Polmic - FB

aktualności

Zakopane | Premiera płyty „Pejzaż polski”

Pejzaż polski8 września 2019 roku w ramach Festiwalu „Muzyka na szczytach” w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem o godz. 19.00 odbędzie się premiera nowej płyty zespołu Les Femmes Pejzaż polski.

Płyta jest antologią polskiej liryki wokalnej ostatnich 150 lat. Bogaty wybór pieśni polskich kompozytorów od epoki romantyzmu po współczesność stanowi muzykę do autorskiego spektaklu zespołu, wystawianego pod tym samym tytułem. Poszczególne pieśni tworzą tu scenariusz widowiska artystycznego, opowiadającego o przeżyciach i emocjach towarzyszących kobietom na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Część pieśni została nagrana pierwszy raz (Stanisław Niewiadomski Amor i serce, Bohdan Riemer Zachód słońca, Stefan Kisielewski Prośba o wyspy szczęśliwe, Romuald Twardowski Wokaliza).

Pochodzący z Trójmiasta zespół Les Femmes znany jest z nowatorskiego podejścia do muzyki klasycznej. Artystki stworzyły, realizując własne potrzeby artystyczne, nową formę sceniczną – kolaż operowy. W kameralnym składzie z powodzeniem odtwarzają ambitny repertuar wielkich scen, wzmacniając efekt muzyczny grą aktorską, scenografią, pięknymi kostiumami. Utwory, które łączy spójna fabuła, pokazywane są w nowym kontekście i tworzą urzekający muzyczny kolaż, a zarazem spójną akcję sceniczną. Oprócz tego zespół wykorzystuje najnowsze możliwości techniczne: efekty wizualne i dźwiękowe oraz grafikę multimedialną.

Patronat medialny nad premierą płyty objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie http://www.muzykanaszczytach.com/pl/ 

Warszawa | Premiera spektaklu „Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła”

Moniuszko7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Szkice miejskie

SVNa zakończenie wakacji Orkiestra Sinfonia Varsovia przygotowała koncert inspirowany amerykańskimi miastami. Podczas „Szkiców miejskich” 6 września 2019 roku o godz. 19:30 w pawilonie koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) zabrzmi muzyka autorstwa Leonarda Bernsteina i Aarona Coplanda oraz polskich twórców – Henryka Mikołaja Góreckiego i Henryka Warsa. Solistą koncertu będzie utalentowany i charyzmatyczny pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan”. Całość poprowadzi maestro Mariusz Smolij.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert wykonując  Three dances episodes Leonarda Bernsteina z musicalu On The Town i Quiet City Aarona Coplanda. Po utworach o amerykańskich miastach publiczność wysłucha Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Nieustannie powtarzana struktura melodyczno-rytmiczna nie nudzi, wręcz przeciwnie – trzyma słuchaczy i muzyków w napięciu, pozwalając harmonii wpływać na charakter utworu. Wirtuozerię przedstawi solista – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, który wykona koncert na pianinie Rhodesa – instrumencie elektrycznym o charakterystycznej barwie.

Następnie na scenie Pawilonu zabrzmią tytułowe Szkice miejskie Henryka Warsa. Cykl składa się z trzech części: Wieżowce, Blues Śródmiejski i Autostradowe Scherzo. Kompozytor napisał je podczas pobytu w Ameryce, stąd nawiązania do gatunku bluesa wywodzącego się ze Stanów Zjednoczonych. Jak brzmi Ameryka dla polskiego kompozytora? Odpowiedź przyjdzie właśnie z tym dziełem. Na zakończenie zostanie wykonany Koncert fortepianowy także Henryka Warsa. Nietypowy, bo jednoczęściowy utwór, lirycznymi tematami i orkiestracją przywołuje skojarzenia z muzyką filmową. Nic dziwnego, w końcu twórczość Henryka Warsa łączy się ze światem kina. Magiczne miasto Hollywood kompozytor podbił swoją muzyką, a jego piosenki śpiewały największe gwiazdy: Bing Crosby, Brenda Lee czy Doris Day.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej www.sinfoniavarsovia.org 

Gdańsk | Młodzi wirtuozi muzyki kameralnej

Mlodzi wirtuozi6 września 2019 roku w murach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zawita młodość. Utalentowani studenci oraz absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wchodzący w skład prężnie rozwijającej się Orkiestry Kameralnej BalticAlians wystąpią o godz. 19:00 wraz z członkami kwartetu smyczkowego Zehetmair Quartet.

BalticAlians to orkiestra kameralna, założona w listopadzie ubiegłego roku. Pomimo krótkiego okresu działalności orkiestra złożona ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku ma na koncie wiele zrealizowanych projektów, w tym koncert pod batutą dyrektora artystycznego PFB – Maestro George'm Tchitchinadze.

We wrześniu odbędzie się koncert BalticAlians we współpracy z członkami zespołu Zehetmair Quartet: wirtuozem skrzypiec, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem – solistą, pełniącym funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Irish Chamber Orchestra w Szkocji i członka Phoenix Piano Trio. W wielobarwnym programie koncertu połączą się malownicze tematy Serenady op. 22 Antonína Dvořáka z gęstą i mroczną atmosferą twórczości Dymitra Szostakowicza, a także z muzyką Koncertu na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego i utworem Marka Czerniewicza Wtulonemu w skrzypce. Utwór tego cenionego gdańskiego kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku, powstał z okazji jubileuszu 60-lecia pracy dydaktycznej prof. Jerzego Hazuki. Kompozycja zostanie wykonana przez Jakuba Jakowicza wraz z trojgiem założycieli BalticAlians: Rafałem Markiem Wiśniewskim, Janem Staruchem oraz Janiną Olszewską.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Polanica-Zdrój | 28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej

Polanica-Zdroj5 września 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Lucas Chorosinski (Kanada) i flecista Mark Fülep (Węgry).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu wystąpią Lucas Chorosinski – organista tytularny i dyrektor muzyczny w Katedrze St. Catherine of Alexandria w St. Catharines (Ontario) oraz wykładowca Brock University w St. Catharines, a także Márk Fülep – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie, koncertujący flecista, który gra na 14-karatowym złotym flecie zakupionym przez rząd węgierski. W interpretacji artystów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Antona Stamitza i Eugène’a Gigouta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”

Mazowieckie muzyczne spotkania5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 

Poznań | Koncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

AM PoznańKoncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 6 września 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Nova.

Katarzyna Wietrzna – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. dr hab. Iwony Kowalkowskiej), Dominika Dobrolińska – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek) i Natalia Pyzhianova – alt (z klasy śpiewu solowego prof. dr. hab. Marka Moździerza) wystąpią wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Prezentacja studentów z profesjonalną orkiestrą jest pierwszym momentem u progu ich drogi artystycznej, kiedy instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektem tej współpracy jest wrześniowy koncert z udziałem studentów dyrygentury symfonicznej: Łukasza Ksobiraja (klasa dyrygentury symfonicznej dra hab. Przemysława Neumanna) i Marty Kacy (klasa dyrygentury symfonicznej dra José Marii Florêncio).

Muzycy wykonają arie i duety z oper W. A. Mozarta, G. Pucciniego, G. Verdiego, G. Rossiniego, J. Offenbacha, F. Cilei, jak również uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki i fantazję orkiestrową Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Ponadto programie koncertu znalazło się prawykonanie kompozycji zatytułowanej Lament Peruna na orkiestrę symfoniczną kompozytora Mateusza Matyska, dyplomanta z klasy prof. AM dr hab. Moniki Kędziory.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/koncert-dyplomantow-akademii-muzycznej-im-i-j-paderewskiego-w-poznaniu-2/ 

12 minut dla Moniuszki - rozstrzygnięcie I etapu konkursu

12minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki - Opera Narodowa jako Organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę 12 minut dla Moniuszki mają zaszczyt ogłosić wyniki I etapu Konkursu.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł:

Poczekalnia - godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski);

2001 - godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez);

Maska - godło 211289 (kompozytor Otto Wanke);

Imigrant - godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik);

Szumią, 36o - godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek);

Klon - godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Organizatorzy serdecznie gratulują Laureatom I etapu, a także dziękują wszystkim Uczestnikom za udział i zaangażowanie.

14 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się Wieczór Prawykonań: nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród.