Polmic - FB

aktualności

Łódź | Bacewicz International Summer Music Academy 2020

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Kursy odbędą się między 2 a 8 sierpnia 2020 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi.

W tym roku swoim doświadczeniem podzielą się ponownie najwybitniejsi pianiści z prestiżowych uczelni muzycznych. Będą to profesorowie: Michel Béroff (profesor ostatniego zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner oraz artyści młodego pokolenia: Alexej Gorlatch i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowano również kilka koncertów uczestników transmitowanych na żywo w Internecie.

Celem wydarzenia jest również poszerzenie promocja łódzkiego środowiska akademickiego na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja muzyki patronki uczelni – Grażyny Bacewicz. Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika o wartości 1000 euro.

Termin składania zgłoszeń upływa 8 czerwca 2020 roku. Opłata wpisowa wynosi 50 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie – 520 €.

Dyrektorem BISMA jest polska pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademii – www.bisma.pl 

Konferencja „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi”

IMiTInstytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online z udziałem ekspertów. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi 

Wytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce

MKiDNWytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce zostały opracowane przez Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Główny Inspektorat Sanitarny, a w pracach uczestniczył zespół Instytutu Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Czwarty etap odmrażania życia gospodarczego i społecznego oznacza możliwość uruchamiania działalności instytucji kultury – teatrów, oper, filharmonii i kin. Imprezy kulturalne wrócą po ponad dwóch miesiącach przerwy. Najbliższe tygodnie w instytucjach kultury będą kluczowe pod względem rozpoznania nastrojów wśród publiczności. Jej powrót na widownię będzie z pewnością stopniowy i ważne będzie przede wszystkim budowanie zaufania. Dlatego dyrektorzy i pracownicy instytucji mają przed sobą ważne zadanie polegające na odpowiedniej komunikacji z widzami i stworzeniu przestrzeni spełniającej warunki bezpieczeństwa sanitarnego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego udostępniło zestaw wytycznych, które są kolejnym, bardziej precyzyjnym, zapisem wskazówek, umożliwiających działania z poszanowaniem ograniczeń i troską o nasze zdrowie. Kluczowym zadaniem jest dostosowanie możliwości instytucji kultury do tych wytycznych.

Dokumenty dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/kultura/wytyczne-dla-uruchamiania-dzialalnosci-instytucji-kultury--teatrow-oper-filharmonii-i-kin 

Nie żyje Myroslav Skoryk…

SkorykW wieku 81 lat zmarł znany kompozytor, pianista, dyrygent i muzykolog Myroslav Skoryk (13 lipca 1938, Lwów – 1 czerwca 2020, Kijów), wiceprzewodniczący Związku Kompozytorów Ukrainy w latach 2006–2010. Pogrzeb odbędzie się 5 czerwca na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie.

Myroslav Skoryk pochodził z rodziny inteligenckiej. Jego dziadek, znany prawnik i etnograf, pełnił funkcję profesora prawa w Tajnym Uniwersytecie Ukraińskim, był członkiem Petersburskiej Akademii Nauk i Towarzystwa Naukowego im. Tarasa Szewczenki. Siostra babci – Salomea Kruszelnicka – była jedną z najbardziej znanych europejskich śpiewaczek operowych na przełomie XIX i XX w. Ojciec kompozytora, etnograf Michał Skoryk był członkiem lwowskiego oddziału Akademii Nauk Ukrainy i utalentowanym skrzypkiem.

Myroslav Skoryk rozpoczął kształcenie muzyczne w Szkole Muzycznej przy Konserwatorium Lwowskim, lecz nie zdążył jej ukończyć. W okresie represji stalinowskich rodzina została zesłana na Sybir, do obwodu kemerowskiego. W latach 1948–1953 lekcji gry na fortepianie udzielała mu uczennica Sergiusza Rachmaninowa Walentyna Kantorowa. Po powrocie na Ukrainę studiował w Konserwatorium Lwowskim w klasie kompozycji Adama Sołtysa i Romana Simowicza oraz w klasie teorii muzyki Stanisława Ludkiewicza. Następnie ukończył studia doktoranckie Konserwatorium Moskiewskiego w klasie Dmitrija Kabalewskiego i po obronie dysertacji otrzymał stopień kandydata nauk (rosyjski odpowiednik stopnia doktora).

Prowadził klasę kompozycji w Konserwatoriach Lwowskim (1963–1966) i Kijowskim (1966–1988), wykładał na uczelniach w Stanach Zjednoczonych i Australii (do 1999). Po powrocie na Ukrainę pełnił funkcje kierownika Zakładu Historii Muzyki Ukraińskiej w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej, kierownika artystycznego Kyiv Music Fest, kierownika artystycznego Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (2011–2016), prowadził klasę kompozycji w Konserwatorium Lwowskim.

Stworzył operę, dwa balety, cztery kantaty na chór i orkiestrę symfoniczną, cztery poematy symfoniczne, koncert na orkiestrę, trzy koncerty fortepianowe i dziewięć skrzypcowych, suity i partity na orkiestrę kameralną, muzykę do filmów, wiele utworów kameralnych i chóralnych, m. in. Liturgię Świętego Jana Chryzostoma Złotoustego.

Myroslav Skoryk otrzymał szereg honorowych tytułów, ważnych nagród i odznaczeń państwowych, m. in. Bohater Ukrainy, Ludowy Artysta Ukrainy, Order Państwa i Złotą Gwiazdę, Order „Za zasługi” I, II i III st., został laureatem Narodowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki.

Cześć Jego pamięci!

Kondolencje Związku Kompozytorów Polskich: w języku polskim

                                                                                   w języku ukraińskim

Agnieszka Budzińska-Bennett w „Domówce z Dwójką” – transmisja koncertu ze Szwajcarii

DwojkaZałożycielka i kierowniczka rezydującego w Bazylei Ensemble Peregrina, która za swoją działalność była dwukrotnie nominowana do Paszportów „Polityki”. Wokalistka, harfistka i muzykolog. Bohaterką kolejnej, ósmej już audycji z cyklu „Domówka z Dwójką” będzie Agnieszka Budzińska-Bennett, przed którą muzyka dawna nie ma żadnych tajemnic. Początek koncertu z jej domu w Szwajcarii 6 czerwca 2020 o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę Agnieszka Budzińska-Bennett wystąpi razem z Elizabeth Rumsey – instrumentalistką, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XV i XVI wieku.

W programie ich koncertu znajdą się średniowieczne i renesansowe motety, psalmy oraz pieśni, niektóre w wersjach instrumentalnych, ale i utwory kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu będzie można usłyszeć kilka instrumentów historycznych, takich jak harfa gotycka, viola d’arco oraz lirone. Na słuchaczy czeka niespodzianka – Agnieszka Budzińska-Bennett z wykształcenia jest także pianistką i po raz pierwszy, od ukończenia studiów, publicznie zagra na fortepianie.

Transmisja koncertu w „Domówce z Dwójką” 6 czerwca o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk

Balet „Pieśń o ziemi” – premiera online

ONZOpera na Zamku w Szczecinie zaprasza 6 czerwca 2020 roku na premierę online baletu Pieśń o ziemi z żywiołową muzyką Romana Palestra w choreografii włoskiego mistrza tańca Paola Mangioliego.

Pieśń o ziemi jest częścią spektaklu Wieczór baletów polskich zrealizowanego w 2019 roku przez zespół Opery na Zamku pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Pieśń o ziemi Palestra to trzy kompozycje nawiązujące do polskich tradycji – sobótki, wesela i dożynek. Obok motywów ludowych kompozytor wprowadza własne tematy, sięga też do nowoczesnych środków wyrazu, stosując ostrą, często atonalną harmonię, gwałtownie pulsującą rytmikę, kontrasty i spięcia dynamiczne. Jak pisał Roman Palester: „Dzieło jest zbudowane w formie trzyczęściowej suity. Każda z części wykorzystuje wiele tańców i melodii ludowych (mazurka, krakowiaka, oberka, poloneza itd.), które jednak zostały opracowane zgodnie z wszelkimi zasadami współczesnej techniki harmonicznej i instrumentacyjnej. Dla kompozytora było w tym przypadku interesujące ukazanie, w jakim stopniu ten folklorystyczny materiał może być połączony ze współczesną mową muzyczną i współczesnymi środkami wyrazu”.

Choreografia do spektaklu jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioliego, dyrektora baletu narodowego na Malcie. Zaskakującej choreografii szczecińskiej inscenizacji towarzyszy ogromny ładunek energii w muzyce oraz kostiumy i scenografia rodem z Matrixa. Paolo Mangioli nie odzwierciedlił w kompozycji tanecznej fabuły dzieła. Przedstawił natomiast złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym.

Balet Pieśń o ziemi będzie można oglądać na kanale Opery na Zamku w Szczecinie w serwisie YouTube.

Koncert pod gwiazdami online: Marcin Łukaszewski

CNKPrzed nami kolejny „Koncert pod gwiazdami online”, który odbędzie się 5 czerwca 2020 roku o godz. 19:00. Planetarium Centrum Nauki Kopernik zaprasza na niezwykłą podróż w świat muzyki i gwiazdozbiorów.

Każdy koncert to unikatowe połączenie wykonywanej na żywo muzyki z wizualizacjami kosmosu, wyświetlanymi w Planetarium. Odwiedzimy gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie, poznając odległe zakątki Wszechświata. To zarówno przeżycia artystyczne, jak i refleksja na temat naszego miejsca we Wszechświecie. Koncerty realizowane są w ramach projektu #Kopernikwsieci: Festiwal Przemiany i Koncerty pod gwiazdami. Projekt dofinansowano w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w koncercie 5 czerwca weźmie dr hab. Marcin Łukaszewski – pianista, kompozytor i teoretyk muzyki, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Marcin Łukaszewski jest absolwentem klasy fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej, teorii muzyki oraz kompozycji. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem szeregu publikacji o twórczości kompozytorów polskich, m.in. Franciszka Lessla, Piotra Perkowskiego i Mariana Sawy. W jego wykonaniu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mariana Sawy, Mariana Borkowskiego, a także Aleksandra Skriabina, Franza Liszta, Jeana Sibeliusa, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego i Gustava Holsta.

Link do transmisji online: https://youtu.be/i0LOfP4CSMk 

XIII edycja Plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku 2019

WHRRozpoczął się etap głosowania w tegorocznej edycji Plebiscytu „Wydarzenie Historyczne Roku” 2019, organizowanego przez Muzeum Historii Polski we współpracy z portalem https://historia.org.pl/ oraz Muzeum Łazienki Królewskie. Na wybrane przez jury projekty można głosować w dniach 1–30 czerwca 2020 roku.

Celem konkursu jest uhonorowanie organizatorów, twórców oraz inicjatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych minionego roku promujących historię i kulturę Polski w kraju i za granicą. Plebiscyt składa się z dwóch etapów. W I etapie osoby prywatne i instytucje mają prawo do zgłoszenia maksymalnie trzech wydarzeń (po jednym z każdej kategorii) za pomocą formularza internetowego. Następnie jury, złożone z przedstawicieli organizatorów oraz ludzi nauki i kultury, wybiera po pięć projektów w każdej z kategorii „Wystawa”, „Wydarzenie” oraz „Edukacja i multimedia”. Ostateczną decyzję, które projekty wygrają, podejmują w II etapie konkursu internauci w drodze ogólnodostępnego głosowania. Plebiscyt zakończy uroczysta Gala. Ogłoszenie tegorocznych wyników i wręczenie statuetek dla zwycięzców autorstwa rzeźbiarza Macieja Zychowicza nastąpi we wrześniu.

Do konkursu zgłoszono wydarzenia związane z szeroko rozumianą historią Polski: wystawy, portale internetowe, odkrycia archeologiczne, powstanie nowych placówek działających na rzecz historii i kultury, konferencje i sympozja, innowacyjne przedsięwzięcia edukacyjne, filmy, gry, książki, audiobooki, konkursy, etc. W gronie nominowanych znalazły się też wydawnictwa i wydarzenia muzyczne. Wśród nich w kategorii „Edukacja i multimedia” – Box „100 na 100” (PWM), który prezentuje ostatnie 100 lat polskiej muzyki. W przygotowanie tego unikatowego wydawnictwa zaangażowało się 1700 polskich artystów, dokonując 61 rejestracji najważniejszych pozycji literatury muzycznej ostatniego stulecia. W kategorii „Wydarzenie” szansę na tytuł Wydarzenia Historycznego Roku 2019 ma Otwarcie Muzeum Książąt Czartoryskich, w ramach którego odbyły się recitale Szymona Nehringa, Krzysztofa Książka i Piotra Orzechowskiego, „Pianohooligana”.

Aby wziąć udział w plebiscycie należy wejść na stronę www.whr.muzhp.pl, zaakceptować regulamin i oddać swój głos. To my decydujemy o ostatecznych wynikach!

NOSPR zaprasza w czerwcu na premierę online „Empty City Radio” Piotra Peszata i artysty wideo Grzegorza Marta

NOSPRTo będzie wyjątkowe zakończenie bardzo nietypowego sezonu koncertowego. W czerwcu 2020 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wraca do grania koncertów, chociaż w pierwszych tygodniach muzycy zagrają dla… pustej sali. Publiczność będzie mogła uczestniczyć w koncertach za pośrednictwem Internetu.

Na koncerty w formule znanej z przeszłości przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać. Pandemia, która na długie tygodnie pozbawiła orkiestrę możliwości bezpośredniego spotkania z publicznością, skłoniła NOSPR do przedefiniowania wielu aspektów koncertowej tradycji. Muzycy rozmieszczeni będą na scenie z zachowaniem wymaganego dystansu.

Oprócz klasyki repertuaru kameralnego w czerwcu czeka nas również premiera czteroczęściowego utworu audiowizualnego, zamówionego przez instytucję u cenionego kompozytora Piotra Peszata i artysty wideo Grzegorza Marta. Empty City Radio powstawało w trakcie całkowitego zamknięcia instytucji i jest artystycznym świadectwem tego niezwykłego okresu.

Koncert online to forma nie tylko bezpieczna, ale też otwierająca zupełnie nowe możliwości prezentacji muzyki. Wszystkie koncerty online będą dostępne za darmo. Jednocześnie NOSPR uruchomi możliwość wsparcia instytucji poprzez darowizny.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl