Polmic - FB

aktualności

Nie żyje Jerzy Kaszycki

KaszyckiW wieku 93 lat w Krakowie zmarł Jerzy Kaszycki – pianista, kompozytor, reżyser dźwięku i wizji, pedagog, członek Związku Kompozytorów Polskich i honorowy członek Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie. Nabożeństwo żałobne przy Zmarłym odprawione zostanie 21 stycznia 2020 r. o godz. 13.40 w kaplicy na Cmentarzu Batowickim przy ul. Reduta, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku.

Jerzy Kaszycki był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (obecnie Akademia Muzyczna w Krakowie): grę na fortepianie studiował w klasie Jana Hoffmana i Sergiusza Nadgryzowskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza.

W ciągu wielu lat związany był z Telewizją Kraków: kierował redakcją programów muzycznych, był redaktorem dokumentalistą w krakowskiej Telewizji. Pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Groteska w Krakowie, a także wykładał instrumentację w krakowskiej PWSM. Napisał muzykę do ok. 75 spektakli, współpracując głównie ze scenami krakowskimi i takimi znanymi reżyserami, jak Mieczysław Kotlarczyk, Andrzej Wajda, Krystyna Skuszanka, Jerzy Krasowski. Zdobył popularność również jako autor piosenek estradowych.

Otrzymał Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, Złotą Odznakę miasta Krakowa, Odznakę Honorową Polskiego Radia i Telewizji. Był członkiem Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, a także honorowym członkiem Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie.

Cześć Jego pamięci!

Chełmno | XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek 2020

ChelmnoStowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/ 

Wrocław | Pieśni i poematy Mieczysława Karłowicza

NFM18 stycznia 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych – wykona pieśni Mieczysława Karłowicza w orkiestracji Piotra Mossa. Artystce towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna pod batutą Runego Bergmanna.

W pieśniach Karłowicz podejmował często tematykę tęsknoty i niespełnienia, przenika je młodopolski nastrój melancholii. Pisane były na głos i fortepian, styczniowy koncert będzie więc świetną okazją do poznania ich orkiestrowych wersji.

Trzon dorobku Mieczysława Karłowicza stanowią utwory symfoniczne. Czwarty z poematów symfonicznych kompozytora, Stanisław i Anna Oświecimowie, powstał pod wpływem obrazu namalowanego przez Stanisława Bergmana. Historia nieszczęśliwej, kazirodczej relacji tytułowego rodzeństwa silnie poruszyła kompozytora, odpowiadała też estetyce epoki, lubującej się w duchowych udrękach i nieszczęśliwych miłościach. Podobnie kształtuje się tematyka ostatniego, nieukończonego już przez Karłowicza poematu – Epizodu na maskaradzie. Zgodnie z relacją dyrygenta i kompozytora Grzegorza Fitelberga, który dokończył dzieło po śmierci kolegi, jego treścią jest niespodziewane spotkanie niegdysiejszych kochanków podczas balu. Reprezentują ich dwa tematy muzyczne – przebojowy temat reprezentujący mężczyznę oraz zmysłowy i odrobinę melancholijny temat kobiety. Utwór kończy się w nastroju smutku i rezygnacji.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7332 

Jakub Józef Orliński laureatem „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”

Paszporty_1914 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostały doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną: Krystian Lada, Jakub Józef Orliński i Martyna Pastuszka.

„Paszport Polityki” otrzymał Jakub Józef Orliński „za niepospolitą umiejętność poruszania emocji w interpretacjach muzyki dawnej. Za piękny głos, charyzmę estradową, pracowitość, ambitne kształtowanie repertuaru i pokorę wobec muzyki”.

Jakub Józef Orliński (ur. 1990 r.) – urodzony w Warszawie kontratenor, studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, a studia podyplomowe odbył w nowojorskiej The Juilliard School of Music. Ostatnie lata to dla niego pasmo sukcesów – nagród i występów na wielkich scenach – ukoronowanych tytułem Młodego Artysty Roku brytyjskiego „Gramophone” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej. Prestiżowy „New Yorker” poświęcił polskiemu śpiewakowi wielostronicowy materiał, z zainteresowaniem spotkała się też najnowsza płyta Facce d’amore, nagrana ponownie z zespołem Il Pomo d’Oro, tym razem jednak poświęcona muzyce świeckiej. Album potwierdził jego nieprzeciętny talent i wyjątkowy głos.

Źródło: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1938106,1,muzyka-powazna-jakub-jozef-orlinski-laureatem-paszportow-polityki.read 

Szczecin | Karłowicz w interpretacji Bergmanna

KarlowiczFilharmonia Szczecińska kontynuuje wykonanie wszystkich dzieł patrona tej instytucji. Kolejny koncert z cyklu „Grandioso” odbędzie się 17 stycznia 2020 roku o godz. 19:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna zaprezentuje takie utwory Mieczysława Karłowicza, jak Serenada na orkiestrę smyczkową, Epizod na maskaradzie oraz Stanisław i Anna Oświecimowie.

Mieczysław Karłowicz ze względu na swój nowatorski na owe czasy język muzyczny należy do plejady najwybitniejszych polskich kompozytorów. Utwory przeszyte klimatem Młodej Polski cofają nas w czasie o ponad sto lat, kiedy nastał fin de siècle. W polskiej muzyce pojawiła się forma poematu symfonicznego.

