Polmic - FB

aktualności

Europejskie Centrum Oliviera Messiaena w Zgorzelcu

Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)

Premiera "Księżniczki czardasza" - we Wrocławiu

Księżniczka czardasza MMImpresario oraz ATM Scena na Bielanach zapraszają na premierę operetki Emmericha Kálmána Księżniczka czardasza - 1 stycznia 2015 roku o godz. 20.00. Wydarzenie zainicjuje reaktywację sceny operetkowej we Wrocławiu.

Księżniczka czardasza to najlepsza i najpopularniejsza operetka Emmericha Kálmána i jedna z najczęściej wystawianych na światowych scenach muzycznych, w której przebój goni przebój, a barwne frazy muzyczne przeplatają się z dynamicznymi układami baletowymi. Młody książę Edwin Lippert-Weylersheim zamierza popełnić mezalians sezonu: zakochany w pięknej szansonistce Sylvii Varescu, chce zawrzeć małżeństwo w jej macierzystym kabarecie „Orpheum”! Jednak radość stałych bywalców teatrzyku jest przedwczesna – rodzina księcia zrobi wszystko, aby nie dopuścić do skandalu. Ognisty czardasz, najbardziej podejrzane lokale Budapesztu, przepych wiedeńskich salonów – słowem: jedna z najsłynniejszych w świecie operetek, kwintesencja najlepszych cech gatunku. Artystki, artystki, artystki z variété…, Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat…, Choć na świecie dziewcząt mnóstwo…, Jaj, maman, życie krótkie, żal młodych lat… - największych przebojów Księżniczki czardasza bywalcom operetki nie trzeba reklamować.

Kierownictwo muzyczne - Artur Wróbel, reżyseria, inscenizacja i choreografia - Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, scenografia - Małgorzata Matuszewska, producent spektaklu i dyrektor cyklu - Maciej Michałkowski. Wystąpią soliści oraz chór, balet i orkiestra ArtBel Ensemble.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 3, 4, 16, 17, 18, 30 i 31 stycznia oraz 1, 13 i 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Kolędy w opracowaniu Macieja Małeckiego - w Szczecinie

szopka Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncerty kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego, które odbędą się 28 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w szczecińskim kościele garnizonowym i 4 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele w Szczecinie Zdrojach.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

W programie: Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu, Niemowlątko na słomie (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, W żłobie leży, Mizerna cicha, Jezus malusieńki, Hej, w dzień Narodzenia (orkiestra smyczkowa), Cicha noc, Gdy śliczna panna, Przybieżeli do Betlejem, Prowadź gwiazdeczko (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Dziś z żywota Pańskiego – muz. Maciej Małecki, sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Bóg się rodzi.

Wystąpią: Chór i Orkiestra Opery na Zamku pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej.

Oratorium na Boże Narodzenie - w Kaliszu

Oratorium na Boże Narodzenie Oratorium na Boże Narodzenie Fryderyka Stankiewicza do słów Katarzyny Kryśków zabrzmi w piątek, 19 grudnia 2014 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Koncert organizowany jest w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Bursztynowy Szlak”, z cyklu Prezydent Miasta Kalisza zaprasza.

Wystąpią: Mieczysław Szcześniak – śpiew, Agnieszka Ryman – śpiew, Romuald Szałek – flety proste, Jacek Jackowicz – recytacja, Chór PSM I i II st. w Kaliszu (Maria Pawelec – przygotowanie Chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Katarzyny Tomali.

