Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Oblicza wiolonczeli

Moss21 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert VI Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej z okazji 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa „Oblicza wiolonczeli”.

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) jest jednym z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowanych jest siedem koncertów z bardzo szerokim repertuarem – od baroku po jazz i muzykę współczesną. Podczas warsztatów powstaje kilkudziesięcioosobowa Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej, w której skład wchodzą wszyscy uczestnicy, wykładowcy i goście MAW. W tym roku ten wyjątkowy zespół wiolonczelistów będzie można usłyszeć na specjalnym koncercie w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Akademii Wiolonczelowej i Oktet wykładowców Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej wystąpią pod batutą Piotra Mossa, który obchodzi w tym roku jubileusze 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej. Muzycy zaprezentują utwory Heitora Villa-Lobosa, Giovanniego Sollimy, ale przede wszystkim samego Piotra Mossa, w tym dokonają prawykonania jego Suity elegijnej na zespół wiolonczel, napisanej na zamówienie Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Koncerty letnie Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego 2019

PNChMW dniach 19–21 lipca 2019 roku w Częstochowie, Wieliczce i Krakowie odbędą się koncerty letnie Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży między 18. a 26. rokiem życia: do uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz do najlepszych śpiewaków polskich chórów. Jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a prowadzony przez Narodowe Forum Muzyki. Każda edycja PNChM obejmuje dwie sesje poświęcone określonemu tematowi. W ramach poszczególnych sesji odbywają się próby kwartetowe, sekcyjne oraz tutti, a także indywidualne lekcje śpiewu, wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów w swoich dziedzinach. Wszystkie te działania wieńczą koncerty, podczas których młodzież może zaprezentować efekty swojej pracy. Cechą charakterystyczną projektu jest zapraszanie do współpracy przy kolejnych edycjach każdorazowo innych dyrygentów gościnnych i nauczycieli śpiewu z Polski i zagranicy.

Podczas tegorocznych koncertów, wieńczących sesję letnią 2019, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy wystąpi pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny oraz Boba Chilcotta. W ich interpretacji usłyszymy utwory samego Boba Chilcotta, Uģisa Prauliņša, Benjamina Brittena, Williama Albrighta, a także Totus Tuus op. 60 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości „Niepodległa”.

Dodatkowe informacje – na stronach https://www.nfm.wroclaw.pl/ i https://www.facebook.com/PolskiNarodowyChorMlodziezowy/ 

Wrocław | Chińsko-Europejski Festiwal Kultury i Sztuki

AMKLW dniach 16–21 lipca 2019 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu gościć będzie grupę 150 młodych muzyków z Chin, którzy wezmą udział w Chińsko-Europejskim Festiwalu Kultury i Sztuki.

Jest to pierwsze wydarzenie współorganizowane przez wrocławską Akademię Muzyczną z partnerem z Pekinu. Ideą Festiwalu jest międzynarodowa integracja, wymiana doświadczeń artystycznych oraz nawiązanie kontaktów między europejskimi i chińskimi uczelniami artystycznymi. W latach 2017 i 2018 festiwal odbył się w uczelniach we Włoszech i w Hiszpanii, co zapoczątkowało owocną współpracę europejskich i azjatyckich środowisk twórczych. Grupa młodych chińskich artystów weźmie udział w kursach muzycznych, konkursach instrumentalnych i wokalnych oraz zaprezentuje recitale i koncerty w sali koncertowej AMKL we Wrocławiu. Zajęcia oraz konkursy przeprowadzą pedagodzy wrocławskiej Akademii oraz zaproszeni artyści z Chin.

Ważnym aspektem przedsięwzięcia, oprócz międzynarodowych kursów muzycznych, jest prezentacja muzyki polskiej, w tym kompozytorów związanych z wrocławską uczelnią. Festiwal obejmie dwa duże wydarzenia artystyczne w sali koncertowej AMKL, które będą otwarte dla szerszej publiczności: 16 lipca o godz. 16.30 – uroczyste otwarcie Festiwalu, 21 lipca o godz. 19.00 – koncert finałowy. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego Orkiestra Symfoniczna studentów i absolwentów AMKL we Wrocławiu wykona Largo Stanisława Krupowicza i Fjörd-dur Michała Moca.

Wstęp na koncerty jest wolny, obowiązują bezpłatne karty wstępu dostępne w recepcji budynku E Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/program-festiwalu-5032 

Pogrzeb Bogusława Schaeffera na Cmentarzu Komunalnym w Salzburgu

Schaeffer16 lipca 2019 roku na Komunalfriedhof w Salzburgu odbył się pogrzeb Bogusława Schaeffera – wybitnego polskiego kompozytora, muzykologa, dramaturga, grafika i pedagoga, członka Związku Kompozytorów Polskich od 1956 roku, od roku 2003 członka honorowego.

Podczas uroczystości Prezes Zarządu Polskiego Radia RDC Tadeusz Deszkiewicz wręczył Rodzinie wielkiego Artysty Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski przyznany pośmiertnie Bogusławowi Schaefferowi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudę. To drugie najwyższe polskie odznaczenie po Orderze Orła Białego.

W ceremonii pożegnalnej uczestniczyła Rodzina Artysty, Pani Ambasador RP w Austrii Jolanta Róża Kozłowska, wicekonsul RP z Monachium Pan Michał Madaj, przedstawiciele salzburskiego Mozarteum oraz artyści, a wśród nich znakomita śpiewaczka mieszkająca w Salzburgu Aleksandra Zamojska i uczeń zmarłego kompozytora prof. dr hab. Marek Chołoniewski, kierownik Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Zakopane | Chopin Piano Duo w willi „Atma”

Atma18 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem odbędzie się koncert Chopin Piano Duo.

„Atma” to jedyne w świecie muzeum biograficzne Karola Szymanowskiego, „ojca” polskiej muzyki współczesnej – w maju 2013 otwarte po generalnym remoncie. W tej tak ulubionej przez kompozytora góralskiej „chałupie” w Zakopanem, gdzie odnalazł dla siebie dom, rozbrzmiewa muzyka. Motywem przewodnim są utwory Szymanowskiego i jego poprzedników oraz następców. Wśród wykonawców znajdują się zarówno postacie znane z mistrzowskich interpretacji, jak i utalentowani młodzi artyści, laureaci konkursów muzycznych, wnoszący do odczytań twórczości autora Mitów i Harnasiów wartości nowe. Koncerty organizowane w „Atmie”, miejscu wyjątkowym, gdyż nie będącym studium muzycznym czy salą koncertową, przyczyniają się do wzmacniania marki polskiej kultury muzycznej w scenerii naznaczonej duchem osobowości Szymanowskiego, wizjonera i poety dźwięków, oraz jego czasów – czasów międzywojnia.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi Chopin Piano Duo, czyli Anna Boczar i Bartłomiej Kominek – zgrany duet na scenie i w życiu. W ich interpretacji usłyszymy utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, a także Album Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego i Grand duo concertant na temat z opery „Robert Diabeł” Fryderyka Chopina. Słowo o muzyce wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. krakowskiej Akademii Muzycznej, kurator ds. programowych „Atmy”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/koncert-chopin-piano-duo-anna-boczar-bartlomiej-kominek 

Elbląg | Muzyczne ścieżki kinematografii – Celuloid

EOKPolska muzyka filmowa z prędkością dwóch gitar na godzinę? Tak żegnać lato potrafią tylko Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, a jeśli dołączają do nich Krzysztof Herdzin i Elbląska Orkiestra Kameralna, to niezawodny znak, że czeka nas muzyczna uczta dla uszu i oczu – Celuloid. Już 25 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 salę koncertową elbląskiego ZPSM wypełni to, co najpiękniejsze na styku świata muzyki i świata filmu. Wiązance takich przebojów ulegnie nawet najwytrawniejszy florysta…

„Wsłuchani w siebie nawzajem”, „świadomi każdego dźwięku”, „takie muzyczne zespolenie jest dostępne tylko największym mistrzom”. Takie cytaty można mnożyć, a i tak nie pozna się fenomenu dwójki wspomnianych gitarzystów, póki nie zasiądzie się w sali koncertowej. Elblążanie staną przed taką szansą w ostatnią niedzielę sierpnia i przekonają się, że dzięki muzyce ludzka wyobraźnia może kreślić scenariusze, o jakich nie śniło się nawet filozofom.

Celuloid to hołd złożony początkom kinematografii – wszak pierwszej projekcji braci Lumière nie towarzyszyła ani orkiestra symfoniczna, ani pianista, a gitarzysta. Co wyniknie z muzycznej wymiany gitarowo-smyczkowych argumentów? XIX-wieczna Warszawa rodem z Lalki, międzypokoleniowe potyczki na gesty i słowa Wojny domowej, robotnicze ulice Człowieka z żelaza – to raptem kilka rozdziałów koncertowej opowieści… Usłyszymy muzykę Wojciecha Kilara, Tomasza Stańki, Krzysztofa Komedy, Andrzeja Korzyńskiego, Jerzego Matuszkiewicza oraz autorskie utwory solistów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie www.eok.elblag.eu  

ISCM World Music Days MTMW Nowa Zelandia 2020

ISCMZarząd Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej organizuje Jury Krajowe, które wybierze sześć utworów zarekomendowanych przez Polską Sekcję MTMW na festiwal ISCM World Music Days MTMW, który odbędzie się w 2020 roku Nowej Zelandii. 15 lipca 2019 roku upływa termin nadsyłania zgłoszeń.

Regulamin skierowany jest do wszystkich polskich kompozytorów oraz do kompozytorów obcokrajowców mieszkających w Polsce. Sekcje krajowe nie mogą uwzględniać w swych oficjalnych zgłoszeniach utworów kompozytorów, których utwór został wykonany podczas ŚDM MTMW w Estonii w 2019 r. jako oficjalne zgłoszenie. W przypadku naszej sekcji był to utwór Adama Porębskiego Semi-overture.

Zgodnie z wytycznymi regulaminu organizatora festiwalu, zaleca się, aby zgłaszane kompozycje zostały skomponowane po 2012 roku. Preferowane są utwory o maksymalnym czasie trwania 12 min. Utwory, wybrane przez Jury Krajowe poszczególnych sekcji ISCM będą następnie oceniane przez międzynarodowe jury w Nowej Zelandii.

Utwory należy nadsyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 15 lipca 2019 roku.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin – na stronie https://ptmw.art.pl/2019/06/13/iscm-world-music-days-mtmw-nowa-zelandia-2020/ 

Warszawa | Lato Konesera. Spędź kulturalne lato na Pradze!

KoneserDo 25 sierpnia 2019 roku potrwa cykl przedsięwzięć „Lato Konesera” w kompleksowo odnowionej dawnej fabryce wódek Koneser.

Seanse filmowe, spotkania, mnóstwo koncertów i atrakcji dla dzieci... Tak w skrócie zapowiada się tegoroczne „Lato Konesera”. To doskonała okazja, by odwiedzić to klimatyczne miejsce na Pradze i w dobrym towarzystwie spędzić czas. Tym bardziej, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie: od singli, przez rodziny z dziećmi, po seniorów. Atrakcje zaś zaplanowano na całe wakacje i każdego dnia realizowane są inne projekty.

W każdą niedzielę o godz. 19.00, zaczynając od 14 lipca, odbywać się będą koncerty. Udział w nich zapowiedzieli: Szymon Nehring, Ania Karpowicz, Marek Bracha, laureaci Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, Adam Strug, zespoły Penderecki Piano Trio, Trimagine, ROKduo. W ich wykonaniu usłyszymy utwory kameralne Franza Schuberta, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego, Aarona Coplanda, zapomniane pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann. Ważne miejsce w programie letnich koncertów zajmuje muzyka polska. Zostaną zaprezentowane pieśni Stanisława Moniuszki, kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Zygfryda Kasserna i Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://koneser.eu/wydarzenia/lato-konesera-klasyczne-niedziele/ 

Jedyny taki Festiwal - „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” po raz szósty

EOKKilka miesięcy przygotowań, prób, trzy dni koncertów i już? VI Festiwal „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” przeszedł do historii, ale po raz kolejny udowodnił, że mieszkańcy regionu są spragnieni kultury muzycznej przez duże „k”.

W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaspokoiła ich pragnienia wraz z Kasią Moś i jej zespołem pod dyrygenckim okiem maestro Marka Mosia. Artyści podążyli śladami twórcy polskiej opery narodowej – Stanisława Moniuszki.

Festiwal upłynął w tempie wyznaczonym przez pieśni ze Śpiewników domowych (zaaranżowane przez Mateusza Mosia i Mateusza Kołakowskiego), które wypełniły gotyckie kościoła Pasłęka, Elbląga i Krzyżanowa. Szczypta liryzmu, odrobina nostalgii, nuta romantyzmu – tak skomponowana muzyczna uczta zaspokoiła gusta wszystkich melomanów. Dowodem wielominutowe owacje i trzykrotny bis, którym Orkiestra i jej goście zwieńczyli każdy koncert. Jak zapewniła Kasia Moś, „to dopiero wstęp do naszej przygody ze Stanisławem Moniuszką, którą – jestem przekonana – jeszcze nie raz przeżyjemy z Elbląską Orkiestrą Kameralną”.

Dzięki zaangażowaniu publiczności festiwal „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” osiągnęła status muzycznej wizytówki miasta i regionu, bez której nie sposób sobie wyobrazić lokalnego życia kulturalnego. Kościoły wypełnione po brzegi to dla artystów najważniejsza motywacja do nieustannego rozwijania idei Festiwalu, którego kolejna edycja odbędzie się w następnym roku.

Tomasz Czapla