Polmic - FB

aktualności

Kraków | Kameralna jesień: rozpoczyna się VI Krakowska Jesień Muzyczna

Krakowska Jesień MuzycznaJuż po raz szósty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” wraz z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Organizatorzy proponują cykl pięciu koncertów, które odbędą się w dniach 20–24 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz koncert towarzyszący 28 października 2019 roku.

Program tegorocznej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, utworów współczesnych i tych należących do klasyki repertuaru przeznaczonego na kameralne składy instrumentalne. W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjął znany i lubiany przez publiczność oraz doceniany przez krytykę Lutosławski Quartet, który zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Dymitra Szostakowicza.

Drugiego dnia festiwalu duet jakiego jeszcze na Krakowskiej Jesieni Muzycznej nie było, czyli flecistka Ania Karpowicz oraz pianista Marek Bracha, zaprezentują program składający się z dzieł Mieczysława Wajnberga, Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Aarona Coplanda.

Trzeciego dnia koncert na cztery ręce: Piotr Różański i Grzegorz Mania zasiądą przy jednym fortepianie i zaprezentują dzieła Antonina Dvořáka, Ignacego Jana Paderewskiego, Emila Wojtackiego, Władysława Żeleńskiego oraz Johannesa Brahmsa. Dzień czwarty to również premiera: skrzypek Volodja Balzarolsky oraz pianista Peter Caelen wykonają po raz pierwszy w Polsce utwór For Fred amerykańskiego kompozytora Aarona Altera. W programie znajdą się również dzieła Leoša Janáčka, Antonina Dvořáka, Ludomira Różyckiego i Johannesa Brahmsa.

Na zakończenie tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek zaprezentują wybór pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Alberto Ginastery i Sławomira Zamuszko. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Marty Ptaszyńskiej Rozmowy z Aniołem, zamówionego i napisanego specjalnie na szóstą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Aleksandra Kuzemko

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://kjm.festiwalmuzyczny.com/ 

Kielce | Scena dla muzyki polskiej

FS22 października 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga utwory polskich kompozytorów XIX–XX wieku usłyszymy w interpretacji Cracow Duo. Koncert odbędzie się w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców.

W repertuarze koncertu znalazły się utwory napisane w oryginale na wiolonczelę i fortepian. Program ukazuje przekrój tych dzieł od Introdukcji i Poloneza Fryderyka Chopina, którego wiolonczela była preferowanym w kameralistyce instrumentem, po twórczość Aleksandra Tansmana, kompozytora polskiego, który tak jak Chopin, również był związany z Paryżem. Kluczem kompozycyjnym programu było ukazanie różnorodności form i gatunków – od miniatur lirycznych, przez jednoczęściowe swobodne formy narracyjne, po formy cykliczne i sonaty. Prezentowane utwory należą do stałego repertuaru Cracow Duo, którego członkowie od czasu rozpoczęcia wspólnej działalności przyczynili się do popularyzacji wielu z wymienionych kompozycji.

Artyści zyskali uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Występowali m. in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Zorganizowali również tournées promujące muzykę polską (Bliski Wschód, Kaukaz, Gruzja, USA, Korea Płd., Meksyk, Brazylia, Argentyna, Chiny). Magazyn The Strad pisał: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_22.10.19.html 

Warszawa | Muzyka wiary – muzyka pokoju 2019

Muzyka wiary21 października 2019 roku w Warszawie rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju. W tym roku usłyszymy wyjątkową plejadę gwiazd muzyki jazzowej, klasycznej i improwizowanej. Wystąpią: Royal String Quartet, Wacław Zimpel i Marcin Masecki, Bastarda, Tomasz Pokrzywiński i Joanna Halszka Sokołowska oraz z solowym projektem Jerzy Rogiewicz. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal nawiązuje do zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1986 roku międzyreligijnych spotkań w Asyżu. Stąd pomysł na projekt, w którym głównym bohaterem jest muzyka sakralna różnych kultur i religii. W 2003 roku Jan Paweł II apelował: „Kiedy tak jak teraz, wojna zagraża losom ludzkości, jeszcze większego znaczenia nabiera głoszenie z mocą i przekonaniem, że tylko pokój jest drogą do zbudowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego i solidarnego”.

Tegoroczna edycja festiwalu to podróż przez kilka światów muzycznych. Royal String Quartet przygotował wyjątkowy koncert, w którym znalazły się kompozycje Arvo Pärta, Gregoria Allegriego, Jamesa MacMillana, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Szymańskiego. Artyści dokonując wyboru chcą wskazać pierwiastek sacrum w bogatej twórczości wielkich mistrzów.

Wacław Zimpel i Marcin Masecki, wybitni improwizatorzy, zmierzą się z mistycznymi utworami Oliviera Messiaena. Muzyczną twórczość chasydów przedstawi publiczności festiwalu niezawodna Bastarda. Tomasz Pokrzywiński wspólnie z Joanną Halszką Sokołowską zmierzą się z Melodiami na Psałterz Polski. Festiwal zamknie Jerzy Rogiewicz, który sięgnie do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczaruje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń.

Niemal wszystkie projekty muzyczne powstały specjalnie na festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju.

Na wszystkie koncerty obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na stronie http://muzykawiary.pl/ 

Warszawa | Koncert poświęcony Elżbiecie Sikorze

SikoraOrkiestra Polskiego Radia w Warszawie i Program 2 Polskiego Radia zapraszają 20 października 2019 roku o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert jubileuszowy z okazji 75. urodzin Elżbiety Sikory.

Wybitna kompozytorka Elżbieta Sikora jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Francois Bayle’a. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była stypendystką miasta Mannheim, a także Fundacji Kościuszkowskiej podczas studiów muzyki komputerowej w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła także zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego Anna Mikołajczyk (sopran) oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonają Partitę z III Suity barokowej i Lamento z opery Madame Curie autorstwa Elżbiety Sikory. Ponadto odbędzie się prapremiera jej utworu Przejście podziemne na orkiestrę z warstwą elektroniczną.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 

Warszawa | Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum

Collegium Cantorum20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Lublin | Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich

AkordLubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod dyrekcją Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP

Lusławice | Moniuszko w kresowych barwach – Koncert Akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin artysty

Luslawice19 października 2019 roku o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się wyjątkowy koncert akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert ten ma przypomnieć postać kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu - oraz bogatą spuściznę artystyczną, którą po sobie zostawił. W programie wieczoru pojawią się pieśni i arie z oper Halka i Paria, a także Sonety Krymskie – kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Adama Mickiewicza. Nie zabraknie również słynnej uwertury fantastycznej Bajka oraz równie znanego Mazura z opery Straszny Dwór.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Zdzisław Madej (tenor), Małgorzata Janicka-Słysz (słowo o muzyce), Stanisław Krawczyński (dyrygent), Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz specjalnie zaproszeni na tę okazję goście z Białorusi – Chór Studentów Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki w Mińsku pod opieką ambitnej i charyzmatycznej dyrygentki Inessy Bodyako.

Koncert ten będzie jednym z sześciu wydarzeń cyklu „Jesień w Lusławicach”, którego organizatorem jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Warszawa | James Newton in Person

POSI19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem są najbardziej charakterystycznym przykładem współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Lawrence Foster i Rudolf Buchbinder

Bacewicz18 października 2019 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą nowego dyrektora artystycznego, pierwszego dyrygenta Lawrence'a Fostera wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i I Symfonię Es-dur George'a Enescu.

Koncert na orkiestrę smyczkową – opus magnum Grażyny Bacewicz, powraca na pulpity muzyków NOSPR dokładnie 69 lat i 4 miesiące po prawykonaniu pod batutą Grzegorza Fitelberga. Choć skład orkiestry zmienił się od tego czasu całkowicie, siła oddziaływania dzieła, które Stefan Kisielewski opisał jako „krwisty kawał zdrowej i smacznej muzyki”, pozostaje niezmienna.

Rudolph Buchbinder na swój debiut w NOSPR wybrał IV koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert zyskał przydomek „Skowronkowy”, za sprawą szerokich i łagodnych pejzaży, malowanych przez Beethovena, dla którego premiera tego utworu była jednocześnie ostatnim publicznym występem w roli solisty z orkiestrą.

George Enescu zdecydował się nadać Symfonii Es-dur (1905) numer pierwszy, mimo że wcześniej, jako nastolatek, napisał aż cztery symfonie w ramach ćwiczeń. Niech to jednak nikogo nie dziwi, Enescu do dziś pozostaje najmłodszym w historii studentem wiedeńskiego konserwatorium, do którego został przyjęty w wieku 7 lat! Pisząc więc Symfonię Es-dur w wieku 24 lat mógł już zaprezentować „dojrzałe” spojrzenie na późnoromantyczną tradycję symfoniczną spod znaku Schumanna i Brahmsa.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie, na którym gościem specjalnym będzie dyrektor George Enescu Festival – Mihai Constantinescu.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/