Polmic - FB

aktualności

Rosyjski kompozytor Siergiej Słonimski zmarł w wieku 87 lat

SlonimskiSiergiej Słonimski, jeden z najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów współczesnych, pianista, teoretyk muzyki, profesor petersburskiego konserwatorium, zmarł 9 lutego 2020 roku w Petersburgu. Uroczystości pogrzebowe odbędą się 13 lutego 2020 roku o godz. 11:00 na Cmentarzu Komarowskim.

Siergiej Słonimski urodził się w 1932 roku w Leningradzie (obecnym Petersburgu). Był synem pisarza Michaiła Słonimskiego oraz dalekim krewnym polskiego poety Antoniego Słonimskiego. W rodzinnym mieście ukończył studia pianistyczne i kompozycję. W swojej twórczości łączył wiele stylów muzyki współczesnej, wykorzystywał nowoczesne techniki kompozytorskie i nawiązywał do muzyki ludowej, której był badaczem. Jego twórczość obejmuje 34 symfonie, 8 oper (w tym krytykowaną przez władze socrealiztyczne operę Mistrz i Małgorzata), 3 balety, utwory kameralne oraz wokalno-instrumentalne. Był także autorem muzyki do sztuk teatralnych oraz filmów.

Kompozycje Słonimskiego wykonywane były podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Kompozytor był gościem festiwalu w 1969 roku, kiedy pod dyrekcją Jana Krenza zabrzmiało jego Concerto Buffo. Trzy lata wcześniej wśród publiczności zasiadał Antoni Słonimski, będąc świadkiem pierwszego w polsce wykonania Czterech polskich strof do własnych słów. Na festiwalu zabrzmiały także Uparty wiatr (1975), Antyfony (1977) oraz Taniec nowogrodzki (1980, 1985).

Za popularyzowanie muzyki polskiej kompozytor w 2003 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast w 2011 roku Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od 2001 roku był honorowym przewodniczącym Petersburskiego Towarzystwa Muzyczno-Oświatowego im. Fryderyka Chopina. W 2018 roku artysta otrzymał medal Człowiek Dialogu przyznany z okazji 30-lecia Instytutu Polskiego w Moskwie. Jednym z ostatnich przez niego skomponowanych utworów był poemat symfoniczny poświęcony stuleciu niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej Odrodzenie i triumf

Laureaci XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra Nova 2020

SacraW dniu 8 lutego 2020 roku w Rzymie odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova" 2020. Na konkurs nadesłano 78 kompozycji z 16 krajów: Brazylia, Niemcy, Hong Kong, Indonezja, Włochy, Kanada, Austria, Filipiny, Polska, Portugalia, Rosja, Szwajcaria, Słowenia, Słowacja, Hiszpania, USA.

Jury w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Eriks Esenvalds (Łotwa), Vincenzo de Gregorio ( Watykan), Andrea Angelini (Włochy), Stephen Layton (Wielka Brytania) oraz Enjott Schneider (Niemcy) postanowiło przyznać następujące nagrody:

Kategoria A - chór mieszany a cappella
I nagroda: Aleksander Jan Szopa (Polska) za Ubi caritas, 2500 €.
II nagroda: Paolo Orlandi (Włochy) za Ave Regina caelorum, 2000 €.
III nagroda: Steven Heelein (Niemcy) za Lux et origo, 1500 €.
Prawykonania oraz nagrania utworów nagrodzonych w tej kategorii odbędą się na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej "Musica Sacra Nova" w Brauweiler. Kompozycja laureata I nagrody zostanie także wykonana w Cambridge, Wilnie i Gdańsku.

Kategoria B - utwór liturgiczny na chór mieszany i organy
I nagroda: Fe Yuen (Hong Kong) za Ave maris Stella, 2000 €.
II nagroda: Joanna Widera (Polska) za Agnus Dei, 1500 €,.
III nagroda: Johannes X. Schachtner (Niemcy) za Missa brevissima, 1000 €.
Kompozycje nagrodzone w tej kategorii zostaną prawykonane na Międzynarodowym Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Gdańsku.

Nagroda Specjalna Konsula Generalnego RP w Kolonii dla najlepszego kompozytora polskiego w wysokości 1.000 € powędrowała do Aleksandra Jana Szopy.

Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Gdańsk | 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem

PFB9 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku odbędzie się uroczysty koncert symfoniczny z okazji obchodów 100-lecia powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem.

„Filli hominum benedicite Domino. – A i wy, syny kaszubskie, błogosławcie Panu, od dziecięcia zaledwie paciorek mówiącego, aż do starca siwowłosego, wyczekującego od lat zbawienia pańskiego i wy, synowie całej Polski, błogosławcie Panu, że dał wam dożyć tego dnia szczęśliwego w którym odzyskujecie wolność upragnioną w Ojczyźnie polskiej, a w zamian za to szczęście dar tak zacny dajecie Ojczyźnie – morze polskie” – powiedział ks. Józef Wrycza w 1920 roku.

10 lutego 1920 roku nad wodami Zatoki Puckiej, uroczystym aktem zaślubin, odradzające się po latach zaborów Państwo Polskie, na powrót połączyło się z Bałtykiem. Generał Józef Haller, ofiarując morzu ufundowany przez Polonię Gdańską pierścień, potwierdził nierozerwalność Polski i morza. Na pamiątkę tego wyjątkowego i przełomowego w naszej historii wydarzenia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się uroczysty koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie światowa prapremiera utworu Leszka Możdżera Balticetta skomponowanego specjalnie na tę okazję. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego i Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają utwory Feliksa Nowowiejskiego. W roli solisty wystąpi Leszek Możdżer.

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Gdańsk | VI Bal Gdański. Karnawałowy kalejdoskop z Marcinem Wyrostkiem

PFB8 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na VI Bal Gdański z Marcinem Wyrostkiem.

Podczas koncertu karnawałowego zabrzmią utwory z najnowszej płyty Wyrostka POLACC, gdzie rozmaite motywy POL-skości połączył wspólny ACC-ordeonowy mianownik. Album jest wynikiem powrotu do własnych korzeni muzycznych i doświadczeń związanych z licznymi koncertami poza granicami kraju, na których artyści mieli zaszczyt występować w roli promotora polskiej kultury. Na płycie znalazły się zarówno utwory inspirowane polską muzyką tradycyjną, filmową, żydowską czy polskimi tańcami ludowymi, jak i kompozycje wielkich mistrzów, m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Nie zabrakło także tematów zaczerpniętych z muzyki rozrywkowej lat 1960-tych i 1970-tych, a przede wszystkim autorskich kompozycji.

Wielobarwną, energetyczną, a zarazem sentymentalną muzykę zaprezentuje Marcin Wyrostek z zespołem Corazon. Po koncercie w górnym foyer Filharmonii odbędzie się bal. Do tańca zagra gościom zespół Standard Acoustic.

Mikołaj Dudkiewicz

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Kraków | Odmienne stylistyki połączone wspólną myślą – Opera rara 2020

Opera raraXII edycja Festiwalu Opera Rara potrwa od 23 stycznia do 14 lutego 2020 roku w Krakowie. Po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli, w tym barokowy Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek i Unknown, I Live With You – wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

Prezentowane dzieła pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje, i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Jaki związek ma z tym opera? Opera potrafiła zawsze szybko i ostro reagować: wsłuchiwać się w społeczne nastroje, komentować rzeczywistość, obrażać królów, inspirować bunty, doprowadzać do furii lub obłaskawiać dyktatorów. Nie ma powodu, by i dzisiaj nie opowiadała nam o świecie tu i teraz. Może to robić na dwa sposoby – odnosząc się wprost do bieżących wydarzeń lub odbijając je w zwierciadle przeszłości.

Bezpośrednim komentarzem do naszej teraźniejszości jest Unknown, I Live With You. Opera-instalacja na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy została zainspirowana wierszami afgańskich poetek. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. O jeszcze innych podziałach mówi nam Il ballo delle Ingrate (Balet Pań Niewdzięcznych). Ten przewrotny dworski moralitet Monteverdiego z dzisiejszej perspektywy każe myśleć o tym, czy nas, współczesnych, coś nie uwiera w wizji odmalowanych tu relacji między płciami. Spektakl na Festiwalu Opera Rara skruszy jeszcze jeden mur: ten, który dzieli światy muzyki współczesnej i dawnej. Pomost między XVII-wiecznymi Włochami i Polską w XXI wieku przerzuci kompozytorka młodego pokolenia Teoniki Rożynek.

Michał Zalewski

Szczegółowy program – na stronie https://operarara.pl/ 

Warszawa | „Łańcuch XVII” – Festiwal Witolda Lutosławskiego

LancuchOd 25 stycznia do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 

Opole | Wehikuł czasu

FO7 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w ramach cyklu Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera „Strefa Gwiazd” odbędzie się koncert symfoniczny pt. „Wehikuł czasu”. Głównym bohaterem koncertu będzie skrzypek Aleksey Semenenko – stypendysta Deutsche Stiftung Musikleben.

Repertuar trzeciego w tym sezonie koncertu w ramach cyklu „Strefa gwiazd” ułożony został w porządku odwrotnie chronologicznym: Lutosławski – Brahms – Beethoven.

Otwierająca go Mała suita Witolda Lutosławskiego to czteroczęściowy utwór oparty na ludowych rytmach i melodiach Podkarpacia. Kulminacją koncertu będzie występ wirtuoza skrzypiec, Aleksego Semenenki – członka prestiżowego programu BBC New Generation Artists. Semenenko zadebiutował w Nowym Jorku w ramach cyklu Young Concert Artists Series w 2012 roku, a następnie zagrał recitale w Wigmore Hall, Snape Maltings w Aldeburgh, Kennedy Center, Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie, Merkin Concert Hall, Louvre Museum, Mecklenburg – Vorpommern Festspiele, wziął udział w festiwalu muzyki kameralnej Festival Academy Budapest, Dubrovnik Summer Festival oraz Korsholm Music Festival w Finlandii. W jego właśnie wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Finałem wieczoru będzie Ludwig van Beethoven i pierwsze spotkanie z jego symfoniką w roku jubileuszu urodzin mistrza z Bonn. II Symfonia to jedno z najbardziej pogodnych, spokojnych, a nawet dowcipnych dzieł kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą Przemysława Neumanna.

Koncert realizowany jest w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-aleksey-semenenko/ 

Olsztyn | Scena dla Muzyki Polskiej – sekstet wokalny muzyki współczesnej ProModern

FWMKoncert sekstetu wokalnego proMODERN w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 6 lutego 2020 roku o godz. 19:00 będzie unikatową okazją do wysłuchania zbyt rzadko prezentowanych kompozycji twórców polskich. W kolejnej odsłonie projektu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, zabrzmią dzieła kompozytorów XX-wiecznych. Tym razem będą to wyłącznie utwory przeznaczone na najbardziej fascynujący z instrumentów: ludzki głos.

Trzy sonety Stanisława Moryty, dedykowane żonie autora i stworzone niedługo przed śmiercią w 2018 roku, zostały napisane specjalnie dla zespołu proMODERN. Nauczycielem Stanisława Moryty był Tadeusz Paciorkiewicz – jego Orfeusz w lesie to muzyczna interpretacja poematu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jego niemal rówieśnikiem i towarzyszem broni z pokolenia Kolumbów był Roman Padlewski. Wysłuchamy utworów bardzo nietypowych dla twórczości poległego w powstaniu kompozytora. Dwa motety – O anielska Pani i Radości wam powiedam do słów anonimowego XVI-wiecznego autora – to archaizowane pieśni maryjne.

„Liczne zapytania sławnych dyrygentów chóralnych z kraju i zza granicy, skłoniły mnie do podjęcia pracy nad opracowaniem dziesięciu polskich pieśni ludowych […] na chór mieszany a cappella”, mówił Witold Lutosławski o Dziesięciu pieśniach ludowych na tematy żołnierskie. Lutosławski opracował głównie teksty ludowe spisane przez Oskara Kolberga: uproszczone melodie miały nadawać się do wspólnego śpiewania przez wojsko. W zupełnie innych okolicznościach powstała Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika. Prosta, modlitewna pieśń chóralna została zainspirowana, według słów kompozytora, wspomnieniem „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Tadeusz Baird nazywany był „romantykiem w okowach modernizmu”. O jego upodobaniu do muzyki przeszłości świadczą m. in. Trzy pieśni: Biegną wody potoku, O, zleciały się siwe gołębie, Ej osa, osa, zimna rosa.

Magdalena Tokajuk

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-promodern/ 

Sanok | XV edycja Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”

BieszczadyW dniach 2–7 lutego 2020 roku odbędzie się jubileuszowa XV edycja Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Już w pierwszym tygodniu lutego Sanok jak co roku od piętnastu lat stanie się zimową pianistyczną stolicą Polski.

Do Sanoka przyjadą gwiazdy pianistyki, jazzu, mistrzowie oraz uczniowie, aby szkolić swój warsztat u najlepszych. Forum to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną. Zakwalifikowani uczestnicy aktywni wezmą udział w lekcjach indywidualnych i pokazowych z Mistrzami; kursach tematycznych; praktykach koncertowych – seria wieczorów recitalowo-symfonicznych; wykładach i seminariach; konkursie o prestiżowe nagrody i wyróżnienia XV MFP.

Dla publiczności organizatorzy przygotowali muzyczną ucztę – 6 wyjątkowych koncertów w Sanockim Domu Kultury, gdzie zabrzmią arcydzieła muzyczne, w tym utwory polskich kompozytorów. W tym roku w roli solistów wystąpią: Pavel Dombrovsky – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. St. Moniuszki w Rzeszowie, profesorowie Lidia Grychtołówna, Mihaił Woskriesienski i Igor Olovnikov. Ponadto w koncertach wezmą udział Adam Bałdych Quartet, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. St. Hadyny oraz Lwowska Orkiestra Kameralna „Akademia” pod batutą I. Pylatyuka, która wraz z wybitnymi solistami podczas Gali Finałowej zaprezentuje koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusa Mozarta i Fryderyka Chopina.

Szczegółowe informacje – na stronie www.forum.interpiano.pl