Polmic - FB

aktualności

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – koncert Karol Szymanowski Quartet

EmanacjeSierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Zakopane | „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy”: „Oddech i dźwięk”

Atma30 lipca 2020 o godz. 18.00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” zorganizowany zostanie koncert w ramach cyklu „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy”, podczas którego odbędą się prawykonania najnowszych utworów polskich twórców.

Udział w koncercie weźmie trio znakomitych wykonawców: fleciści Łukasz Długosz i Agata Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. Poprowadzi wydarzenie dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. Akademii Muzycznej w Krakowie, kurator ds. programowych Atmy.

W programie znajdą się – obok utworów Léo Delibesa, Franciszka Dopplera i Karola Szymanowskiego – cztery prawykonania utworów kompozytorów polskich. Zabrzmią Lovespell Iwony Kisiel, Duo Pawła Mykietyna, Dodecanzona Adama Sławińskiego i Gismondo Jarosława Siwińskiego. Utwór Gismondo powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ze względu na bezpieczeństwo wydarzenie odbędzie się w ogrodzie przed Muzeum Karola Szymanowskiego. Obowiązuje zachowanie dystansu, zakrywanie ust i nosa, dezynfekcja rąk przy wejściu na teren muzeum. Organizatorzy zapraszają również do transmisji wydarzenia online na FB Muzeum Narodowego w Krakowie https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow 

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/karol-z-atmy-muzyka-jednoczy-1 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19.00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

21. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”

FLPo długich miesiącach przymusowego odosobnienia i tęsknoty za muzyką wykonywaną na żywo Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na koncerty 21. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Przed nami osiem koncertów w wakacyjne weekendy, od 26 lipca do 30 sierpnia 2020 roku.

W programie znajdą się przede wszystkim interesujące koncerty w wykonaniu artystów Orkiestry i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz gości.

Program koncertu inauguracyjnego 26 lipca w Archikolegiacie NMP i św. Aleksego w Tumie wypełnią pieśni i arie z oper Stanisława Moniuszki – Halki, Verbum nobile, Strasznego Dworu i Flisa. Wystąpią Patrycja Krzeszowska-Kubit (sopran), Olga Maroszek (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) oraz kwartet Apertus.

Później odwiedzimy sanktuarium w Wielkiej Woli – Paradyżu, farę w Piotrkowie Trybunalskim, Kolegium Zakonu Pijarów w Łowiczu, Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Pajęcznie, Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Rawie Mazowieckiej i kościół księży orionistów w Zduńskiej Woli, by zakończyć 30 sierpnia koncertem w łódzkiej bazylice archikatedralnej. Podczas Festiwalu „Kolory Polski” nie zabraknie muzyki polskich twórców. Zaprezentowane zostaną m. in. dzieła Wacława z Szamotuł, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Karola Szymanowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Romualda Twardowskiego. Wieczór finałowy uświetni występ fenomenalnego basa-barytona Tomasza Koniecznego.

Wstęp na koncerty „Kolorów Polski” jest wolny. Ze względów epidemiologicznych ograniczona jest liczba miejsc i dlatego obowiązują jednoosobowe imienne zaproszenia oraz oświadczenia o stanie zdrowia.

Szczegóły – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 

Sopot | X Międzynarodowy Festiwal NDI Sopot Classic

NDITegoroczna jubileuszowa 10. edycja Międzynarodowego Festiwalu NDI Sopot Classic odbędzie się w dniach 26 lipca – 1 sierpnia. Tradycją koncertów festiwalowych są wieczory tematyczne, prezentujące kulturę różnych krajów. W 2020 roku organizatorzy przedsięwzięcia zapraszają na muzyczne spotkanie z Czechami.

Festiwal powstał z inicjatywy Wojciecha Rajskiego – dyrygenta, dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Sponsorem tytularnym festiwalu jest Grupa NDI.Koncert inauguracyjny z udziałem orkiestry poświęcony będzie muzyce czeskiej: klasycznej i popularnej. W pierwszej części koncertu zabrzmią utwory Antonína Dvořáka i Bedřicha Smetany w interpretacji znakomitych solistów: Izabeli Matuła (sopran) i Piotra Buszewskiego (tenor), którzy wykonają fragmenty z czeskich oper, a także wiolonczelisty Macieja Kułakowskiego. Gwiazdą drugiej części koncertu będzie Helena Vondráčková, która zaprezentuje sopockiej publiczności swoje najsłynniejsze utwory.

Jak co roku jeden z koncertów Międzynarodowego Festiwalu Sopot Classic poświęcony będzie twórczości polskich kompozytorów. Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina wykona Ingolf Wunder, laureat 2. nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. Filharmonia Kameralna Sopot zaprezentuje ponadto III Symfonię op. 36, „Symfonię pieśni żałosnych”, która przyniosła Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu niespotykaną w świecie muzyki współczesnej popularność. Partię solową w Symfonii wykona Katarzyna Trylnik, artystka na stałe związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową.

Solistą finałowej Gali Operowej będzie tenor światowej sławy Rolando Villazón. Podczas sopockiego koncertu Artyście towarzyszyć będzie sopranistka Pumeza Matshikiza uznana przez „The Independent” za „jeden z najbardziej ekscytujących współczesnych głosów operowych”.

Realizację Festiwalu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie http://sopotclassic.pl/ 

NOSPR razem z IBM Watson tworzą nowatorską przestrzeń interakcji z muzyką klasyczną

NOSPR AINa stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest już aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz IBM (NYSE: IBM) przy współpracy z Fujitsu Technology Solutions, ING Bankiem Śląskim, Urzędem Miasta Katowice – partnerami strategicznymi, a także firmą GAZ-SYSTEM i szkołami zrzeszonymi w programie P-TECH ogłosiły uruchomienie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego asystenta NOSPR AI. Wykorzystuje on rozwiązanie IBM Watson i publiczną chmurę IBM.

Do końca 2020 roku na platformie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ można „dopytywać” sztuczną inteligencję o tematy dotyczące muzyki klasycznej, otrzymując natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim – jednocześnie przenosząc się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR. Na platformie można zadawać pytania głosowo i pisemnie, słuchając rzadko publikowanych nagrań audiowizualnych Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. NOSPR AI opowie, czym kompozytor inspirował się tworząc dany utwór, jaki instrument gra partię solową czy, na przykład, ile waży fortepian. Uruchomienie projektu zostało poprzedzone szerokimi testami jakościowymi prowadzonymi przez zespoły projektowe IBM i NOSPR. W treningu inicjalnym, w ciągu niecałych 3 tygodni, zebrano 9 tysięcy pytań. IBM oraz NOSPR mają nadzieję na rozbudowę tego narzędzia w kolejnych latach.

Gdynia | III Warsztaty kompozycji muzyki filmowej z Janem A.P. Kaczmarkiem

KaczmarekGdyńska Szkoła Filmowa ogłasza III edycję warsztatów kompozycji muzyki filmowej z laureatem Oscara Janem A.P. Kaczmarkiem w dniach 19-25 października 2020 roku. Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 września.

Warsztaty przeznaczone są głównie dla uczniów szkół muzycznych (od 16 roku życia), studentów i absolwentów uczelni muzycznych zainteresowanych tworzeniem muzyki filmowej. Dopuszczalny jest także udział osób nie mających wykształcenia muzycznego, lecz komponujących muzykę filmową. Zalecana jest znajomość programów typu DAW (Logic, Protools, Reaper itp.). Wybór uczestników biorących czynny udział w warsztatach zostanie dokonany na podstawie przesłanych dwóch partytur i / lub nagrań muzyki skomponowanej przez kandydata.

Kompozytorzy będą mieli niepowtarzalną szansę na nawiązanie współpracy ze studentami reżyserii Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Jednym z głównych punktów programu warsztatów będzie stworzenie warstwy muzycznej do ich filmów pod kierunkiem kompozytora wykładowcy. Wykładowca będzie prowadził zajęcia grupowe i indywidualne, które ułoży według własnego uznania (ok. 20 godzin pracy grupowej i ok. 30 minut dla każdego indywidualnie). Zajęcia będą odbywały się w Gdyńskiej Szkole Filmowej przez 7 kolejnych dni.

Zwieńczeniem pracy warsztatowej powinien być co najmniej jeden film studenta GSF z pełną ścieżką muzyczną.

Dodatkowe informacje – na stronie https://bit.ly/2WAQ8km 

Koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

3426 lipca 2020 o godz. 19:00 odbędzie się koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” transmitowany na żywo w Internecie.

„TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. W interpretacji muzyków podczas tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmiały już dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Podczas koncertu finałowego w wykonaniu Jana Krzysztofa Broji, laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie – Los Angeles (2002), usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena, któremu poświęcona jest V odsłona Festiwalu. Zabrzmią Beethovenowskie 32 Wariacje c-moll WoO 80 i XII Sonata As-dur op. 26 oraz mazurki i nokturny Fryderyka Chopina. Jak zaznacza Marcin Majchrowski, „Chopin w doprowadzaniu „prostych” form i gatunków do granic sublimacji nie miał sobie równych. Dowodzą tego dwa późne opusy – Mazurki op. 59 i ostatnie Nokturny op. 62 – wyrafinowane eseje na temat muzycznego piękna”.

Transmisja: https://youtu.be/ed2NoEBdiBk 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Lusławice | Polish Cello Quartet na Festiwalu Emanacje – muzyczna uczta na 8 wiolonczel

EmanacjeW twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl