Polmic - FB

aktualności

Chlewiska | Wirtuozeria muzyki skrzypcowo-fortepianowej

Mazowieckie Muzyczne spotkania bez barier1 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach o godz. 14.00 odbędzie się trzeci koncert w ramach II cyklu koncertowego „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów.

Udział w koncercie wrześniowym weźmie skrzypek Maksymilian Grzesiak – absolwent UMFC w Warszawie, laureat wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursów, założyciel i koncertmistrz kameralnej orkiestry Melanidis – w towarzystwie nietuzinkowej pianistki Aleksandry Dallali. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze wirtuozowskie kompozycje na skrzypce i fortepian geniuszy sztuki kompozytorskiej: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Pabla Sarasatego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Przeklęta wojna

Lidia Zielińska1 września 2019 roku o godz.18:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się specjalny koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie nowej wersji kompozycji Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się to na zespół, elektronikę i chór amatorów (2018/2019) oraz prawykonanie polskie Maudite soit la guerre – A Film War Requiem Olgi Neuwirth na zespół, elektronikę i projekcję filmową (2014).

Oba utwory łączą się w artystyczną formę odpowiednią dla uczczenia przypadającej w 2019 roku 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W utworze Lidii Zielińskiej recytowany i śpiewany tekst obrazuje ewolucję od plotki, poprzez mowę nienawiści do terroryzmu i wojny. Utwór Olgi Neuwirth, austriackiej kompozytorki zaliczanej do światowej czołówki działających obecnie twórców muzyki, napisany został jako muzyka do powstałego w roku 1914 niemego filmu Alfreda Machin Maudite soit la guerre (Niech wojna będzie przeklęta) i będzie wykonany przez Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera wraz z projekcją filmu.

Koncert odbywa się w ramach programu „Warszawskie dźwiękowisko”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl/event/Przekleta_koncert 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Wieczorne farniente

SVInspirowana barokiem muzyka Aleksandra Tansmana oraz pełne namiętności tanga Astora Piazzolli – tak w skrócie można opisać repertuar sierpniowego koncertu z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:30, podczas którego muzycy orkiestry wraz z wirtuozem gitary Krzysztofem Meisingerem przybliżą słuchaczom błogi klimat dolce far niente.

W ostatni piątek sierpnia publiczność przeniesie się w muzyczne krainy rozmarzenia, melancholii, relaksu, ale nie zabraknie też argentyńskiego temperamentu. Koncert rozpocznie się od utworów Aleksandra Tansmana, który zrobił wielką karierę zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych, zyskując miano hollywoodzkiego kompozytora (w 1945 muzyka jego autorstwa otrzymała nominację do Oscara). Popołudnie na Grochowskiej rozpocznie się utworami tego twórcy – Wariacjami na temat Frescobaldiego z neobarokowymi brzmieniami i wyraźnymi inspiracjami włoskim kompozytorem, którego nazwisko pojawia się w tytule. Musique de cour na gitarę i orkiestrę kameralną to zbiór tańców inspirowany muzyką dworską, a konkretnie Robertem de Visée – francuskim lutnistą, gitarzystą i jego muzycznymi tematami. W tym utworze swoją wirtuozerię pokaże solista i dyrygent koncertu – Krzysztof Meisinger.

Po przerwie solista z orkiestrą zaprezentują utwory Astora Piazzolli, nie tylko te najbardziej znane, jak Libertango i Milonga del Angel, ale także nostalgiczne Soledad i Concierto para Quinteto. Krzysztof Meisinger niejednokrotnie udowadniał swój wielki kunszt wykonawczy w muzyce Argentyńczyka choćby w nagranej w 2015 roku płycie ASTOR z Sinfonią Varsovią. To dzięki muzyce kompozytora powstała oddzielna forma tango nuevo, łącząca elementy muzyki klasycznej i jazzu. Charakterystyczne brzmienie utworów Piazzolli jest najlepszą wizytówką tego typu muzyki – intymnej, kontrastowej, pełnej namiętności. Taki będzie także piątkowy koncert w Sinfonii Varsovii.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Bydgoszcz | Missa pro pace

Filharmonia Pomorska1 września 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej odbędzie się koncert pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego i Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke.

Zabrzmi tylko jedno, ale nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara – Missa pro pace, która jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Kompozytor napisał utwór na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej. Bohdan Pociej pisał, że muzyka Kilara: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Utwór przeniknięty nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia usłyszą wpierw melomani Poczdamu, następnie 1 września – Bydgoszczy. Jest to bowiem kolejne, wspólne przedsięwzięcie Orkiestry Symfonicznej FP i zaprzyjaźnionego Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą, który wystąpi 1 września w Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Rudolfa Tierscha. Jako soliści wystąpią sopranistka Iwona Socha, solistka Opery Krakowskiej, mezzosopranistka Magdalena Pluta, tegoroczna absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, bas-baryton Robert Gierlach, wykładowca UMFC, i tenor Paweł Brożek, stypendysta międzynarodowego wagnerowskiego programu Bayreuther Stipendium.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Kraków | Premiera „Vie et Passion du Christ” Piotra Peszata

Piotr Peszat31 sierpnia 2019 roku o godz. 20:00 w krakowskiej Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – odbędzie się prawykonanie para-oratoryjnego utworu na zespół kameralny, live-electronics i wideo Vie et Passion du Christ autorstwa Piotra Peszata.

Główną inspiracją do powstania utworu, jak również punktem wyjścia dla działań kompozytorskich, jest film niemy Żywot i męka Jezusa Chrystusa (fr. Vie et Passion du Christ) z 1903 roku w reżyserii Lucien Nongueta i Ferdinanda Zecca. Stanowi jeden z pierwszych obrazów filmowych kolorowanych wykorzystujących technikę ręcznego barwienia pathéchrome. W 1995 roku Żywot i męka Jezusa Chrystusa znalazł się na watykańskiej liście 45 znaczących filmów w kategorii filmów o szczególnych walorach religijnych, opracowanej z okazji 100-lecia kina.

Oratorium Piotra Peszata jest niezwykle nowatorskie pod względem gatunkowym, ponieważ połączy muzykę, teatralizację działań instrumentalistów oraz wizualność w nietradycyjny sposób. Warstwa muzyczna stanowi wiodący element dzieła, niemniej – w kontekście wykorzystania fragmentów filmu niemego jako warstwy wideo – ma nie tyle prowadzić, co sugerować, antycypować lub nawiązywać do obrazu. Tradycyjne brzmienie instrumentarium zespołu kameralnego zostanie poszerzone o nietradycyjne sposoby wydobywania dźwięku, brzmienia elektroniczne, partie mówione i śpiewane, realizowane przez instrumentalistów. Wybór tematu dzieła podkreśla aktualność tematyki religijnej w XXI w. oraz wskazuje istotne miejsce estetyki chrześcijańskiej jako ważnego i inspirującego dziedzictwa kultury.

Wykonawcą koncertu będzie zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kompozytorze – na stronie www.peszat.com 

Szczecin | International Lutosławski Youth Orchestra – koncert finałowy

ILYO30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce koncert finałowy siódmej edycji projektu International Lutosławski Youth Orchestra.

W drugiej połowie sierpnia młodzi muzycy pod okiem specjalistów szkolili swoje muzyczne umiejętności aby je zaprezentować w uroczystym koncercie finałowym. Podczas koncertu finałowego tegorocznej edycji uzdolnieni artyści International Lutosławski Youth Orchestra pod batutą dyrektora artystycznego Rune Bergmanna wykonają dzieła Witolda Lutosławskiego i Dymitra Szostakowicza.

W programie finałowego koncertu usłyszymy Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego, które są parafrazą znanego Kaprysu a-moll op. 1 nr 24 na skrzypce solo Paganiniego. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji kompozycji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry – powstała wersja o pikantnym brzmieniu, istny fajerwerk pianistycznej i kompozytorskiej wirtuozerii. Partię solisty w tym najczęściej prezentowanym utworze kompozytora wykona pianista Jan Wachowski. W przededniu rocznicy wybuchu II wojny światowej International Lutosławski Youth Orchestra wykona też VII Symfonię „Leningradzką”, którą Dymitr Szostakowicz stworzył w 1941 roku, podczas oblężenia miasta przez nazistów. Premiera utworu odbyła się w 335 dniu oblężenia w wykonaniu skrajnie wyczerpanych muzyków orkiestry radiowej. W dźwiękach utworu zawarty jest cały dramatyzm wywołanej przez ideologicznych szaleńców wojny oraz ludzkich losów, które ona kształtuje, zmienia i przerywa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl 

Bydgoszcz | Z letnim powiewem

Filharmonia PomorskaKoncert kameralny 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy osłodzi nieco niechybny koniec wakacji.

Program wypełnią same popularne i powszechnie lubiane utwory w znakomitym wykonaniu Capelli Bydgostiensis wraz z solistami - śpiewakami młodszego pokolenia, związanymi z Bydgoszczą. Sopranistka Hanna Okońska-Ratajczak, absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa śpiewu Małgorzaty Greli) jest laureatką wielu konkursów wokalnych w kraju i za granicą, a obecnie pełni funkcję solistki Teatru Wielkiego w Łodzi. Tenor Łukasz Ratajczak, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa Janusza Ratajczaka), już na studiach dał się poznać na scenach i estradach koncertowych w kraju i za granicą. Jako solista współpracuje z Operą Krakowską, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie.

W wykonaniu muzyków usłyszymy utwory J. Straussa, E. Kálmána, J. Brahmsa, N. Dostala, V. Di Chiary, F. Loewe’a, L. Dalli, A. L. Webbera, L. Bernsteina, a także Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie i Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz. Za pulpitem dyrygenckim stanie doświadczony mistrz batuty Bernard Chmielarz, także aranżer, kompozytor i kontrabasista, współtworzący Filharmonię Dowcipu.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | XV Festiwal „Chopin i Jego Europa”

NIFCXV Festiwal „Chopin i Jego Europa” – jeden z najważniejszych międzynarodowych projektów muzycznych przybliżających twórczość polskiego kompozytora – odbędzie się w Warszawie w dniach 14 sierpnia – 1 września 2019 roku.

Zgodnie z zamysłem organizatorów „Festiwal ukazuje twórczość Fryderyka Chopina w kontekście „jego” Europy, rozumianej w czterech perspektywach: Europy jemu współczesnej, Europy przedchopinowskiej, Europy po śmierci wielkiego mistrza i w końcu Europy naszych czasów. Z tego względu repertuar grany na Festiwalu obejmuje poza dziełami samego Chopina także muzykę, która go inspirowała, dorobek twórców od niego młodszych oraz recepcję twórczości Chopinowskiej w muzyce nam współczesnej. Istotnym estetycznym założeniem programowym jest prezentacja i konfrontacja ze sobą dwóch nurtów wykonawczych – wykonawstwa na instrumentach historycznych oraz współczesnych. Niezwykle znacząca jest przy tym obecność na Festiwalu najwybitniejszych pianistów, orkiestr i zespołów – reprezentujących i międzynarodowy, i polski świat muzyczny”.

Każda edycja Festiwalu ma odrębną, unikatową ideę programową, która w tym roku łączy się z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Podczas Festiwalu, którego program konstruowany jest na podstawie trzech głównych propozycji koncertowych – koncertów symfonicznych, recitali i koncertów kameralnych, zabrzmią opery Flis i Straszny Dwór w wersji koncertowej, moniuszkowska liryka wokalna, utwory fortepianowe, uwertura symfoniczna Bajka, a także opracowania pieśni i fragmentów z opery Halka autorstwa Józefa Nowakowskiego i Henryka Melcera. Kluczowymi dla koncepcji Festiwalu „Chopin i jego Europa” pozostaną ponadto najwyższej klasy wykonania współczesnej muzyki polskiej, choćby utworów Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego oraz Mieczysława Wajnberga, którego 100-lecie urodzin przypada w tym roku.

Szczegółowy program – na stronie https://festiwal.nifc.pl/pl 

Kraków | 44. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”

Muzyka w Starym KrakowieW dniach 15–31 sierpnia 2019 roku odbędzie się jeden z najstarszych festiwali polskich – 44. „Muzyka w Starym Krakowie”.

Tradycje kulturalne Krakowa stwarzają aurę szczególnie sprzyjającą muzyce. Działali tu wybitni kompozytorzy europejscy, tacy jak H. Finck, L. Marenzio, D. Cato, królom polskim dedykowali swe dzieła G. Palestrina, G. Ph. Telemann, J. S. Bach, koncertowali Liszt, Brahms, Paderewski, Rubinstein. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie” nawiązuje do tych wielkich kart historii kultury Grodu Podwawelskiego. Koncerty odbywają się w różnych zabytkowych wnętrzach starego Krakowa.

Gośćmi tegorocznego festiwalu będą zarówno polscy, jak i zagraniczni znani wykonawcy: skrzypek Krzysztof Jakowicz, klawesynista Pierre Hantaï, organista Andrzej Białko, gitarzysta Dmytro Hołoweńko, wiolonczeliści Steven Isserliss, Magdalena Bojanowicz i Bartosz Koziak, Sinfonietta Cracovia, Królewscy Rorantyści, Krakowski Kwintet Dęty, Collegium Zieleński, Camerata Polonia z Wiednia, Chór Klasztoru 13 Świętych Ojców Asyryjskich z Gruzji, Spanish Brass, zespół Chanticleer, Wirtuozi Lwowa i wielu innych. Do udziału w Festiwalu zapraszani są, obok sławnych artystów, także młodzi utalentowani muzycy, będący u progu kariery.

Program Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie” obejmuje muzykę od najdawniejszej po współczesną. W tym roku usłyszymy m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Stanisława Moryto.

Szczegółowy program – na stronie http://www.mwsk.eu/