„Gdy ludzkość stanie na dość wysokim poziomie estetycznym, będzie musiała oddać cześć przynależną i pierwszeństwo muzyce czystej, uniezależnionej od okowów poezji, która bądź co bądź, jako sztuka bardziej konkretna, gwałtem wstrzymuje muzykę w punkcie, do którego sama zdolna jest dolecieć. Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mię od dawna do zaprzysiężenia wierności tej muzyce orkiestrowej, uniezależnionej od poezji i szczegółowego programu”.

W kontekście tych słów Karłowicza niektórych dziwi programowość jego utworów. Cały czas pojawiają się opracowania, w których twierdzi się, że kompozytor przeczy nimi swoim tezom. Sam Karłowicz wskazuje, iż kluczem do odczytania jego utworów jest wysoki poziom estetyczny, o którym wspomina. A zatem nie programowość i nie liryczność, tak silnie podkreślane w muzyce poprzedniej epoki. Czy dzisiaj jesteśmy w stanie już docenić czystą muzykę?

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1204-KARLOWICZ__Bergmann 

Kalisz | Koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza

17 stycznia 2020 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej będzie miał miejsce koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza.

Był z nami w galeriach sztuki, muzeach, bibliotekach, w szkołach i na uczelniach. Zachwycał portretami kobiet, drzeworytami gorczańskiej wsi, szkicami do brechtowskich inscenizacji. „Mistrzowska kreska i miękka linia" to jego znak rozpoznawczy. Wydarzenia Roku Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu zwieńczy wielki koncert.

Na pulpitach dzieła dwojga kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w tej samej Polsce, w której tworzył Kulis: Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy ich najdoskonalsze orkiestrowe kompozycje. Kaliscy Filharmonicy pod batutą maestro Adama Klocka wykonają arcydzieło neoklasycyzmu: Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz nasycony melodiami spod strzechy Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego wieczoru odbędzie się też projekcja filmu Białe i czarne w reżyserii Stanisława Szymańskiego.

Danuta Synkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 

Warszawa | Scena dla muzyki polskiej – Ãtma Quartet

Atma Quartet15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Scena dla muzyki polskiej” wystąpi Ãtma Quartet.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych.

Udział w tej niecodziennej inicjatywie, ukazującej niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, weźmie m. in. Ãtma Quartet. Kwartet smyczkowy powstał w 2016 roku i przez dwa lata działał pod nazwą New Music Quartet. Tworzą go absolwentki akademii muzycznych w Polsce. Zespół od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła kompozytorów polskich. Ãtma Quartet jest laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" (2018), który umożliwił realizację płyty z dziełami kompozytorów polskich Penderecki, Szymanowski, Panufnik – String Quartets (CD Accord, 2019). Podczas najbliższego koncertu zespół zaprezentuje kwartety Franciszka Lessla, Andrzeja Panufnika, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej4 

Szczecin | Polish Cello Quartet

Tansman15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza wystąpi Polish Cello Quartet.

Wyjątkowy zespół muzyków młodego pokolenia już od dziewięciu lat występuje na międzynarodowych scenach Europy. Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec prezentują oryginalne brzmienie jednorodnego kwartetu wiolonczelowego. Co ciekawe, możemy uczyć się od nich nie tylko wybitnego poczucia estetyki dźwięku. Artyści regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika składu ich zespołu. Studiowali u czołowych pedagogów wiolonczeli w Polsce i na świecie. Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych.

W repertuarze Polish Cello Quartet są przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Nie inaczej będzie na koncercie w Szczecinie. Wykonają m. in. Offenbachianę II Piotra Mossa. Prawdziwymi ozdobami wieczoru będą także neoklasycyzujący Aleksander Tansman (Deux mouvements pour quatuor de violoncelles) i impresjonistyczna Ballada i Rapsodia na cztery wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1202-Polish_Cello_Quartet 

Warszawa | 27. uroczysta gala „Paszporty „Polityki”

Paszporty Polityki14 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostaną doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Galę transmitować będzie stacja TVN. Wieczór poprowadzą dziennikarka Grażyna Torbicka i redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński.

Głównym partnerem nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, mecenas polskiej kultury. Artystów i twórców ocenia Jury, w skład którego wchodzą krytycy reprezentujący różne media: w zespole każdej z siedmiu kategorii zasiada dziesięciu recenzentów z mediów innych niż organizator – tygodnik „Polityka”. Podczas pierwszego etapu członkowie Jury wskazują w poszczególnych kategoriach trzy najciekawsze ich zdaniem osobowości twórcze minionego roku, a po przeliczeniu głosów zostaje wyłoniona trójka nominowanych. W drugim etapie finalistów ocenia Kapituła składająca się z dziennikarzy „Polityki” i wybiera laureatów we wszystkich kategoriach. Nominowani dowiadują się o tym, kto zostanie laureatem, dopiero podczas uroczystej Gali wręczenia nagród.

Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną. Krystian Lada – reżyser, dramaturg i librecista, udzielający się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych – został nominowany „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”. Za całokształt twórczości został nominowany kontratenor Jakub Józef Orliński. Skrzypaczka Martyna Pastuszka otrzymała nominację za „wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół {oh!} Orkiestra Historyczna wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki” oraz za „oryginalne rozszerzanie repertuaru, także o utwory polskich kompozytorów i tzw. polonica”.

Więcej – na https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka/kultura/paszporty