Polmic - FB

aktualności

Toruń | Mariacki Koncert Bożonarodzeniowy 2020

Koncert Mariacki6 stycznia 2020 roku o godz. 17:00 w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się doroczny Koncert Bożonarodzeniowy, w programie którego znajdą się najpiękniejsze tradycyjne kolędy.

Ideą organizatorów jest aby co roku powstawało zupełnie nowe dzieło (aranżacja kolęd), które podczas koncertu będzie miało swoje wielkie prawykonanie. Nowe opracowanie nie oznacza jednak ingerencji w melodię znanych kolęd. Ma być jedynie pokorną ale twórczą wizją kompozytorów ze szczególnym poszanowaniem dla polskiej tradycji. W tym roku do opracowania cyklu kolęd zaproszony został Jędrzej Rochecki.

Utwory wykonają zespoły Schola Cantorum Thorunensis, Schola Dziecięca Nutki Św. Antoniego i zespół instrumentalny pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Musica Vera i Parafia Wniebowzięcia NMP w Toruniu.

Podczas koncertu kościół będzie ogrzewany. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Szczecin | Cicha noc

Opera na Zamku4 stycznia o godz. 19:30 w Kościele pw. św. Mikołaja (ul. Golisza) oraz 5 stycznia o godz. 18:30 w Kościele Garnizonowym pw. św. Wojciecha (pl. Zwycięstwa) w Szczecinie zabrzmią najpiękniejsze polskie kolędy w wykonaniu chóru oraz orkiestry kameralnej Orkiestry i Chóru Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej.

W niepowtarzalnej atmosferze szczecińskich kościołów artyści śpiewem oraz muzyką podkreślą radosny i nastrojowy charakter świąt Bożego Narodzenia. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter.

Cicha noc to koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 r. Jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, ale mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd ma swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Informacja o biletach – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 

Lublin | Koncert Sylwestrowy „Tango moja miłość”

FLJak się bawić – to z klasą. I jak witać Nowy Rok, to najlepiej ze świadomością tego, co już było. 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 i 1 stycznia 2020 roku o godz. 16.00 w Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego będzie miał miejsce Koncert Sylwestrowy „Tango moja miłość”.

Światowej sławy skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszeniem formacji „Tango Attack” (Grzegorz Bożewicz – bandoneon, Piotr Malicki – gitara, Hadrian Filip Tabęcki – fortepian, aranżacje) oraz oczywiście Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza przypomni wspaniały zestaw polskich tang, które może pokryły się już szlachetną patyną, ale których kurz się nie ima.

Usłyszymy m. in. utwory Graj skrzypku graj! Władysława Lidauera, Pamiętam twoje oczy i Serce Matki Zygmunta Karasińskiego, Złociste chryzantemy Zbigniewa Maciejowskiego, Odrobina szczęścia Jerzego Petersburskiego oraz Zakochany Feliksa Frachowicza. Specjalnymi gośćmi koncertu będą urugwajski śpiewak Andres Martorell oraz tancerze Urszula Wojtkowiak i Piotr Woźniak.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 

Toruń | Sylwester na najwyższym poziomie muzycznym

TOSPrestiżową propozycję na magiczną noc noworoczną przygotowała Toruńska Orkiestra Symfoniczna. W ramach dwóch koncertów 31 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 i 20.30 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpią soliści współpracujący z największymi ośrodkami operowymi Polski i Europy.

Artyści zaprezentują zróżnicowany repertuar, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Utwory operetkowe, operowe i musicalowe w zaskakujących aranżacjach zachwycą nie tylko melomanów. Artyści, którzy zaczarują nas swoimi interpretacjami, to sopranistki Natalia Rubiś-Krzeszowiak i Maria Rozynek-Banaszak oraz barytony Szymon Komasa i Szymon Mechliński. Orkiestra zagra pod batutą Macieja Koczura. Nad rozrywkowym charakterem wieczoru czuwać będzie konferansjer Jerzy Snakowski. W programie koncertu znalazły się utwory muzyki rozrywkowej, arie i duety z największych operetek oraz musicali, m. in. z My Fair Lady Fredericka Loewego i Księżniczki Czardasza Imrego Kálmána, a także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz.

Solowe arie i duety wprawią gości w taneczny nastrój. Nie zabraknie również muzycznych fajerwerków-niespodzianek. W przerwie wzniesiony zostanie toast symboliczną lampką szampana. Obowiązuje strój wieczorowy.

Szczegóły i program koncertu – na stronie http://www.tos.art.pl/ 

Kraków | Koncert Sylwestrowy

FK31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 podczas Koncertu Sylwestrowego Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi wybitny maestro Antoni Wit.

W Nowy Rok najlepiej wejść z muzyką – nie tylko łagodzi ona obyczaje, uprzyjemnia życie, ale i kieruje nas, jak mawiał Ludwig van Beethoven – ku większemu (i lepszemu) pięknu. Nie pora i miejsce, aby rozstrzygać odwieczny, jakże frapujący spór: czy jesteśmy z drzewa pieśni, czy z drzewa rytmu. W szaleństwie tańca, będącego pochwałą energetyzującego rytmu, jest metoda na świetną zabawę sylwestrową i szczęśliwy Nowy 2020 Rok.

W filharmonicznym tanecznym korowodzie ujawnią się różne style i barwy, w programie znalazły się bowiem utwory takich kompozytorów, jak Stanisław Moniuszko, Piotr Czajkowski, Aram Chaczaturian, Leonard Bernstein, Jacques Offenbach, Camille Saint-Saëns, czy Josef Strauss i Johannes Strauss jr. Dyrygentem – a także: wodzirejem orkiestry i publiczności – będzie Maestro Antoni Wit. A zatem: tańce i zabawę czas zacząć!

Podczas koncertu jak co roku przeprowadzona zostanie zbiórka na rzecz podopiecznego Fundacji „Mam Marzenie”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Katowice | Koncert Sylwestrowy w amerykańskim stylu

NOSPRNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na Koncert Sylwestrowy. Tego szczególnego wieczoru NOSPR poprowadzi Maestro Lawrence Foster!

Na program koncertu złożą się przede wszystkim znane i lubiane utwory znakomitych amerykańskich kompozytorów. Na początek Agnegram Michaela Tilsona-Thomasa, artysty który nie tylko jest kompozytorem i pianistą, ale też dyrektorem San Francisco Symphony Orchestra, dyrektorem artystycznym i założycielem New World Symphony Orchestra oraz głównym gościnnym dyrygentem London Symphony Orchestra. Jako drugi zabrzmi Knoxville: Summer of 1915 na sopran i orkiestrę Samuela Barbera, którego Adagio na smyczki znają nie tylko pasjonaci muzyki poważniej, ale i popkultury. W muzyce Aarona Coplanda amerykańskiego ducha czuć w każdej nucie, podczas koncertu sylwestrowego usłyszymy utwór czerpiący z kowbojskiej tradycji – Epizody taneczne z baletu Rodeo.

W programie znajdziemy także akcent polski – utwór Bronisława Kapera, polskiego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej. W Hollywood skomponował on ilustracje muzyczne do blisko 150 filmów, otrzymując Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Lili, która tego wieczoru wypełni brzmieniem salę NOSPR.

Skoro sylwester w amerykańskim stylu, to nie może zabraknąć dwóch nazwisk: Leonard Bernstein i George Gershwin. W tanecznych rytmach musicalu On the Town Bernsteina i legendarnych wręcz motywach Amerykanina w Paryżu zakończymy rok 2019 i przywitamy Nowy Rok!

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl 

Wrocław | Najpiękniejsze polskie kolędy

NFMOkres Bożego Narodzenia to przede wszystkim czas, w którym wykonuje się kolędy. Zabrzmią one 27 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu artystów Chóru NFM i West Side Sinfonietta pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Marcina Danilewskiego i Pawła Maślanki.

Tego wieczoru w NFM artyści zaprezentują polskie kolędy: Wśród nocnej ciszy, Gdy śliczna Panna, Bóg się rodzi, Z narodzenia Pana, Lulajże, Jezuniu, Mizerna, cicha i Oj maluśki, maluśki w opracowaniu M. Zielińskiego.

