Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 1 października poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz 20191 października 2019 roku w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów dziewiątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na kanale IMITpolska na YouTube www.youtube.com/user/IMITpolska oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.30. Podczas koncertu wystąpią sopranistka Joanna Freszel i pianista Maciej Grzybowski, kwartet saksofonowy The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. W ich wykonaniu usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańki i Wojciecha Kilara.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii „Osobowość roku” rywalizować będą: Łukasz Długosz, Jakub Józef Orliński, Martyna Pastuszka, Maciej Prochaska i Aga Zaryan. „Wydarzeniem roku” zostanie jedno z pięciu nominowanych: Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego, Kromer Biecz Festival, koncerty Kwartetu Śląskiego z okazji 40-lecia istnienia zespołu, autorski projekt Emiliana Madeya „Moniuszko for the World”, przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydawnictwo prezentujące czteroaktową operę Halka Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej z międzynarodową obsadą solistyczną. Dzięki głosom publiczności tytuł „Odkrycie roku” mają szansę otrzymać kameraliści Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek za nagranie płyty Polonaises, pianista Janusz Olejniczak jako radiowy popularyzator muzyki za prowadzenie audycji „Co słychać” w Polskim Radiu „Radio dla Ciebie”, Jakub Józef Orliński za debiutancką płytę Anima Sacra, Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, Sasha Strunin za album Autoportrety. Ze względu na charakter „Nagrody honorowej” nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Warszawa | Mozart, Panufnik i Schubert w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI28 września 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Zamku Królewskim Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona dzieła symfoniczne Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta i Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Daniela Stabrawy, który wystąpi tego wieczoru również w roli solisty.

Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor przebywający od lat 1950. w Wielkiej Brytanii, wypracował własny, wysoce indywidualny styl, zwłaszcza bogaty i oryginalny język harmoniczny; zarazem z nurtem neoklasycznym łączyło go zawsze upodobanie do klarownych form, predylekcja do urodziwych melodii i brzmieniowej eufonii. Wszystkie te cechy odnaleźć można w Koncercie skrzypcowym skomponowanym na zamówienie wielkiego skrzypka Yehudiego Menuhina. Na krótko przed tym zamówieniem kompozytor – syn znakomitego lutnika Tomasza Panufnika – otrzymał cenne skrzypce swego ojca, które były wcześniej w posiadaniu Dawida Ojstracha. Wzruszony tym faktem, z tym większą radością przyjął zamówienie. „Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że ten utwór stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą […] Zdecydowałem się, że przede wszystkim muszę wyeksponować skrzypce jako instrument o ciepłym, ekspresyjnym brzmieniu” – pisał o swym dziele. Jego walory i świetna interpretacja Menuhina przyczyniła się do szerokiego spopularyzowania Koncertu, który wszedł do repertuaru wielu skrzypków, doczekał się interesujących nagrań i wciąż należy do najpopularniejszych dzieł Andrzeja Panufnika.

Prześwietny solista wieczoru i zarazem jego dyrygent, Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich, od 1995 r. kierownik i dyrygent Capelli Bydgostiensis – dopełni koncertowy program młodzieńczym, urzekającym urodą melodii i klarownością formy I Koncertem skrzypcowym Mozarta (będącym – podobnie jak V Symfonia Schuberta – dziełem nastoletniego geniusza).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/28wrzesnia/ 

Kraków | 17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum: Sąsiedztwo

Sacrum Profanum17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum potrwa od 27 września do 4 października 2019 roku. Odbędzie się 14 prapremier oraz 29 premier polskich, w tym utworów zamówionych u Wojtka Blecharza, Kasi Głowickiej i Artura Zagajewskiego. W tym roku hasłem przyświecającym Festiwalowi jest „Sąsiedztwo”.

Poznamy przede wszystkim muzykę litewskich kompozytorów (wśród nich Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis), która znajdzie się w programie sześciu koncertów. Cztery z koncertów odbędą się w ramach rezydencji wybitnego wiolonczelisty – Antona Lukoszevieze, który zaprezentuje się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego. Koncert „Litewski post-minimalizm” to wydarzenie prezentujące najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. W programie Festiwalu nie zabraknie również amerykańskiego minimalizmu. Wsłuchamy się też w minimalizm Francuzki Éliane Radigue, a polską przedstawicielką tego nurtu, rezydującą w Holandii, będzie Katarzyna Głowicka.

Podczas 17. edycji Sacrum Profanum po raz pierwszy zagrają Małe Instrumenty, Kwadrofonik, Zespół Wokalny Gęba i ICE Ensemble. Z awangardowych twórców polskich Sacrum Profanum zaprezentuje przede wszystkim twórczość tworzącej w USA Lucii Dlugoszewski (1925–2000). Utwory nieznanej w kraju kompozytorki będzie można usłyszeć w interpretacji Hashtag Ensemble, Arditti Quartet oraz Reinholda Friedla. Odbędzie się też prapremiera Studie in Form – wybitnego utworu Romana Haubenstocka-Ramatiego. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin. Poznamy trzy utwory absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej Zbigniewa Karkowskiego. Cały festiwal zostanie w autorski sposób zrelacjonowany i artystycznie skomentowany przez Martę Śniady w formie zamówionego utworu audiowizualnego wykorzystującego nagrania z festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumprofanum.com/ 

Jelenia Góra | Pośród odważnych form

FD27 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert „Pośród odważnych form”. Odważne i śmiałe w swej formie utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Makowskiego.

