polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

festiwal (W)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S U V W Ł Ź

Warszawska Jesień - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej


Związek Kompozytorów Polskich, Rynek Starego Miasta 27

00-272 Warszawa

tel. (+48 22) 831 16 34

fax (+48 22) 831 06 07

tel./fax

e-mail: festival@warsaw-autumn.art.pl

www: www.warsaw-autumn.art.pl


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" to największy w Polsce festiwal o randze międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej. Przez wiele lat był również jedyną tego typu imprezą w środkowej i wschodniej Europie. Powstał w 1956 roku z inicjatywy dwóch kompozytorów - Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego, a do życia został powołany przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Odbywa się corocznie (z dwoma wyjątkami) z reguły w drugiej połowie września i trwa 8 dni. Pierwsze lata festiwalu - do końca lat 80-tych - były okresem szczególnej jego świetności. Od początku istnienia ustaliły się jego założenia programowe. Główną ideą festiwalu było (i jest) prezentowanie nowej muzyki światowej i polskiej. Przyświeca mu również idea ochrony rozwoju muzyki polskiej i przeciwstawienia się ideologii socrealizmu. Ma on formułę otwartą i stara się przedstawiać wielość tendencji obecnych w muzyce. "Warszawska Jesień" umożliwiała swobodę wypowiedzi twórczej oraz kontakt z nowymi trendami w sztuce. Podczas koncertów wykonywane były działa Arnolda Schönberga, Albana Berga, Antona Weberna, Edgara Varese'a oraz Beli Bartóka i Igora Strawińskiego, a także ówczesnych awangardystów - Pierre'a Bouleza, Luigi'ego Nono, Bruno Maderny i Johna Cage'a. Muzyka o zachowawczym charakterze stanowi niewielką część jego programu. Większą wypełniają utwory nowoczesne: od serializmu aż po instalacje dźwiękowe. Na koncerty festiwalowe zawsze przyjeżdżało wiele osób - kompozytorów, wykonawców i muzykologów - z całej Polski i Europy. Nie dziwi zatem fakt, że festiwal szybko zyskał światowy rozgłos i status jednej z najważniejszych imprez muzycznych.
Obecnie "Warszawska Jesień" nadal postrzegana jest jako impreza twórcza, z olbrzymim dorobkiem i prestiżem. Współpracują z nią liczne polskie instytucje kulturalne (Filharmonia Narodowa, Polskie Radio, Telewizja Polska), ambasady, instytuty kultury i fundacje. Nad programem festiwalu corocznie pracuje Komisja Repertuarowa, powoływana przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Każdej edycji imprezy towarzyszy obszerna książka programowa, która stanowi cenne źródło informacji o polskiej i światowej muzyce współczesnej. Podobne zadanie spełnia Kronika Dźwiękowa - komplet nagrań wydawanych po każdym festiwalu (od 1999 roku ukazuje się na płytach kompaktowych). Utrwalane są na niej przede wszystkim utwory polskich kompozytorów prezentowane podczas koncertów "Warszawskiej Jesieni".