Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert jubileuszowy Orkiestry Kameralnej Erdődy

FNMuzyce węgierskiej i polskiej XX i XXI wieku poświęcony został w całości jubileuszowy koncert świętującej ćwierćwiecze istnienia Orkiestry Kameralnej Erdődy, który odbędzie się 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w ramach cyklu „Orkiestry świata”.

Miklós Rózsa, przedstawiciel pokolenia po Bartóku i Kodály’u, pod koniec lat trzydziestych XX wieku podjął współpracę z wytwórniami filmowymi i w 1940 roku na stale osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstały słynne ścieżki dźwiękowe do takich obrazów, jak Księga dżungli, Złodziej z Bagdadu czy Ben-Hur. W 1943 roku skomponował Koncert na orkiestrę smyczkową, zarówno pod względem formy jak i charakteru nawiązujący do barokowego concerto grosso, doprawiony szczyptą węgierskiego folkloru. Dzieła starszego o dwanaście lat Rezső Sugára pozostają praktycznie nieznane poza granicami Węgier. Podczas koncertu będziemy mieli okazję usłyszeć jego neoklasyczne Divertimento napisane w 1948 roku. György Orbán jest znany przede wszystkim jako autor polistylistycznej muzyki chóralnej. Skomponowane w 2014 roku, zadedykowane wykonawcom koncertu, okraszone oryginalnymi współbrzmieniami trzyczęściowe Sopra canti diversi w pełni ukazuje możliwości brzmieniowe orkiestry smyczkowej.

Ramy programu koncertu stanowią dwa znajdujące się w stałym repertuarze zespołu utwory kompozytorów polskich: barwna neoklasyczna Sinfonietta Szymona Laksa i efektowna Orawa Wojciecha Kilara, którą wykonają Orkiestra Kameralna Erdődy pod dyrekcją Zsolta Szefcsika.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Laureaci XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019

SerockiW dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019.

Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi.

Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.

Koncert laureatów współorganizowany z Programem 2 Polskiego Radia odbędzie się 30 listopada 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Noc Bibliotek 2019

ZKP

Elbląg | Kwartet, który nie zna granic – EOK z „Cup of time”

EOK6 października 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego Elbląska Orkiestra Kameralna i kwartet „Cup of time” uraczy melomanów najpiękniejszymi dźwiękami muzyki polskiej.

Koncert będzie spotkaniem EOK z kwartetem „Cup of time”. W swoim dorobku Agnieszka Cypryk (skrzypce), Ryszard Borowski (flet), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Rafał Grzaką (akordeon) mają utwory barokowe, współczesne, jazzowe. Album Cup of Time plays Namysłowski został wybrany płytą tygodnia w radiowej Dwójce i jazzową płytą roku (magazyn „HiFi”). W Elblągu będziemy świadkami „polskiego pejzażu”, kreślonego przez EOK i „Cup of Time”. Wysłuchamy najciekawszych pozycji z repertuaru zespołu, liczącego już ponad 200 dzieł.

W programie znalazły się dzieła największych polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, w oryginalnych aranżacjach duetu Borowski-Lenczowski. Nie zabraknie także utworów spod pióra samego „Namysłowera”. Muzycy wystąpią pod batutą Jarosława Praszczałka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 

Warszawa | Generacje XXII

Generacje XXII6 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XXII”.

Jest to impreza cykliczna organizowana przez Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Autorzy Koncepcji programowej koncertu – Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (Dyrektor, redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia), Dariusz Przybylski (kompozytor, wiceprzewodniczący Sekcji Autorów Dzieł Muzycznych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS) i Tadeusz Wielecki (ZKP) – podkreślają, że są „GENERALNE RACJE, aby przyjść na ten koncert: jest nienudny, przyjazny dla środowiska, zawiera atrakcyjne, a przy tym trafiające w sedno kompozycje, przekracza parytet, a przy tym nie jest bezpłciowy, jest poprawny politycznie, a przy tym z fasonem, w Charlie's Dream Marty Ptaszyńskiej saksofonista gra bluesa, a w Le Soleil Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil perkusista krzesze iskry…”. Zabrzmią też ...veritas odium parit Zofii Dowgiałło, Psychodrama Tadeusza Bairda i ..., tymczasem to lipiec jakże (okrutnie) piękny ..., Bohdana Sehina – ucznia Mirosława Skoryka, Zbigniewa Bujarskiego i Zygmunta Krauzego, stypendysty programu „Gaude Polonia” i Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, dyrektora artystycznego Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Muzyki Nowej w Kijowie (COURSE).

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Lilianny Krych. W roli solistów wystąpią sopranistka Halina Dubitskaya, saksofonista Paweł Gusnar oraz perkusista Miłosz Pękala.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/generacje-xxii-1175.html 

Warszawa | Sinfonia Iuventus – koncert jubileuszowy

POSI5 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert jubileuszowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. W wykonaniu Orkiestry pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy arcydzieła Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna.

Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię skomponowaną przez Roberta Schumanna z intencją urodzinowego prezentu dla żony Klary, jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Max Bruch należał do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.

Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX w. niemiecki skrzypek August Wilhelmj. Podczas najbliższego zaś koncertu usłyszymy Arię w opracowaniu polskiego kompozytora i dyrygenta Grzegorza Fitelberga.

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Rzeszów | III Festiwal Rzeszowska Jesień Muzyczna

Rzeszowska jesieńTrzecia edycja festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna odbędzie się w dniach 5–27 października 2019 roku. Podczas sześciu koncertów zabrzmią arcydzieła muzyki kameralnej w znakomitych wykonaniach.

Trzecia edycja festiwalu poświęcona jest muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy też rzadko wykonywaną, świetną muzykę polskich twórców, m.in. Władysława Żeleńskiego, Zygmunta Noskowskiego. W Roku Stanisława Moniuszki zaprezentowana zostanie również szerzej nieznana muzyka kameralna twórcy polskiej opery narodowej.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: legendarna skrzypaczka Kaja Danczowska z córką Justyną, Krzysztof Książek – jeden z najciekawszych i najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia w kwartecie fortepianowym z fantastycznymi muzykami: Jakubem Jakowiczem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Bartoszem Koziakiem (wiolonczela). Utwory Moniuszki usłyszymy podczas recitalu wokalnego w wykonaniu Hanny Hipp – mezzosopranistki podbijającej światowe sceny operowe. Ponadto Ravel Piano Duo, Messages Quartet, a także orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble z solistkami: Alicją Śmietaną i Marią Sławek.

Koncerty odbędą się w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (ul. Dąbrowskiego 83) oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka (ul. Dominikańska 15). Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/jesien 

Katowice | Kwartet Śląski: Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)

NOSPR5 października 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Kwartet Śląski – prosto z owacyjnie przyjętego koncertu w ramach londyńskich Promsów, wraca do NOSPR na kolejny sezon w roli zespołu rezydenckiego. Na początek melancholijny program, wpisujący się w nowy nurt tematyczny „Na śmierć i życie”. 5 października artyści wystąpią w sali kameralnej z programem upamiętniającym 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Zespół zaprezentuje przekrojowy repertuar kameralny. Usłyszymy I Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, Tenebrae na kwartet smyczkowy Osvalda Golijova, Elegię na kwartet smyczkowy Elliotta Cartera oraz utwór Steve'a Reicha Different Trains na kwartet smyczkowy i taśmę, w którym muzykom towarzyszyć będzie Beata Jankowska-Burzyńska. Całość poprowadzi i słowem okrasi muzykolog Marcin Trzęsiok.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Katowice | „Missa Gratiatoria” Leszka Możdżera w Filharmonii Śląskiej

FS4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.