Polmic - FB

aktualności

Zabrze | VII Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320

Poziom 320Wielkie, wyjątkowe osobistości światowego formatu – Cameron Carpenter, Rafael Payare, Jerzy Stuhr – wezmą udział w VII Międzynarodowym Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu w dniach 14–19 września 2019 roku.

Magnetyzujące pole energii muzycznej ciągle rozszerzającego się wszechświata interpretatorów muzyki Krzysztofa Pendereckiego od lat przyciąga kolejne pokolenia tak elektryzujących i ekscentrycznych osobowości, jak bohaterzy tegorocznej, siódmej już edycji zabrzańskiego Festiwalu.

Festiwalowe wydarzenia zainauguruje sam maestro Penderecki dyrygując, poza swoim Adagio Mazurem ze Strasznego dworu Moniuszki, w roku obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora. Dyrektor słynnej San Diego Symphony Orchestra Rafael Payare ‒ wspólnie z obchodzącą w tym roku jubileusz 25-lecia istnienia Sinfoniettą Cracovią ‒ zinterpretuje IV Symfonię Patrona Festiwalu i skrzącą się energią IV Symfonię Roberta Schumana.

Określenie „ekscentryczny” najbardziej pasuje z pewnością do bohatera koncertu, który odbędzie się 15 września. Mowa o Cameronie Carpenterze, którego amerykańska prasa określa mianem „jednego z tych rzadkich muzyków rewolucjonizujących praktykę gry na organach”. W trakcie koncertu Carpenter przedstawi słuchaczom swoje spojrzenie na muzykę Bacha, Poulenca i ‒ oczywiście ‒ Pendereckiego, grając na specjalnie skonstruowanych przez siebie organach, które artysta przywiezie do Zabrza (!), wpisując się w tradycję prezentacji na Festiwalu wyjątkowych instrumentów.

Festiwal nie mógłby się obyć bez niestandardowych wydarzeń prezentowanych 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido ‒ 19 września słynną już interpretację Kontrabasisty Patricka Süskinda przedstawi tam Jerzy Stuhr.

Więcej informacji na www.penderecki320.com 

Znamy nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz1 października 2019, w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów dziewiątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Rada programowa ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 13 września 2019 wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 127 kandydatur.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii Osobowość roku rywalizować będą:

  • Łukasz Długosz – flecista;
  • Jakub Józef Orliński – kontratenor;
  • Martyna Pastuszka – skrzypaczka;
  • Maciej Prochaska – muzykolog;
  • Aga Zaryan – wokalistka jazzowa.

Wydarzeniem roku zostanie jedno z pięciu nominowanych:

  • Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego;
  • Kromer Biecz Festival;
  • 10/40 Kwartet w Muzeach;
  • Moniuszko for the World;
  • Moniuszko. Halka.
Odkryciem roku mają szansę zostać:
  • Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek – kameraliści;
  • Janusz Olejniczak – radiowy popularyzator muzyki;
  • Jakub Józef Orliński – kontratenor;
  • Tomasz Ritter – pianista;
  • Sasha Strunin – wokalistka jazzowa.

Ze względu na charakter Nagrody honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród, ale kandydatury zostaną poddane głosowaniu Kolegium Elektorów. Od 16 do 19 września na stronie www.koryfeusz.org.pl  odbędzie się głosowanie publiczności na laureata w kategorii Odkrycie roku. Równolegle trwać będzie tajne głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów w pozostałych trzech kategoriach.

Wyniki głosowania poznamy podczas koncertu galowego 1 października w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Sylwetki nominowanych osób oraz opisy wydarzeń dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Warszawa | Sinfonia Varsovia & goście: Azrieli Music Prizes

POLINEuropejskie premiery utworów zwycięzców konkursu Azrieli Music Prize – Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy – zabrzmią w Muzeum POLIN podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia 15 września 2019 roku o godz. 19.00.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu poszukiwanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: „The Azrieli Prize for Jewish Music” oraz „The Azrieli Commission for Jewish Music”. W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór Nigunim. Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

15 września na scenie Muzeum POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes i harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli. Obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Rapsodię na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

Radosław Wójcik

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/azrieli-music-prizes 

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI14 września 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Szwajcarii oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

Inauguracyjny koncert rozpocznie żywa i błyskotliwa, ciekawie instrumentowana Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym utworze.

Aż półgodzinną owacją nagrodziła leningradzka publiczność premierę V Symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Eugeniusza Mrawińskiego w 1937 r. Mimo zarzutów pewnego eklektyzmu skala talentu Szostakowicza przesądziła o trwałym powodzeniu tej symfonii, a jej neo-mahlerowska potęga i ekspresja porusza do dziś.

O pokolenie młodszy od Szostakowicza Alfred Schnittke uznawany dziś jest za ważnego prekursora i przedstawiciela muzycznego postmodernizmu, a jego I Concerto grosso z 1977 należy do sztandarowych dzieł tego nurtu, łącząc w sposób bardzo dowcipny (ale nie prześmiewczy) elementy neo- czy postbarokowe ze współczesnymi.

Wieczór inaugurujący nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem Marcina Markowicza i Jakuba Jakowicza jako solistów, zostanie poprowadzony przez Nicolae Moldoveanu, cenionego rumuńskiego dyrygenta mieszkającego obecnie w Szwajcarii i czynnego na wielu filharmonicznych estradach i operowych scenach świata.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Szczecin | II MUSIC.DESIGN.FORM Festival 2019

MDFW dniach 13–15 września 2019 roku w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się II MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Hasłem drugiej edycji będzie „Audioluminescencja”.

Główną rolę odegrają dźwięk i światło, które będzie potraktowane dosłownie, jako materiał artystyczny, ale też metaforycznie – jako kierunek działania. Do zmierzenia się z tym tematem zaproszono artystów, aktywistów i animatorów. W trakcie trzech dni trwania Festiwalu MDF, który łączy muzykę, obraz, architekturę, design i nowoczesne technologie w jeden wyjątkowy program artystyczny, odbiorcy ponownie będą mogli poznać Filharmonię w Szczecinie od innej strony. Wędrówka za dźwiękiem i światłem zaprowadzi ich do nieoczekiwanych zakątków budynku, zaskoczy niezwykłymi wizualizacjami w białym holu. Ponownie rozbłyśnie też fasada Filharmonii.

Odbędą się wystawy, warsztaty i spotkania edukacyjne, a przede wszystkim koncerty polskich i zagranicznych gwiazd, premierowe wykonania przygotowane z myślą o festiwalu. W pierwszym dniu Festiwalu będzie miała miejsce prezentacja kilku wybranych projektów grupy polskich kompozytorów i wykonawców panGenerator, która łączy bity i fotony w obszarze sztuki nowych mediów. 14 września kompozytor i dyrygent Michał Janocha zaprezentuje swój spektakl multimedialny Słyszę, że patrzysz. Spektakl jest artystyczno-naukową wyprawą, dzięki której najmłodsi słuchacze odkryją, że nowoczesne technologie pozwalają „zmienić” dźwięk instrumentów w światło. W białym holu Filharmonii odbędzie się premierowe pełne wykonanie w Szczecinie najnowszego projektu zespołu Kwadrofonik Urlicht – wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl 

American Council for Polish Culture Award dla Marty Ptaszyńskiej

ACPCW dniach 6–8 września 2019 w Warszawie w hotelu Bristol odbywała się 71. Doroczna Konferencja Amerykańskiej Rady do Spraw Kultury Polskiej (American Council for Polish Culture – ACPC), podczas której Marta Ptaszyńska została uhonorowana nagrodą American Council for Polish Culture.

Konferencję otworzył Prezydent ACPC Thomas Payne. Podczas obrad odbyły się sesje biznesowe, wykłady i koncert duetu wiolonczelowego Wojciecha Bafeltowskiego i Mateusza Błaszczaka. Prezesi i delegaci z wielu organizacji propagujących kulturę polską w Stanach Zjednoczonych złożyli sprawozdania ze swojej działalności.

7 września odbył się uroczysty bankiet, na którym Nagrodę za Osiągnięcia w Dziedzinie Kultury otrzymała kompozytorka Marta Ptaszyńska.

Laudację przygotował dr Jarosław Golembiowski, który zaznaczył, że: „Urodzona w Warszawie profesor Marta Ptaszyńska studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie i Poznaniu. Przez wiele lat Witold Lutosławski, był jej mentorem. W latach 1969–70 odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem legendarnego pedagoga Nadii Boulanger w Paryżu oraz uczęszczała na zajęcia u kompozytora Oliviera Messiaena w Konserwatorium Paryskim i Centre Bourdan. Od 1972 r. Ptaszyńska mieszka w Stanach Zjednoczonych. W 1974 r. Uzyskała dyplom artysty w dziedzinie gry na instrumentach perkusyjnych w Cleveland Institute of Music. Od 1974 r. Ptaszyńska prowadziła zajęcia kompozycji i perkusji w Bennington College w Vermont, na University of California w Berkeley i Santa Barbara, na Indiana University w Bloomington, w College Conservatory of Music w Cincinnati oraz jako kompozytor-rezydent w Northwestern University w Evanston. W 1998 roku została profesorem muzyki i nauk humanistycznych na uniwersytecie w Chicago. Jej muzyka jest wydawana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Polsce i Theodore Presser w Stanach Zjednoczonych. Jej utwory są nagrywane w takich wytwórniach jak CD Accord-Universal, Muza Polish Records, Olympia, Chandos, Dux, ProViva i Bayers Records. Przez wiele lat pod kierunkiem prof. Ptaszyńskiej wiodąca organizacja Contempo z siedzibą w University of Chicago prezentowała współczesne kompozycje młodych i starszych kompozytorów podczas sezonowych koncertów w Logan Center na University of Chicago. Podczas tych koncertów wielu polskich kompozytorów wystąpiło po raz pierwszy w Ameryce. Przez cztery lata współpracowałem jako pianista i akompaniator z prof. Ptaszyńską podczas corocznych koncertów / egzaminów kompozytorskich na uniwersytecie chicagowskim. Jako wykładowca wymaga prac wysokiej jakości, klarownego pisania oraz indywidualnego charakteru. […] Amerykańska Rada do Spraw Kultury Polskiej jest dumna i z zaszczytem wręcza profesor Marcie Ptaszyńskiej – światowej sławy kompozytorce – w pełni zasłużone uznanie na Polonii w formie ACPC Cultural Award”.