Niektóre utwory, choć przynależą do muzyki klasycznej, są tak popularne i rozpoznawalne, że dobrze znają je także osoby w ogóle niezwiązane ze światem muzyki. Jednym z takich dzieł są koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego, zebrane pod wspólnym tytułem Cztery pory roku. Doczekały się one kilka lat temu niezwykle zajmującej aranżacji. Autorem Four Seasons Recomposed jest Max Richter, brytyjski kompozytor niemieckiego pochodzenia. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce w 2012 roku w Londynie. Dzieło od razu zdobyło olbrzymią popularność, a jego nagranie trafiło na szczyty list przebojów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Anglii. Richter przetworzył kompozycję Vivaldiego w pomysłowy sposób, odważnie i z inwencją bawiąc się z oczekiwaniami odbiorców. W doskonale rozpoznawalnych miejscach subtelnie zmienił rytm, dynamikę i obsadę, wprowadził do muzyki element zaskoczenia. Odbiorca słyszy coś, co teoretycznie doskonale zna, ale w praktyce jest to jednak coś zupełnie nowego. Richter często nawiązuje do estetyki minimalizmu, powtarzając krótkie motywy albo tworząc statyczne, nieruchome brzmienia. Całość jest intrygująca, a dzięki przystępności stanowi doskonałą propozycję zarówno dla koneserów klasyki, jak i osób słuchających takiej muzyki okazjonalnie.

Materiały prasowe NFM

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7291 

Białystok | Ena Maria Aldecoa „Gdy mówi muzyka”

OiFPEna Maria Aldecoa przeszła do historii, będąc pierwszym filipińskim sopranem w recitalu pieśni na Richard-Wagner-Festival w Bayreuth w 2018. Polska publiczność będzie miała możliwość zapoznać się z jej sztuką wykonawczą 21 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

Ena Maria Aldecoa studiowała pod kierunkiem prof. Mitsuko Shirai i prof. Hartmuta Hölla, dwóch niekwestionowanych autorytetów w zakresie wykonawstwa pieśni drugiej połowy XX wieku. Jej skala głosu, znakomita kontrola oddechu, precyzja dźwięku, głębia interpretacji i przede wszystkim niesamowita charyzma na scenie sprawiły, że jej śpiew doceniały takie legendy, jak Wolfgang Rihm czy Heinz Holliger. Artystka potrafi także zauroczyć partiami klasycznymi, takimi jak Ah, non credea mirarti Vincenza Belliniego (partia Aminy w La Sonnambula), które prezentowała w Teatro Verdi we Florencji. W latach 2008–2018 dała wiele recitali w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Filipinach. Jest kierownikiem Instytutu Instrumentów Klawiszowych na University of the Philippines College of Music od sierpnia 2015 oraz dyrektorem artystycznym Art Song Academy Manila od listopada tego roku.

Dla publiczności w Białymstoku artystka przygotowała specjalny program, w którym nie zabraknie dzieł kompozytorów węgierskich, czeskich i polskich, m. in. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, bliskich naszym sercom, a ponadto wiele dzieł najważniejszych kompozytorów filipińskich, takich jak Nicanor Abelardo, Felipe Padilla De León, Manuel Velez, John August Pamintuan czy Ryan Cayabyab.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/gdy-mowi-muzyka/ 

Znamy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”!

12 minut18 grudnia 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbył się Finał Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Operę Narodową.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego było odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

Po zakończeniu przesłuchań II etapu Jury Konkursu w składzie: Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, przyznało główną nagrodę w wysokości 40000 zł dr. Tomaszowi Szczepanikowi za utwór Imigrant. Zwycięzca Konkursu pełni funkcję wykładowcy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2009 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Dotychczas został już laureatem II Ogólnopolskiego Konkursu na Chóralną Pieśń Pasyjną (2006), I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II (2007), II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego (2008), Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2009, 2014), VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego (2017) oraz konkursu na kompozycje chóralne dla Zespołu Wokalnego „Rondo” z Wrocławia.

Pozostali finaliści – Ignacy Zalewski, Patricia Elizabeth Martínez, Otto Wanke, Paweł Siek i Estera Wityńska – otrzymali nagrody w wysokości 20000 zł oraz tytuły laureata Konkursu. Przyznana została również nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10000 zł dr. Ignacemu Zalewskiemu, adiunktowi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy!