Polmic - FB

aktualności

Poznań | Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza 2019

StuligroszDruga edycja Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza – wyjątkowego konkursu, wydarzenia innego niż wszystkie istniejące dotąd w Polsce konkursy chóralne, odbędzie się w Poznaniu w dniach 29 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

Ideą tego muzycznego święta jest konfrontacja zwycięzców sześciu najstarszych i uznanych polskich konkursów chóralnych, którzy następnie staną do szlachetnej rywalizacji, konkurując w stolicy Wielkopolski o zwycięstwo w tym swoistym „konkursie konkursów”. Do udziału w Grand Prix Polskiej Chóralistyki przystąpią w tym roku: Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Żeński „Schola Cantorum Bialostociensis”, Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, Chór Dziewczęcy „Kosy” z Poznania, Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie i Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia. Organizatorami przedsięwzięcia są Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Fundacja „Chór Stuligrosza – Poznańskie Słowiki”.

Wydarzenie dopełnią warsztaty prowadzone przez dyrygentów i specjalistów w zakresie emisji głosu, a także koncerty zaproszonych chórów w różnych częściach miasta, m. in. koncert z okazji 35-lecia działalności zespołu Affabre Concinui oraz 80-lecia działalności Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. W programach koncertowych i konkursowych ważne miejsce zajmuje polska współczesna muzyka chóralna.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Na niektóre z wydarzeń obowiązują wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie www.grand.prix.stuligrosz.pl 

Facebook: www.facebook.com/grand.prix.stuligrosz 

Katowice | Koncert w Filharmonii Śląskiej, który trwale zapisze się na kartach historii

FSMelomani zgromadzeni w Filharmonii Śląskiej 29 listopada 2019 roku o godz. 19.00 będą świadkami niezwykłego wydarzenia – podczas koncertu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka po raz pierwszy w historii zostanie zarejestrowane oratorium Henryka Mikołaja Góreckiego Sanctus Adalbertus op. 71.

Na scenie, obok filharmonicznego Chóru i Orkiestry Symfonicznej, wystąpią światowej klasy soliści – Ewa Tracz oraz Stanislav Kuflyuk, którzy wykonają partie solowe w dziele Patrona Filharmonii. Nim jednak zabrzmi to wyjątkowe oratorium, Piotr Sałajczyk, przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji, laureat nagrody fonograficznej „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, wykona Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera. Ta wyjątkowa kompozycja zabierze słuchaczy w świat postmodernizmu, a słychać w niej będzie echa jazzu.

Płyta z dziełem Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie wydana jeszcze w tym roku, a przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Publiczność zgromadzona w sali koncertowej im. Karola Styji będzie świadkiem i częścią tworzenia się historii.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Olsztyn | Krzysztof Herdzin – polska muzyka filmowa

Filharmonia Warmińsko-MazurskaFilharmonia Warmińsko-Mazurska szykuje specjalny koncert 29 listopada 2019 roku o godz. 19.00 dla fanów polskiej muzyki filmowej.

Połączenie filmowych tematów muzycznych polskich kompozytorów m. in. z filmów Pianista, Pan Tadeusz, Finding Neverland, Faraon, Ogniem i mieczem, Noce i dnie, Vabank… A dla wszystkich amatorów czasów PRL – muzyczna podróż do nieśmiertelnych seriali, takich jak Janosik, Alternatywy 4, Poszukiwany, poszukiwana, Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek, Wojna domowa, Jak rozpętałem II wojnę światową… Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zaprezentuje muzykę Wojciecha Kilara, Jana A. P. Kaczmarka, Krzesimira Dębskiego, Michała Lorenca, Adama Sławińskiego, Adama Walacińskiego, Krzysztofa Komedy, Bronisława Kapera, Waldemara Kazaneckiego, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza.

Wszystko to nabierze nowego wyrazu w ciekawych aranżacjach jazzowych znakomitego Krzysztofa Herdzina, który poprowadzi całość koncertu. Ten pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent płytowy, multiinstrumentalista i doktor sztuk muzycznych jako jeden z nielicznych artystów z sukcesem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej, filmowej i pop. Nagrał ponad dwieście płyt, w tym dwadzieścia autorskich. Jako aranżer zdobył osiemnaście złotych i cztery platynowe płyty. Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu Finding Neverland, nagrodzonej Oscarem w 2005 roku.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/dudusiowe-melodie-w-andrzejkowy-wieczor/ 

Łódź | 75. sesja Musica Moderna

Musica ModernaPremierowe wykonania, młodzieńcze kompozycje i interpretacje, kanon muzyki XX-wiecznej, wykład i projekcja filmowa – te i inne elementy złożą się na program 75. sesji Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi (29 listopada – 5 grudnia 2019). Zwyczajowo podczas koncertów zaprezentują się studenci łódzkiej uczelni – kompozytorzy i instrumentaliści. Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu inaugurującego 75. sesję Musica Moderna o godz. 19.00 zabrzmią utwory dwóch laureatów 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz: The Landscape for orchestra zwycięzcy, Satoshiego Ohmae (Japonia), oraz utwór Earthise zdobywcy II nagrody, Nicholasa Gotcha (Wielka Brytania). Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina poprowadzi Paweł Przytocki.

Gośćmi sesji Musica Moderna będą: pianistka Martyna Zakrzewska (Kraków), Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą Macieja Tomasiewicza oraz prof. Gordon Williamson (Hanower). Recital Martyny Zakrzewskiej, zatytułowany „Still piano?” to kompilacja utworów, w których pianista gra na fortepianie, ale także śpiewa, gwiżdże, szepcze, krzyczy, uderza bądź stuka, gra na perkusji, konstruuje nowe instrumenty, tnie folię aluminiową na drobne skrawki… Martyna Zakrzewska zaprezentuje m. in. kompozycje Michała Lazara i Piotra Peszata. Kompozytor prof. Gordon Williamson (Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze) zaprezentuje i omówi utwór Encounters for two Inuit throat singers, accordion and the ensemble Neue Vocalsolisten. Kompozycja stanowi efekt jego badań nad społecznością Inuitów – rdzennych mieszkańców północnej Kanady. Ponadto jego kompozycja breathing room zostanie zaprezentowana w ramach koncertu „Młodzi kompozytorzy. Młodzi wykonawcy”.

Finałowym akcentem sesji będzie koncert Dźwiękowe oblicza. Tytuł odnosi się do wyjątkowej różnorodności stylistycznej i gatunkowej prezentowanych kompozycji polskich autorów. W związku z tym emocji nie zabraknie!

Na wszystkie wydarzenia w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi – wstęp wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/75-sesja-musica-moderna 

Warszawa | Warsaw Winds+ Festival

Warsaw Winds +Muzyka kameralna w mistrzowskich wykonaniach. Instrumenty dęte plus smyczki, fortepian i głos w bogactwie muzycznych kontekstów. Taka idea przyświeca Warsaw Winds+ Festival – nowemu wydarzeniu na kulturalnej mapie Warszawy, które odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

To muzyczne przedsięwzięcie zmieni postrzeganie instrumentów dętych wśród szerokiego grona odbiorców. W programie festiwalu każdy znajdzie coś dla siebie: od popularnych pieśni Stanisława Moniuszki w nowych aranżacjach, poprzez klasyczny repertuar na kwartet smyczkowy i kwintet dęty, premierowe utwory kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Majkusiaka i Pawła Pudło - po improwizacje na tematy muzyki dawnej w wykonaniu Bastarda Trio.

Dla inicjatorów Warsaw Winds+ Festival – warszawskiego sekstetu Gruppo di Tempera – muzyka kameralna jest nie tylko najważniejszą ścieżką kariery zawodowej, lecz również największą pasją. Za cel stawiają sobie prezentowanie muzyki kameralnej na najwyższym światowym poziomie, co uczynili jednym z lejtmotywów festiwalu. Ta idea łączy wszystkich tegorocznych artystów, wśród których znaleźli się: Bastarda Trio, Lutosławski Quartet, wspomniany sekstet Gruppo di Tempera, a także śpiewacy Urszula Kryger i Szymon Komasa. Podczas festiwalu zabrzmi muzyka polska – klasyczna i najnowsza, popularna i ta mniej znana, zestawiona z utworami ze światowego kanonu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Bydgoszcz | Forum.Lutosławski

Forum.LutosławskiW dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, którzy skoncentrują się na problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmą m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada o bezpośrednich relacjach artystów z kompozytorem i jego twórczością poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/ 

Rzeszów | Róg muzycznej obfitości

FP29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego.

Miłośników brzmienia waltorni jest z pewnością niemało. Szlachetną, miękką barwę tego instrumentu doceniali już klasycy wiedeńscy, a w XIX stuleciu waltornia nierozłącznie wiązana była z romantyczną atmosferą. Echa minionych epok słychać będzie w jednoczęściowym Koncercie na waltornię Pendereckiego o podtytule „Winterraise” („Podróż zimowa”, 2008). Partie solową wykona Jacek Muzyk. Nastrojowe fragmenty tego utworu przeplatają się z „nutą groteski”, a chwilami kompozycja może nawet nasuwać skojarzenia z muzyką filmową.

Usłyszymy ją w drugiej części wieczoru. Będą to Ziemskie przygody E.T. oraz Symfonia „Gwiezdne wojny” Johna Williamsa – jednego z najbardziej znanych i utytułowanych amerykańskich kompozytorów muzyki filmowej nagrodzonego licznymi statuetkami „Oskara”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej wystąpi pod batutą amerykańskiego puzonisty i dyrygenta Stefana Sandersa, absolwenta Juilliard School, University of Texas at Austin oraz Interlochen Arts Academy.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/aktualnosci-link/aktualnosci/art,697,ab-29-listopada-2019r-piatek-godz-1900.html 

Łódź | Pamięci Romana Ryterbanda (1914–1979)

AM ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 30 listopada 2019 roku. Aby odkryć na nowo życie i twórczość tego zapomnianego łodzianina – kompozytora, pianisty i pedagoga, łódzka Akademia i Polish Music Center z Los Angeles zorganizowały w ramach konferencji koncert i wykłady (wstęp wolny). Dzień wcześniej, 29 listopada, zostanie odsłonięta pamiątkowa tablica na domu urodzin artysty.

Konferencja jest pierwszym w Polsce wydarzeniem poświęconym życiu i twórczości Romana Ryterbanda. Urodził się w Łodzi 105 lat temu, w 1914 roku, zmarł w Palm Springs w Kalifornii, w 1979 roku. Był „obywatelem świata”. Od 1939 roku rozwijał z sukcesami swoją karierę artystyczną, mieszkając poza Polską: kolejno w Szwajcarii, Kanadzie i blisko 20 lat w Stanach Zjednoczonych. Mimo to nie stracił kontaktu z polskimi tradycjami i kulturą, co widoczne jest w jego działalności artystycznej i organizacyjnej, a także w muzyce inspirowanej polskim folklorem i historią. W Łodzi rozpoczęła się jego muzyczna kariera. Tutaj – mając kilkanaście lat – napisał swój pierwszy utwór, studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, jeszcze przed wojną pracował w łódzkiej rozgłośni radiowej i współpracował z teatrami. W Łodzi odbyły się pierwsze koncerty z jego muzyką.

Celem konferencji jest odkrycie na nowo oraz przywrócenie w naszym kraju pamięci o Romanie Ryterbandzie i jego bogatej twórczości, która za życia i po śmierci kompozytora była w Polsce niemal nieobecna. Organizatorami międzynarodowej konferencji „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Polish Music Center działające na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, gdzie znajduje się kolekcja dokumentów i partytur artysty. Gośćmi honorowymi konferencji będą członkowie rodziny Romana Ryterbanda, którzy po raz pierwszy przyjadą do Łodzi.

Na 30 listopada został zaplanowany panel z referatami (godz. 11.00-15.00) oraz koncert muzyki Romana Ryterbanda w Akademii (godz. 16.00). Wezmą w nich aktywny udział artyści związani z USC Thornton School of Music i Polish Music Center w Los Angeles oraz uczelniami muzycznymi z Łodzi, Krakowa i Pragi.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/pamieci-romana-ryterbanda 

Warszawa | SUPERSAM + 1: Nina De Heney & Marek Pospieszalski

SuperSamNina De Heney i Marek Pospieszalski wezmą udział w cyklu wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”. Koncert z ich udziałem będzie miał miejsce 28 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie „Płyty Gramofonowe” (ul. Ząbkowska 11).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie spotkają się tym razem Nina De Heney i Marek Pospieszalski.

Nina de Heney, basistka, od wielu lat aktywna jest na szwedzkiej scenie jazzowej i improwizowanej. Wydała trzy solowe albumy: Archipelago, 2 i Three. Kilkakrotnie nominowana była do nagrody Swedish Jazz Celebration, a w 2012 roku otrzymała nagrodę dla Jazzowego Muzyka Roku. Jest wielokrotną laureatką Swedish Arts Grants.

Ogromny wpływ na kształtowanie się stylu Marka Pospieszalskiego miała muzykująca rodzina oraz środowisko skupione wokół zespołu Tie Break, w którym gra jego ojciec. W ślad za nim za swój główny instrument obrał saksofon. W wieku 17 lat zaczął grać w zespole trębacza Antoniego Gralaka i od tamtej pory nieprzerwanie funkcjonuje jako muzyk. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi własny kwartet, z którym wydał album Marek Pospieszalski gra piosenki, które śpiewał Frank Sinatra. Razem z Tomaszem Sroczyńskim wydali autorski album Bareness. Z Qbą Janickim tworzy duet Malediwy. Jest członkiem kwintetu Wojtka Mazolewskiego, kwartetu Kuby Płużka i kwintetu Mateusza Pospieszalskiego.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/