Polmic - FB

aktualności

Szczecin | Festiwal Moniuszko Inspiration!

MoniuszkoW dniach 3-10 listopada 2019 w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się Festiwal "Moniuszko Inspiration!". W ramach siedmiu odłon twórczości "ojca polskiej opery narodowej" wystąpi między innymi Aleksandra Kurzak.

Czy muzyka Moniuszki 200 lat od jego urodzin pozostaje wciąż aktualna i potrafi inspirować artystów i publiczność? Czy jego twórczość kojarzy się z czymś odległym, hermetycznym i niemodnym? Festiwal "Moniuszko Inspiration!" jest odpowiedzią na te pytania. Międzynarodowe grono artystów podczas 7 wydarzeń festiwalowych zinterpretuje muzykę Moniuszki w wielu oddalonych od siebie stylistykach. Od muzyki ludowej, poprzez balet i operę aż po jazz. Nie zabraknie entuzjazmu wykonawców amatorów, talentu wschodzących gwiazd operowych scen, a także uznanych artystów o światowej renomie.

Pierwszą część inauguracyjnego „Wieczoru baletów polskich” wypełni mistrzowsko zorkiestrowana i żywiołowa Pieśń o ziemi Romana Palestra w niezwykle energetycznej choreografii włoskiego artysty Paolo Mangioli, umieszczonej w przestrzeni barw tęczy, białego szumu i spikselowanych zdjęć. Druga część to nowatorskie ujęcie Na kwaterunku Stanisława Moniuszki, w którym Robert Bondara, używając nowoczesnego języka tańca i współczesnych środków inscenizacyjnych, uniwersalizuje treść oryginalnej historii, by wydobyć z niej ponadczasowe wartości i podkreślić piętno, jakie wojna odciska na życiu ludzkim.

9 listopada odbędzie się nadzwyczajny recital, podczas którego światowej sławy śpiewaczka operowa Aleksandra Kurzak z towarzyszeniem pianisty Marka Ruszczyńskiego zaprezentuje piesni Stanisława Moniuszki. Całość zamknie Międzynarodowa Gala Operowa „Moniuszko – inspiracje” z udziałem międzynarodowych i polskich śpiewaków, którzy razem z Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą dyrektora artystycznego Jerzego Wołosiuka, zaproszą publiczność w muzyczną podróż po Europie Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program na stroniehttp://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/426

Nowy Sącz | XXV Sądecki Festiwal Muzyczny "Iubilaei Cantus"

Iubilaei CantusXXV Sądecki Festiwal Muzyczny "Iubilaei Cantus" potrwa od 2 do 9 listopada 2019 w Nowym Sączu. Odbywające się od 1995 roku wydarzenie uświetnia przypadającą 8 listopada datę nadania praw miejskich naddunajeckiemu miastu. Swoje miejsce w listopadowych obchodach znajdą także wydarzenia związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Piotra Skargi, Fryderyka Chopina i wielu innych.

W piątek 2 listopada o godz. 16.00 festiwal zainauguruje "Noc dźwięków" – przedsięwzięcie muzyczne z okazji 70. rocznicy powstania Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu. W czasie trwania wieczoru widzowie będą mogli sami zdecydować, jakiej muzyki chcą słuchać w danej chwili, gdyż koncerty będą odbywać się w różnych przestrzeniach MCK SOKÓŁ oraz w kościele pw. św. Kazimierza. W programie znajdą się m.in. kompozycje Fryderyka Chopina i Andrzeja Cwojdzińskiego.

8 listopada o godz. 19:15 w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu zabrzmi Msza dziękczynna Pawła Muzyki, skomponowana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Premiera utworu miała miejsce 11 listopada 2018 roku w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie. Kompozycja, jak mówi jej twórca, "powstała z potrzeby serca i chęci opowiedzenia się w dźwiękach, jak w słowach, po stronie wartości związanych z wiarą, która Polakom dawała siłę do walki o wolność i oparcie duchowe". Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Górecki Chamber Choir oraz Chór Dominanta Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka oraz soliści: Katarzyna Oleś Blacha – sopran, Monika Korybalska – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Robert Gierlach – bas, Ryszard Cieśla – aktor.