Toruń | Inauguracja 41. sezonu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

TOSKoncert inaugurujący 41. sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, który odbędzie się 13 września 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki, skupiony będzie wokół niezwykle utalentowanych artystów młodego pokolenia.

Będziemy świadkami prapremiery kompozycji Macieja Bałenkowskiego, mającej oddać hołd wybitnemu skrzypkowi i kompozytorowi – Karolowi Lipińskiemu. Hommage à Lipiński Bałenkowskiego zamówione zostało specjalnie przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną na inaugurację 41. sezonu artystycznego 2019 / 2020. Rozpoczęcie koncertu tym utworem to symboliczne oddanie hołdu wybitnemu polskiemu skrzypkowi i kompozytorowi oraz zapowiedź zbliżającego się V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, który rozpocznie się 1 października 2019. Dlatego też to właśnie grupa skrzypiec będzie grać główną rolę w tym dziele. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W programie nie zabraknie również wirtuozowskiego I Koncertu fortepianowego b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego, którego partię solową wykona hiszpański pianista Leo de María. Koncert zwieńczy I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi maestro Dainius Pavilionis (Litwa).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 

Olsztyn | Inauguracja 74. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWMPodczas inauguracji sezonu koncertowego 2019 / 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie 13 września 2019 roku o godz. 19.00 obecny będzie duch patrona 2019 roku – Stanisława Moniuszki. Zabrzmią też utwory Feliksa Nowowiejskiego i Józefa Michała Poniatowskiego.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wykona dzieła „ojca polskiej opery narodowej”, a także fragmenty innych dzieł operowych europejskich kompozytorów współczesnych Moniuszce, w tym jego poprzedników i następców. Usłyszymy ognisty Mazur ze Strasznego dworu oraz pochodzącą z tej samej opery arię Hanny w interpretacji sopranistki Joanny Woś. Józef Michał Poniatowski książę de Monterotondo herbu Ciołek, o trzy lata starszy od Moniuszki, był miłośnikiem muzyki, śpiewakiem, a także autorem kilku oper utrzymanych w stylu rossiniowskim, z librettami w języku włoskim bądź francuskim. Podczas koncertu wysłuchamy arii Laury z francuskiej opery Pierre de Medicis (Piotr Medyceusz) z 1860 roku, która swoje polskie prawykonanie miała zaledwie osiem lat temu.

Kolejnym polskim i zarazem warmińskim akcentem koncertu będzie Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego. Jedno z najpopularniejszych dzieł barczewskiego kompozytora doczekało się ponad dwustu wykonań zagranicznych za życia twórcy i należało do najczęściej wykonywanych dzieł oratoryjnych dwudziestolecia międzywojennego. Instrumentalnym dopełnieniem różnorodnego programu operowego będą wciąż zachwycające świeżością barw Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Maurice’a Ravela.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

Lublin | Uroczysta inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 w Filharmonii Lubelskiej

FLUroczyste rozpoczęcie sezonu artystycznego 2019 / 2020 13 września 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Lubelska będzie świętować muzyką kompozytorów polskich: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara oraz Mikołaja Hertla, którego suita orkiestrowa Mazurek – odcienie zostanie tego wieczoru prawykonana.

Dojrzałą twórczość Henryka Wieniawskiego reprezentuje między innymi jego II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22. Wykorzystanie szeregu oryginalnych rozwiązań kolorystycznych, artykulacyjnych, czy harmonicznych wyróżnia utwór spośród innych koncertów skrzypcowych. Trzyczęściowy układ wraz z łącznikami zbliża dzieło do formy jednorodnej i monotematycznej. Wieniawski dedykował swój Koncert „kochanemu przyjacielowi” – Pablowi Sarasatemu, skrzypkowi i kompozytorowi.

Dwa kolejne utwory w swej warstwie muzycznej nawiązują do bogactwa kultury górali podhalańskich, łącząc w sobie inspiracje muzyki ludowej z wyrazem płynącym z własnego stylu kompozytorskiego. Muzyka z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego zawiera w sobie niemalże wszystkie typowe cechy muzyki tego regionu: charakterystyczną szorstkość brzmienia opartą o różne skale ludowej proweniencji oraz swoisty temperament rytmiczny. Krzesany Wojciecha Kilara to poemat symfoniczny odwołujący się w szczególności do tytułowego tańca – męskiego, szorstkiego, wyraźnego, bardzo szybkiego, a wręcz „mantrycznego”. Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistki wystąpi znakomita Agata Szymczewska.

Szczegóły – na http://filharmonialubelska.pl/