Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Scena dla Muzyki Polskiej

FWMPodczas kolejnej odsłony programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, będziemy mogli wsłuchać się w intrygujące barwy instrumentów dętych drewnianych w wykonaniu znakomitego zespołu Gruppo di Tempera. Kiedy? 20 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Michała Spisaka i Aleksandra Tansmana.

Utwory kameralne na instrumenty dęte, mimo że zdecydowanie mniej popularne niż te przeznaczone na zespoły smyczkowe, pisane były przez największych kompozytorów: Haydna, Mozarta, Beethovena. Nic więc dziwnego, że w XX stuleciu po tę obsadę instrumentalną chętnie sięgali twórcy zaliczani do nurtu neoklasycznego. Kwintety na instrumenty dęte polskich twórców łączy wiele cech, a zarazem każdy z nich naznaczony jest unikatowym charakterem pisma swego twórcy.

Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego od pierwszych taktów uwodzi pogodną, niemal baśniową atmosferą. O rok starszy Kwintet Wojciecha Kilara wyróżnia się charakterystyczną dla tego kompozytora niezmordowaną motoryką oraz nawiązaniami melodycznymi do muzyki ludowej. Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz powstał podczas pobytu na stypendium w Paryżu, a Towarzystwo Aide aux femmes de professions libres wyróżniło je pierwszą nagrodą w Konkursie dla kompozytorek. „To pierwszy utwór, który może być odczytany jako wiarygodny tekst stanowiący o stylu kompozytorki”, napisała o kwintecie Małgorzata Gąsiorowska, biografka artystki. Klasycyzujący Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka – honorowego obywatela Dąbrowy Górniczej – uważany jest przez badaczy za jeden z najlepszych polskich kwintetów dętych. Niczym wisienka na torcie zabrzmi żywiołowy Taniec czarodziejki z baletu La Jardin du paradis Aleksandra Tansmana.

Przejrzystość fakturalna, lekkość, klasyczne proporcje, nawiązania do tonalności – wszystko to sprawia, że muzyka neoklasycyzmu była (i nadal jest!) tak dobrze przyjmowana.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-gruppo-di-tempera/ 

Szczecin | „SoundLab”: premiera kompozycji na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny

FSz20 lutego 2020 roku o godz. 20:00 w ramach cyklu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie „SoundLab” wystąpi duet eksperymentatorów i improwizatorów – Teoniki Rożynek & Qba Janicki – oraz artystka wizualna Martyna Chojnacka.

Teoniki Rożynek i Qba Janicki, występując w duecie, wykorzystują „elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne”. Mają wykształcenie akademickie, jednak są dalecy od respektowania klasycznych reguł. Ich wspólne działania charakteryzuje przede wszystkim improwizacja i ekspresja. Przy czym to, co tworzą, ma swoisty ciężar. Występowali wspólnie m.in. na wrocławskiej odsłonie festiwalu Avant Art w 2019 roku, a także na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” w 2018 roku.

W trakcie występu w Filharmonii w Szczecinie zabrzmi premierowo kompozycja napisana na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny. Inspiracją do stworzenia tej kompozycji była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych.

Oprawę wizualną bazującą na animacji generatywnej oraz przetworzeniach wzorów cymatycznych zarejestrowanych przy użyciu własnej konstrukcji instalacji głośnikowej do stymulacji płynów wykona Martyna Chojnacka.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1221-Lab_5_Teoniki_Rozynek_and_Qba_Janicki_ 

Warszawa | "Scena dla Muzyki Polskiej" – Gruppo di Tempera

FNKolejny koncert w ramach programu "Scena dla Muzyki Polskiej" odbędzie się w środę 19 lutego 2020 w Filharmonii Narodowej. Z polskim repertuarem wystąpi Gruppo di Tempera.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, ma na celu zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami.

W programie zbliżającego się koncertu znajdą się aż cztery XX-wieczne kwintety na instrumenty dęte. Kwintet Tadeusza Szeligowskiego powstał w 1953 roku i odznacza się dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, już od pierwszych taktów ujmując optymizmem i lekkością brzmienia. Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz to najważniejszy utwór skomponowany podczas jej pobytu na stypendium w Paryżu. Kompozycja uzyskała I nagrodę na Konkursie dla kompozytorek, zorganizowanym przez Towarzystwo Aide auxfemmes de professions libres. W pochodzącym z 1952 roku Kwintecie na flet, obój, klarnet, fagot i róg Wojciecha Kilara z łatwością można odnaleźć motywy ludowe. Z kolei Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka powstał w 1948 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich. Kameralny koncert zwieńczy La danse de la sorcière – fragment z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana.

Więcej informacji – na stroniehttp://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej5

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie „Lustro Beethovena”

SVTrzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie odbywa się pod hasłem „Lustro Beethovena”. Z okazji 250. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora muzycy orkiestry zaprezentują jego mniej znane dzieła kameralne. Utwory będą zestawione z muzyką jego poprzedników oraz następców. Najbliższe wydarzenia odbędą się 12 i 20 lutego 2020 roku w siedzibie Sinfonii Varsovii oraz w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy o godz.19:00.

Sinfonia Varsovia Kameralnie to cykl koncertów z udziałem muzyków orkiestry, przybliżający muzykę kameralną różnych epok i stylistyk. W tym roku program wypełnią dzieła Ludwiga van Beethovena, ukazujące różne oblicza jego kameralistyki – zarówno salonowej, o sentymentalnie zabarwionym charakterze, jak i wirtuozowskiej, stawiającej niemałe trudności wykonawcze. Wariacje, serenady, sonaty – przeznaczone na różne obsady – odsłonią mniej znaną twórczość kameralną Beethovena, kojarzoną przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi. Kompozycje mistrza z Bonn zostaną zaprezentowane na tle dzieł od późnego baroku, aż po współczesność.

W lutym zaprezentowane zostanie dzieło zapowiadające dojrzałą twórczość kameralną Beethovena, opublikowane w 1799 roku Trio smyczkowe c-moll op. 9. Czteroczęściowy utwór, pochodzący ze zbioru uważanego przez niespełna 30-letniego wówczas Beethovena za jego największe muzyczne dokonanie, utrzymany w jego ulubionej tonacji c-moll, to przykład muzyki kameralnej, będącej w kontrze do lekkiego charakteru kompozycji salonowych. Dopełnieniem programu będzie utwór określany jako punkt zwrotny w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, ujmujący klarownością formy i muzycznej treści Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (2004). Utwory wykonają: Celina Kotz (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Karol Sikora (klarnet).

Anna Piecuch

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Kielce | „Scena dla Muzyki Polskiej” – Cuore Piano Trio

FS

18 lutego 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga wystąpi trio fortepianowe Cuore Piano Trio.

„Scena dla Muzyki Polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach. Celem programu jest pokazanie szerokiemu gronu odbiorców, jak bardzo oryginalna i zróżnicowana jest polska muzyka klasyczna, w szczególności ta zapomniana. Repertuar, prezentowany podczas przedsięwzięcia, przechodzi od klasycyzmu poprzez romantyzm i neoromantyzm aż do muzyki XX wieku.

Podczas najbliższego koncertu zespół Cuore Piano Trio wykona utwory Karola Lipińskiego, Franciszka Lessela, Artura Malawskiego i Ludomira Różyckiego. Czasami z Tria wyłania się duet i w tych konfiguracjach będziemy słuchać młodych wirtuozów na estradzie. Szczególny nacisk artyści kładą na trzy cudownej urody Polonezy Karola Lipińskiego, które znalazły się na płycie Polonaises nagranej w 2018 przez duet Zuzanna Budzyńska – Szymon Ogryzek. Ale Karol Lipiński jest tu ważny również z tego względu, że urodził się w Radzyniu Podlaskim, rodzinnym mieście Zuzanny Budzyńskiej, a celem skrzypaczki od dawna jest popularyzowanie muzyki tego twórcy. Na zakończenie kameralnego spotkania usłyszymy Rapsodię op. 33 Ludomira Różyckiego, skomponowaną w Berlinie przed I wojną światową. Dzieło nawiązuje swoim brzmieniem do bogatej w skrajne emocje estetyki romantycznej.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Warszawa | Bo do skrzypiec trzeba dwojga (czasem)

DuoJeszcze studenci, a już jeden z najbardziej rozpoznawalnych duetów skrzypcowych młodego pokolenia – Gidaszewska/Łaguniak Duo wystąpi 17 lutego 2020 o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury podczas kolejnego koncertu z cyklu "Arcydzieła muzyki kameralnej".

Usłyszymy ciekawy wybór muzyki na dwoje skrzypiec – od barokowej sonaty Georga Philippa Telemana, poprzez klasycystyczne kompozycje Joachima Kaczkowskiego, wirtuozowskie romantyczne kaprysy Henryka Wieniawskiego, aż po napisaną podczas drugiej wojny światowej suitę Grażyny Bacewicz.

Gidaszewska/Łaguniak Duo powstało w 2014 roku. Jego członkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, są studentami akademii muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Jako soliści brali udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, zdobywając czołowe lokaty (razem ponad 150 nagród m.in. z Japonii, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoch, Bośni i Hercegowiny, Niemiec i Polski). Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową, biorąc udział w wielu konkursach. Zespół sięgnął m.in. po I nagrodę (2014) i Grand Prix (2015) Turnieju Kameralnego w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy, I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi, II nagrodę na Warszawskim Forum Kameralnym oraz tytuł wicemistrza Międzynarodowego Turnieju Mistrzów w Bydgoszczy (wszystko w 2015 r.), a w 2019 roku zwyciężył w swej kategorii w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie. W listopadzie 2019 roku duet zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Artura Rubinsteina w Düsseldorfie. Zespół ma w swoim repertuarze utwory z epoki baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku.

Więcej informacji – na stronie: http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/84621-bo-do-skrzypiec-trzeba-dwojga-czasem 

Poznań | Walentynki z Amadeusem

Amadeus

Z okazji Walentynek Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na kolejny koncert pod batutą Agnieszki Duczmal, któy odbędzie się 16 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Orkiestra wystąpi wspólnie ze znanym polskim akordeonistą Klaudiuszem Baranem oraz młodym wirtuozem harmonijki ustnej Kacprem Smolińskim. Klaudiusz Baran – profesor, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – jest członkiem i założycielem takich zespołów, jak Tangata Quintet, z którym dwukrotnie był nominowany do nagrody „Fryderyk”, Machina del Tango i DesOrient. Występuje solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Odznaczony został Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Kacper Smoliński jest jedynym Polakiem oraz jednym z niewielu muzyków w Europie studiujących jazzową harmonijkę chromatyczną w Instytucie Jazzu w Berlinie. W swoim dorobku ma nagrody na konkursach solowych oraz zespołowych. To niezwykłe połączenie talentów sprawi, że wieczór będzie pełen muzycznych wrażeń.

W programie znajdzie się muzyka polska: Wariacje na temat Frescobaldiego Aleksandra Tansmana, Koncert na harmonijkę ustną i smyczki Krzysztofa Herdzina i Chamber concerto Mikołaja Majkusiaka. Ponadto zabrzmi Concerto in D Igora Strawińskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://amadeus.pl/event-16-02-2020-walentynki-z-amadeusem 

Katowice | Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!

NOSPR

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert Kwartetu Śląskiego z serii „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”. 15 lutego 2020 roku o godz. 18.00 śląscy kameraliści wraz z flecistą Jánosem Bálintem wystąpią w sali kameralnej NOSPR z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów i estetyk.

W programie znajdzie się Snapshot: Circa 1909 Johna Corigliana, A Night Piece na flet i kwartet smyczkowy Arthura Footego i Kwintet na flet i kwartet smyczkowy Waltera Pistona.

Zabrzmi także III Kwartet Grażyny Bacewicz. Jak zaznacza Małgorzata Gąsiorowska, „To jeden z najbardziej zrównoważonych wewnętrznie utworów w całym dorobku kompozytorki, może najbliższy ideałowi sérénité, charakterystycznemu dla duchowości romańskiej. W dziele tym, którego skrajne części eksponują ruch jako główną siłę kreacyjną, nigdy nie dochodzi do sytuacji ekstremalnych w sensie wyrazu czy zastosowania środków technicznych. Żywioł ruchu jest tu poskromiony logiką powiązań motywicznych i rozwojem formy, którą charakteryzuje wewnętrzny porządek i regularność przebiegu. W III Kwartecie ujawniona została jeszcze jedna cecha stylu kompozytorki tego okresu: przewaga struktur linearnych nad wertykalnymi; te ostatnie zaś, nie pozbawione pewnej finezji harmonicznej, zdają się być jednak wynikiem współdziałania niezależnych linii melodycznych".

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 

"Kompozytorzy na walizkach" – cykl zagranicznych koncertów Filharmonii Poznańskiej

FP14 lutego 2020 roku koncertem w Konzerthaus w Berlinie Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wraz z Rafałem Blechaczem rozpocznie europejskie tournée w ramach cyklu "Kompozytorzy na walizkach".

W programie zagranicznych koncertów znajdą się utwory trzech znakomitych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina (1810-1849), Aleksandra Tansmana (1897-1986) i Romana Palestra (1907-1989). Wszyscy trzej opuścili rodzinny kraj z przyczyn politycznych, aby osiedlić się w Paryżu – tam żyć i tworzyć. Każdy z nich wypracowł niezwykle oryginalny styl, wykorzystując zdobyczne ówczesnych technik kompozytorskich w oparciu o nawiązania i stylizację rodzimego folkloru.

Filharmonia Poznańska wybrała najbardziej reprezentatywne dzieła: Tańce weselne z baletu Pieśń o Ziemi Romana Palestra oraz III Symfonię koncertującą na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę Aleksandra Tansmana, aby przedstawić tę oryginalną i wciąż mało znaną twórczość polskich kompozytorów-emigrantów. W roku 2020, dokładnie 1 marca, przypada 210. rocznica urodzin Fryderyka Chopina – w programie nie mogło zatem zabraknąć Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 w wykonaniu Rafała Blechacza, zwycięzcy XV Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Europejska trasa koncertowa rozpocznie się 14 lutego w Berlinie. 26 lutego muzycy wystąpią we Frankfurcie nad Odrą, a dwa dni później w Darmstadt. Najważniejszym wydarzeniem tournée będzie występ 1 marca w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, gdzie orkiestra uczci 210. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina. W koncertach udział wezmą soliści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą dyrygentów Marka Pijarowskiego i Łukasza Borowicza.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://filharmoniapoznanska.pl/