Polmic - FB

aktualności

Rzeszów | Koncert karnawałowy w Filharmonii Podkarpackiej – prawdziwe przeboje sal koncertowych!

FPProgram koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego anonsuje prawdziwe przeboje sal koncertowych.

Świetnie zinstrumentowane scherzo symfoniczne Paula Abrahama Dukasa Uczeń czarnoksiężnika (1897) to muzyczne wyobrażenie dowcipnej ballady Goethego, a Danse macabre (1874) Camille’a Saint-Saënsa przedstawia fantastyczną historię o szalonym tańcu śmierci. Drugi z utworów Saint-Saënsa – Rondo capriccioso (1863) – już od Introdukcji czaruje romantyczną emocjonalnością i efektowną wirtuozerią skrzypiec. Pole do popisu dają również Melodie cygańskie (1878) Pabla Sarasatego będące połączeniem cygańsko-węgierskiego tonu z czardaszem. Duże wymagania stawia wykonawcy także rapsodyczny, przesycony atmosferą tajemniczości Poemat (1896) Ernesta Chaussona, szczególnie w zakresie różnicowania odcieni dźwięku.

Odmienny język twórczy przyniesie ze sobą Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę – 1988) Witolda Lutosławskiego. Kompozytor pisał: „ Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co III Symfonia i Łańcuch I.

Utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska i Michał Orlik.

Katarzyna Senderska

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 

Warszawa | Koncert z okazji 80. urodzin Krzysztofa Jakowicza

FN28 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital mistrzowski Krzysztofa Jakowicza z okazji jego 80. urodzin. W interpretacji wybitnego skrzypka oraz pianisty Roberta Morawskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Henri Vieuxtempsa, Aleksandra Zarzyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego. W jego Sonacie a-moll partia fortepianu zyskuje dużo bardziej okazały kształt i szczególnie w efektownej trzeciej części zdradza wirtuozowskie aspiracje kompozytora.

Aleksander Zarzycki podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu. Jednym ze znanych utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego na skrzypce i fortepian jest Partia, w której kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 

Warszawa | „Łańcuch XVII” – Festiwal Witolda Lutosławskiego

LancuchOd 25 stycznia do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 

Kraków | Odmienne stylistyki połączone wspólną myślą – Opera rara 2020

Opera raraXII edycja Festiwalu Opera Rara potrwa od 23 stycznia do 14 lutego 2020 roku w Krakowie. Po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli, w tym barokowy Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek i Unknown, I Live With You – wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

Prezentowane dzieła pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje, i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Jaki związek ma z tym opera? Opera potrafiła zawsze szybko i ostro reagować: wsłuchiwać się w społeczne nastroje, komentować rzeczywistość, obrażać królów, inspirować bunty, doprowadzać do furii lub obłaskawiać dyktatorów. Nie ma powodu, by i dzisiaj nie opowiadała nam o świecie tu i teraz. Może to robić na dwa sposoby – odnosząc się wprost do bieżących wydarzeń lub odbijając je w zwierciadle przeszłości.

Bezpośrednim komentarzem do naszej teraźniejszości jest Unknown, I Live With You. Opera-instalacja na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy została zainspirowana wierszami afgańskich poetek. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. O jeszcze innych podziałach mówi nam Il ballo delle Ingrate (Balet Pań Niewdzięcznych). Ten przewrotny dworski moralitet Monteverdiego z dzisiejszej perspektywy każe myśleć o tym, czy nas, współczesnych, coś nie uwiera w wizji odmalowanych tu relacji między płciami. Spektakl na Festiwalu Opera Rara skruszy jeszcze jeden mur: ten, który dzieli światy muzyki współczesnej i dawnej. Pomost między XVII-wiecznymi Włochami i Polską w XXI wieku przerzuci kompozytorka młodego pokolenia Teoniki Rożynek.

Michał Zalewski

Szczegółowy program – na stronie https://operarara.pl/ 

Katowice | Dzieło Możdżera ponownie w Filharmonii Śląskiej

FSMissa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/ 

Łódź | Koncert organowy à quatre mains

FŁ26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na wieczór organowy w wykonaniu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur – duo organowe. Przed koncertem będzie można skorzystać z VR – systemu wirtualnej rzeczywistości, który pozwala zajrzeć do wnętrza organów!

Bogactwo brzmienia organów i możliwość zmian barwy sprawiają, że na tym instrumencie efektownie prezentują się utwory na cztery ręce. Podczas karnawałowego koncertu organowego Krzysztof Urbaniak i Łukasz Mosur wykonają kompozycje oryginalne i transkrypcje dzieł orkiestrowych. Utwory fortepianowe na cztery ręce były szczególnie popularne w XIX wieku jako część repertuaru przeznaczonego do muzykowania amatorskiego, salonowego. W takim celu powstał zapewne zbór tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, wydany w 1884 r. Jak wskazuje tytuł (dosł. Przez Polskę), utwory nawiązują do polskiej tradycji muzycznej (mazurek, polonez) i do twórczości Chopina. Z tego zbioru zabrzmi utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”). Wyrazem patriotyzmu jest też słynny polonez Pożegnanie Ojczyzny, przypisywany Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu; w Łodzi zabrzmi jako parafraza autorstwa Maurycego Moszkowskiego.

W programie znajdą się też utwory barokowe (Koncert J.S. Bacha, parafrazy fragmentów z oper J.Ph. Rameau) oraz najnowsze. Usłyszymy m. in. Sound of the Future Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-organowy-quatre-mains 

Szczecin | Wieczór baletów polskich

Opera na ZamkuBalety polskie odkrywane na nowo: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w błyskotliwej interpretacji Roberta Bondary oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli – w dniach 25–26 stycznia 2020 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakle.

Zostaną zaprezentowane dwa balety jednoaktowe: żywiołowe Pieśń o ziemi i Na kwaterunku. Pierwsza choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną. Błyskotliwej interpretacji drugiej choreografii podjął się Robert Bondara – jeden z najlepszych choreografów w Polsce, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Balety w jego choreografii zostały wystawione w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Świtezianka Eugeniusza Morawskiego), w poznańskim Teatrze Wielkim (Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego).

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 - Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wieczór baletów polskich objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/403-wieczor-baletow-polskich 

Łódź | Penderecki i Kilar w wykonaniu muzyków Filharmonii Łódzkiej

FŁGłównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 

Kraków | Sergei Babayan i Rafael Payare: klasyka z Gwiazdami à la Sinfonietta Cracovia

SC23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl