Polmic - FB

aktualności

14. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego

Gorczycki14. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego to szesnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Tegoroczna edycja potrwa od 14 listopada do 8 grudnia 2019 roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”. Podczas Festiwalu będziemy mieć niepowtarzalną okazję uczestniczenia w „Koncertach w ciemności”. Organizatorzy uczczą także 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy. Tegoroczny Festiwal zostanie zainaugurowany 14 listopada w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej. Na 16 koncertach w 12 miastach wystąpią wspaniali artyści z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Vivica Genaux, Steven Mead, Paul Esswood, Waldemar Malicki, Piotr Pławner, Łukasz Długosz, Andrzej Lampert, Olga Bończyk, Elżbieta Stefańska, Hanna Balcerzak, Francesco Bottigliero, Diego Godoy-Gutiérrez oraz zespoły: Czech Baroque Ensemble, Polska Opera Królewska, Capella Cracoviensis, LutosAir Quintet, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Cracow Royal Singers, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” oraz wszystkie zespoły Filharmonii Śląskiej – Orkiestra Symfoniczna, Chór i Śląska Orkiestra Kameralna.

Wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Fryderyka Chopina, a także Andrzeja Panufnika, Adama Wesołowskiego oraz Nikoli Kołodziejczyka. Nie zabraknie arcydzieł literatury światowej, między innymi kompozycji Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Ludwiga van Beethovena. Zgodnie z myślą przewodnią, wyrażoną w tytule „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, 14. edycja Festiwalu stworzy wiele wydarzeń, które podkreślą twórczość kompozytorów z dysfunkcją wzroku i słuchu, takich jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Joaquín Rodrigo, Ludwig van Beethoven. Podczas festiwalowych koncertów usłyszymy ponadto niewidomych muzyków.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny na stronie: www.gorczycki.pl.

Warszawa | SUPERSAM + 1: Ned Rothenberg & Hubert Zemler

SuperSam+1W IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Ned Rothenberg i Hubert Zemler, którzy wystąpią 14 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 14 listopada spotkają się na jednej scenie amerykański multiinstrumentalista i kompozytor Ned Rothenberg oraz polski perkusista i improwizator Hubert Zemler.

Ned Rothenberg gra głównie na saksofonie altowym, klarnecie, klarnecie basowym i shakunachi czyli japońskim bambusowym flecie. W muzyce, którą tworzy solo, wykorzystuje poszerzoną paletę języka dźwiękowego, dzięki czemu powstaje pewnego rodzaju osobisty idiom. Jest liderem trio Sync z Jeromem Harrisem (gitary) i Samirem Chatterjee (tabla). Współpracuje z kwartetem smyczkowym Mivos oraz z improwizatorami z całego świata. Jego albumy wydawane są przez firmę fonograficzną Johna Zorna (Tzadik Records) oraz przez własną wytwórnię Rothenberga Animul.

Hubert Zemler jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. Jeden z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu koncertuje również jako solista, prezentując własne improwizacje. Najnowszy album Zemlera Kreatura (Bołt Records 2018) jest owocem międzypokoleniowej współpracy z wybitnym pianistą, kompozytorem i improwizatorem Szábolcsem Esztényim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Kraków | 27. Audio Art Festival

Audio ArtW dniach 13–24 listopada 2019 roku odbędzie się 27. edycja Audio Art Festiwal. Koncerty, instalacje, performance odbywać się będą w Galerii Bunkier Sztuki, Hevre i Akademii Muzycznej w Krakowie.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Program Festiwalu obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku – obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie – i jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. W ramach Festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas tegorocznej edycji zaprezentowana zostanie instalacja Rafała Zapały Scrolling to zero. Wystąpi wrocławski Laptop Ensemble, który wykona utwory na komputery Marcina Rupocińskiego, Stanislawa Krupowicza i Marcina Bortnowskiego. Autorski projekt skrzypaczki i improwizatorki Anny Zielińskiej ElectroZiółka zostanie wykonany przez nią na żywo; inspirację stanowi szeroko rozumiana natura kontrastująca z elektroniką oraz – podobnie jak w dotychczasowym życiu artystycznym Anny Zielińskiej – podróże i interakcja ze słuchaczami podczas koncertów. Recital Martyny Zakrzewskiej poświęcony będzie twórczości Piotra Peszata. 23 listopada zostanie zaprezentowany utwór Krzysztofa Knittla Oneg Szabat, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Będziemy mogli również zobaczyć spektakl sonokinetyczny na zespół kameralny, elektronikę, tancerzy i sensory gestu Zonia Jarka Kordaczuka.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program znajduje się na stronie festiwalu: http://audio.art.pl/  oraz https://www.facebook.com/AudioArtFestival/ 

Łódź | Recital mistrzowski Kevina Kennera

Paderewski11 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert z okazji Dnia Niepodległości – recital mistrzowski światowej sławy pianisty Kevina Kennera.

Amerykański pianista Kevin Kenner, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1990 roku, ma wielorakie związki z Polską. Artysta często bierze udział w warszawskim festiwalu „Chopin i jego Europa”, w 2010 roku koncertował w naszym kraju z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina i jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Pełni funkcję profesora wizytującego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W ubiegłym roku otrzymał tytuł doktora honoris causa tej uczelni. Jako solista Kenner koncertował z tak znakomitymi orkiestrami, jak BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina czy Orkiestra XVIII Wieku. Występował pod batutą Sir Charlesa Grovesa, Andrew Davisa, Jacka Kaspszyka i innych.

Podczas łódzkiego recitalu Kevin Kenner wykona utwory fortepianowe polskich kompozytorów, które utrwalił na cieszących się uznaniem albumach: kompozycje Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://filharmonia.lodz.pl/ 

Opole | Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości

FO11 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się koncert symfoniczny z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

Koncerty symfoniczne w Filharmonii Opolskiej z okazji Święta Niepodległości odbywają się co roku 11 listopada. W całości polski jest repertuar najbliższego uroczystego koncertu z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej i skrzypka Mariusza Patyry, którzy wykonają wspaniałe dzieła polskich twórców pod batutą Przemysława Neumanna.

Rozpocznie koncert Legenda op. 31 Witolda Maliszewskiego. Dość krótki utwór najbliższy jest formie poematu symfonicznego, a opowiada o fikcyjnej postaci z podań i legend – Borucie, czyli szlachcicu, który stał się diabłem. W centralnej części wieczoru zabrzmi I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego. To gratka dla miłośników muzyki skrzypcowej: pierwszy koncert wykonywany jest bowiem znacznie rzadziej od drugiego ze względu na wyjątkowy poziom trudności tej kompozycji. Niepozbawiona jest ona jednak zachwycających romantycznych melodii, tak charakterystycznych dla dojrzalszych dzieł Wieniawskiego. Symfonię d-moll op. 21 Zygmunta Stojowskiego najlepiej opisałyby takie przymiotniki, jak: monumentalna, majestatyczna, doniosła. A zatem – idealnie dopasowana do okazji.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Krasnystaw | Recital klawesynowy Elżbiety Stefańskiej z okazji 11 Listopada oraz prawykonanie „Poloneza” Mariusza Dubaja

DubajWładze samorządowe miasta i powiatu krasnostawskiego zapraszają na recital klawesynowy Elżbiety Stefańskiej pt. „Historia jednego listu” z okazji zamknięcia Jubileuszu 100-lecia Odzyskania Niepodległości 11 Listopada. Recital odbędzie się w Krasnostawskim Domu Kultury 11 listopada 2019 roku o godz. 17.00. Słowo o muzyce wygłosi prezes Lubelskiego Oddziału ZKP Mariusz Dubaj.

Recital upamiętnia list wysłany z Krakowa 11 Listopada 1949 roku przez światowej sławy pianistkę i laureatkę pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie Halinę Czerny-Stefańską do dyrektora krasnostawskiego Społecznego Ogniska Muzycznego im. M. Karłowicza, Ignacego Lipczyńskiego, z podziękowaniem za gratulacje z okazji otrzymanej nagrody. Warto przypomnieć, że krasnostawskie Ognisko Muzyczne im. M. Karłowicza w latach swojej działalności wykształciło blisko 3 000 uczniów, z których wielu ukończyło wyższe studia muzyczne. Miało dwadzieścia filii w okolicznych miejscowościach i dwukrotnie zdobyło pierwsze nagrody na konkursach tego typu placówek w Krakowie i Łodzi.

W programie znajdą się kompozycje J.J. Frobergera, G.F. Haendela, F. Couperina, C.B. Balbastre, C.F.E. Bacha, M.K. Ogińskiego, P.A. Solera i M. Dubaja. Podczas recitalu planowane jest światowe prawykonanie zamówionego przez Elżbietę Stefańską u Mariusza Dubaja Poloneza „Powitanie Ojczyzny”.

Elżbieta Stefańska jest wybitną polską klawesynistką, absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Hansa Pischnera i profesorem tej uczelni. Swoje umiejętności gry na klawesynie doskonaliła na kursach mistrzowskich w Sienie i Weimarze pod kierunkiem Z. Ruzickovej i R. Gerlina. Jest laureatką pierwszych nagród Konkursu Muzyki Dawnej w Łodzi (1964) i Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie (1965). Dzięki tym sukcesom rozpoczęła międzynarodową karierę, koncertując w wielu krajach Europy, Azji oraz w USA. Prowadziła kursy mistrzowskie gry na klawesynie oraz brała udział jako juror w międzynarodowych konkursach muzycznych m.in. w Monachium (1970), Tajpej (1990), Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku (1992), w Warszawie (1993) i w Budapeszcie (2000). Dokonała nagrań dla wytwórni Polskie Nagrania, EMI, Decca Records, Fonit Centra, Naxos. Dla japońskiej wytwórni Pony Canyon nagrała 6 płyt z 18 sonatami W.A. Mozarta na instrumencie pianoforte z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również wiele utworów J.S. Bacha. Odznaczona m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2001), tytułem profesora h.c. Akademii Muzycznej w Kijowie (2008) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009).

Lubelski Oddział ZKP

Warszawa | Prawykonanie kompozycji multimedialnej „Mi-repris”

Towarzystwo LutoslawskiegoNazwa projektu Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha i Marcina Rupocińskiego, który zostanie zaprezentowany w Nowym Teatrze 11 listopada 2019 roku o godz. 19.00, nawiązuje do Mi-parti, nieistniejącej kompozycji elektroakustycznej Witolda Lutosławskiego, którą kompozytor zamierzał stworzyć.

Sens nowego tytułu („Mi-repris” = „na wpół przejęte” a metaforycznie: „na wpół odzyskane”) należy rozumieć dwojako: w powiązaniu z dwuczęściową formą projektu i w odniesieniu do realizacji nieistniejącego, choć zamierzonego utworu Witolda Lutosławskiego, którego idea zostanie „przejęta” i „odzyskana”. W pierwszej części utworu Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich i Marcin Rupociński przetwarzają zachowane szkice na muzykę, zgodnie z duchem, estetyką i możliwościami technologicznymi epoki, w której koncepcja została stworzona. Efektem będzie muzyka akusmatyczna. Drugą część stanowić będzie impresja kompozytorów, którzy oparli swoje pomysły zarówno na szkicach Lutosławskiego, jak i na jego idiomatycznym języku muzycznym.

Powstała nowa forma wyrazu przenosi szkice niedokończonego utworu elektroakustycznego do współczesności i bazuje na rozwiązaniach niedostępnych dla Lutosławskiego. Dzięki temu „ożywiają” koncepcję Witolda Lutosławskiego własnymi zdobyczami estetycznymi, a przede wszystkim technologicznymi. Wnoszą ideę „human electronics”, która polega na sterowaniu parametrami muzyki elektronicznej za pomocą instrumentów muzycznych przy użyciu własnego oprogramowania komputerowego.