W ramach festiwalu odbędą się także koncerty młodych duetów fortepianowych, Koncert Jubileuszowy 10-lecia Chóru VERAICON Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Nowym Sączu z gościnnym udziałem Chóru Mieszanego CANTICUM IUBILAEUM przy Bazylice Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej, a także improwizowany seans spirytystyczny „DZIADY" w wykonaniu Piotra Orzechowskiego i High Definition Quartet. Koncepcja „Pianohooligana” zakłada unikalną próbę muzycznej interpretacji II części dramatu Adama Mickiewicza, której wraz z kwartetem podejmuje się współzałożyciel legendarnej grupy Skalpel. Koncert to niecodzienne spotkanie jazzu ze współczesnym ambientem, gdzie patetyczny, romantyczny kontekst ustępuje dynamicznemu ilustrowaniu wewnętrznych przeżyć postaci z tekstu Mickiewicza.

Pełny program festiwalu dostęny na stronie: http://mcksokol.pl/

Warszawa | VI Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego

PaderewskiVI edycja Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się w dniach 2-10 listopada 2019 w Warszawie, obejmując koncerty kameralne i symfoniczne, projekcje filmów dokumentalnych oraz lekcje mistrzowskie.

2 listopada w Sali Balowej Zamku Królewskiego Jekaterina i Stanisław Drzewieccy wykonają utwory fortepianowe Paderewskiego, Moszkowskiego oraz Brahmsa, natomiast w drugiej część usłyszymy arie operowe w wykonaniu uczestników programu Akademii Operowej. Dzień później w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z recitalem solowym wystąpi Krzysztof Książek, a w drugiej części Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Kluzy wraz z angielskim pianistą i dyrygentem Ianem Hobsonem wykonają m.in. Fantazję polską gis-moll Paderewskiego.

6 listopada w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w 159. rocznicę urodzin Paderewskiego wystapią Młodzi Laureaci Konkursów Muzycznych: Lelin Qi oraz Paweł Wojciechowski. 9 listopada o godz. 11:00 w, Łazienkach Królewskich odbędzie się koncert interaktywny dla dzieci w wieku 3-5 lat Muniania. W finałowym koncercie symfonicznym w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego udział weźmie Szymon Nehring oraz orkestra Sinfonia Varsovia pod batutą wspomnainego już Iana Hobsona. W programie m.in. Koncert fortepianowy a-moll Paderewskiego oraz II Suita orkiestrowa Moszkowskiego.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Rezerwacja miejsc pod numerami +48 606 386 687 i +48 660 407 618 lub pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Szczegółowy Program Festiwalu: PDF

Więcej informacji na stroniehttp://www.avearte.pl/

Miłosz Wośko – Urban residents' beliefs

OpusNakładem wydawnictwa Opus Series w październiku 2019 ukazała się płyta Urban residents' beliefs (Wierzenia Mieszkańców Aglomeracji), będąca debiutem fonograficznym w dziedzinie kompozycji muzyki instrumentalnej Miłosza Wośko – kompozytora, pianisty, aranżera i producenta muzycznego. Utwory zarejestrowane zostały przez trzy znakomite zespoły: orkiestrę Aukso, Kwartet Polonika i Polish Brass Quintet.

Płytę otwiera kompozycja Dawn (Świtanie) na smyczki z solową partią akordeonu, wykonaną przez laureata Paszportu Polityki – Macieja Frąckiewicza. Urban dances (Tańce Miejskie) nagrane zostały przez Kwartet Polonika z gościnnym udziałem Emilii Sitarz (fortepian) i Huberta Zemlera (perkusja). Jest to inspirowana minimalizmem „akustyczna suita industrialna" opisująca bieg życia jednostki w przeobrażonym przez człowieka, zurbanizowanym, zbiurokratyzowanym świecie – gdzie rytm dnia determinują procesy, które pozbawiają samodzielności, a każdy może być „wykonany", bądź „przemieszczany" i nawet „ucieczka" ma swoje zaplanowane miejsce i czas. Napisane na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie Five discussions on difficult topics (Pięć rozmów na trudne tematy) to propozycja na kwintet dęty. Tytułowe „tematy" to rozmowy o uczuciach i emocjach zestawionych w kontekstach, z którymi się nie kojarzą - „wrażliwość" i „korporacja" „młodość" i „wieczność", „patriotyzm" i „przypatrywanie się". Dysponujące ogromnymi możliwościami dynamicznymi i barwowymi instrumenty blaszane pozwalają przedstawić te kontrasty w sposób bardzo wyrazisty.

Album nagrano przy wsparciu finansowym Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Stoart. Tańce miejskie zostały skomponowane w ramach stypendium z Funduszu Popierania Twórczości. Pięć rozmów na trudne tematy zostało skomponowanych na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach programu "Kompozytor – Rezydent" realizowanego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacjihttps://opus-series.com/pl/sklep/urban_residents_beliefs 

Paso Robles, CA | Paderewski Festival 2019

PaderewskiPaderewski Festival to czterodniowy festiwal muzyczny, który celebruje bogate dziedzictwo miasta Paso Robles w Kalifornii i jego najsłynniejszego mieszkańca, Ignacego Jana Paderewskiego – pianistę, kompozytora, międzynarodowego polityka, lokalnego właściciela ziemskiego, hodowcę i winiarza. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 31 października – 3 listopada 2019.

Festiwal rozpocznie koncert „Dracula Rising: Ghosts of Hollywood Past”, podczas którego zespół Ensemble 4 These Times z San Francisco zaprezentuje muzykę filmową Bronisława Kapera, Ericha Korngolda, Miklosa Rozsy i Henryka Warsa. Całość uzupełni prezentacja złożona z kadrów z kultowych hollywoodzkich produkcji. Dzień później USC Thornton Baroque Sinfonia pod dyrekcją Adama i Rotema Gilberta wykona utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne z XIV-XVII wieku. 2 listopada odbędzie się recital z udziałem zwycięzców Paderewski Festival Youth Piano Competition 2019, a następnie koncert galowy pianisty Takeshiego Nagayasu, tegorocznego laureata Konkursu Chopinowskiego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W programie znajdzie się muzyka Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Scrabina. Festiwal zakończy wykład zamknięty Marka Żebrowskiego, poświęcony roli Paderewskiego w polityce międzynarodowej oraz stuleciu nawiązania polsko-amerykańskich stosunków dyplomatycznych.

Koncertom z udziałem światowej sławy talentów, wystawom oraz wykładom towarzyszą wydarzenia specjalne w historycznych winnicach. Młodzieżowy konkurs pianistyczny oraz studencka wymiana kulturalna z Polską dodatkowo honorują spuściznę Paderewskiego.

Szczegółowy program Festiwalu na stroniehttp://www.paderewskifest.com/

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

WWECCW dniach 23-27 października 2019 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition, organizowanego przez Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Konkurs składał się z trzech etapów, a w szranki stanęło 18 dyrygentów z 11 krajów.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – Dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego skład weszli najwybitniejsi polscy dyrygenci orkiestr dętych: Jarosław Ignaszak – dyrygent orkiestry dętej Akademii Muzycznej w Krakowie, ppłk Adam Czajkowski – wieloletni kapelmistrz-dowódca Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego im. gen. Józefa Wybickiego w Warszawie oraz dr Jarosław Praszczałek – pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz jury oraz pomysłodawca konkursu. Jury w poszczególnych etapach zasilili również kompozytorzy Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński, których utwory były wykonywane przez uczestników Konkursu.

Pierwszy etap odbył się w dniach 23-24 października na UMFC. Dyrygentom towarzyszyło dwoje pianistów – Łukasz Nagórka i Misato Tokuda. W repertuarze znalazło się Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Po pierwszym etapie jury wyłoniło 12 dyrygentów, którzy dostali się do kolejnego etapu Konkursu. Dalsza rywalizacja przeniosła się do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów. Podczas drugiego etapu, który odbył się w dniach 25-26 października, dyrygenci poprowadzili Orkiestrę składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znalazły się dwa utwory: Serenada d-moll na instrumenty dęte Antoniego Dvorzaka oraz Wariacje filmowe na temat arii Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” Tomasza Dudzińskiego.

W trakcie trwania drugiego etapu Konkursu, po przesłuchaniach odbyły się wykłady prowadzone przez pedagogów, kompozytorów i muzyków. Prelegentami byli: pedagog i kompozytor Ignacy Zalewski, kompozytor Paweł Pudło, trębacz Bartłomiej Łubian oraz kompozytor Artur Słotwiński. Do trzeciego etapu jury wyłoniło sześciu najlepszych dyrygentów. Wśród nich znalazło się trzech Koreańczyków – Kang Lim, Kim Daehwan i Oh Hyun Kwon, Hiszpan David Llano Diaz, Japończyk Manataka Shibaoka oraz Amerykanin Chris David Westover.

Finał konkursu odbył się w niedzielę 27 października. Finaliści poprowadzili Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału znalazła się Druga suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Po zakończonych przesłuchaniach odbył się Koncert Galowy, podczas którego jury ogłosiło zwycięzców Konkursu. Jury podkreśliło wysoki poziom uczestników co potwierdził werdykt – przyznanie dwóch pierwszych miejsc ex equo. Tytuł laureata pierwszej nagrody powędrował do Koreańczyka Kima Daehwana oraz Amerykanina Chrisa Davida Westovera. Drugie miejsce zdobył Japończyk Manataka Shibaoka. Na zakończenie laureaci Konkursu zadyrygowali jeszcze raz utworami wykonywanymi podczas etapu finałowego.

Zwycięzcom przyznane zostały nagrody w postaci koncertów z orkiestrami dętymi w sezonie 2019/2020: Manataka Shibaoka zadyryguje Orkiestrą Wieniawa, Youth Warsaw Wind Orchestra poprowadzi Kim Daehwan, a Chris David Westover wykona koncert z Orkiestrą Reprezentacyjną Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kolejna edycja Konkursu została ogłoszona na rok 2021.

Damian Kisielewski

Lusławice | Marek Napiórkowski "Hipokamp" ft. Mino Cinelu

Napiorkowski30 października 2019 o godzinie 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się kolejne wydarzenie w ramach cyklu "Jesień w Lusławicach". Podczas koncertu w ramach trasy promującej album „HIPOKAMP” wystąpią znakomici artyści: Marek Napiórkowski (gitary), Mino Cinelu (instrumenty perkusyjne), Jan Smoczyński (instrumenty klawiszowe) i Paweł Dobrowolski (perkusja).

Tytuł nowej płyty Marka Napiórkowskiego nawiązuje do tajemniczego i nie do końca zbadanego obszaru, jakim jest ludzki mózg. Podobnie, osadzona w oryginalnym kontekście brzmieniowym, nowa muzyka gitarzysty, to spektrum tajemniczych i nieoczywistych barw. „HIPOKAMP” to album łączący wyrafinowane improwizacje jazzowe ze światem elektronicznych struktur dźwiękowych i intrygujących dialogów instrumentów perkusyjnych. Premierowe Trio, oparte na dźwiękach elektrycznej gitary, różnorakich analogowych syntezatorów (Jan Smoczyński) i stylowo brzmiącej perkusji (Paweł Dobrowolski), Napiórkowski postanowił wzbogacić obecnością absolutnej gwiazdy jazzu – Mino Cinelu, prawdopodobnie najbardziej utytułowanego perkusjonisty naszych czasów. Gościem specjalnym, który pojawił się również na płycie, jest ceniony w Europie i na świecie saksofonista jazzowy Adam Pierończyk.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://penderecki-center.pl/news#2411

Katowice | Koncert muzyki polskiej na Koszutce

IPIUM10 listopada 2019 Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncert muzyki polskiej”, który odbędzie się w Miejskim Domu Kultury „Koszutka”.