Pierwsze muzyczne pomysły utworu powstały w mojej wyobraźni w czasie wakacyjnego koncertowania w Niemczech. – napisał o kompozycji jej autor, Fryderyk Stankiewicz. - Otoczenie pięknego kurortu w północnej Westfalii, komfort pracy ze wspaniałymi polskimi i niemieckimi muzykami sprawiły, że – paradoksalnie – zarówno pora roku, jak i realia sprzyjały tworzeniu. A wyzwanie było niemałe. Teksty młodej autorki, niezwykle dojrzałe i sugestywne w prostocie słów, wyrazistości obrazów i natężeniu emocji, rodziły obawy, czy muzyka zdoła je wydobyć, wyrazić jeszcze mocniej i rozwinąć. Oratorium nasze ma charakter adwentowy, nawiązuje do nastrojów i sensu wyczekiwania na Boże narodzenie – teraz i przed dwoma tysiącami lat. Jest świadectwem wiary i nadziei, także i mojej. W polskiej tradycji Święta Bożego Narodzenia wyznaczają rozmaite działania, czasem bardzo przyziemne, ale ostatecznie niosące radość i miłość. Chciałbym, aby w wigilijny wieczór te uczucia i rodzinne ciepło, wypełniły Państwa domy. Przy wtórze kolęd, śpiewanych wspólnie, jak kto potrafi.

Dwaj Panowie K (i jeden Ł) we wrocławskiej Cocofli

Sławomir KupczakTegoroczne imprezy Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich zakończą dwa spotkania z rozpoczętej niedawno (spotkaniem z Pierrem Jodlowskim) serii rozmów z twórcami w gościnnej kawiarni Cocofli we Wrocławiu (przy ul. Włodkowica 9).

W niedzielę, 21 grudnia 2014 roku pojawi się tam Sławomir Kupczak (na zdjęciu), twórca muzyki na składy typowe, nietypowe i zupełnie nietypowe (jak ostatnio – na 100 motocykli). Muzyki teatralnej także.

W poniedziałek, 22 grudnia 2014 roku rozmówcą Rafała Augustyna będzie Zbigniew Karnecki, znakomity autor muzyki teatralnej i filmowej. Towarzyszyć mu będzie jego uczeń i współpracownik Sebastian Ładyżyński.

Obydwa spotkania rozpoczną się o godzinie 18 i będą ilustrowane przykładami (audio i video) dzieł bohaterów.

Wstęp wolny. Bar czynny.

Rekordowe zainteresowanie młodych pianistów ze świata Konkursem Chopinowskim 2015

17. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 2015450 pianistów z 45 krajów zgłosiło się do udziału w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina 2015. Rekordowe zainteresowanie znacznie przewyższa to sprzed 5 lat, gdy nadesłano 353 aplikacje. Termin nadsyłania zgłoszeń upłynął 1 grudnia 2014 roku.

Wśród zgłoszonych przeważają pianiści z Dalekiego Wschodu. Biuro Konkursu otrzymało 88 zgłoszeń z Japonii (to o 31 więcej w porównaniu z ostatnim konkursem), 77 z Chin (i Tajwanu) i aż 56 od polskich pianistów. Liczną grupę stanowią także reprezentanci Korei Południowej – 47 zgłoszeń, Rosji – 35 zgłoszeń i Stanów Zjednoczonych – 34 zgłoszenia.

Nadesłane przez pianistów aplikacje wraz z nagraniem video, zawierającym program I etapu Konkursu, oceniać będzie Komisja Kwalifikacyjna pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Nazwiska 160 pianistów zakwalifikowanych do publicznych Eliminacji, które odbędą się w Warszawie pomiędzy 13 a 24 kwietnia, zostaną ogłoszone do 9 marca 2015 roku. Polskim pianistom awans do październikowego Konkursu bez konieczności startowania w eliminacjach gwarantują pierwsze dwie nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina, który odbędzie się w Warszawie pomiędzy 31 stycznia a 8 lutego 2015 roku.

Zgodnie z regulaminem do udziału w Konkursie zakwalifikowanych zostanie 80 pianistów, urodzonych w latach 1985-1999. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. W tym gronie znalazło się wielu laureatów Konkursu, m.in.: Adam Harasiewicz (I nagroda, 1955), Martha Argerich (I nagroda, 1965), Garrick Ohlsson (I nagroda, 1970), Dang Thai Son (I nagroda, 1980) i najmłodszy w tym gronie, debiutujący w roli jurora Yundi Li (I nagroda, 2000).

Konkursowe zmagania będzie można śledzić na całym świecie na bieżąco w formie streamingu video na stronie http://konkurs.chopin.pl, a także w specjalnie przygotowanej aplikacji na urządzenia mobilne.

Koncert Laureatów XI Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego

Koncert Laureatów XI Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na Koncert Laureatów XI Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego, który odbędzie się 20 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

W programie znajdą się nagrodzone utwory na solowy głos wokalny oraz warstwę elektroniczną: Marty Śniady s!c2 i Franciszka Araszkiewicza Monster Group Number oraz Sławomira KupczakaAnafora VII, Alejandro Viñao - Chant d’Ailleurs, ElettroVoce – Improwizacja. Kompozycje wykonane zostaną przez znakomity duet ELLETROVOCE w składzie Agata Zubel i Cezary Duchnowski.

Tematem XI edycji Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego była oryginalna kompozycja na solowy głos wokalny oraz warstwę elektroniczną. Konkurs ma na celu promocję młodych kompozytorów polskich. Patronem Konkursu jest założyciel PWM, animator życia muzycznego, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.

Kurpiński na finał Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej

Karol Kurpiński – ZAMEK NA CZORSZTYNIE czyli BOJOMIR I WADNADwuaktowa opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zwieńczy tegoroczną edycję Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej. Wystąpią młodzi artyści z Krakowa, którzy zaprezentują perełkę polskiej literatury operowej w reżyserii Błażeja Peszka. Premiera odbędzie się 19 grudnia 2014 roku, a kolejne przedstawienie dzień później.

Po raz kolejny Warszawska Opera Kameralna zaprosiła młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych, kreatywnych twórców do udziału w konkursie na najciekawsze projekty artystyczne. W drugiej edycji programu znalazły się opery, łącznie 7 tytułów, prezentowane w Teatrze WOK od października br.

Zwieńczeniem 2. edycji Sceny Młodych będą dwa przedstawienia (19 i 20 grudnia, godz. 19) opery Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda z muzyką Karola Kurpińskiego i librettem autorstwa Józefa Wawrzyńca Krasińskiego. Powstałe w 1819 roku dzieło obecnie niezwykle rzadko gości na polskich scenach. Kompozycja „polskiego Rossiniego”, jak określano Kurpińskiego, łączy elementy zarówno klasyczne, jak i romantyczne. „Klasyczność” dostrzec można szczególnie w warstwie muzycznej, czego przykładem jest błyskotliwa Uwertura, w treść której wplecione są fragmenty numerów muzycznych z opery. Z kolei „romantyczność” Zamku widoczna jest w jej treści - mroczne, pozornie opustoszałem zamczysko, mary, strachy, tajemnice i oczywiście wątek miłosny.

Na deskach WOK operę Kurpińskiegozaprezentują krakowscy wokaliści, na co dzień studenci tamtejszej Akademii Muzycznej: tenor Jarosław Bielecki (Bojomir), baryton Stanisław Olejniczak (Nikita), bas Marcin Korbut (Dobrosław) oraz sopranistka Iga Caban (Wanda) i mezzosopranistka Hasmik Sahakyan (Łucja). Nad stroną muzyczną czuwa Paweł Kapuła, który podczas dwóch spektakli poprowadzi stworzoną specjalnie na tę okazję Orkiestrę przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Spektakl wyreżyseruje Błażej Peszek.

Prawykonanie nowego utworu Pawła Szymańskiego

Paweł Szymański i Małgorzata Sarbak17 grudnia 2014 roku o godzinie 20:00 w warszawskim Teatrze Studio (pl. Defilad 1) odbędzie się prawykonanie nowego utworu na klawesyn Pawła Szymańskiego. Premierowe Dissociative Counterpoint Disorder wykona Małgorzata Sarbak (razem z kompozytorem na zdjęciu). Wstęp wolny.

Nowy utwór został skomponowany w 2014 roku dla klawesynistki na zamówienie Stowarzyszenia Kulturalnego LADO. Zamówienie sfinansował Instytut Muzyki i Tanca z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie".

Podczas koncertu w interpretacji Małgorzaty Sarbak usłyszymy także drugi utwór Pawła Szymańskiego - Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski, którego prapremiera w wykonaniu artystki miała miejsce w 2010 roku.