Polmic - FB

aktualności

I Ise-Shima International Composition Competition – Japonia 2020

ISIse-Shima Art Committee zaprasza do udziału w międzynarodowym konkursie kompozytorskim I Ise-Shima International Composition Competition. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 1 czerwca 2021 roku.

Celem Konkursu jest promocja młodych kompozytorów. Formuła przedsięwzięcia jest szeroka – nie ma ograniczeń wiekowych ani ograniczeń dotyczących składu wykonawczego przedkładanego utworu. Zgłaszany utwór może być uprzednio wykonany publicznie i nagrodzony w innych konkursach. Kompozytorzy mogą przesłać więcej niż jeden utwór, ale mają wypełnić osobny formularz zgłoszeniowy i uiścić opłatę za każdą z kompozycji.

Pełną partyturę (w formacie pdf), podpisaną imieniem i nazwiskiem kompozytora, należy przesłać za pomocą formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie https://en.iseshimaart.com/international-composition-competiti 

Przewodniczącym Jury będzie polski kompozytor Marcin Stańczyk.

Konkurs przewiduje jedną nagrodę główną pieniężną wynoszącą 1000 USD i 35 wyróżnień honorowych. Ise-Shima Art Committee zastrzega sobie prawo, w porozumieniu z Jury, nie przyznawania nagrody głównej, wprowadzenia zmian do regulaminu, zmniejszenia lub podziału nagrody pieniężnej, jeżeli zdaniem Jury takie działania będą uzasadnione.

Laureaci Konkursu zostaną wyłonieni do końca sierpnia 2021 roku i powiadomieni o zwycięstwie drogą mailową. Lista nagrodzonych utworów zostanie opublikowana na stronie internetowej: https://en.iseshimaart.com/c 

Regulamin Konkursu dostępny jest na https://bit.ly/37SqagR 

Gawędy Romualda Twardowskiego

TwardowskiRomuald Twardowski, wybitny twórca i ceniony pedagog, wieloletni propagator muzyki polskiej, laureat licznych nagród i wyróżnień, a zarazem jeden z najdłużej współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytor obchodził 17 czerwca 2020 roku 90. urodziny. Z tej okazji PWM wraz z przedstawicielami świata muzycznego składa mu życzenia, a także zaprasza na nowy cykl poświęcony kompozytorowi.

Romuald Twardowski jest jednym z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Zestawiając średniowieczne tradycje ze zdobyczami XX wieku konsekwentnie tworzy muzykę oryginalną, a jednak zawsze przystępną nie tylko dla odbiorców, ale i wykonawców, którzy podkreślają wartość artystyczną utworów Twardowskiego. PWM zaprosiło przedstawicieli życia muzycznego do przygotowania niespodzianki dla jubilata. Wideo-życzenia Romualdowi Twardowskiemu złożyło ponad 30 artystów i bliskich kompozytora, m.in. Ewa Bogusz-Moore, Tomasz Konieczny, Jan Łukaszewski, Agnieszka Duczmal, Łukasz Borowicz, Jurek Dybał, Jerzy Salwarowski i Alicja Twardowska. Materiały dostępne są na kanale YouTube PWM.

Premiera nowego cyklu poświęconego kompozytorowi Gawędy Romualda Twardowskiego odbędzie się online 24 czerwca o godz. 10:30. To 10 opowieści, w których Mistrz wspomina najważniejsze momenty ze swojego artystycznego życia. O kluczowych spotkaniach z wybitnymi pedagogami, kompozytorami, pisarzami, o ważnych miejscach i niespodziewanych splotach wydarzeń, a także muzycznych inspiracjach artysta opowiada w filmach publikowanych w co drugą środę na kanale YouTube PWM.

Materiały prasowe PWM

Warszawa | Od „Bogurodzicy” do Góreckiego

ProMusicaFundacja „Pro Musica Viva” zaprasza na koncerty chóru Cappella Corale Varsaviana pod dyrekcją Romana Rewakowicza, podczas których zabrzmi polska muzyka chóralna różnych epok i stylów. Koncerty z udziałem publiczności odbędą się 23 czerwca 2020 o godz. 19.30 w Kościele Zesłania Ducha Świętego na Bielanach (ul. Broniewskiego 44) i 25 czerwca 2020 o godz. 19.00 w Kościele Wniebowstąpienia Pańskiego na Stokłosach (al. KEN 101).

W programie koncertów znalazły się utwory Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Stanisława Moniuszki, a także Stabat Mater Feliksa Nowowiejskiego, Zdrowaś bądź Maryja z Pieśni maryjnych op. 54 Henryka Mikołaja Góreckiego, Msza Dziękczynna Juliusza Łuciuka i Lacrimosa Bartosza Kowalskiego.

Chór Capella Corale Varsaviana, który powstał w 2007 roku, zrzesza zawodowych wokalistów i muzyków. Zespół ma na swoim koncie udział w nagraniach muzyki filmowej autorstwa Jana A.P. Kaczmarka, Stanisława Syrewicza, Michała Lorenca, Abla Korzeniowskiego, Bartłomieja Gliniaka. Wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia chór brał udział w koncercie pomyślanym jako artystyczny finał uroczystości beatyfikacyjnych Jana Pawła II w Rzymie. Zespół uczestniczył także w rozmaitych festiwalach, wykonując polską i ukraińską muzykę sakralną.

Wstęp na koncerty jest wolny – wydarzenia odbędą się dzięki dotacji Miasta Stołecznego Warszawa.

ZOBACZ: wydarzenia na FB 23 czerwca i 25 czerwca

Warszawa | Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II

JP223 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi w Teatrze Palladium z okazji Dnia Ojca oraz 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II.

Będzie to pierwszy koncert muzyki klasycznej w Teatrze Palladium po okresie kwarantanny. Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus poprowadzi Anna Duczmal-Mróz. W roli solisty wystąpi wirtuoz skrzypiec Jarosław Żołnierczyk, koncertmistrz Orkiestry i prymariusz kwartetu smyczkowego „Wieniawski”. Dr hab. Jarosław Żołnierczyk wykłada równocześnie na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Występował jako solista i kameralista w kraju i za granicą, m. in. w Niemczech, Belgii, Japonii, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii i in. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych

Przedsięwzięcie transmitowane będzie online. W wykonaniu artystów usłyszymy Divertimento KV 138 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Etiudę b-moll Karola Szymanowskiego, Concerto notturno na skrzypce i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, dwa Preludia Fryderyka Chopina w aranżacji na orkiestrę smyczkową, Pieśń Ignacego Jana Paderewskiego oraz dwa Walce i Orawę Wojciecha Kilara.

Transmisja online koncertu będzie dostępna na stronie Fundacji Universistatis Varsoviensis, TVP3 Warszawa, NCK.pl, oraz stronie internetowej www.niepodlegla.gov.pl

Przypominamy o konieczności wypełnienia oświadczenia uczestnika wydarzenia w związku ze stanem pandemii COVID-19, które otrzymają Państwo drogą mailową po pobraniu wejściówek na stronie https://palladium.pl/events/koncert-z-okazji-100-rocznicy-urodzin-papieza-jana-pawla-ii/ 

Ewa Szczecińska zaprasza!

Dwojka22 i 23 czerwca 2020 roku odbędą się ostatnie w tym sezonie odcinki audycji „Nokturn” i „Nowa Polska”, prowadzonych przez Ewę Szczecińską. Na antenie Dwójki – Programu 2 Polskiego Radia zabrzmią utwory Mateusza Ryczka i Pawła Hendricha.

Ostatni w tym sezonie „Nokturn” 22 czerwca o godz. 23.15 wypełni cudowna muzyka – taka, co lubi mocno wchodzić w interakcje z przestrzenią: tą naturalną i tą wykreowaną przy pomocy elektroniki. Zabrzmią utwory Mateusza Ryczka, Karin Rehnqvist, Matthew Whiteside’a i Wolfganga Rihma.

Celem programu „Nowa Polska” jest popularyzacja muzyki polskiej, a nagraniom i opowieściom o utworach towarzyszą wypowiedzi kompozytorów. Jest to próba wyłonienia arcydzieł polskiej muzyki najnowszej i wprowadzenia ich do zbiorowej, szerokiej świadomości słuchaczy. Bohaterem najbliższej audycji cyklu „Nowa Polska” 23 czerwca o godz. 22:20 będzie Paweł Hendrich. Naukowe tradycje w jego rodzinie przekładają się na badanie dźwiękowej materii oraz na tworzenie kunsztownych i złożonych dźwiękowych konstrukcji. Rezultatem takiej postawy są utwory o formie, której natura jest dynamiczna. W audycji posłuchamy kompozycji Ertytre Hendricha przeznaczonej na osiem wiolonczel, Pteropetros na kwintet dęty, akordeon i kwartet smyczkowy oraz Alopopulo na orkiestrę kameralną, skrzypce i komputer.

Zarówno „Nokturny”, jak i audycje cyklu „Nowa Polska” można odsłuchać na stronie Dwójki: https://www.polskieradio.pl/8/740 oraz https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/8315,Nowa-Polska 

Zygmunt Krauze wyróżniony francuską Nagrodą Krytyków za najlepszą premierę sezonu 2019 / 2020

KrauzeFrancuskie Stowarzyszenie Zawodowe Krytyków Teatru, Muzyki i Tańca (Syndicat de la critique théâtre, danse et musique) przyznało tegoroczną Nagrodę za najlepszą premierę sezonu 2019/20 (Meilleure Création Musicale) Zygmuntowi Krauze, za jego III Koncert fortepianowy „Okruchy pamięci”.

Nagroda Stowarzyszenia Krytyków (Prix du Syndicat de la Critique) jest przyznawana od 1963 roku i należy do najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie sztuk scenicznych we Francji.

Utwór, zamówiony przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Instytut Adama Mickiewicza, Orchestre national de Metz oraz Filharmonię Narodową w Warszawie w ramach programów Polska Music i POLSKA 100, miał swoją premierę światową na koncercie inaugurującym zeszłoroczną „Warszawską Jesień”, z kompozytorem w roli solisty oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto. Premiera francuska dzieła miała miejsce w styczniu 2020 w l'Arsenal Metz z rezydującą tam Orchestre national de Metz, również z Zygmuntem Krauze i Wilsonem Hermanto. Partnerami projektu były również Instytut Polski w Paryżu oraz Instytut Francuski w Warszawie. W składzie orkiestry III Koncertu fortepianowego Krauze znalazły się cztery Veme – nowe instrumenty perkusyjne koncepcji francuskiego muzyka i kompozytora Dominique Delahoche, powstałe we współpracy między Orchestre national de Metz oraz politechniką Arts et Métiers Metz.

„To dla mnie wielka przyjemność zostać uhonorowanym po raz drugi przez francuskich krytyków tą nagrodą. Cieszę się, że moje dzieła są nadal tak cenione we Francji, z którą związana jest ważna część mojej twórczej drogi” – powiedział Zygmunt Krauze. Wcześniej, w sezonie 2011 / 2012 tę prestiżową nagrodę otrzymała opera Polieukt kompozytora. Krauze przez ponad dekadę żył w Paryżu, gdzie zarówno tworzył swoje kompozycje jak i aktywnie wpływał na formowanie się paryskiej sceny muzycznej. W latach 70-tych XX wieku Pierre Boulez zaprosił polskiego kompozytora do pełnienia funkcji doradcy artystycznego Institut de Recherche et Coordination Acoustique Musique (IRCAM).

Nagranie z premiery dostępne będzie na płycie Kronika 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Planowane jest również nagranie studyjne dzieła.

Więcej informacji i pełna lista Prix de la Critique – na stronie https://associationcritiquetmd.com 

Zwycięzcy 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird19 czerwca 2020 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbył się koncert finałowy 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, po którym Jury podjęło decyzję o podziale nagród.

W związku z trwającą pandemią koncert odbył się bez udziału publiczności. 20 czerwca podczas spokania zdalnego przedstawiciele Jury – Alicja Gronau (przewodnicząca), Marcel Chyrzyński, Paweł Gusnar, Monika Kędziora i Aldona Nawrocka – wysłuchali utworów, zamieszczonych pod adresem: https://soundcloud.com/user-595711012/sets/final-konkursu-mlodych-kompozytorow-im-tadeusza-bairda-2020. W wykonaniu The Whoop Group, Kwartetu Saksofonowego UMFC i Brzewski & Szymanowski Saxophone Quartet zaprezentowane zostały kompozycje, zakwalifikowane do II etapu: Nemesis (godło Phoenix), Me and the another one (godło Aditolek), Fala pomarańczowo-zielona (godło Ówsanalin), O pewności (godło Mercilles Efficiency), Limitation (godło Don Giovanni), ertk (godło Siddhartha) oraz Ukwiał pustelnik (godło Matricaria chamomilla).

Jury postanowiło, że Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda w tegorocznej edycji Konkursu należy podzielić, przyznając I nagrodę utworowi Nemesis, dwie równorzędne II nagrody utworom ertk i Fala pomarańczowo-zielona i III nagrodę utworowi O pewności. Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych kompozycji są Wojciech Chałupka (Nemesis), Oktawia Pączkowska (ertk), Jan Załęcki (Fala pomarańczowo-zielona) i Franciszek Araszkiewicz (O pewności). Nagrodą pozaregulaminową w Konkursie jest wydanie drukiem partytury zwycięskiego utworu w wydawnictwie Ars-Musica (Marek Kunicki) w serii wydawniczej „Paweł Gusnar Collection”.

Zwycięzcom Konkursu serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Warszawa | Budzimy Muzeum POLIN: „Mantra dla Muranowa” Wojtka Blecharza

POLINPo czasie zamknięcia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN spowodowanym epidemią koronawirusa członkowie i członkinie Chóru POLIN symbolicznie obudzą gmach Muzeum wykonując Mantrę dla Muranowa autorstwa Wojtka Blecharza. Premierę rejestracji na żywo obejrzymy i usłyszymy 22 czerwca 2020 o godz. 19.30 na profilu Facebookowym i kanale YouTube Muzeum POLIN.

Mantra dla Muranowa to rodzaj muzycznego spaceru, którego fragmenty rozpisane są na przestrzenie budynku muzeum POLIN, a także dźwiękowa medytacja. W sanskrycie słowo „mantra” oznacza „instrument dla myśli”. Jak zaznacza kompozytor, „Poprzez praktykę muzyczną wielu z nas może doświadczyć stanu wewnętrznej równowagi czy poczucia harmonii. Muzyka jako proces ciągłego stawania się jest manifestacją energii, wchodzi w interakcję ze światem fizycznym, wpływa na nasze myśli, emocje, ciała i pola elektromagnetyczne. […] Buddyjscy mnisi z Japonii używają bambusowego fletu shakuhachi jako instrumentu do medytacji, do osiągnięcia czystości umysłu i stanu zen. Talmud wspomina pieśń ochronną wykonywaną w czasie zarazy… Wiele z tych wyjątkowych funkcji muzyki odchodzi dziś w zapomnienie, w społeczeństwach zachodnich muzyka często traktowana jest jako produkt, pełni funkcję dźwiękowego tła w życiu codziennym lub staje się częścią ekskluzywnego wydarzenia artystycznego. Mantra dla Muranowa to utwór skomponowany dla wyjątkowego Chóru Muzeum POLIN”.

Chór, a także flecistka Ewa Liebchen, klarnecista Michał Górczyński i puzonista Piotr Wróbel przez godzinę będą tworzyć dźwiękową harmonię w budynku muzeum, bo harmonia jest tym, czego zarówno Muranów ze względu na swoją historię, jak i cały świat w tym momencie bardzo potrzebują. Projekt zapowiada wystawę czasową „Tu Muranów”.

Kuratorką projektu i koordynatorką społecznego chóru działającego przy Muzeum POLIN jest Ewa Chomicka. Przygotował chór do udziału w przedsięwzięciu Jakub Pałys. Podczas premiery poprowadzi zespół sam kompozytor.

Więcej – na stronie www.polin.pl/pl/wydarzenie/mantra-dla-muranowa-chor-polin-wojtek-blecharz 

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie zamyka sezon specjalnym koncertem – transmisja w Dwójce i online

OPR21 czerwca 2020 roku instrumentaliści Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie spotkają się w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego by zakończyć ten niepełny sezon koncertowy. Transmisja wydarzenia od godz. 18.00 na antenie radiowej Dwójki oraz – w formie streamingu wideo – na kanale YouTube, stronie internetowej i w mediach społecznościowych Polskiego Radia.

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – podobnie jak inne zespoły – w okresie kwarantanny nie koncertowała. Cały czas jednak jej muzycy ćwiczyli w swoich domach i nagrywali kameralne koncerty. Można je było oglądać w mediach społecznościowych i na portalu https://www.polskieradio.pl/ w ramach akcji #pracujemywdomu. Pierwszy, po kilkumiesięcznej przerwie, koncert Orkiestry na żywo – bez udziału publiczności będzie jednocześnie ostatnim w sezonie 2019 / 2020.

„Złożymy hołd maestro Krzysztofowi Pendereckiemu prezentując jego Trzy utwory w barokowym stylu na orkiestrę smyczkową, potem zaprezentujemy dwie wczesne symfonie Wolfganga Amadeusa Mozarta: VI Symfonię F-dur i VII Symfonię D-dur, a także utwór Antona Brucknera w transkrypcji Stanisława Skrowaczewskiego – przepiękne Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur, a na koniec – Orawa Wojciecha Kilara” – zapowiada Michał Klauza, dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. „Bardzo się cieszymy, że znów razem muzykujemy. Mamy nadzieję, że ten koncert przyniesie trochę ukojenia w tych dziwnych czasach, w jakich nam przyszło żyć” – dodaje Michał Klauza, który poprowadzi Orkiestrę w trakcie niedzielnego koncertu.

Artur Szklarczyk