Polmic - FB

aktualności

Leszno | V Festiwal Leszno Barok Plus

Leszno Barok PlusPiąta edycja festiwalu Leszno Barok Plus, która odbędzie się w dniach 25 sierpnia – 1 września 2019 roku, zadowoli najbardziej wymagających odbiorców kultury. W ciągu ośmiu dni zaplanowano kilkanaście koncertów i spektakli teatralnych.

Podczas tegorocznego Festiwalu muzyka zagości w Teatrze Miejskim, Sali MOK i kościołach p.w. św. Jana i św. Krzyża. W programie znalazła się muzyka barokowa, romantyczna, etniczna, średniowieczna i współczesna, spektakle dramatyczne i pantomima. Swoje autorskie przedstawienia pokażą festiwalowej publiczności warszawski Teatr Akt i gdański Teatr Snów. Ten ostatni – na placu na Nowym Rynku. Wśród gwiazd festiwalu znajdą się Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, czeski zespół Tiburtina Ensemble, znakomici pianiści Lukas Geniuszas i Anton Batagow (wystąpi po raz pierwszy w Polsce), węgierski zespół Capella Savaria, śpiewaczka i kompozytorka Agata Zubel z warszawską grupą Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera. W wykonaniu Orkiestry Amadeus usłyszymy Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, który w tym roku obchodzi 70. urodziny oraz jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Aktorzy Teatru Akt wezmą udział w spektaklu Kwiaty zła wg poezji Baudelaire’a z muzyką Roberta Jędrzejewskiego.

Warto również zwrócić uwagę na trzy projekty specjalne, mające swoją premierę na Festiwalu: Zaśpiewać Brechta z dyrygentką Agnieszką Nagórką oraz aktorami Hanną Śleszyńską i Bartoszem Bandurą, Don Juan Christopha Willibalda Glucka z aktorami Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Haendel XXI z kompozytorem i pianistą Nikolą Kołodziejczykiem, jazzową wokalistką Julią Sawicką oraz kontratenorem Michałem Sławeckim.

Leszno Barok Plus odbywa się pod patronatem prezydenta Łukasza Borowiaka, a miasto jest głównym mecenasem imprezy. Wstęp na wszystkie koncerty i spektakle jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lesznobarokplus.pl/ 

Elbląg | Muzyczne ścieżki kinematografii – Celuloid

EOKPolska muzyka filmowa z prędkością dwóch gitar na godzinę? Tak żegnać lato potrafią tylko Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, a jeśli dołączają do nich Krzysztof Herdzin i Elbląska Orkiestra Kameralna, to niezawodny znak, że czeka nas muzyczna uczta dla uszu i oczu – Celuloid. Już 25 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 salę koncertową elbląskiego ZPSM wypełni to, co najpiękniejsze na styku świata muzyki i świata filmu. Wiązance takich przebojów ulegnie nawet najwytrawniejszy florysta…

„Wsłuchani w siebie nawzajem”, „świadomi każdego dźwięku”, „takie muzyczne zespolenie jest dostępne tylko największym mistrzom”. Takie cytaty można mnożyć, a i tak nie pozna się fenomenu dwójki wspomnianych gitarzystów, póki nie zasiądzie się w sali koncertowej. Elblążanie staną przed taką szansą w ostatnią niedzielę sierpnia i przekonają się, że dzięki muzyce ludzka wyobraźnia może kreślić scenariusze, o jakich nie śniło się nawet filozofom.

Celuloid to hołd złożony początkom kinematografii – wszak pierwszej projekcji braci Lumière nie towarzyszyła ani orkiestra symfoniczna, ani pianista, a gitarzysta. Co wyniknie z muzycznej wymiany gitarowo-smyczkowych argumentów? XIX-wieczna Warszawa rodem z Lalki, międzypokoleniowe potyczki na gesty i słowa Wojny domowej, robotnicze ulice Człowieka z żelaza – to raptem kilka rozdziałów koncertowej opowieści… Usłyszymy muzykę Wojciecha Kilara, Tomasza Stańki, Krzysztofa Komedy, Andrzeja Korzyńskiego, Jerzego Matuszkiewicza oraz autorskie utwory solistów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie www.eok.elblag.eu  

Katowice | Koncert w 100. rocznicę zakończenia I Powstania Śląskiego

FS24 sierpnia 2019 roku o godz. 20:30, w setną rocznicę zakończenia I powstania śląskiego, spotkamy się przy Muzeum Śląskim podczas wyjątkowego koncertu plenerowego „Wyrwani życiu”, aby razem wspomnieć wszystkich, którzy stanęli do walki o Górny Śląsk, ofiarując to, co mieli najcenniejszego – swoje życie.

Organizatorzy koncertu – Filharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego i Muzeum Śląskie – chcą przypomnieć o takich wartościach, jak wolność, wspólnota społeczna i narodowa, porozumienie ponad wszelkimi podziałami. Uczczą pamięć tych, którzy zostali bezpowrotnie „wyrwani życiu”, pozostawiając w sercach bliźnich bezgraniczny smutek i żal.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej wraz ze światowej klasy solistką, Iwoną Sobotką. Rangę tego wydarzenia podniesie także wybitna postać, która poprowadzi muzyków zza pulpitu dyrygenckiego – Krzysztof Penderecki. Maestro wystąpi tego dnia w podwójnej roli: jako dyrygent i kompozytor. Podczas koncertu wysłuchamy bowiem m. in. jego Chaconny, określanej jako „muzyka lamentu odbywającego się bez słów”. Później przyjdzie czas na najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego, patrona Filharmonii Śląskiej, czyli Symfonię pieśni żałosnych op. 36.

Ten niezwykły koncert zapewni więc publiczności silne emocje, okazję do wzruszeń i zachwytu, a także pozwoli jej zetknąć się ze znakomitymi wykonawcami, którzy sprawią, że obchody stulecia rocznicy zakończenia I Powstania Śląskiego zyskają należytą powagę i uroczysty charakter.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 

Kraków | 140 lat Muzeum Narodowego w Krakowie – koncert rocznicowy

MNKMuzeum Narodowe w Krakowie i Sinfonietta Cracovia zapraszają na koncert jubileuszowy z okazji 140-lecia Muzeum Narodowego w Krakowie, który odbędzie się w Sukiennicach 24 sierpnia 2019 roku.

Repertuar koncertu przygotowany został specjalnie z myślą o rocznicy. Wysłuchamy więc pieśni Bolesława Raczyńskiego, których okładka prezentowana była w MNK na wystawie Wyspiański. Nieznany. Będzie to premiera ich instrumentacji na orkiestrę smyczkową i baryton autorstwa Jana Stańczyka. W programie znajdzie się utwór Feliksa Nowowiejskiego Śmierć Ellenai, inspirowany poematem Juliusza Słowackiego i obrazem Jacka Malczewskiego znajdującym się w Galerii Sztuki Polskiej XIX w Sukiennicach. Zostanie zaaranżowany na orkiestrę smyczkową, klarnet i głos recytatora i wykonany w Sali Siemiradzkiego, w bezpośrednim sąsiedztwie obrazu. Usłyszymy też Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego w opracowaniu na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową, Etiudę b-moll op. 4 nr 3 tegoż kompozytora w opracowaniu na orkiestrę smyczkową oraz Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Dzieła wykonają baryton Michał Janicki i orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Macieja Lulka. W roli recytatora wystąpi Jakub Kosiniak.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl 

Lublin | Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin

Fonie LublinaMimo wakacji cykl koncertów „Fonie Lublina” trwa nieprzerwanie. 24 sierpnia 2019 roku o godz. 18:00 w lubelskim Trybunale Koronnym będzie miał miejsce koncert „Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin”.

W sierpniu przyszła pora na skonfrontowanie muzyki Moniuszki z najbardziej eminentną dla polskiego romantyzmu twórczością Chopina. Co łączyło a co dzieliło tych dwóch najbardziej znanych przedstawicieli polskiej muzyki XIX wieku – o tym można będzie dowiedzieć się podczas najbliższego wydarzenia.

O Fryderyku Chopinie mówi się jako o romantyku; Moniuszkę zaś często przedstawia się jako pozytywistę. Na gruncie historycznym i estetycznym teza ta broni się jako prawdziwa, jednak gdy z bliska przyjrzy się muzyce obu artystów okaże się, że nie dzieli ich aż tak dużo, jak powszechnie się uważa. W programie znajdą się pieśni obu kompozytorów – zarówno te znane i te zdecydowanie rzadziej wykonywane. Ten trzon uzupełniony zostanie przykładami twórczości kontynuatorów ich tradycji – wybitnych pianistów-kompozytorów oraz twórców oper i pieśni. Utwory wykonają sopranistka Ewa Biegas oraz pianiści Agnieszka Schulz-Brzyska i Grzegorz Biegas.

Karol Furtak

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019 – zgłoś kandydaturę!

KoryfeuszRozpoczyna się IX edycja nagrody polskiego środowiska muzycznego „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Do 10 września 2019 roku za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl można zgłaszać kandydatury do nagrody w kategoriach: „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” oraz „Nagroda honorowa”, a także w kategorii „Odkrycie roku”, przyznawanej debiutującym artystom.

Nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca. „Koryfeusz” jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej – gatunkowo i chronologicznie – muzyki polskiej. Nagroda przyznawana jest za dokonania w minionym sezonie artystycznym, z wyłączeniem „Nagrody honorowej” przyznawanej za całokształt działalności. Zgłoszenia mogą dokonywać osoby związane z polskim życiem muzycznym.

Wyboru laureatów w kategoriach „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” i „Nagroda honorowa” podczas tajnego głosowania dokonuje Kolegium Elektorów. W jego skład wchodzą rektorzy akademii muzycznych, uniwersytetów, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze z mediów zajmujących się muzyką, przedstawiciele związków i organizacji branżowych, a także wszyscy laureaci dotychczas nagrodzeni nagrodą we wszystkich kategoriach. Nagrodę w kategorii „Odkrycie roku” przyznaje się na podstawie otwartego głosowania publiczności, które odbędzie się między 16 a 19 września na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Ogłoszenie laureatów nastąpi podczas uroczystej Gali 1 października. Laureaci otrzymają statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 

XX Letnia Filharmonia AUKSO

AUKSOMiędzy 16 a 22 sierpnia 2019 roku Suwalszczyzna będzie sceną koncertów orkiestrowych, kameralnych, warsztatów, spotkań, a także wydarzeń towarzyszących jubileuszowej XX Letniej Filharmonii AUKSO. Program festiwalu, jak co roku, dostarczy mieszkańcom i turystom odwiedzających Suwalszczyznę atrakcji najwyższego artystycznego kalibru.

W gronie zaproszonych artystów znajdą się przedstawiciele polskiej sceny muzyki klasycznej: zdobywca nagrody Niemieckiej Krytyki Płytowej wiolonczelista Andrzej Bauer i odnoszący spektakularne sukcesy po obu stronach oceanu śpiewak operowy Tomasz Konieczny oraz kameraliści z Alternative Ensemble. Artystom będą towarzyszyć muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Festiwal programowo zaznaczy również ważną rocznicę dla kultury i sztuki światowej – dwusetlecie urodzin ojca polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki. W nurcie klasycznym zabrzmią utwory uznanych kompozytorów (Wolfgang Amadeus Mozart, Piotr Czajkowski), we współczesnym usłyszymy muzykę Tadeusza Bairda i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal zainauguruje 16 sierpnia koncert poświęcony 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Na koncercie finałowym 22 sierpnia zabrzmią współczesne akcenty: solistce Kasi Moś towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy nowe kompozycje zapowiadające kolejny album artystki, uzupełniony utworami z płyty Inspination, utwory Krzesimiera Dębskiego oraz… pieśni Stanisława Moniuszki.

AUKSO to również edukacja. We współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną im. Emila Młynarskiego I i II stopnia w Suwałkach odbędą się warsztaty i zajęcia mistrzowskie dla młodych wiolonczelistów poprowadzone przez Andrzeja Bauera. Udział w spotkaniach i prezentacjach wezmą Andrzej Bauer, Krzesimir Dębski, Marek Moś i Andrzej Strumiłło.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://soksuwalki.eu/xx-letnia-filharmonia-aukso-wigry-2019/ 

Warszawa | WarszeMuzik 2019

WarszeMuzikW dniach 10 sierpnia – 1 września 2019 roku odbędzie się kolejna edycja festiwalu muzyki kameralnej WarszeMuzik – cyklu interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegającego na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego.

W tym roku koncerty będą miały miejsce przy ul. Chłodnej 41 i przy Pomniku Umschlagplatz. Ponadto odbędzie się spacer po dzielnicy Wola „Śladami Wajnberga”, który poprowadzi warszawska aktywistka Aleksandra Stefaniak.

Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Ensemble zaprezentuje improwizacje do partytur fotograficznych, składających się z archiwalnych fotografii ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego. W interpretacji pianistów Tymoteusza Biesa i Piotra Sałajczyka usłyszymy dzieła Mieczysława Wajnberga, Franza Schuberta, Dymitra Szostakowicza i Władysława Szpilmana. 17 i 18 sierpnia pianista i kurator festiwalu Marek Bracha wykona program solowy złożony wyłącznie z mazurków, przybliżając twórczość kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia: od Marii Szymanowskiej, przez Józefa Wieniawskiego, po Aleksandra Tansmana i Mieczysława Wajnberga. Program zamknie przejmujący Mazurek w stylu Chopina, napisany przez Władysława Szpilmana w 1940 roku w getcie warszawskim.

Utwory Wajnberga usłyszymy też 24 sierpnia w wykonaniu Hashtag Ensemble; poza tym w programie znajdzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i smyczki (2019) pióra Mikołaja Majkusiaka. Utwór inspirowany stylem kompozytorskim Mieczysława Wajnberga, zawierający cytat z XXI Symfonii „Kaddish”, autor zadedykował kuratorom WarszeMuzik. Świadkami jeszcze jednego prawykonania będą słuchacze koncertu finałowego: zabrzmi Utwór na kamienicę, 4 gramofony i zespół kameralny kompozytorki-rezydentki przy WarszeMuzik 2019, Agnieszki Stulgińskiej w wykonaniu Hashtag Ensemble oraz mieszkańców kamienicy przy ul. Chłodna 41 i aktywistów. Wykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszemuzik.org/ 

Warszawa | Sierpniowe popołudnia w Sinfonii Varsovii

SVCo weekend o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Na słuchaczy czekają tematyczne koncerty kameralne „Dawna Warszawa” i „Improwizacja”.

Letnie Koncerty na Grochowskiej w sierpniu podzielone zostały na dwa nurty. Sierpniowe soboty będą dedykowane „Dawnej Warszawie”. Publiczność wysłucha kameralnej muzyki polskich twórców, którzy cieszyli się popularnością w I połowie XX wieku, piosenek z lat 20-tych i 30-tych, a także utworów z repertuaru duetu fortepianowego Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika, który występował w kawiarniach Warszawy w czasie okupacji. W ramach tego nurtu zaprezentują się: zespół wokalny Il Canto, Camerata Vistula z wiolonczelistką Anną Wróbel oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, czyli Lutosławski Piano Duo.

Natomiast niedzielne koncerty będą spotkaniami z twórczością improwizowaną, jedną z najtrudniejszych sztuk wykonawczych, która występuje w różnych stylach i gatunkach muzycznych na przestrzeni wieków. W programie koncertów znalazły się m.in. średniowieczne pieśni, barokowe concerti grossi, muzyka francuskich klawesynistów oraz opracowania utworów Krzysztofa Pendereckiego. Na scenie wystąpią zarówno wykonawcy młodego pokolenia – klawesynista Stanisław Łopuszyński, orkiestra barokowa Cornu Copiae z Karoliną Habało – jak i uznany charyzmatyczny zespół Atom String Quartet.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org