Polmic - FB

aktualności

Polanica-Zdrój | 28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej

Polanica-Zdroj5 września 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Lucas Chorosinski (Kanada) i flecista Mark Fülep (Węgry).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu wystąpią Lucas Chorosinski – organista tytularny i dyrektor muzyczny w Katedrze St. Catherine of Alexandria w St. Catharines (Ontario) oraz wykładowca Brock University w St. Catharines, a także Márk Fülep – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie, koncertujący flecista, który gra na 14-karatowym złotym flecie zakupionym przez rząd węgierski. W interpretacji artystów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Antona Stamitza i Eugène’a Gigouta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”

Mazowieckie muzyczne spotkania5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 

Poznań | Koncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

AM PoznańKoncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 6 września 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Nova.

Katarzyna Wietrzna – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. dr hab. Iwony Kowalkowskiej), Dominika Dobrolińska – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek) i Natalia Pyzhianova – alt (z klasy śpiewu solowego prof. dr. hab. Marka Moździerza) wystąpią wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Prezentacja studentów z profesjonalną orkiestrą jest pierwszym momentem u progu ich drogi artystycznej, kiedy instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektem tej współpracy jest wrześniowy koncert z udziałem studentów dyrygentury symfonicznej: Łukasza Ksobiraja (klasa dyrygentury symfonicznej dra hab. Przemysława Neumanna) i Marty Kacy (klasa dyrygentury symfonicznej dra José Marii Florêncio).

Muzycy wykonają arie i duety z oper W. A. Mozarta, G. Pucciniego, G. Verdiego, G. Rossiniego, J. Offenbacha, F. Cilei, jak również uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki i fantazję orkiestrową Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Ponadto programie koncertu znalazło się prawykonanie kompozycji zatytułowanej Lament Peruna na orkiestrę symfoniczną kompozytora Mateusza Matyska, dyplomanta z klasy prof. AM dr hab. Moniki Kędziory.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/koncert-dyplomantow-akademii-muzycznej-im-i-j-paderewskiego-w-poznaniu-2/ 

12 minut dla Moniuszki - rozstrzygnięcie I etapu konkursu

12minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki - Opera Narodowa jako Organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę 12 minut dla Moniuszki mają zaszczyt ogłosić wyniki I etapu Konkursu.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł:

Poczekalnia - godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski);

2001 - godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez);

Maska - godło 211289 (kompozytor Otto Wanke);

Imigrant - godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik);

Szumią, 36o - godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek);

Klon - godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Organizatorzy serdecznie gratulują Laureatom I etapu, a także dziękują wszystkim Uczestnikom za udział i zaangażowanie.

14 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się Wieczór Prawykonań: nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród.

Nie żyje Jan Kulma...

Kulma Jan30 sierpnia 2019 roku zmarł Jan Kuma (1922–2019) – wybitny reżyser teatralny i telewizyjny, muzyk, filozof i pisarz; żołnierz AK, uczestnik Powstania Warszawskiego; mąż poetki Joanny Kulmowej, współzałożyciel Warszawskiej Opery Kameralnej.

W opinii Jana Kulmy, bycie człowiekiem teatru, aktorem, to nierozłączne stosowanie masek zarówno w samym tetrze jak i w życiu, to rodzaj egzystencji projektującej wieloosobowość, warunek twórczego i moralnego życia.

Jan Kulma w czasie Powstania Warszawskiego należał do plutonu 125 drugiej kompanii kapitana Tadeusza Bartoszka ps. „Cegielski”. Brał udział w walkach o Ogród Botaniczny, gmach gestapo w al. Szucha. Po wojnie studiował na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W Krakowie związał się ze środowiskami akademików – aktorów i plastyków. Pełnił funkcję kierownika artystycznego w krajowej Dyrekcji Teatrów Lalkowych (w Zarządzie Teatrów, Oper i Filharmonii). W swoim domu w Strumianach gościł wraz żoną wielu przedstawicieli artystycznego środowiska, a w czasie stanu wojennego Kulmowie dali schronienie „ekipie remontowej” – grupie ukrywających się opozycjonistów. Jan Kulma współpracował z przywódcami Solidarności (ze Szczecina i innych miast). Zarabiał na utrzymanie w kościołach, jako organista, dyrygent chóru dziecięcego oraz kierownik zespołu wokalno-teatralnego, który regularnie występował w kościołach również w Watykanie, na zaproszenie Jana Pawła II.

Przemiany po 1989 roku sprawiły, że małżeństwo przeniosło się do Warszawy. Jan Kulma jako reżyser współpracował z teatrami w różnych miastach Polski. Wyreżyserował ponad 20 sztuk teatralnych i oper, m. in. Pałac Lucypera Karola Kurpińskiego (Opera im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu), Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa Stanisława Moniuszki, Szarlatan Kurpińskiego i In medio vero omnium residet Jerzego Maksymiuka (Warszawska Opera Kameralna).

Cześć Jego pamięci!

Chlewiska | Wirtuozeria muzyki skrzypcowo-fortepianowej

Mazowieckie Muzyczne spotkania bez barier1 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach o godz. 14.00 odbędzie się trzeci koncert w ramach II cyklu koncertowego „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów.

Udział w koncercie wrześniowym weźmie skrzypek Maksymilian Grzesiak – absolwent UMFC w Warszawie, laureat wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursów, założyciel i koncertmistrz kameralnej orkiestry Melanidis – w towarzystwie nietuzinkowej pianistki Aleksandry Dallali. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze wirtuozowskie kompozycje na skrzypce i fortepian geniuszy sztuki kompozytorskiej: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Pabla Sarasatego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Przeklęta wojna

Lidia Zielińska1 września 2019 roku o godz.18:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się specjalny koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie nowej wersji kompozycji Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się to na zespół, elektronikę i chór amatorów (2018/2019) oraz prawykonanie polskie Maudite soit la guerre – A Film War Requiem Olgi Neuwirth na zespół, elektronikę i projekcję filmową (2014).

Oba utwory łączą się w artystyczną formę odpowiednią dla uczczenia przypadającej w 2019 roku 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W utworze Lidii Zielińskiej recytowany i śpiewany tekst obrazuje ewolucję od plotki, poprzez mowę nienawiści do terroryzmu i wojny. Utwór Olgi Neuwirth, austriackiej kompozytorki zaliczanej do światowej czołówki działających obecnie twórców muzyki, napisany został jako muzyka do powstałego w roku 1914 niemego filmu Alfreda Machin Maudite soit la guerre (Niech wojna będzie przeklęta) i będzie wykonany przez Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera wraz z projekcją filmu.

Koncert odbywa się w ramach programu „Warszawskie dźwiękowisko”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl/event/Przekleta_koncert 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Wieczorne farniente

SVInspirowana barokiem muzyka Aleksandra Tansmana oraz pełne namiętności tanga Astora Piazzolli – tak w skrócie można opisać repertuar sierpniowego koncertu z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:30, podczas którego muzycy orkiestry wraz z wirtuozem gitary Krzysztofem Meisingerem przybliżą słuchaczom błogi klimat dolce far niente.

W ostatni piątek sierpnia publiczność przeniesie się w muzyczne krainy rozmarzenia, melancholii, relaksu, ale nie zabraknie też argentyńskiego temperamentu. Koncert rozpocznie się od utworów Aleksandra Tansmana, który zrobił wielką karierę zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych, zyskując miano hollywoodzkiego kompozytora (w 1945 muzyka jego autorstwa otrzymała nominację do Oscara). Popołudnie na Grochowskiej rozpocznie się utworami tego twórcy – Wariacjami na temat Frescobaldiego z neobarokowymi brzmieniami i wyraźnymi inspiracjami włoskim kompozytorem, którego nazwisko pojawia się w tytule. Musique de cour na gitarę i orkiestrę kameralną to zbiór tańców inspirowany muzyką dworską, a konkretnie Robertem de Visée – francuskim lutnistą, gitarzystą i jego muzycznymi tematami. W tym utworze swoją wirtuozerię pokaże solista i dyrygent koncertu – Krzysztof Meisinger.

Po przerwie solista z orkiestrą zaprezentują utwory Astora Piazzolli, nie tylko te najbardziej znane, jak Libertango i Milonga del Angel, ale także nostalgiczne Soledad i Concierto para Quinteto. Krzysztof Meisinger niejednokrotnie udowadniał swój wielki kunszt wykonawczy w muzyce Argentyńczyka choćby w nagranej w 2015 roku płycie ASTOR z Sinfonią Varsovią. To dzięki muzyce kompozytora powstała oddzielna forma tango nuevo, łącząca elementy muzyki klasycznej i jazzu. Charakterystyczne brzmienie utworów Piazzolli jest najlepszą wizytówką tego typu muzyki – intymnej, kontrastowej, pełnej namiętności. Taki będzie także piątkowy koncert w Sinfonii Varsovii.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Bydgoszcz | Missa pro pace

Filharmonia Pomorska1 września 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej odbędzie się koncert pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego i Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke.

Zabrzmi tylko jedno, ale nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara – Missa pro pace, która jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Kompozytor napisał utwór na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej. Bohdan Pociej pisał, że muzyka Kilara: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Utwór przeniknięty nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia usłyszą wpierw melomani Poczdamu, następnie 1 września – Bydgoszczy. Jest to bowiem kolejne, wspólne przedsięwzięcie Orkiestry Symfonicznej FP i zaprzyjaźnionego Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą, który wystąpi 1 września w Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Rudolfa Tierscha. Jako soliści wystąpią sopranistka Iwona Socha, solistka Opery Krakowskiej, mezzosopranistka Magdalena Pluta, tegoroczna absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, bas-baryton Robert Gierlach, wykładowca UMFC, i tenor Paweł Brożek, stypendysta międzynarodowego wagnerowskiego programu Bayreuther Stipendium.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/