Polmic - FB

aktualności

Artsemble w cyklu „Music +”

Artsemble9 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Artsemble w składzie: Błażej Kociuban – skrzypce, Ewa Szczepańska-Chwast – altówka, Krzysztof Sadłowski – wiolonczela, Piotr Kosiński – fortepian.

Artsemble to nie trio czy oktet, kwartet czy kwintet, ale tworzona przez młodych artystów grupa, która w założeniu ma się odnajdywać w różnych składach kameralnych. To wzajemne inspirowanie się w poszukiwaniu różnorodności na każdym kolejnym koncercie. To soliści-kameraliści pragnący dążyć do wyzwalania tkwiącej w partyturach istoty muzyki. To zespół muzyki kameralnej, który przede wszystkim chce czerpać radość ze wspólnego grania i przekazywania jej słuchaczom. W programie grudniowego koncertu znajdzie się Kwartet fortepianowy c-moll op. 61 Władysława Żeleńskiego oraz utwory solowe.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zespół Bez Zobowiązań w cyklu „Music +”

Bez Zobowiązań2 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Bez Zobowiązań w składzie: Robert Marcinkowski (gitara, śpiew), Grzegorz Śmiałowski (gitara, śpiew), Marco Trimboli (perkusja). Wstęp wolny.

Ścieżki Roberta i Grzegorza zetknęły się w 1995 roku w chatce na Niemcowej w Beskidzie Sądeckim i jak do tej pory nierozerwalnie przeplatają się muzycznie, tworząc nieformalną grupę Bez Zobowiązań. W 2004 roku nagrali płytę Szałosolot z towarzyszeniem innych muzyków, łącznie w siedmioosobowym składzie. W 2014 roku dołączył do nich Marco, który od razu zdobył sympatię publiczności. Zespół ma na swym koncie utwory poezji śpiewanej do tekstów własnych, jak i innych, mniej lub bardziej znanych poetów. Podczas grudniowego koncertu zabrzmią między innymi takie piosenki, jak: Landrowerowa serenada, Uwielbiam przełęcze, Kocham Cię Zimo, Czekaj mnie, Wieczorna chandra, Szałosolot, Niewiele drogi już w nas.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Zespół Bez Zobowiązań w cyklu „Music +”

Nowa podróż zimowa Marcina Zdunika i Aleksandra Dębicza

Marcin Zdunik i Aleksander DębiczW dniach od 20 listopada do 4 grudnia 2015 roku wiolonczelista Marcin Zdunik i pianista Aleksander Dębicz zaprezentują w polskich salach koncertowych Nową podróż zimową – autorski projekt nawiązujący do cyklu pieśni Franciszka Schuberta. Koncerty odbędą się w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Filharmonii Kaliskiej.

Artyści znani są jako wykonawcy muzyki klasycznej, jednak w swych najnowszych przedsięwzięciach realizują potrzebę wyjścia poza ograniczenia wynikające z zapisu nutowego utworów, ukazując, że ich wspólną pasją jest improwizacja. Nowa podróż zimowa stanowi symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wykonawcy chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązali bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument.

Duet Zdunika i Dębicza rozpoczął działalność w 2014 roku, przygotowując projekt Bach. Chorały. Improwizacje, w którym ukazał nowatorskie spojrzenie na preludia chorałowe niemieckiego mistrza. Koncerty spotkały się z zainteresowaniem publiczności i wielu organizatorów życia muzycznego w Polsce. W ślad za nimi przyszło zamówienie na program oparty na muzyce Fryderyka Chopina, zaprezentowany podczas „Chopiniany – 13. Dni Fryderyka Chopina” w Płocku we wrześniu 2015 roku. Nowa podróż zimowa to już trzeci z projektów artystów.

Więcej informacji – na stronie: www.muzyczneaspiracje.pl/artysci/zdunik-debicz-duo

Jubileusz 24-lecia Ekumenicznego Chóru Kameralnego w Warszawie

Każde stworzenie śpiewajW niedzielę 29 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Św. Ducha w Warszawie (ul. Długa 3) odbędzie się koncert z okazji Jubileuszu 24-lecia działalności Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie.

Koncert a cappella zatytułowany Każde stworzenie śpiewaj wykona Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie oraz Żeński Zespół Wokalny Re-Formacja pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć interpretacje chorału gregoriańskiego, anonimowych utworów staropolskich, a także kompozycji Gregora Aichingera, Richarda Farranta, Annibale Stabile, Antonia Lottiego, Georga Philippa Telemanna, Jana Galla, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Koszewskiego, Mariana Sawy, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Antona Brucknera i Igora Strawińskiego.

Wstęp wolny.

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej14 grudnia 2015 o godz. 19.00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35) odbędzie się VIII edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Wśród wykonawców znajdą się akordeonista Paweł Zagańczyk oraz skrzypaczka Anna Wandtke.

Program tegorocznej edycji został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich odbędą się prawykonania dwóch utworów kompozytora i akordeonisty młodego pokolenia Pawła Sławińskiego. Zabrzmi Bolero na akordeon solo oraz Perludium i Fuga na akordeon i skrzypce. Publiczność będzie miała również okazję usłyszeć dwa polskie prawykonania kompozycji zagranicznych: Und Acht na akordeon i taśmę Niemca Michaela Beila oraz Pāramitā rumuńskiego kompozytora Gabriela Mălăncioiu. W części drugiej odbędzie się performance zatytułowany Symfonia improwizacji, łączący sztukę improwizacji muzycznej z wizualizacjami autorstwa Wiktorii Vysotskiej.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich:  NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, Tadeusz Samerek – wiolonczelista, Grażyna Krzanowska – kompozytorka, wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

W przeciągu zaledwie siedmiu lat na zamówienie Gdańskiej Sztuki komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w nietuzinkowych wnętrzach miast na wybrzeżu, m.in. Ratuszu Staromiejskim i Kościele św. Jana w Gdańsku czy Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim. Organizatorem wydarzenia jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

IV. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Neofonia” i Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski

Neofonia 2015W dniach 30 listopada i 1 grudnia 2015 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Neofonia, której towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Temat tegorocznej edycji konferencji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością II stanowi kontynuację ubiegłorocznych rozważań nad inspiracjami dla twórców muzyki nowej oraz dalszymi kierunkami rozwoju muzyki najnowszej. W czasie dwudniowych obrad studenci z uczelni muzycznych z Gdańska, Krakowa, Lublina, Wrocławia i Poznania debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi: źródeł inspiracji w muzyce nowej, współczesnych technik kompozytorskich, indywidualizacji środków stylistycznych, poszukiwania wyrazu artystycznego, kontekstualności dzieła muzycznego, różnorodności kategorii estetycznych oraz problematyki recepcji muzyki nowej. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany myśli i doświadczeń młodych badaczy wywodzących się z różnych ośrodków akademickich. Ponadto pierwszego dnia konferencji wykład inauguracyjny wygłosi dr hab. Krzysztof Moraczewski z Instytuty Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, natomiast drugiego dnia mgr Tomasz Kozieł, dyrektor T&M Music wygłosi wykład na temat: O muzycznej „kampanii reklamowej” – jak się reklamujemy, co powinniśmy brać pod uwagę i jakie częste błędy popełniamy?

Dnia 30 listopada o godzinie 19.00 w Auli Nova w poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski towarzyszący konferencji, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia, reprezentujących polskie uczelnie muzyczne z Bydgoszczy (Paweł Sławiński, Ryszard Lubieniecki, Stanisław Zdrojewski), Gdańska (Piotr Jędrzejczyk, Jakub Nikiel), Katowic (Tomasz Kozieł) i Poznania (Paulina Zujewska, Paweł Michałowski, Filip Grześkowiak, Tomasz Citak, Przemysław Jan Kowalski, Karol Klugowski, Mateusz Matysek, Michał Janocha, Aleksandra Słyż, Dominik Puk). Oba wydarzenia zostały zorganizowane z inicjatywy Koła Artystyczno-Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program konferencji – plik PDFprogram koncertu – plik PDF

85. urodziny Jerzego Artysza w Teatrze Narodowym

Jerzy Artysz25 listopada 2015 o godz. 19.00 w Sali Młynarskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 85. urodzin Jerzego Artysza.

Wybitny polski baryton urodzony w 1930 roku w Sohaczewie debiutował już jako student na łódzkiej scenie operowej, z którą związany był do 1963 roku. Następnie przez okres 26 lat był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Występował niemalże w całej Europie, a także w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, mając w repertuarze najważniejsze partie barytonowe w dziełach muzyczno-scenicznych począwszy od wczesnego baroku, poprzez okres klasyczno-romantyczny, aż po współczesność. Od dłuższego czasu poświęca się głównie pracy pedagogicznej. W 2011 roku został odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury.

W programie jubileuszowego koncertu znajdą się między innymi kompozycje Antonia Vivaldiego (recytatywCessate omai cessate i aria Ah, ch’infelice sempre z Kantaty RV 684, Gelido in ogni vena z opery Farnace RV 711) oraz Georga Friedricha Haendla (aria Dopo notte z opery Ariodante HWV 33). Interpretacji dokonają wybitni soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Kacper Szelążek (alt) i Anna Radziejewska (mezzosopran) z towarzyszeniem Zespołu Instrumentów Dawnych MACV po kierownictwem klawesynistki Lilianny Stawarz. Na zakończenie koncertu zabrzmią Sonety Tadeusza Bairda w wykonaniu Jarosława Bręka (bas) oraz Anny Marchwińskiej (fortepian).

Zaproszenia do odbioru w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej od 20 listopada 2015 roku.

Fortepian Chopina - Lenar / Masecki / Zralek

Fortepian Chopina24 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) zrealizowane zostanie słuchowisko Fortepian Chopina. Wstęp wolny.

Jak Warszawa pamięta, upamiętnia i co robi z pamięcią o Fryderyku Chopinie? Gdzie ta pamięć jest dobra, a gdzie zawodzi? O czym pamiętać nie chce, a gdzie przeradza się w mit? Kompozycja radiowa autorstwa trzech wywodzących się z różnych dziedzin sztuki warszawskich artystów Marcina Maseckiego, Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Marcina Lenarczyka to próba rekonstrukcji szeroko rozumianej pamięci o „wielkim/największym/najbardziej polskim kompozytorze”.

Będący oryginalną formą słuchowiska utwór zaciera granice między wymiarem muzycznym, dźwiękowym i reportażowo-fabularnym. Wszystkie te elementy w równoprawny sposób tworzą spójną – i przewrotną – narrację: muzyczną opowieść, dokument dźwiękowy, kompozycję radiową.

Po prezentacji słuchowiska organizatorzy zapraszają do udziału w panelu, w którym udział wezmą jego twórcy: Wojtek Zrałek-Kossakowski, Marcin Masecki i Marcin Lenarczyk. Spotkanie poprowadzi Antoni Michnik.

"Orphée" Dariusza Przybylskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej

Orphee15 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się prapremiera opery Orphée Dariusza Przybylskiego, zaliczanego do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Za reżyserię historii o poecie, który swoim śpiewem potrafił wzruszyć nawet boga podziemi Hadesa, odpowiada łotewska artystka Margo Zālīte.

Twórcy Orphée odczytali antyczny mit na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. – To ciemna, faustowska opowieść o ludzkiej rywalizacji ze stworzonymi przez siebie bogami – mówi reżyserka. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. – Mój Orfeusz jest coraz bardziej zagubiony, nie może oddzielić życia od sztuki, która go przeniknęła i nie daje mu spokoju. Popada w obłęd, jego jedynym marzeniem jest śpiew – dodaje Dariusz Przybylski

Nowatorska jest nie tylko interpretacja starożytnego mitu, ale także sama inscenizacja. Konflikt wewnętrzny Orfeusza symbolizują trzy głosy solistów, którzy wystąpią w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (bas). Partię Eurydyki, pojawiającej się w spektaklu jedynie w postaci wizualizacji wideo, zaśpiewają dwie śpiewaczki Warszawskiej Opery Kameralnej: Olga Pasiecznik oraz Barbara Zamek. Innowacyjnym zabiegiem będzie wprowadzenie na scenę alter ego poety, które odegra proMODERN – zespół wokalny specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W Orphée publiczność usłyszy także Annę Radziejewską, Mateusza Zajdla oraz Witolda Żołądkiewicza. Kierownictwo muzyczne objęła Maja Metelska, dyrygentka współpracująca z wieloma znakomitymi polskimi orkiestrami, która poprowadzi Sinfoniettę Warszawskiej Opery Kameralnej.

Dariusz Przybylski to jeden z najzdolniejszych polskich kompozytorów, łączący w swoich utworach tradycję ze współczesnością. Jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda czy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Wiedniu. Orphée to już kolejna współpraca Przybylskiego z łotewską reżyserką Margo Zālīte, specjalizującą się w niekonwencjonalnych projektach operowych. W Deutsche Oper Berlin artyści zrealizowali razem operę Fall, która spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków i publiczności.

Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 17 grudnia 2015 roku.