Wystąpią artyści młodego pokolenia – skrzypek Bartłomiej Fraś oraz pianistka Gabriela Stanisz, których publiczność miała już okazję usłyszeć m.in. podczas XXIX Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Muzycy wykonają dzieła czołowych polskich kompozytorów doby romantyzmu – Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego, a także wybitnego pianisty i polityka Ignacego Jana Paderewskiego oraz twórców XX stulecia – Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Bartłomiej Fraś to student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie dr. hab. Szymona Krzeszowca. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem wybitnych pedagogów, takich jak Zakhar Bron, Benjamin Schmid czy Konstanty Andrzej Kulka. Jest laureatem pierwszych nagród wielu konkursów skrzypcowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Młody Paganini” w Legnicy, North International Music Competition czy Enkor International Competition Londyn 2018. Ma na swoim koncie występy m.in. w Mozarteum w Salzburgu oraz Royal Albert Hall w Londynie.

Gabriela Stanisz to studentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Świtały. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Andrzeja Jasińskiego, Katarzynę Popową-Zydroń oraz Ewę Pobłocką. Jest laureatką m.in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Premio Accademia Giovani 2015” w Rzymie (I nagroda), III Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie (I nagroda), IX Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Żaganiu (Grand Prix i I nagroda) oraz XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Görlitz (III nagroda).

Więcej informacji na stroniehttps://www.silesia.art.pl/

Warszawa | New Music – New Technologies

UMFCW niedzielę 3 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert zatytułowany "Nowa Muzyka – Nowe Technologie", podczas którego prawykonane zostaną kompozycje Marty Śniady, Andrzeja Kopcia, Przemysława Danowskiego, Sławomira Wojciechowskiego i Wojciecha Błażejczyka.

Dwa nowe utwory powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: 4 rituals of women’s happiness na zespół kameralny, audio playback i wideo Marty Śniady, która wykona utwór wraz z zespołem Hashtag Ensemble, oraz nowy utwór Andrzeja Kopcia na Gestofon, elektronikę i performera, w którym obok kompozytora wystąpi Marta Grzywacz.

Wśród prawykonań znajdzie się również Connexion na performera i wirtualną rzeczywistość Przemysława Danowskiego, Woyfer/Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i video Sławomira Wojciechowskiego oraz Gestofonia na Gestofon Wojciecha Błażejczyka. Program uzupełnią kompozycje Andrzeja Karałowa i Jerzego Przeździeckiego – Blueprint #4 na fortepian i sprzężenia zwrotne (2017) oraz Rafała Zapały – Concentus Apparatus II: IRREVERSIBLE / NIEODWRACALNE na kwartet smyczkowy, elektronikę i system interaktywny (2017).

Wystąpią: Przemysław Danowski (performer), Marta Grzywacz (performerka), Andrzej Karałow (fortepian, elektronika), Andrzej Kopeć (komputer), Sławomir Wojciechowski (elektronika), Paweł Krzaczkowski (syntezatory analogowe), Wojciech Błażejczyk (gitara, obiektofony, elektronika), Jerzy Przeździecki (elektronika), Marta Śniady (elektronika), Maciej Więckowski (aktor), Rafał Zapała (elektronika), Hashtag Ensemble oraz Studenci przedmiotu Praktyka Wykonawcza Muzyki Nowej.Projekcja dźwięku: as. mgr Igor Szymański. Koordynacja, opieka artystyczna: ad. dr Wojciech Błażejczyk. Współorganizacja koncertu: Sfera Harmonii-Fundacja Inicjatyw Artystycznych.

Koncertowi towarzyszyć będą instalacje we foyer UMFC: VR Jana Duszyńskiego i Dream Adoption Society oraz Daily Data Orchestra Doroty Błaszczak.

Więcej informacji na stroniehttps://www.facebook.com/events/1142393552624371/