Polmic - FB

aktualności

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Sondarte

Zaledwie dwa dni przed Narodowym Świętem Niepodległości, 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbędzie się koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal, celebrujący stulecie uznania przez Portugalię niepodległej Polski.

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami z zagranicy organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”. W lipcu utwory polskich kompozytorów zabrzmiały podczas festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 w Tallinie, natomiast w listopadzie polskich kompozycji można będzie wysłuchać w stolicy Portugalii.

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. Koncert odbędzie się w centrum muzyki i sztuki O'culto da Ajuda, które działa od 2014 roku pod auspicjami Miso Music Portugal, promując działania eksperymentalne w zakresie muzyki i jej relacji z innymi sztukami. Zabrzmi Pełnia Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – ojca polskiej muzyki elektronicznej. Uwór wchodzący w skład cyklu poświęconego czterem porom roku miał swoją premierę w Polsce w 1980 roku podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Usłyszymy także -onym (2011) Wojtka Blecharza – pierwszy utwór kompozytora na live electronics, Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska", oraz PRIMORDIUM: Encephalon Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Program dopełni światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Poznań | III Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival

Tromboholizm„Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival” – wyjątkowe wydarzenie na mapie Poznania, które zrzesza puzonistów z całej Polski oraz Europy – odbędzie się w dniach 9–10 listopada 2019 roku.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Sepia Ensemble, a współorganizatorem Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz klasa puzonu tejże Akademii. Podczas Festiwalu odbędą się koncerty, wykłady oraz kursy mistrzowskie, prowadzone przez znanych puzonistów z całego świata. W tym roku wykładowcami będą: Thomas Leyendecker (Berliner Philharmoniker, Hochschule für Musik F. Mendelssohn Bartholdy w Lipsku), György Gyivicsan (Akademia Muzyczna im. F. Liszta w Budapeszcie), Tomasz Hajda (NOSPR w Katowicach, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), Grzegorz Nagorski (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz Maciej Łakomy (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu).

Podczas trzeciej edycji Festiwalu będziemy mogli wziąć udział w koncercie połączonych klas puzonu Akademii Muzycznych z Lipska, Budapesztu, Wrocławia, Szczecina i Poznania, w koncercie jazzowym zespołu Nagorski/ Banyś i koncercie wykładowców. Zabrzmią utwory na puzon autorstwa kompozytorów z całego świata, w tym polskich twórców: Sonata Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, For Joseph i My Master Piotra Banysia. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się prawykonanie kompozycji Sol – solo Dio! adiunkta Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Zielona Góra | Koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości

FZ8 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda będzie miał miejsce koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości. Utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego i Krzesimira Dębskiego wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i pianista Piotr Banasik pod batutą maestro Czesława Grabowskiego.

Z okazji Święta Niepodległości muzyka polska będzie rozbrzmiewać w czterech odsłonach: romantyczna uwertura do opery Paria Stanisława Moniuszki, wirtuozowsko-narodowa Fantazja na tematy polskie A–dur Fryderyka Chopina, efektowna parafraza słynnego na całym świecie Kaprysu a-moll Niccolò Paganiniego w oryginalnej szacie fortepianowo-orkiestrowej Witolda Lutosławskiego oraz filmowa suita Krzesimira Dębskiego – muzyka napisana do ekranizacji jednej z najpopularniejszych powieści dziecięcych W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza.

Wariacje na temat Paganiniego Lutosławskiego nie są jednak zwyczajnym opracowaniem, lecz przekomponowaniem muzycznego przeboju i nadaniem mu indywidualnego rysu, głównie w zakresie harmoniki i faktury charakterystycznej dla doświadczonego już kompozytora. Wariacje zyskały z czasem rangę wielkiego przeboju. Weszły do repertuaru wszystkich znaczących duetów fortepianowych na świecie; są dziś najczęściej wykonywanym utworem kompozytora.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmoniazg.pl/ 

Poznań | Witraż Czasu – prawykonanie koncertu Janusza Stalmierskiego

AMW piątek 8 listopada 2019 o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu prawykonany zostanie Koncert fortepianowy "Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, Rektora Akademii Muzycznej Im. I. J. Paderewskiego. W utworze skomponowanym dla uczczenia jubileuszu 100-lecia poznańskiej uczelni jako solistka wystąpi prof. Joanna Marcinkowska.

Tak jak wpadające przez witraż słońce czyni mroczne wnętrze pełnym barw, tak osobowości wybitnych absolwentów i pedagogów nadają charakter i blask ich Alma Mater. Od Filharmonii Poznańskiej i artystów związanych z poznańską Akademią Muzyczną uczelnia na swoje setne urodziny otrzyma wyjątkowy, koncertowy prezent.

Muzycy Filharmonii Poznańskiej pod batutą dr. Jakuba Chrenowicza dokonają prawykonania Koncertu fortepianowego „Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, skomponowanego specjalnie na tę okazję. W programie znajdą się także kompozycje Franza Xavera Scharwenki – Uwertura do opery Mataswintha, Romana Palestra – Tańce weselne z baletu Pieśń o ziemi, Aleksandra Tansmana – III Symfonia koncertująca na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę.

Wśród wykonawców: pianiści Joanna Marcinkowska i Michał Francuz, skrzypek Marcin Suszycki, altowiolista Dominik Dębski, wiolonczelista Józef Czarnecki. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpi pod batutą Jakuba Chrenowicza. Koncert poprowadzi Mikołaj Rykowski.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttps://amuz.edu.pl/

Warszawa | V Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikW dniach 7–21 listopada 2019 roku w Warszawie odbędzie się piąta edycja Festiwalu Kwadrofonik.

Światło i dźwięk – to dwie siły natury oddziałujące na nasze zmysły. W pojemnym i tolerancyjnym uniwersum sztuki światło i dźwięk mają prawo się spotkać. I właśnie patrzenie, widzenie, dostrzeganie, cieniowanie, interpretowanie światła, jego znaczenia i barw – zarówno przez przez reżyserów, kompozytorów, czy zaproszonych muzyków – będzie tematem tegorocznej odsłony Festiwalu Kwadrofonik: czarno-biały, niemy film Bustera Keatona okraszony arcybarwnymi, nietypowymi brzmieniami instrumentów perkusyjnych w muzyce autorstwa duetu Pękala/Kordylasińska/Pękala, dwa czarne fortepiany z których pianiści Lutosławski Piano Duo wydobędą wszystkie odcienie arcydzieł francuskiego impresjonizmu – od bieli do czerni, czy piosenki niewidomego pieśniarza Moondog’a w kameralnej odsłonie Natalii Przybysz, Raphaela Rogińskiego i słoweńskiego tria Širom – to propozycje kolejnej edycji Festiwalu.

21 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie miała swoją warszawską premierę kompozycja na instrumenty klawiszowe i perkusję autorstwa członków zespołu Kwadrofonik Urlicht – czyli praświatło. Nowy projekt jest muzyczną interpretacją zjawiska światła: nie tylko jako siły fizycznej, ale też czystej energii, która istniała od samego początku bytu wszechświata. Kwadrofonik w projekcie Urlicht tworzy formę wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.kwadrofonik.pl 

Katowice | Festiwal „Śląska Trybuna Kompozytorów”

Śląska Trybuna KompozytorówW dniach 4–15 listopada 2019 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej, ponad 40-letniej tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmuje wydarzenia odbywające się w katowickiej Akademii Muzycznej, Państwowej Szkole Muzycznej im. M. Karłowicza i na Akademii Sztuk Pięknych, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

Podczas inauguracji Festiwalu odbędzie się premiera opery kameralnej Wojciech Stępienia Czarne lustro – misterium w 12 scenach z prologiem i epilogiem, które powstało w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kolejny utwór, który powstał w ramach tegoż programu – Dissociatio Przemysława Szczotki – usłyszymy 12 listopada w wykonaniu Piotra i Agnieszki Kopińskich. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Sonii Brauhoff, Przemysława Schellera, Piotra Ceglarka i Tomasza Baucia. W programie Festiwalu znalazły się tez spotkania z kompozytorami oraz wykład dr Przemysława Schellera Xenharmonia – stroje nierównomierne na temat systemów wykraczających poza powszechnie stosowany dwunastodźwiękowy strój równomiernie temperowany.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej Festiwalu.

Kraków | Mieczysław Wajnberg – twórca wobec historii. „Tożsamość. Interpretacje. Konteksty” – konferencja naukowa w 100. rocznicę urodzin

WajnbergMiędzynarodowa konferencja poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi w 100. rocznicę śmierci odbędzie się w dniach 7–10 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wydarzenie organizuje Katedra Skrzypiec i Altówki. Program przedsięwzięcia obejmuje sesję naukową oraz koncerty z udziałem znakomitych muzykologów i wykonawców.