Bolesław Śmiały – drugi z poematów symfonicznych Ludomira Różyckiego, choć stylistyką nawiązuje do wzorów wagnerowskich, inspirowany jest dramatem Stanisława Wyspiańskiego o tym samym tytule i osadzoną w nim tematyką, zaczerpniętą z polskiej historii. Oryginalny w swej formie poemat op. 8 doskonale wprowadzi dwa pozostałe dzieła tego koncertu.

Twórczość Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa na stałe wpisuje się w żelazny repertuar symfoniczny. Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna jest jednym z najchętniej wykonywanych, między innymi dzięki doskonałemu wykorzystaniu potencjału instrumentu solowego. Główną partię utworu wykona tego wieczoru Maciej Kułakowski. IV Symfonia Brahmsa – klasyfikowana jako jedno z największych dzieł orkiestrowych od czasów Ludwiga van Beethovena – doskonale ukazuje potęgę wyrazu tej formy.

Koncert objęty jest programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 

Częstochowa | VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów

FCW dniach 27–29 września 2019 roku w Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów.

Festiwal po raz kolejny zachęca do spojrzenia na muzykę klasyczną z szerokiej i elastycznej perspektywy. W ramach VIII edycji odbędą się trzy główne wydarzenia – każde unikatowe i prezentujące muzykę Johanna Sebastiana Bacha i jemu współczesnych w bardzo różnych odsłonach.

Festiwal rozpocznie „Koncert w dawnym stylu” – bogaty repertuarowo i wykonawczo koncert prezentujący tradycję w mistrzowskim stylu. Obok zachwycającej Mszy A-dur Bacha, która w swoim radosnym kolorycie zawiera wszystko co najlepsze w muzyce baroku, zabrzmią również Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Koncert staropolski i Tryptyk mariacki Romualda Twardowskiego.

Dzień drugi to przygotowany specjalnie na Festiwal performance Seconda Practica, który w formie koncertu-improwizacji połączy przestrzeń muzyki elektronicznej z barokowymi inspiracjami. Występ przygotowany został przez łódzki duet producentów oraz live performerów muzyki elektronicznej: Piotra Matulę i Macieja Milczarka.

Trzecim koncertem będzie powrót do klasyki, ale tym razem rocka i jazzu, które świetnie dogadują się z barokiem. „BaRock&Roll” to zestaw najsłynniejszych motywów baroku w rockowych i jazzowych aranżacjach, które dla publiczności przygotuje Michał Walczak wraz ze swoim zespołem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Program Festiwalu – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 

Opole | Inauguracja 68. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd”

FO68. sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej zgodnie z kilkuletnią już tradycją zainauguruje muzyka jej patrona Józefa Elsnera 27 września 2019 roku o godz. 19:00.

Tym razem Orkiestra wraz z dyrektorem, Przemysławem Neumannem, sięgną po uwerturę z opery Jagiełło w Tenczynie – utwór dotychczas pozostający jedynie w rękopisie, nigdy nie nagrany i na pewno nie wykonywany w ciągu ostatniego stulecia. Pierwsze dźwięki sezonu będą więc ukłonem w kierunku Elsnera, w trwającym wciąż roku jubileuszu jego urodzin.

Najmłodszym dziełem w programie (ale wciąż obsadzonym w dziewiętnastowiecznym romantyzmie) będzie II Symfonia Johannesa Brahmsa – kompozycja pogodna, o kojącym brzmieniu, a jednocześnie charakteryzująca się niezwykłym ładunkiem emocjonalnym. W roli solisty tego wieczoru wystąpi Krzysztof Jabłoński – laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985, który od ponad 30 lat koncertuje jako solista i kameralista i występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. W jego interpretacji usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 ucznia Elsnera Fryderyka Chopina.

Koncert organizowany jest w ramach programu "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!" współprowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-inauguracja-68-sezonu-artystycznego/ 

Warszawa | Szalone Dni Muzyki 2019 „Kartki z podróży”

Szalone DniW dniach 27–29 września 2019 roku festiwal „Szalone Dni Muzyki” odbędzie się już po raz dziesiąty! Pierwszy raz poprzedzi go Preludium (26 września), czyli cztery wydarzenia w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Tematem przewodnim 61 koncertów będą „Kartki z podróży”. Zabrzmią utwory inspirowane dalekimi wyprawami z repertuaru muzyki klasycznej, jazzowej, rozrywkowej i tradycyjnej.

Podróże, do których nawiązuje program tegorocznych „Szalonych Dni Muzyki”, przyjmą formę muzycznych pocztówek, pochodzących nawet z najodleglejszych zakątków świata. Utwory inspirowane dalekimi wyprawami pisali kompozytorzy na przestrzeni wieków. Na festiwalu publiczność będzie mogła usłyszeć dzieła części z nich: Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Szymanowskiego, George’a Gershwina, Astora Piazzolli, Wojciecha Kilara czy Herbie Hancocka. Pojawią się też wątki lokalne – zaprezentowane zostaną utwory warszawskich kompozytorów współczesnych: Aldony Nawrockiej i Aleksandra Kościowa. Bogaty program „Szalonych Dni Muzyki” będzie zróżnicowany, nie tylko pod względem geograficznym, ale także stylistycznym – w programie znajdą się zarówno koncerty symfoniczne, jak i wydarzenia prezentujące muzykę operową, jazzową, musicalową, filmową czy tradycyjną.

Tegoroczną nowością jest Preludium, które odbędzie się dzień przed głównym programem (26 września), w siedzibie organizatora festiwalu przy ulicy Grochowskiej 272 w Warszawie. Na ten czwartkowy wieczór w instytucji organizującej „Szalone Dni Muzyki” zaplanowane zostały cztery koncerty.

Mateusz Purcel

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.szalonednimuzyki.pl

Nagrody Norwida 2019 wręczone

Norwid23 września 2019 roku podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie wręczone zostały Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida dla twórców działających i mieszkających na Mazowszu.

Przewodniczący kapituł – Małgorzata Komorowska, Krzysztof Masłoń, Lech Śliwonik i Stanisław Wieczorek – ogłosili nazwiska laureatów w pięciu kategoriach.

W kategorii „Dzieło życia” tegoroczną statuetkę za całokształt twórczości odebrał klasyk współczesnej sztuki polskiej, rzeźbiarz i pedagog Adam Myjak. Krystyna Janda za główną rolę w spektaklu Zapiski z wygnania została wyróżniona nagrodą w kategorii „Teatr”. Powieść Ucho igielne Wiesława Myśliwskiego uznano za najlepszą książkę 2018 roku. Artysta Leon Tarasewicz otrzymał nagrodę w dziedzinie sztuk plastycznych za wystawę Jerozolima prezentowaną w warszawskiej Galerii Foksal.

Janusz Wawrowski został laureatem Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida 2019 w kategorii „Muzyka”. Statuetkę wręczyli mu marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik i przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ludwik Rakowski. Wirtuoz skrzypiec odebrał statuetkę i nagrodę pieniężną w wysokości 20 000 zł za rekonstrukcję Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego i wykonanie utworu na skrzypcach Stradivariusa „Polonia”. „Dziękuję Ludomirowi Różyckiemu, że coś takiego napisał, że coś takiego udało się odnaleźć po 75 latach, bo to jest koncert, który w 1944 roku nie został ukończony poprzez rzeczy, które się tutaj działy na terenie Warszawy. Dla mnie było fascynujące dać światu na nowo ten koncert, oczywiście również z całą ekipą, która go rekonstruowała” – powiedział podczas ceremonii Janusz Wawrowski.

Szczegółowe informacje o nagrodzie – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/releases/nagroda-norwida-2019 

Szymon Godziemba-Trytek i jego dzieła chóralne na najnowszym albumie wytwórni DUX

DUXJeden z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, dyrygent i teoretyk muzyki, laureat wielu międzynarodowych nagród kompozytorskich – Szymon Godziemba-Trytek. 27 września 2019 roku do sprzedaży trafi jego monograficzny album Choral Works, zarejestrowany przez Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Vaclovasa Augustinasa.

Szymon Godziemba-Trytek pełni funkcję asystenta na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w bydgoskiej Akademii Muzycznej, prowadzi również wykłady, poświęcone muzyce chóralnej XX i XXI wieku na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w tejże uczelni. W sezonie artystycznym 2016/2017 był kompozytorem-rezydentem w Chórze Polskiego Radia w Krakowie (w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca). W roku 2019 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w specjalności „kompozycja”.

W swoich utworach, które interpretować można jako deklarację wiary, odwołuje się do ksiąg Starego i Nowego Testamentu oraz modlitw, zestawiając je z tematami ważnymi dla polskiej historii i kultury. Utwory sakralne dominują w wykazie jego dzieł. Jak sam przyznaje: „To, czego poszukuję w muzyce sakralnej, to możliwość zatrzymania, przeniesienia w przestrzeń alternatywną, która skłania do refleksji, kontemplacji, wiąże się z autentycznym przeżyciem. Poszukuję przestrzeni, w której większą wartość ma możliwość zadawania pytań niż poszukiwanie na nie jasnej odpowiedzi”.

Album trafi do sprzedaży 27 września, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji. Partnerem płyty jest czasopismo „Ruch Muzyczny”.

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB