Polmic - FB

centraum kulturalne (S)

A B C D E F G I J K L Ł M N O P R S T W Z

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego


ul. Woroniczna 17

00-977 Warszawa

tel. (+48 22) 645 50 51

fax (+48 22) 645 98 58

tel./fax (+48 22) 645 39 95

e-mail:

www: www.polskieradio.pl/studio/lutoslawski.aspx


Studio znajduje się w kompleksie radiowo-telewizyjnym przy ul. Jana Pawła Woronicza 17. Otwarte w 1991 roku jako Studio S1 jest jedną z najlepszych akustycznie sal koncertowych w Polsce oraz najlepszym studiem nagraniowym tej części Europy.
27 września 1996 roku Studiu S1 zostało nadane imię Witolda Lutosławskiego, jednego z największych kompozytorów XX wieku, zmarłego w 1994 roku. Witold Lutosławski był częstym gościem w radiowym studiu koncertowym. W maju 1993 Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita zaprezentowała w obecności kompozytora jego IV Symfonię. Była to polska premiera tego dzieła.
Po Filharmonii Narodowej jest to najważniejsza sala koncertowa Warszawy. Ma swój sezon i swoją publiczność. Na estradzie gościło takie sławy jak Martha Argerich, Światosław Richter, Midori, Misha Maisky, Lucy Van Dael, Stanisław Bunin, La Petite Bande z Sigiswaldem Kuijkenem, Beaux Arts Trio, The Tallis Scholars, Kronos Quartet, Gabrieli Consort & Players z Paulem McCreeshem, Kuijken Quartet, Collegium Vocale Gent z Philippem Herreweghe; z polskich wykonawców występowali m.in. Jadwiga Rappé, Ewa Podleś, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Kwartet Śląski, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki, Jan Krenz, Jerzy Maksymiuk oraz zespoły radiowe: Polska Orkiestra Radiowa z Wojciechem Rajskim, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z Agnieszką Duczmal, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Antonim Witem i Chór Polskiego Radia z Włodzimierzem Siedlikiem. Nagranie z koncertu Marthy Argerich z Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Grzegorza Nowaka ukazało się na płycie kompaktowej jako jedna z pierwszych produkcji fonograficznych Studia S1.
Co roku w drugiej połowie września na estradzie Studia Koncertowego występują wykonawcy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, którego Polskie Radio od 1995 roku jest współorganizatorem.
Obok cyklicznych koncertów symfonicznych i kameralnych regularnie raz w miesiącu od jesieni 1995 roku odbywają się także poranki muzyczne dla dzieci i młodzieży o charakterze edukacyjnym. Prezentowana jest zarówno muzyka dawna jak i współczesna, bajki muzyczne, muzyczny świat opery. Niektóre z koncertów odbywających się w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego stanowią wkład Polskiego Radia w sezon koncertowy Europejskiej Unii Radiowej. Tradycyjnie już grudniowy koncert ze studia radiowego włączony jest w Dzień Specjalny EBU „Muzyka na Boże Narodzenie”.
Obok muzyki poważnej na estradzie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego od czasu do czasu gości nieco lżejsza muza. W sezonie 1995/96 występowali tu Alosza Awdiejew, Grzegorz Turnau, czołówka muzyków jazzowych, którzy uświetnili jubileusz 30-lecia „Jazz Forum” oraz plejada gwiazd w koncertach poświęconym pamięci Krzysztofa Komedy i Erica Claptona, w marcu 1997 roku na estradzie Studia wystąpił legendarny gitarzysta Jim Hall ze swoim triem, zaś w sierpniu 1998 roku Sadao Watanabe Band.
Nowym cyklem są spotkania autorskie – w 1996 roku w Studiu Polskiego Radia gościł Czesław Miłosz w wigilię 85 urodzin oraz w 1997 Gustaw Herling-Grudziński, parę dni po odebraniu doktoratu honorowego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Spotkanie z Czesławem Miłoszem zostało zarejestrowane na płycie kompaktowej i wydane jako dwupłytowy album „Miłosz czyta Mickiewicza, Miłosz czyta Miłosza”.
Jednym z największych wydarzeń roku 1998 był „Maraton z Panem Tadeuszem”. 23 marca najwięksi polscy aktorzy przeczytali całość epopei narodowej. Ten 14-godzinny spektakl został wydany jako 12-płytowy album na zakończenie Roku Mickiewiczowskiego.
Coraz więcej nagrań dokonanych w Studiu Koncertowym ukazuje się płytach kompaktowych, wiele z nich otrzymało prestiżowe polskie i zagraniczne wyróżnienia i nagrody. Wśród nich są polskie uwertury romantyczne w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, wybór kantat Bacha w wykonaniu Jadwigi Rappé i zespołu Concerto Avenna pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego. Największym rarytasem wśród nagrań studyjnych, które ukazały się na płytach, jest bezsprzecznie komplet dzieł polskiego kompozytora Adama Jarzębskiego Canzoni e concerti w wykonaniu muzyków Orkiestry XVIII wieku pod kierunkiem skrzypaczki Lucy van Dael. Coraz częściej przyjeżdżają do radiowego studia zagraniczni wykonawcy. Dokonali tu nagrań Kuijken Quartet (kwartety Mozarta i Haydna) i La Petite Bande pod dyrekcją Sigiswalda Kuijkena (symfonie i koncerty skrzypcowe Mozarta), Yehudi Menuhin z orkiestrą Sinfonia Varsovia nagrał w 1997 roku wszystkie symfonie Franciszka Schuberta. W styczniu 1998 Yehudi Menuhin wraz z Sinfonią Varsovią zrealizował płytę z uwerturami operowymi.