A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | Q | R | S | U | V | W | Ź |
![]() Conversatorium Organowe Legnickie Centrum Kultury im. Henryka Karlińskiego, ul. Chojnowska 2 59-220 Legnica tel. (+48 76) 723 37 00 fax (+48) 501 651 831 tel./fax (+48 76) 723 32 82 e-mail: lck@lck.art.pl www: lck.art.pl |
Legnickie Conversatorium Organowe organizowane jest od 1986 roku. Festiwal popularyzuje współczesną muzykę organową i kameralną, a przede wszystkim służy promocji młodych kompozytorów i wykonawców. Celem festiwalu jest stworzenie kompozytorom, wykonawcom i teoretykom muzyki z kraju i zagranicy warunków do systematycznych spotkań i dyskusji na temat najnowszej twórczości na organy, inspirowanie kompozytorów do poszukiwań i eksperymentów, a także popularyzacja wiedzy o wysokiej klasy instrumentach, jakimi są organy w katolickiej katedrze św. Ap. Piotra i Pawła i ewangelickim kościele Marii Panny. Na przestrzeni lat festiwal przeszedł swoistą ewolucję. Początkowo obszarem zainteresowań legnickich spotkań była wyłącznie najnowsza, awangardowa muzyka organowa i kameralna. Osobliwością wczesnych edycji Conversatorium były specjalne konferencje łączące wykład z dyskusją z udziałem kompozytorów, muzykologów, teoretyków muzyki i organistów. Zwłaszcza w pierwszych latach istnienia festiwalu widoczny był silny związek tematów poruszanych podczas konferencji z prezentowaną na koncertach muzyką. Zmiany nastąpiły także w dziedzinie repertuaru. Początkowo festiwal był nastawiony głównie na prawykonania najnowszej twórczości kompozytorów polskich. Należy podkreślić, że z myślą o organach legnickich powstało wiele wybitnych utworów. Ewolucja programowa festiwalu polegała m.in. na stopniowym wprowadzeniu doń koncertów, kursów improwizacji organowej i kursów interpretacji, a także na rosnącym udziale tzw. XX-wiecznej klasyki organowej. Niemniej jednak cechą charakterystyczną festiwalu pozostały liczne prawykonania. Niewątpliwym osiągnięciem festiwalu jest również stymulacja kompozytorów podejmujących twórczość organową w kierunku eksperymentu. Dzięki zachęcie ze strony organizatorów powstał szereg utworów na nietypowe, zupełnie nietradycyjne składy instrumentalne, jak np. utwory na organy i saksofon, organy i perkusję czy unikalne w dotychczasowej literaturze kompozycje na organy i akordeony. Podczas festiwalu swoje umiejętności mogą zaprezentować młodzi artyści - uczniowie klas organowych średnich szkół muzycznych oraz studenci akademii muzycznych. Ciekawym nurtem przedsięwzięcia jest prezentacja twórczości kompozytorów z jednego kraju lub regionu. W ten sposób przedstawiona została muzyka Europy wschodniej (Białoruś, Rosja, Ukraina), a także czeska, holenderska, amerykańska i kanadyjska. Materialnym plonem po dziewiętnastu edycjach festiwalu były dwie płyty CD z utworami współczesnych kompozytorów polskich, płyta analogowa oraz wydawnictwa nutowe. Inicjatorem i dyrektorem artystycznym Legnickiego Conversatorium Organowego był prof. Stanisław Moryto (1947-2018) – kompozytor, koncertujący organista i pedagog. W 2012 roku funkcję dyrektora artystycznego przejął dr hab. Michał Sławecki – dyrygent, kompozytor, organista i gregorianista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w zakresie muzyki kościelnej oraz kompozycji. W 2019 roku festiwal przyjął imię Stanisława Moryty. Na przestrzeni lat Legnickie Conversatorium Organowe stało się jednym z najistotniejszych wydarzeń muzycznych w Europie, podczas których prezentowana jest współczesna muzyka organowa i jej improwizacje. Festiwal organizowany jest przez Legnickie Centrum Kultury im. Henryka Karlińskiego oraz Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. aktualizacja: 2012, 2021 (Zespół POLMIC) |
![]() |