycznych tangach Astora Piazzolli (24 listopada). Studenci z Koła Naukowego Miłośników Opery oraz studenci innych specjalności, zaproszą na wieczór pt. „Z opery na Broadway” (27 listopada) z przebojami musicalowymi m.in.: Leonarda Bernsteina, Alana Menkena i Claude’a Schönberga. Perkusista i dyrygent Bismarck Fernández wraz z The Bacewicz Percussion Ensamble i Piotrem Suttem rozgrzeją publiczność utworami kostarykańskich kompozytorów (30 listopada). Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi ze współczesnym programem złożonym z kompozycji gdańskich twórców (3 grudnia). Będzie to jednocześnie jedno z wydarzeń 75. sesji Musica Moderna. Na finał Orkiestra Symfoniczna Akademii zagra uwerturę Bajka Moniuszki oraz wspólnie z solistką Sławomirą Wilgą – VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (8 grudnia). Koncertem dyrygować będzie Jerzy Salwarowski.

W ramach festiwalowych koncertów zaprezentuje się na scenie sześć zespołów działających w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Big Band, Orkiestra Barokowa, The Bacewicz Percussion Ensemble i Chór. Kolejne edycje AŻ Festiwalu to także spotkania z artystami polskimi i zagranicznymi, dzięki którym studenci łódzkiej uczelni muzycznej oraz publiczność, wypełniająca Salę Koncertową, mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych najwyższej próby.

Szczegółowy program na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/7-az-festiwal

Najnowszy album Ravel Piano Duo w wyjątkowej serii „A Polish Kaleidoscope”

DUX17 listopada 2019 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album Ravel Piano Duo – A Polish Kaleidoscope 3. Tego samego dnia w ramach festiwalu „III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński” o godz. 18.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie odbędzie się koncert premierowy.

Ravel Piano Duo – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – to znany polski duet fortepianowy. Pianistki prowadzą ożywioną działalność koncertową w Polsce i niemal całej Europie. A Polish Kaleidoscope 3 | Dance Music for 4 Hands to już trzeci album z serii wydawniczej „A Polish Kaleidoscope”, mającej na celu prezentację mało znanej muzyki polskiej, tworzonej oryginalnie na ten skład. Pierwszy album został nagrodzony „Fryderykiem 2016” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna”, a drugi otrzymał nominację.

Najnowsza płyta prezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Ignacego Friedmana, Zygmunta Noskowskiego i Maurycego Moszkowskiego, które zabrzmią podczas krakowskiego koncertu. Album dostępny od 17 listopada w sklepie DUX, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Łódź | XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

Cantio LodziensisŁódzki Dom Kultury oraz Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Łodzi zaprasza w dniach 16–17 listopada 2019 roku na XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”. Tegoroczny Festiwal, odbywający się w Łódzkim Domu Kultury, ma formułę konkursu, a występujące chóry i zespoły wokalne oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Dariusza Dyczewskiego – rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

W Festiwalu udział wezmą zespoły reprezentujące szkoły ogólnokształcące, muzyczne, uczelnie, placówki kultury, stowarzyszenia śpiewacze z Polski i Słowacji. Program tegorocznego wydarzenia obejmować będzie dwa bloki koncertów konkursowych oraz uroczystą galę. Gościem festiwalu będzie chór akademicki D’Voice SV IPB Student Choir Uniwersytetu w Bogor West Java z Indonezji pod dyrekcją Asepa Aryanto, który wystąpi w części pozakonkursowej w Muzeum w Łowiczu. W trakcie trwania Festiwalu zorganizowane zostanie również seminarium dla dyrygentów, które poprowadzą profesorowie Akademii Muzycznych z Łodzi, Katowic i Szczecina.

Ta impreza artystyczna promuje działalność różnorodnych amatorskich chórów i zespołów wokalnych, spełniając również rolę edukacyjną. Z okazji obchodzonej w tym roku dwusetnej rocznicy urodzin St. Moniuszki przewidziana została dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworu naszego narodowego kompozytora. Jury nominuje również laureata Festiwalu do udziału w Festiwalu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza, który odbędzie się w Poznaniu.

Festiwal jest okazją do promocji dokonań artystycznych łódzkich kompozytorów współczesnych. W tym celu przygotowana została specjalna oferta repertuarowa dla uczestniczących w przedsięwzięciu chórów. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące w Zgierzu, Łowiczu, Aleksandrowie Łódzkim i Ksawerowie. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.ldk.lodz.pl/aktualnosci-a3/festiwal-choralny-przed-nami-r4730 

Chorzów | Prawykonanie pierwszego koncertu na eufonium w Polsce – „Euphory concerto” Adama Wesołowskiego

Gorczycki FestiwalJeden z najbardziej inspirujących i niezwykłych momentów 14. Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego, który odbywa się w tym roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, to koncert 16 listopada 2019 roku o godz. 18.00 w Chorzowskim Centrum Kultury.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy.

16 listopada światowej sławy solista Steven Mead (Wielka Brytania), grający na pięknie brzmiącym instrumencie – eufonium, zawita po raz pierwszy do Polski by prawykonać pierwszy w historii polskiej muzyki koncert na eufonium – Euphory concerto Adama Wesołowskiego. Usłyszymy także III Koncert Brandenburski G-dur Johanna Sebastiana Bacha, który tym razem nie zabrzmi w swojej oryginalnej postaci, ale w specjalnie przygotowanej wersji industrialnej, a więc z wykorzystaniem dźwięków nagranych w hucie. Korespondował on będzie z Sinfonią industrialną Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia, która wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością. W programie znajdzie się również Encore Concerto na flet i orkiestrę smyczkową Adama Wesołowskiego, w wykonaniu znanego polskiego flecisty Łukasza Długosza.

Solistom towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna – brawurowy zespół artystyczny Filharmonii Śląskiej, który zdobył uznanie na scenie międzynarodowej. Orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczna „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.