Utwór powstał dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jego prawykonanie odbędzie się w ramach cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, który organizuje Towarzystwo im. W. Lutosławskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/mi-repris 

Bydgoszcz | Inauguracja XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy

Konkurs PaderewskiegoTowarzystwo im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza 10 listopada 2019 roku o godz. 17:00 do Filharmonii Pomorskiej na koncert inaugurujący XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego.

Konkurs zainauguruje koncert z udziałem Nikity Mndoyantsa, rosyjskiego wirtuoza fortepianu, bezapelacyjnego zwycięzcy VII Konkursu im. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007). Ponadto jest laureatem pierwszej nagrody Konkursu Pianistycznego w Cleveland i finalistą Konkursu Pianistycznego Van Cliburn. Dodatkowo artysta odnosi także sukcesy jako kompozytor: w 2014 otrzymał pierwszą nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. N. Miaskowskiego w Moskwie, a w 2016 – Konkursu Kompozytorskiego im. S. Prokofiewa w Soczi. Mndoyants ukończył Konserwatorium Moskiewskie, gdzie studiował także kompozycję, a od 2013 wykłada tam orkiestrację.

Pianista zagra II Koncert g-moll Siergieja Prokofiewa, uważany za najtrudniejszy z wszystkich pięciu koncertów kompozytora. To wspaniałe dzieło cechuje niezwykle emocjonalna i intensywna muzyka, stanowiąca też pod względem technicznym wyzwanie dla solisty. Następnie Symfonicy zagrają Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, który jest do dzisiaj najczęściej wykonywanym jego utworem. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi szef artystyczny FP Kai Bumann. Słowo do koncertu wygłosi Krzysztof Zanussi, znany powszechnie jako wybitny reżyser filmowy i telewizyjny, scenarzysta i producent, bywa określany mianem „ojca duchowego kina polskiego”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | II Suita Narodów Europy 

SuitaWykonanie II Suity Narodów Europy odbędzie się podczas Gali Finałowej III Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w dniu 10 listopada 2019 o godzinie 20:00 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa).

Suita Narodów Europy cz. 2 to utwór napisany przez sześciu kompozytorów z różnych krajów Europy. Autorami dzieła są: Marcin Kopczyński (Polska), Jonas Jurkūnas (Litwa), Balázs Kecskés D. (Węgry), Victor Vojcik (Białoruś), Eliska Cílková ( Czechy), Kirill Volkov (Rosja). Projekt ukierunkowany jest na ułatwienie polskiej publiczności kontaktu z nową muzyką oraz zapoznanie się z twórczością artystów zagranicznych, sprzyja również prezentacji nowych polskich dzieł poza granicami Państwa, równocześnie zachęcając do współpracy z najmłodszym pokoleniem muzyków. Wyjątkowość tego dzieła polega na jego różnorodności i wkładzie kompozytorów z różnych krajów europejskich. Powstająca druga część Suity to utwór wokalnoinstrumentalny o wielu warstwach. Kombinacja instrumentów jest całkowicie dowolna. Taka różnorodność daje mnóstwo możliwości twórczych, jednocześnie zapewniając spójność wszystkich części.

III Europejski Festival Akademii Muzycznych (EFAM) to międzynarodowe muzyczne spotkanie i prezentacja europejskich uczelni muzycznych, które podczas koncertów festiwalowych przedstawiają swój dorobek artystyczny, proponując występy najbardziej uzdolnionych studentów, absolwentów i ich pedagogów. Organizatorami wydarzenia są Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i Centrum Promocji Kultury na Pradze Południe przy wsparciu Wydawnictwa ARKADY, Yamaha Music Poland – oddział w Polsce oraz Instytutu Muzyki i Tańca przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stroniehttps://efam.interpiano.pl/pol