Polmic - FB

aktualności

Kraków | Lato w Filharmonii

FK24 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się finałowy koncert z cyklu „Musica-ars amanda”.

Program wieczoru muzycznego pt. „Lato w Filharmonii” jest podsumowaniem całego sezonu koncertów. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tarnowskiego zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antonína Dvořáka, Piotra Czajkowskiego, George’a Gershwina i Johanna Straussa.

Program otwierają kompozycje Wojciecha Kilara, będącego jednym z polskich XX-wiecznych kompozytorów, których nazwisko znane jest nie tylko muzykom i specjalistom. Wszystko to za sprawą jego pracy dla kina. Muzyka do hollywoodzkich produkcji Francisa Forda Coppoli, Jane Campion czy Romana Polańskiego przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę. Jego talent do tworzenia muzyki filmowej wyrażał się przede wszystkim w ogromnej inwencji melodycznej, ale także w umiejętności balansowania między stylami muzycznymi w zależności od obrazu – od pełnej przepychu symfoniki po totalną prostotę i minimalizm. Kilar stworzył muzykę do ok. 130 filmów, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa z powodzeniem są wykonywane jako utwory koncertowe. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Polonez z filmu Pan Tadeusz i Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych.

Więcej o projekcie – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Katowice | Orkiestra smyczkowa NOSPR i Trio Śląskie

NOSPR23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasyconą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny Mundus Cantat

MundusMundus Cantat obchodzi piętnastolecie! W dniach 22–25 maja 2019 roku międzynarodowe chóry zawładną trójmiejskimi scenami. Gwiazdą edycji będzie Paul Phenix, znany z zespołu King’s Singers, który wystąpi w Polsce po raz pierwszy.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Trójmieście ale i za granicą. W ramach festiwalu będzie równolegle realizowany projekt „Mobilny Mundus Cantat: Gdańskie koncerty towarzyszące”, który ponownie pozwoli trafić z kulturą wysoką do wymagających trójmiejskich słuchaczy. W festiwalu udział wezmą śpiewacy z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Islandii, Litwy, Kolumbii i oczywiście silna reprezentacja z Polski. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury, którego przewodniczącym jest prof. Marcin Tomczak.

Laureatów tegorocznej edycji poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 25 maja o godz. 17.00 w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (Sopot). Udział w koncercie weźmie też Chór Festiwalowy Sopockiej Szkoły Wyższej Mundus Cantat, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie działalności. Podczas koncertu finałowego chór wykona Cantemus nostrum canticum autorstwa kompozytorki Beaty Wróblewskiej, dyrygentki zespołu.

Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, Parada Chórów sopockim „Monciakiem” oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu i sopockim molo, czy śpiewający stretching.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie http://munduscantat.pl/ 

Gdańsk | Kompozytorskie debiuty

AM GdańskKoncert „Kompozytorskie debiuty” odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 22 maja 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje na skład kameralny autorstwa studentów I roku studiów licencjackich specjalności „Kompozycja”. Usłyszymy takie utwory, jak Bieg rzeki i cykl trzech pieśni Wspomnienia Anny Janowicz, Pieśń prosto z serca…, wariacje na czelestę The Illusion i Fantazję na wiolonczelę, klawesyn i dzwony rurowe Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Pieśni na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza i III część Kwartetu smyczkowego Piotra Kasiłowskiego, a także część I Kwartetu smyczkowego i Trio stroikowe Miłosza Kowalewskiego. W finale zabrzmią utwory Mileny Słowikowskiej: Lullaby na wibrafon solo i pieśń na głos i zespół instrumentalny Dwa Krzyże.

Utwory wykonają utalentowani studenci gdańskiej uczelni: z klas fletu, oboju, klarnetu, fagotu, trąbki, tuby, skrzypiec, altówki, wiolonczeli, kontrabasu, fortepianu, klawesynu, harfy, gitary, akordeonu, instrumentów perkusyjnych oraz śpiewu.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/kompozytorskie-debiuty-koncert-studentow-i-roku-studiow-licencjackich-specjalnosci-kompozycja/ 

Warszawa | Otwarcie nowej Sali audytoryjno-kinowej im. Karola Szymanowskiego w UMFC

UMFC20 maja 2019 roku o godz. 12.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina nastąpi uroczyste otwarcie zmodernizowanej Sali kameralnej im. K. Szymanowskiego.

Zakończyła się właśnie modernizacja i nowa aranżacja kolejnej sali kameralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczyste otwarcie wyremontowanej sali, która nosi imię Karola Szymanowskiego, uświetni występ Chopin University Big Band pod kierunkiem band leadera Piotra Kostrzewy.

Nowa sala będzie pełniła kilka funkcji: kinową, audytoryjną i wykładową. Projekt był dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś priorytetowa – Ochrona Dziedzictwa Kulturowego i Rozwój Zasobów Kultury.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jeruzal | Biały głos w smyczkowej oprawie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na dziesiąty koncert kończący pierwszą edycję cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”. Koncert finałowy odbędzie się 19 maja 2019 roku o godz. 12:00 w Jeruzalu (Kościół św. Wojciecha Biskupa i Męczennika).

Usłyszymy pieśni ludowe w aranżacji na kwartet smyczkowy i biały głos oraz utwory Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko: II kwartet smyczkowy „Ostatnie chwile” i Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Agnus Dei prawykonano w październiku 2018 roku podczas trzeciego koncertu „Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier”; kompozycja została napisana specjalnie na ten cykl koncertów.

Utwory zaprezentują Weronika Grozdew-Kołacińska (biały głos) oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Pieśniarka i etnomuzykolog Weronika Grozdew-Kołacińska pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk i wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią International Council for Traditional Music (UNESCO), Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Uczestniczy w pracach jury na przeglądach folklorystycznych. Z dużym powodzeniem łączy pracę naukowo-badawczą z działalnością artystyczną. Występuje m. in. z kwartetem smyczkowym The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Ten wszechstronny zespół, mający w repertuarze utwory rozmaitych gatunków, wykonał kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Szczecin | Wieczór baletów polskich

Opera na Zamku18 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Operze na Zamku odbędzie się premiera „Wieczoru baletów polskich”.

Na spektakl złożą się dwa balety jednoaktowe: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra.

Realizacji pierwszej choreografii podejmie się Robert Bondara, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej (Świtezianka E. Morawskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej czy Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu). Ta premiera to główny akcent obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie.

Druga choreografia będzie dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretuje mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną.

19 maja spektakl grany będzie o godz. 18.00 w ramach piątej edycji Dnia Teatru Publicznego oraz towarzyszącej mu akcji „Bilet do teatru za 350 groszy”. Sprzedaż biletów odbywać się będzie jedynie w kasie Opery na Zamku w dniu 18 maja 2019 roku od godz. 12.00 (nie ma możliwości rezerwacji ani kupna przez stronę). Jedna osoba będzie mogła kupić maksymalnie 2 bilety.

Wydarzenie, koordynowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 

Warszawa | RetroNoc Muzeów w UMFC

UMFC18 maja 2019 roku o godz. 19:00 odbędzie się jedyna w swoim rodzaju retroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

RetroNoc Muzeów w UMFC to autorski projekt studentów i doktorantów Uczelni przygotowany we współpracy z Warszawską Szkołą Filmową. Główną częścią wydarzenia będzie koncert „Młynarski mniej znany”, podczas którego będzie można usłyszeć piosenki do tekstów Wojciecha Młynarskiego w jazzowo-tanecznych aranżacjach na orkiestrę. Zarówno opracowanie aranżacji utworów wykonywanych w części koncertowej, jak i samo przygotowanie oraz wykonanie koncertu, zostaną przeprowadzone przez studentów UMFC (kierunków: dyrygentura symfoniczna i operowa; dyrygentura chóralna; kompozycja; instrumentalistyka; operowy śpiew solowy; musical; reżyseria dźwięku).

Kontynuacją RetroNocy będzie taneczny wieczór swingowy na patio UMFC, podczas którego wraz z grupą animatorów będzie można bawić się do muzyki na żywo, oraz jazzowe jam session.

Karty wstępu dostępne są od 9 maja na stronie: http://www.efryderyk.pl/73-bilety 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na fanpage’u: https://www.facebook.com/Artystyczna.NocMuzeow/