A | B | C | D | F | I | K | M | O | P | R | S | V | W | X | Y |
Sympozjum historyków muzyki XIX wieku – Warszawa (14-15 marca 2019) Organizator: Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk |
SYMPOZJUM HISTORYKÓW MUZYKI XIX WIEKU organizator: Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk pod patronatem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina honorowy komitet naukowy: prof. dr hab. Magdalena Dziadek (UJ), dr hab. Paweł Gancarczyk / prof. IS PAN, prof. dr hab. Ryszard Daniel Golianek (UAM), dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska / prof. IS PAN, dr Artur Szklener (NIFC), prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska (UW) komitet organizacyjny: dr Grzegorz Zieziula (przewodniczący, IS PAN), dr Małgorzata Sieradz (IS PAN), Ewa Bogula (NIFC), Ewa Chamczyk (NIFC), Paulina Pieńkowska (NIFC), Marcin Wąsowski (NIFC) termin i miejsce obrad: 14–15 marca 2019, godz. 9.00–17.40, Sala im. Sobieskich, Instytut Sztuki PAN, ul. Długa 26
14 marca 2019 (czwartek) 9.00–9.30 otwarcie obrad 9.30–10.50 Sesja I Ryszard Daniel Golianek Pojęcie muzyki polskiej: w poszukiwaniu kryterium Renata Suchowiejko Muzyczne polonika w bibliotekach i archiwach Moskwy Magdalena Dziadek Stan i potrzeby w zakresie biografistyki Moniuszkowskiej 10.50–11.20 przerwa 11.20–12.40 Sesja II Małgorzata Sułek Szekspirowskie partytury Stanisława Moniuszki Małgorzata Gamrat Muzyka uchem pisarza i piórem kompozytora – dwa oblicza dziewiętnastowiecznej refleksji o muzyce Miłosz Bazelak „Via crucis” – Lisztowskie „dzieło wieczności”? 12.40–14.00 przerwa 14.00–15.20 Sesja III Dagmara Łopatowska-Romsvik Koncerty Henryka Wieniawskiego w Norwegii Marcin Wąsowski Koncerty skrzypcowe Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego – technika i forma Ewa Chamczyk Apolinary Kątski uczeń Niccola Paganiniego? 15.20–15.50 przerwa 15.50–17.10 Sesja IV Magdalena Oliferko Recepcja Chopina oraz kompozytorów z jego artystycznego milieu jako świadectwo życia społecznego w I poł. XIX wieku Ewa Bogula Koncert fortepianowy w twórczości Henryka Melcera – elementy polskie i tendencje ogólnoeuropejskie Michał Bruliński Polskie podręczniki do nauki gry na fortepianie z I poł. XIX wieku a perspektywa historii społecznej 17.10–17.40 Dyskusja podsumowująca pierwszy dzień obrad
15 marca 2019 (piątek) 9.00–9.20 Barbara Przybyszewska-Jarmińska Muzyka XIX wieku w Monumenta Musicae in Polonia 9.20–10.40 Sesja V Remigiusz Pośpiech Józef Elsner we współczesnych badaniach muzykologicznych Jakub Chachulski Opera, komedioopera, melodrama. O gatunkach operowych w twórczości Józefa Elsnera Grzegorz Zieziula „Król Łokietek, czyli Wiśliczanki” Józefa Elsnera i Ludwika Adama Dmuszewskiego jako wodewil „historyczny”, manifest polityczny i świadectwo poszukiwań stylu narodowego 10.40–11.10 przerwa 11.10–12.30 Sesja VI Małgorzata Woźna-Stankiewicz Za mundurem dźwięki sznurem… Krakowska muzyka w czasach autonomii Michał Piekarski Szkolnictwo muzyczne Warszawy i Lwowa jako element polityki zaborcy oraz działalność na rzecz społeczeństwa polskiego w XIX wieku Michał Lewicki Rodzaje działalności muzycznej krakowskich księgarzy w latach 1850–1918 12.30–14.00 przerwa 14.00–15.20 Sesja VII Michał Jaczyński Stylizacje muzyki żydowskiej w polskich utworach scenicznych XIX w. (do 1914) Mirosław Płoski Marcello di Capua – nadworny kompozytor księżnej Izabeli Lubomirskiej Mariusz Urban „Opera w Kościele” – kryzys muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego na przełomie XVIII i XIX wieku w kontekście świadectw z epoki 15.20–15.50 przerwa 15.50–17.10 Sesja VIII Agnieszka Chwiłek Wariacje i pieśni, czyli losy pierwszego opusu Zygmunta Noskowskiego Wiktoria Antonczyk Petersburski wilnianin Cezar Cui Mateusz Melski Maurycy Karasowski jako wiolonczelista i kompozytor 17.10–17.40 Dyskusja podsumowująca i zakończenie obrad |
Kontakt: |
Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów. |