Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Prawykonanie kompozycji multimedialnej „Mi-repris”

Towarzystwo LutoslawskiegoNazwa projektu Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha i Marcina Rupocińskiego, który zostanie zaprezentowany w Nowym Teatrze 11 listopada 2019 roku o godz. 19.00, nawiązuje do Mi-parti, nieistniejącej kompozycji elektroakustycznej Witolda Lutosławskiego, którą kompozytor zamierzał stworzyć.

Sens nowego tytułu („Mi-repris” = „na wpół przejęte” a metaforycznie: „na wpół odzyskane”) należy rozumieć dwojako: w powiązaniu z dwuczęściową formą projektu i w odniesieniu do realizacji nieistniejącego, choć zamierzonego utworu Witolda Lutosławskiego, którego idea zostanie „przejęta” i „odzyskana”. W pierwszej części utworu Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich i Marcin Rupociński przetwarzają zachowane szkice na muzykę, zgodnie z duchem, estetyką i możliwościami technologicznymi epoki, w której koncepcja została stworzona. Efektem będzie muzyka akusmatyczna. Drugą część stanowić będzie impresja kompozytorów, którzy oparli swoje pomysły zarówno na szkicach Lutosławskiego, jak i na jego idiomatycznym języku muzycznym.

Powstała nowa forma wyrazu przenosi szkice niedokończonego utworu elektroakustycznego do współczesności i bazuje na rozwiązaniach niedostępnych dla Lutosławskiego. Dzięki temu „ożywiają” koncepcję Witolda Lutosławskiego własnymi zdobyczami estetycznymi, a przede wszystkim technologicznymi. Wnoszą ideę „human electronics”, która polega na sterowaniu parametrami muzyki elektronicznej za pomocą instrumentów muzycznych przy użyciu własnego oprogramowania komputerowego.

Utwór powstał dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jego prawykonanie odbędzie się w ramach cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, który organizuje Towarzystwo im. W. Lutosławskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/mi-repris 

Bydgoszcz | Inauguracja XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy

Konkurs PaderewskiegoTowarzystwo im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza 10 listopada 2019 roku o godz. 17:00 do Filharmonii Pomorskiej na koncert inaugurujący XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego.

Konkurs zainauguruje koncert z udziałem Nikity Mndoyantsa, rosyjskiego wirtuoza fortepianu, bezapelacyjnego zwycięzcy VII Konkursu im. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007). Ponadto jest laureatem pierwszej nagrody Konkursu Pianistycznego w Cleveland i finalistą Konkursu Pianistycznego Van Cliburn. Dodatkowo artysta odnosi także sukcesy jako kompozytor: w 2014 otrzymał pierwszą nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. N. Miaskowskiego w Moskwie, a w 2016 – Konkursu Kompozytorskiego im. S. Prokofiewa w Soczi. Mndoyants ukończył Konserwatorium Moskiewskie, gdzie studiował także kompozycję, a od 2013 wykłada tam orkiestrację.

Pianista zagra II Koncert g-moll Siergieja Prokofiewa, uważany za najtrudniejszy z wszystkich pięciu koncertów kompozytora. To wspaniałe dzieło cechuje niezwykle emocjonalna i intensywna muzyka, stanowiąca też pod względem technicznym wyzwanie dla solisty. Następnie Symfonicy zagrają Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, który jest do dzisiaj najczęściej wykonywanym jego utworem. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi szef artystyczny FP Kai Bumann. Słowo do koncertu wygłosi Krzysztof Zanussi, znany powszechnie jako wybitny reżyser filmowy i telewizyjny, scenarzysta i producent, bywa określany mianem „ojca duchowego kina polskiego”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | II Suita Narodów Europy 

SuitaWykonanie II Suity Narodów Europy odbędzie się podczas Gali Finałowej III Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w dniu 10 listopada 2019 o godzinie 20:00 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa).

Suita Narodów Europy cz. 2 to utwór napisany przez sześciu kompozytorów z różnych krajów Europy. Autorami dzieła są: Marcin Kopczyński (Polska), Jonas Jurkūnas (Litwa), Balázs Kecskés D. (Węgry), Victor Vojcik (Białoruś), Eliska Cílková ( Czechy), Kirill Volkov (Rosja). Projekt ukierunkowany jest na ułatwienie polskiej publiczności kontaktu z nową muzyką oraz zapoznanie się z twórczością artystów zagranicznych, sprzyja również prezentacji nowych polskich dzieł poza granicami Państwa, równocześnie zachęcając do współpracy z najmłodszym pokoleniem muzyków. Wyjątkowość tego dzieła polega na jego różnorodności i wkładzie kompozytorów z różnych krajów europejskich. Powstająca druga część Suity to utwór wokalnoinstrumentalny o wielu warstwach. Kombinacja instrumentów jest całkowicie dowolna. Taka różnorodność daje mnóstwo możliwości twórczych, jednocześnie zapewniając spójność wszystkich części.

III Europejski Festival Akademii Muzycznych (EFAM) to międzynarodowe muzyczne spotkanie i prezentacja europejskich uczelni muzycznych, które podczas koncertów festiwalowych przedstawiają swój dorobek artystyczny, proponując występy najbardziej uzdolnionych studentów, absolwentów i ich pedagogów. Organizatorami wydarzenia są Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i Centrum Promocji Kultury na Pradze Południe przy wsparciu Wydawnictwa ARKADY, Yamaha Music Poland – oddział w Polsce oraz Instytutu Muzyki i Tańca przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stroniehttps://efam.interpiano.pl/pol

Lusławice | Koncert polskich i niemieckich artystów z okazji 30. rocznicy upadku muru berlińskiego

Luslawice9 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach wystąpi jeden z najlepszych europejskich big bandów – NDR Bigband w towarzystwie Atom String Quartet, sopranistki Olgi Pasiecznik oraz pianisty Vladislava Sendeckiego.

Norddeutscher Rundfunk Big Band – orkiestra niemieckiego radia publicznego w Hamburgu, jeden z najlepszych europejskich big bandów jazzowych. Razem z zespołem występowali m.in.: Dexter Gordon, Chet Baker, George Coleman, Dee Dee Bridgewater, Tomasz Stańko, Lionel Hampton, Richard Galliano. Pierwszy koncert jazzowy orkiestry odbył się w maju 1974 r. w hamburskiej „Fabrik” i od tamtej pory band budował swoją międzynarodową renomę. NDR Big Band bierze udział w wielu specjalnych projektach artystycznych, które często wychodzą poza ramy muzyki jazzowej. Orkiestra od kilku lat z powodzeniem sięga po kompozycje polskich jazzmanów. Pianista i kompozytor Vladislav Sendecki, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest aranżerem i solistą słynnej NDR Big Band. Dla orkiestry napisał suitę Anima Mundi, syntezę zachwytu artysty dla wielu kultur muzycznych świata. Kompozytorzy i wykonawcy są członkami Atom String Quartet – jednego z najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. W twórczości zespołu – oprócz jazzu i szeroko rozumianej improwizacji – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. W roli solistki tego wieczoru wystąpi absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Olga Pasiecznik, która od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii.

Artyści wykonają Le Jardin Qublié Vladyslava Sendeckiego, My Polish Heart Wolfganga Kerschek’a oraz About Penderecki Geira Lysne’go – wariacje na temat utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie powtórzeniem znakomicie przyjętej światowej prapremiery projektu, który artyści wykonali 27 listopada 2018 w Elbphilharmonie w Hamburgu.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Katowice | Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!

KwartetNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert Kwartetu Śląskiego z serii „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”. 9 listopada 2019 o godz. 18.00 śląscy kameraliści wraz z Wojciechem Świtałą wystąpią w sali kameralnej NOSPR z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów i estetyk.

W programie znajdzie się IV Kwartet smyczkowy „Buczak” amerykańskiego minimalisty Philipa Glassa oraz II Kwartet smyczkowy „Grandfather Songs” (in memoriam Henryk Mikołaj Górecki) Marka Nowakowskiego – urodzonego w Stanach Zjednocznych syna polskich imigrantów, którego utwory reprezentują współczesne połączenie śmiałego ekspresjonizmu i mistycznej kontemplacji, słowiańskiego patosu i amerykańskiego indywidualizmu. Kwartet „Grandfather Songs” został prawykonany w 2011 przez Kronos Quartet podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie.

Zabrzmi także II Kwintet fortepianowy (1965) Grażyny Bacewicz. Choć klasycznie zbudowany (Moderato – Allegro / Larghetto / Allegro giocoso) – pochodzi z okresu, w którym Bacewicz zainteresowała się awangardą. „Rozwijając montażowo-wariacyjny typ narracji, z dominującą rolą wybranych interwałów i struktur interwałowych (...), obdarzyła kompozytorka ten utwór większą dozą liryzmu i dramatyzmu; (...) zaważyła tu nowa w stosunku do poprzednich dzieł orkiestrowych rola fortepianu, traktowanego momentami niemal solistycznie, w sposób romantyczny, to znów tworzącego z pozostałymi instrumentami barwne krajobrazy.” – pisała Małgorzata Gąsiorowska w biografii kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttp://www.nospr.org.pl/

Kraków | Multi-perkusista Martin Grubinger z Sinfoniettą Cracovią

SC9 listopada 2019 w ICE Kraków odbędzie się Wielka Gala Jubileuszowa obchodzącej 25-lecie istnienia Sinfonietty Cracovii. Gwiazdą tego wyjątkowego wieczoru z cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" będzie słynny wirtuoz Martin Grubinger, powszechnie uznawany za najwybitniejszego żyjącego multi-perkusistę. U jego boku Sinfonietta Cracovia wykona pod batutą Jurka Dybała utwory Johna Corigliana i Krzysztofa Pendereckiego.

Martin Grubinger jest laureatem m.in. nagrody Leonarda Bernsteina oraz nagrody Fundacji Würthów. Jako solista występował z tak znakomitymi orkiestrami jak Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich czy Orkiestra Filharmonii Nowojorskiej, a swoje kompozycje dedykowali mu tacy kompozytorzy, jak Friedrich Cerha czy Peter Eötvös. Swój debiutancki album Drums'n'Chant perkusista wydał w prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon; metafizyczne pieśni, medytacje i chorały gregoriańskie zanurzone w dźwiękach instrumentów perkusyjnych z różnych stron świata wzbudziły entuzjazm krytyków i publiczności na całym świecie. W dotychczasowej dyskografii artysty dla legendarnej niemieckiej wytwórni znajdują się już cztery albumy.

W trakcie jubileuszowej odsłony cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" ten zjawiskowy zaklinacz instrumentów perkusyjnych wraz Sinfoniettą Cracovią wykona Koncert na perkusję Johna Corigliana o znamiennym tytule ConjurerCzarodziej. Wydarzeniem wieczoru będzie zaś polska premiera nieco enigmatycznego utworu, którego pierwsze i jak dotąd jedyne wykonanie miało miejsce w 2000 roku w Hanowerze: Muzyki na flety proste, marimbę, perkusję i smyczki pióra związanego z Sinfoniettą Cracovia od lat inicjatora powstania Orkiestry ‒ Profesora Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór zwieńczą brawurowe wykonania prawdziwych przebojów muzyki klasycznej: Symfonii nr 41 C-dur "Jowiszowej" Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz I Symfonii D-dur Klasycznej op. 25 Siergieja Prokofjewa. Koncert będzie symboliczną kulminacją rocznicowych celebracji 25. sezonu artystycznego powracającej z jubileuszowego tournée po Azji Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji ‒ na stronie: www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Jarosław Siwiński „Chopin urojony”

SiwinskiFundacja Automatophone zaprasza do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (siedziba przy ul. Pańskiej 3) na instalację dźwiękową Jarosława Siwińskiego Chopin urojony, która będzie prezentowana w dniach 9–17 listopada 2019 roku od godz. 12.00.

Na instalację składają się komputerowe wariacje oparte na przetworzonych i zmultiplikowanych motywach, przebiegach i harmoniach pochodzących z walców i etiud genialnego Fryderyka. Wszystkie urojenia wykonywane będą przez fortepian autonomiczny Yamaha Disklavier. Fortepian Yamaha Disklavier udostępniony został dzięki uprzejmości Yamaha Music Europe Spółka z o.o. Oddział w Polsce.

W programie koncertu-instalacji znalazły się cykl etiud Chopin Elements (2012) oraz premierowe Walce urojone (2019), których zamówienie i prezentacja dofinansowane zostały ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wernisaż wystawy odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Dodatkowe informacje – na stronie https://artmuseum.pl/pl/wydarzenia/jaroslaw-siwinski-chopin-urojony 

Katowice | Iwona Sobotka na 90-lecie Muzeum Śląskiego w Filharmonii Śląskiej

FSWyjątkowa okazja połączy 8 listopada 2019 roku dwie rdzennie śląskie instytucje. Będziemy wtedy świętować 90-lecie Muzeum Śląskiego, które w niezwykłej, muzycznej oprawie uczci swój jubileusz koncertem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej wraz z Iwoną Sobotką, pod batutą Juozasa Domarkasa.

Koncert 8 listopada o godz. 19.00 będzie obfitować w muzykę niezwykle barwną i nieprzypadkową. Nie sposób przecież uczcić święta tak ważnej dla regionu instytucji bez kompozytorów i dzieł odnoszących się bezpośrednio do Śląska. Dlatego też w programie nie mogło zabraknąć Tryptyku śląskiego Witolda Lutosławskiego oraz kompozycji Ludomira Różyckiego, tak silnie przecież związanego z Katowicami i tutejszą Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną (dziś Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego).

Metafizyki koncertowi doda muzyczna interpretacja poezji Jana Kasprowicza ukazana w dziele Karola Szymanowskiego, a podniosłość chwili podkreśli IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego. Solo wystąpi Iwona Sobotka – gwiazda estrad międzynarodowych, artystka o wyjątkowej wrażliwości, która specjalnie na tę okazję, pierwszy raz w swej karierze wykona wspomniane op. 5 Szymanowskiego.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Podkowa Leśna | XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”

KonfrontacjeFundacja Spotkania Muzyczne oraz Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku zapraszają od 10 listopada do 1 grudnia 2019 roku na XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który w tym roku odbędzie się pod hasłem „Wokół Szymanowskiego”.

Temat XIX Festiwalu ma szczególne uzasadnienie w Stawisku: miejscu, z którym Karol Szymanowski był blisko związany. W programie wydarzenia znajdują się utwory wybranych kompozytorów bezpośrednio poprzedzających czas Szymanowskiego, a także jemu współczesnych oraz tych twórców XX i XXI wieku (znanych i mniej znanych), których inspirował. Istotnym elementem festiwalu będą prezentacje wybranych tekstów Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, związanych z twórczością i postacią Karola Szymanowskiego.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli tacy znani polscy wykonawcy, jak Polonika String Quartet, Ravel Piano Duo, skrzypek Piotr Pławner, sopranistka Joanna Freszel, pianiści Bartłomiej Kominek i Piotr Sałajczyk. Wybrane teksty Jarosława Iwaszkiewicza i Anny Iwaszkiewiczowej poświęcone Karolowi Szymanowskiemu zaprezentują Zbigniew Zamachowski i Magdalena Warzecha.

W ramach Festiwalu odbędzie się również wystawa wybranych archiwaliów muzycznych ze zbiorów muzeum pt. „Wokół Szymanowskiego na Stawisku”.

Autorką koncepcji merytorycznej Festiwalu jest muzykolog dr Alicja Matracka-Kościelny.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stawisko.pl