Udział w sesji naukowej wezmą m. in. dr Beata Bolesławska (Polska Akademia Nauk), dr Maria Sławek (Akademia Muzyczna w Krakowie), red. Dorota Szwarcman. Prelegenci omówią relacje między muzyką a władzą, twórczość kompozytorów działających na emigracji oraz zaprezentują nowe badania poświęcone muzykom polskim pochodzenia żydowskiego.

Dzieła Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika, Ryszarda Sielickiego i Grażyny Bacewicz zaprezentują podczas trzech koncertów światowej sławy wykonawcy: Linus Roth, Wajnberg Trio (Krzeszowiec / Dobrowolski / Sałajczyk), Maria Sławek, Monika Gardoń-Preinl, Mieczysław Szlezer, Aleksandra Kuls. Linus Roth, który pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”, w 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga. 8 listopada profesor poprowadzi wykład w języku angielskim Zagadnienia interpretacyjne i konteksty twórcze w muzyce skrzypcowej XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem muzyki M. Wajnberga.

Szczegółowy program wydarzeń znajduje się na stronie Akademii: https://www.amuz.krakow.pl/event/mieczyslaw-weinberg-tworca-wobec-historii-tozsamosc-interpretacje-konteksty-konferencja-naukowa-w-100-rocznice-urodzin/ 

Toruń | Franciszek Woźniak In Memoriam

WozniakPomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na XXXVIII Koncert Towarzyski "Franciszek Woźniak In Memoriam", który odbędzie się w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora, 7 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu.

W programie obok kompozycji Franciszka Woźniaka – Trzy Miniatury (1956), Sonata (1956), Etiuda nr 11 z cyklu 12 Etiud na fortepian(1962-65), Słowo Kopernika na chór mieszany (1973), Symfonia na perkusję (1970) – znajdą się utwory jego uczniów: Sonatina na fortepian Michała Zielińskiego, Obłoki, W mojej ojczyźnie do słów Czesława Miłosza na baryton i fortepian Aleksandry Brejzy, VIII Sonata na fortepian, część III Marcina Kopczyńskiego, Planetoida 14382 Woszczyk i Planetoida 1572 Posnania na puzon i instrumenty perkusyjne Magdaleny Cynk oraz Waiting for na fortepian i elektronikę Sławomira Opalińskiego. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz artyści toruńscy związani ze szkołą muzyczną.

Franciszek Woźniak (1932-2009) ukończył studia kompozycji u Tadeusza Szeligowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1973 roku łączył działalność kompozytorską z pracą organizatorską i dydaktyczną. Wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, a następnie w Bydgoszczy, gdzie zorganizował Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wydział Wokalno-Aktorski. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich, a w latach 1975-1990 był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Odznaczony został m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1999 roku oraz Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy w 2005 roku. Był autorem artykułów poświęconych zagadnieniom teorii muzyki. Jego dorobek kompozytorski obejmuje ok. 100 dzieł, wśród których znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, solowe, wokalno-instrumentalne, chóralne oraz sceniczne. Jego kompozycje były wykonywane na festiwalach krajowych i zagranicznych, a także zostały utrwalone w nagraniach Polskiego Radia i na płycie CD.

Więcej informacji na stroniehttp://www.ptm.info.pl/

Olsztyn | Scena dla Muzyki Polskiej

SDMP7 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się koncert inaugurujący cykl "Scena dla Muzyki Polskiej". Wystapi Cuore Piano Trio, a koncert poprowadzi dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maxymilian Bylicki.

Zespół Cuore Piano Trio powstał w 2017 roku z inicjatywy studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zuzanna Budzyńska (skrzypce) studiuje w klasie prof. Andrzeja Gębskiego, Jadwiga Roguska (wiolonczela) – w klasie prof. Tomasza Strahla i asystenta Mateusza Szmyta, natomiast Szymon Ogryzek (fortepian) – w klasie prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Jako zespół muzycy kształcą się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Trio zdobywa czołowe miejsca w międzynarodowych konkursach kameralnych, m.in. w Singapurze (2019), Atenach i Bydgoszczy (2018). Cuore Piano Trio zostało laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, dzięki czemu w sezonie artystycznym 2019/2020 wykona trzy recitale – w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

W programie nadchodzącego koncertu znajdą się Trzy Polonezy op. 9 Karola Lipińskiego w opracowaniu na skrzypce i fortepian Piotra Wróbla, a także kompozycje Franciszka Lessla – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian E-dur op. 5, Artura Malawskiego – Trio fortepianowe oraz Ludomira Różyckiego – Rapsodia op. 33 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmonia.olsztyn.pl/