A | B | C | D | F | I | K | M | O | P | R | S | V | W | X | Y |
IV Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” – Wrocław, 2-3 grudnia 2014 Organizer: Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej |
It is the fourth time that the Chair of Music Theory and Silesian Musical Culture History at the Academy of Music in Wrocław has organised the International Conference from the series Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis, and the event is being held on 2nd and 3rd December 2014. The initiative to organize an international forum for exchanging ideas on various methods of discourse in music was put forward at the Academy of Music in Wrocław in 2008. The subsequent conferences were held in 2011 and 2012 with the participation of speakers from many European countries and from the United States. During this year’s edition of the conference we are hosting scholars from Poland, France, Austria, Belarus and Ukraine. The scope of research problems raised by the authors of the papers is very wide and diverse. They will discuss general musicological issues, present various research perspectives and the intricacies of the composers’ technique, describe experiences evoking various impressions, emotions and associations, and analyse works of music on the basis of chosen theoretical conceptions and methodological approaches. As an artistic setting for the conference we are holding two concerts: Acoustic Concert of the Sound Factory Orchestra and Concert of Electroacoustic Music. The conference will also be accompanied by an exhibition entitled Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death prepared by the Main Library of the Academy of Music in Wrocław. IV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA
Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis Honorowy patronat: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prof. dr hab. Krystian Kiełb 4th INTERNATIONAL CONFERENCE Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis Honorary patronage: prof. dr hab. Krystian Kiełb Rector of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław 2 – 3 grudnia 2014 Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro 2nd – 3rd December 2014 Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław pl. Jana Pawła II nr 2, 1st floor Kierownictwo naukowe i organizacyjne / Scholarly and Organisational Supervision
prof. dr hab. Anna Granat-Janki Organizacja konferencji / Conference Organisers dr Aleksandra Pijarowska dr Tomasz Kienik mgr Dorota Kanafa mgr Izabella Paradowska oraz Biuro Promocji i Organizacji Imprez / Office for Promotion and Events Studio Technik Multimedialnych Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Multimedia Techniques Studio of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław Organizacja koncertów / Concerts Organisers dr hab. Robert Kurdybacha oraz Studio Kompozycji Komputerowej / The Computer Composition Studio Kierownik / The Head: prof. Stanisław Krupowicz Przygotowanie wystawy / Exhibition Organiser Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu The Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław Tłumaczenie / English Translation mgr Ewa Skotnicka PROGRAM / PROGRAMME Wtorek, 2 grudnia 2014 / Tuesday, 2nd December 2014 Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław pl. Jana Pawła II, no. 2, 1st floor 9.30 / 9.30 a.m. Otwarcie konferencji / Opening Address Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb 9.45 – 10.30 / 9.45 – 10.30 a.m. Wykład inauguracyjny (Keynote Lecture) Márta Grabócz (Strasburg) Introduction to Theories and Practice of Musical Signification and Narratology [Wprowadzenie do teorii i praktyki znaczenia muzycznego oraz narratologii] 10.30 – 11.15 / 10.30 – 11.15 a.m. Mieczysław Tomaszewski (Kraków) Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec praw tetraktisu. Rekonesans [A Path to Wholeness. The History of Music and the Principle of Tetractys. A Reconnaissance] 11.15 – 11.45 przerwa na kawę / 11.15 – 11.45 a.m. coffee break 11.45 – 13.45 / 11.45 – 1.45 p.m. Prowadzenie / Chair Anna Granat-Janki (Wrocław) Z warsztatu kompozytora / On Composer’s Technique 11.45 – 12.15 / 11.45 – 12.15 p.m. Alicja Gronau-Osińska (Warszawa) Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego [Meaningful Form in Workshop of Contemporary Composer] Metodologia, perspektywy badawcze / Methodology, Research Perspectives 12.15 – 12.45 / 12.15 – 12.45 p.m. Jacek Szerszenowicz (Łódź) Problemy metodologiczne analizy przedmiotu czysto intencjonalnego [The Methodological Problems of the Analysis of a Piece of Music Regarded as an ‘Intentional Object’] 12.45 – 13.15 / 12.45 – 1.15 p.m. Kinga Kiwała (Kraków) Utwór muzyczny i fenomenologia. „Corale, interludio e aria” Eugeniusza Knapika w perspektywie koncepcji Romana Ingardena [A Work of Music and Phenomenology. Corale, interludio e aria by Eugeniusz Knapik from the Perspective of Roman Ingarden’s Theory] 13.15 – 13.45 / 1.15 – 1.45 p.m. Marta Dziewanowska-Pachowska (Warszawa) Dzieło otwarte w perspektywie reistycznej – instalacje dźwiękowe Krzysztofa Knittla [An Open Work of Art from a Reistic Perspective – Sound Installations by Krzysztof Knittel] 13.45 – 15.00 przerwa obiadowa / 1.45 – 3.00 p.m. lunch break 15.00 – 16.30 / 3.00 – 4.30 p.m Prowadzenie / Chair Anna Nowak (Bydgoszcz) 15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m. Iwona Hanna Świdnicka (Warszawa) Preludium As-dur op. 28 nr 17 Fryderyka Chopina – od inspiracji po rezonans [Prelude in E-minor, Op. 28 No. 17 by Fryderyk Chopin – from Inspiration to Resonance] 15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m. Janina Tatarska (Poznań) Idea różnorodności w jedności i jej muzyczne konkretyzacje [The Idea of Diversity in Unity Reflected in Music] 16.00 – 16.30 / 4.00 – 4.30 p.m. Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław) Beethoven-Chopin-Rachmaninow: semantyka tonacji c-moll w świetle tradycji romantycznej [Beethoven – Chopin – Rachmaninoff: the Semantic Meaning of the C-minor Key in the Context of Romantic Tradition] 16.30 – 17.00 przerwa na kawę / 4.30 – 5.00 p.m. coffee break Genologia / Genology 17.00 – 18.30 / 5.00 – 6.30 p.m. Prowadzenie / Chair Alicja Gronau-Osińska (Warszawa) 17.00 – 17.30 / 5.00 – 5.30 p.m. Catherine Doulova (Mińsk) Problems of Theatrical Music Shaping: Textology Observations [Problemy kształtowania muzyki scenicznej: spostrzeżenia tekstologiczne] 17.30 – 18.00 / 5.30 – 6.00 p.m Anna Nowak (Bydgoszcz) Mazurek fortepianowy – tradycja gatunku a dwudziestowieczna twórczość muzyczna [Piano Mazurka – Tradition of the Genre and the 20th-Century Musical Output] 18.00 – 18.30 / 6.00 – 6.30 p.m. Aleksandra Pijarowska (Wrocław) „02/03” na recorder, fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko a problematyka gatunku [‘02/03’ for Recorder, Piano, Two Violins, Viola and Cello by Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko and the Issue of Its Musical Genre] 20.00 / 8.00 p.m. Koncert / Concert Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra conducted by dr hab. Robert Kurdybacha Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Concert Hall of the Academy of Music, Building E Środa, 3 grudnia 2014 / Wednesday, 3rd December 2014 Styl, estetyka / Style, Aesthetics 9.00 – 11.00 / 9.00 – 11.00 a.m. Prowadzenie / Chair Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław) 9.00 – 9.30 / 9.00 – 9.30 a.m. Jean Paul Olive (Paryż) Alban Berg et la question de "la transition infime" [Alban Berg a zagadnienie „najmniejszego ogniwa”] 9.30 – 10.00 / 9.30 – 10.00 a.m. Joseph Delaplace (Rennes) La répétition comme catégorie d’écriture et d’analyse dans la musique de György Ligeti [Repetycja jako kategoria twórcza i analityczna w twórczości György Ligetiego] 10.00 – 10.30 / 10.00 – 10.30 a.m. Gesine Schröder (Wiedeń) Blurred Sounds, Delusive Thoughts: Theorizing Austria Through Georg Friedrich Haas [Rozmazane brzmienia, ułudne myśli: muzyka austriacka według Georga Friedricha Haasa] 10.30 – 11.00 / 10.30 – 11.00 a.m. Violetta Kostka (Gdańsk) Paweł Szymański i jego transformacje muzycznych konwencji. Problem parodii [Paweł Szymański’s Transformations of Musical Conventions. The Problem of a Parody Genre] 11.00 – 11.30 przerwa na kawę / 11.00 – 11.30 a.m. coffee break Muzyka wśród innych sztuk i mediów / Music Among Other Arts and Media 11.30 – 13.30 / 11.30 – 1.30 p.m. Prowadzenie / Chair Jacek Szerszenowicz (Łódź) 11.30 – 12.00 / 11.30 – 12.00 a.m. Anna Granat-Janki Światło w muzyce Marty Ptaszyńskiej. Trzy reprezentacje [Light in Music by Marta Ptaszyńska. Three Representations] 12.00 – 12.30 / 12.00 – 12.30 p.m. Ewa Kowalska-Zając (Łódź) Potencjał dramaturgiczny dzieł o formie mobilnej na przykładzie wybranych utworów polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku [Dramaturgic Potential of Mobile Form Works on the Example of Selected Pieces by Polish Composers of the 2nd Half of the 20th Century] 12.30 – 13.00 / 12.30 – 1.00 p.m. Tomasz Kienik (Wrocław) Magnificat w kulturze muzycznej XX i XXI wieku – rekonesans [Magnificat in the Musical Culture of the Twentieth and Twenty-First Centuries – Reconnaissance] 13.00 – 13.30 / 1.00 – 1.30 p.m. Izabella Starzec-Kosowska (Wrocław) Analiza kongruencji syntaktyczno-wizualnej z wykorzystaniem zapisów telewizyjnych programów muzycznych i partytury na przykładzie Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta [The Analysis of Syntactic-and-Visual Congruence with the Use of Television Recordings of Music Programmes and the Score on the Example of Requiem in D minor KV 626 by W. A. Mozart] 13.30 – 14.30 przerwa obiadowa / 1.30 – 2.30 lunch break Konteksty dzieła / The Contexts of a Work 14.30 – 16.00 / 2.30 – 4.00 p.m. Prowadzenie / Chair Aleksandra Pijarowska (Wrocław) 14.30 – 15.00 / 2.30 – 3.00 p.m. Luba Kijanowska-Kamińska (Lwów) Ideologiczne podłoże utworów ukraińskich kompozytorów-dysydentów lat sześćdziesiątych XX stulecia [Ideological Grounds of Works of the Ukrainian Composers-Dissidents of the 1960s] 15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m. Agnieszka Zwierzycka (Wrocław) Pieśni Władysława Żeleńskiego w kontekście historycznym, kulturowym i biograficznym [Songs by Władysław Żeleński – a Historical, Cultural and Biographical Context] Percepcja dzieła / Perception of a Work 15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m. Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk (Wrocław) Zależność pomiędzy percepcją muzyki w sferach psychicznych a reakcją fizjologiczną na przykładzie "Ballady relaksacyjnej" [The Relation Between the Perception of Music in a Psychological Sphere and a Physiological Reaction on the Example of ‘Relaxation Ballade’] 16.00 zakończenie konferencji / 4.00 p.m. end of the conference 18.00 / 6.00 p.m. Koncert / Concert Koncert muzyki elektroakustycznej Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz Concert of Electroacoustic Music by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław The concert organised by The Computer Composition Studio Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Concert Hall of the Academy of Music, Building E Uczestnicy Konferencji / Participants dr Joseph Delaplace – Université de Rennes 2, Rennes prof. dr hab. Catherine Doulova – Belarusian State Academy of Music, Mińsk mgr Marta Dziewanowska-Pachowska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie prof. Márta Grabócz – Université de Strasbourg, Strasburg prof. dr hab. Anna Granat-Janki – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. UMFC dr hab. Alicja Gronau-Osińska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie dr Tomasz Kienik – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. Luba Kijanowska-Kamińska – Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki dr Kinga Kiwała – Akademia Muzyczna w Krakowie prof. AM dr hab. Violetta Kostka – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. AM dr hab. Ewa Kowalska-Zając – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi dr Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. AM dr hab. Anna Nowak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy prof. Jean Paul Olive – Université Paris 8, Paryż dr Aleksandra Pijarowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. dr Gesine Schröder – Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wiedeń dr Izabella Starzec-Kosowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. AM dr hab. Jacek Szerszenowicz – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi dr Iwona Hanna Świdnicka – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie prof. AM dr Janina Tatarska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu prof. dr hab. h.c. Mieczysław Tomaszewski – Akademia Muzyczna w Krakowie prof. UZ dr hab. Andrzej Tuchowski – Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu mgr Agnieszka Zwierzycka – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu IMPREZY TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS KONCERTY / CONCERTS Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra conducted by dr hab. Robert Kurdybacha Wtorek, 2 grudnia 2014, godz. 20.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Tuesday, 2nd December 2014, 8 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E Koncert muzyki elektroakustycznej Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz Concert of Electroacoustic Music by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław The concert organised by The Computer Composition Studio Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz Środa, 3 grudnia 2014, godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Wednesday, 3rd December 2014, 6 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E WYSTAWA / EXHIBITION Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora 1 – 4 grudnia 2014 Foyer Sali Teatralnej Akademii Muzycznej, III piętro Ekspozycja przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death 1st – 4th December 2014 Theatre Hall Foyer of the Music Academy, 3rd floor The exhibition prepared by the Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław |
Contact: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego |
Sorry, there are no translations available. |