Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Cybulski x Zemiter w Hashtag Labie

HashtagLab 19 3 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

19 marca 2024 roku o godz. 19.00 na scenie Hashtag Lab odbędzie się premiera nowej płyty duetu Zemiter STUDIOLO oraz zostanie zaprezentowany elektroniczny projekt AAAA (augmented acoustic actuated autonomous) Krzysztofa Cybulskiego - niezwykłe połączenie brzmienia zbudowanych przez Cybulskiego instrumentów - Post-Digital Sax, Autoviola i Aeromembranophone - algorytmów częściowo nimi sterujących oraz improwizacji.

Zaprojektowane przez Cybulskiego instrumenty pozwalają na cyfrową kontrolę wysokości granych dźwięków, dzięki czemu podczas wykonania muzycy będą mogli stosować zapętlanie fraz, improwizować eliminując najczęściej lub najrzadziej występujące dźwięki, a nawet wykonywać melodie wygenerowane cyfrowo przez instrumenty.

Album Marcina Dymitera i Huberta Zemlera STUDIOLO to muzyka nagrana dzięki dwóm zestawom urządzeń elektronicznych połączonych w jeden organizm. Podczas koncertu odbędzie się premiera płyty, która ukazała się nakładem Antenna Non Grata.

Czytaj więcej: Warszawa | Cybulski x Zemiter w Hashtag Labie

„Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji i Polski

Sounds of DiversityCzechy, Polska, Słowacja: trzy sąsiadujące ze sobą kraje, trzy różnorodne sceny sztuki współczesnej. Połączy je nowy projekt "Sounds of Diversity", podczas którego prawykonane zostaną dzieła Markéty Dvořákovej, Petry Šuško, Mateja Slobody, Przemysława Schellera i Daniela Skáli. Mini-trasa po trzech krajach Czwórki Wyszehradzkiej zaprezentuje nową muzykę, nowy projekt i nowy zespół stworzony specjalnie na tę okazję. Koncerty odbędą się w Ostrawie (18 marca), Katowicach (19 marca) i Żylinie (20 marca).

Partnerami przedsięwzięcia są: festiwal Hudební Současnost Ostrava, Ensemble Spectrum i Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Nowy projekt koncertowy jest prezentowany przez Creative Centre Ostrava, stowarzyszenie, które działa od pięciu dekad i zostało założone w celu zjednoczenia kompozytorów, artystów i amatorów sztuki współczesnej, zwłaszcza z Ostrawy i okolic. Pomysł realizacji międzynarodowego projektu łączącego kraje V4 zrodził się ze współpracy TCO w szczególności z polskimi artystami.

Czytaj więcej: „Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji...

List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

logo PolskieRadioChopinZwiązek Kompozytorów Polskich przyjmuje z niedowierzaniem informacje o planowanej likwidacji „Radia Chopin”. Nie wyobrażamy sobie, żeby władze instytucji tak ważnej dla kultury polskiej mogły zrezygnować z programu prowadzonego pod egidą jednego z najbardziej wyrazistych symboli polskiej kultury.

W ciągu ponad sześciu lat swojego istnienia Radio Chopin zdobyło opinię wyjątkowego miejsca kultu Fryderyka Chopina. Towarzyszące informacjom o planach likwidacji tego miejsca zapowiedzi „zlania” Radia Chopin z Programem 2 Polskiego Radia w najmniejszym nawet stopniu nie redukują niepokoju o losy muzyki Chopina w Polskim Radiu. Program 2 ma swoje zasługi na tym polu, ale nie przejmie szczególnego dbania o ten skarb, bo ma wiele innych zadań. Trudno zresztą „zlać” dwa 24-godzinne programy w jeden, doba się nie rozciągnie.

Czytaj więcej: List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie

logo KODYW dniu 14 marca 2024 na ręce Prezydenta Lublina p. Krzysztofa Żuka złożyłem rezygnację z funkcji Kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY organizowanego przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA w Lublinie.

Zarówno ROZDROŻA jak i KODY to wielki kapitał Lublina, oryginalna myśl i jej artystyczny wyraz, cenna inicjatywa wobec starań Lublina o Europejską Stolicę Kultury.

Cieszy opinia o KODACH w Polsce i za granicą, jako festiwalu tyleż sztuki muzycznej, co myśli i idei. Popartego kreatywnością: z dziesiątkami zamówień, kulturowymi spotkaniami międzygatunkowymi, obecnością wielu środowisk muzycznych zazwyczaj działających osobno, w swoich artystycznych branżach. KODY to nie tylko „gwiazdy”, ale kreowanie ruchu kulturowego. Jedno nie wyklucza drugiego. Byli tu: Jan Garbarek, John Zorn, Laurie Anderson, Jan Gaca, Kronos Quartet, Bang on a Can, Polish Radical Ansamble, Glenn Branca, Tomasz Stańko, Iva Bittova, Leszek Możdżer, Andrzej Bauer i Cellonet, Szábolcs Esztényi, Marcin Masecki, Zespół Europejskiej Szkoły Śpiewu Tradycyjnego, Tęgie Chłopy, Olga Pasiecznik, Grain de la Voix, Laibach, Theatre of Voices, Evelyn Gleni, Marek Moś i Aukso, Orchestre de Ereprijs, Phonos ek Machanes, Hashtag Ensemble, Tadeusz Wierzbicki i Laboratorium Zjawisk, Jacek Kochan, Spółdzielnia Muzyczna, Kawalerowie Błotni, Kwartludium, ProMODERN, Filharmonia Lubelska i Orkiestra Juventus, kompozytorzy piszący specjalnie na KODY: Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Aleksander Kościów, Rafał Ryterski, Cezary Duchnowski, Lidia Zielińska, Artur Zagajewski, Krzysztof Knittel, Pierre Jodlowski, Wojciech Błażejczyk, Jagoda Szmytka i dziesiątki kolejnych z prawykonaniami – wśród nich Arvo Paart, Philip Glass i Kaija Saariaho. Oraz tuziny zespołów różnych tradycji.

Czytaj więcej: Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w...

IX Katowice Kultura Natura 2024. Rusza przedsprzedaż biletów

IX Katowice Kultura Natura 2024. Rusza przedsprzedaż biletówPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Hasłem przewodnim IX edycji Festiwalu Katowice Kultura Natura, który odbędzie się w dniach 10-16 maja 2024 roku w NOSPR, jest „Muzyka sfer”: wraz z artystami eksplorować będziemy, jak wszechświat i muzyka rezonują harmonią i matematycznym porządkiem.

Zabrzmi m.in. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego czy poemat symfoniczny Planety Gustava Holsta, a najjaśniejszym punktem na festiwalowym niebie będzie muzyczne spotkanie z Orkiestrą Concertgebouw pod batutą wschodzącej gwiazdy światowej dyrygentury Klausa Mäkelä; w programie - monumentalna V Symfonia B-dur Antona Brucknera.

Obok koncertów muzyki klasycznej odbędzie się także spotkanie z muzyką w nieco lżejszej, jazzowej odsłonie - koncert z udziałem Joey Alexander Trio (po raz pierwszy w Katowicach).

Program Festiwalu: https://nospr.org.pl/pl/program/festiwal-katowice-kultura-natura 

Znamy program 59. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. A. Markowskiego!

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wratislavia Cantans 202459. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego odbędzie się w dniach 5–15 września 2024 roku we Wrocławiu i innych miastach Dolnego Śląska, a jego tematem będą „Migracje".

Podczas tegorocznej edycji wystąpią: Jean Rondeau, Avi Avital, Julia Lezhneva, Théotime Langlois de Swarte, Pedro Memelsdorff i Arlequin Philosophe, Václav Luks z Collegium Vocale 1704 i Collegium 1704, Ensemble Basiani, Giovanni Antonini z Il Giardino Armonico, Música Temprana, Yaroslav Shemet z Chórem oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, a także zespoły NFM: NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą maestra Christopha Eschenbacha, Chór NFM, Wrocław Baroque Ensemble, NFM Orkiestra Leopoldinum, Chór Chłopięcy NFM i Chór Dziewczęcy NFM. Nie zabraknie wydarzeń dla najmłodszych przygotowanych wraz z Centrum Edukacyjnym NFM.

Specjalny koncert - z okazji rocznicy setnych urodzin - poświęcony zostanie Andrzejowi Markowskiemu, patronowi festiwalu, jego założycielowi i wieloletniemu dyrektorowi. Po raz pierwszy w NFM zabrzmi 1944 na chór i orkiestrę - utwór, który Mikołaj Górecki zadedykował Andrzejowi Markowskiemu w 100. rocznicę jego urodzin.

Czytaj więcej: Znamy program 59. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. A. Markowskiego!

Nagrody w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 przyznane!

KonkursFeichta 2023Jury Konkursu im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 doceniło wysoki poziom zgłoszonych prac. Po ich wnikliwym przeanalizowaniu oraz dyskusji postanowiło jednogłośnie przyznać dwie Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta i dwa wyróżnienia!

W dniu 12 marca 2024 roku odbyło się zebranie Jury Konkursu w składzie: prof. dr hab. Iwona Lindstedt (przewodnicząca), dr hab. Agnieszka Leszczyńska, prof. UW, prof. dr hab. Teresa Malecka, dr Katarzyna Naliwajek, dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN, prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek oraz dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN (przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP).

Laureatami zostali:

Czytaj więcej: Nagrody w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 przyznane!

66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza BairdaZwiązek Kompozytorów Polskich ogłasza 66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Konkurs ma na celu inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby do wartości obecnych w dziełach Patrona. Przedmiotem w roku 2024 jest utwór jednoczęściowy lub cykl miniatur w jednej z dwóch kategorii obsady: na trąbkę i fortepian, bądź na skrzypce solo albo na altówkę solo albo na wiolonczelę solo. Termin nadsyłania partytur upływa 30 listopada 2024 roku.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 28 lutego 2025. Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów, w czerwcu 2025 roku. Jury pod przewodnictwem Marcela Chyrzyńskiego zdecyduje wówczas o podziale nagród.

Czytaj więcej: 66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Warszawa | 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

FestiwalBeethoven 24W dniach 17-29 marca 2024 roku odbędzie się w Warszawie 28. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 11 koncertów symfonicznych, 2 recitale fortepianowe i 2 koncerty kameralne, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven i filozofowie”.

Obchodzone w roku bieżącym 300. lecie urodzin Immanuela Kanta stanowiło inspirację do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę. Z tego powodu w programach koncertów usłyszymy m.in. dzieła Richarda Wagnera, Richarda Straussa, Karola Szymanowskiego, a w koncercie Wiener Kammersymphonie teksty o muzyce Arthura Schopenhauera, recytowane przez Franza Tschernego towarzyszyć będą kompozycjom mistrza z Bonn.

Festiwal zainauguruje Sinfonia Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka z udziałem światowej sławy skrzypaczki Arabelli Steinbacher. W koncercie finałowym Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonają Requiem Gabriela Fauré’go, Stabat Mater Francisa Poulenca i Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego.

Czytaj więcej: Warszawa | 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena