Polmic - FB

calendar of conferences (I)

A B C D F I K M O P R S V W X Y

IV Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” – Wrocław, 2-3 grudnia 2014


Organizer:  Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej

It is the fourth time that the Chair of Music Theory and Silesian Musical Culture History at the Academy of Music in Wrocław has organised the International Conference from the series Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis, and the event is being held on 2nd and 3rd December 2014.

The initiative to organize an international forum for exchanging ideas on various methods of discourse in music was put forward at the Academy of Music in Wrocław in 2008. The subsequent conferences were held in 2011 and 2012 with the participation of speakers from many European countries and from the United States. During this year’s edition of the conference we are hosting scholars from Poland, France, Austria, Belarus and Ukraine.

The scope of research problems raised by the authors of the papers is very wide and diverse. They will discuss general musicological issues, present various research perspectives and the intricacies of the composers’ technique, describe experiences evoking various impressions, emotions and associations, and analyse works of music on the basis of chosen theoretical conceptions and methodological approaches.

As an artistic setting for the conference we are holding two concerts: Acoustic Concert of the Sound Factory Orchestra and Concert of Electroacoustic Music. The conference will also be accompanied by an exhibition entitled Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death prepared by the Main Library of the Academy of Music in Wrocław.


 

IV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA
Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis
 Honorowy patronat: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prof. dr hab. Krystian Kiełb

4th INTERNATIONAL CONFERENCE
Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis
Honorary patronage: prof. dr hab. Krystian Kiełb Rector of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław


2 – 3 grudnia 2014
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro
2nd – 3rd December 2014
Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
pl. Jana Pawła II nr 2, 1st floor

Kierownictwo naukowe i organizacyjne / Scholarly and Organisational Supervision
prof. dr hab. Anna Granat-Janki
Organizacja konferencji / Conference Organisers
dr Aleksandra Pijarowska
dr Tomasz Kienik
mgr Dorota Kanafa
mgr Izabella Paradowska
oraz Biuro Promocji i Organizacji Imprez / Office for Promotion and Events

Studio Technik Multimedialnych
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Multimedia Techniques Studio
of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

Organizacja koncertów / Concerts Organisers
dr hab. Robert Kurdybacha
oraz
Studio Kompozycji Komputerowej / The Computer Composition Studio
Kierownik / The Head: prof. Stanisław Krupowicz

Przygotowanie wystawy / Exhibition Organiser
Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
The Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

Tłumaczenie / English Translation
mgr Ewa Skotnicka


PROGRAM / PROGRAMME

Wtorek, 2 grudnia 2014 / Tuesday, 2nd December 2014

Sala Kameralna
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro
Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
pl. Jana Pawła II, no. 2, 1st floor

9.30 / 9.30 a.m.
Otwarcie konferencji / Opening Address
Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb

9.45 – 10.30 / 9.45 – 10.30 a.m.
Wykład inauguracyjny (Keynote Lecture)

Márta Grabócz (Strasburg)
Introduction to Theories and Practice of Musical Signification and Narratology
[Wprowadzenie do teorii i praktyki znaczenia muzycznego oraz narratologii]

10.30 – 11.15 / 10.30 – 11.15 a.m.
Mieczysław Tomaszewski (Kraków)
Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec praw tetraktisu. Rekonesans
[A Path to Wholeness. The History of Music and the Principle of Tetractys.
A Reconnaissance]

11.15 – 11.45 przerwa na kawę / 11.15 – 11.45 a.m. coffee break

11.45 – 13.45 / 11.45 – 1.45 p.m.
Prowadzenie / Chair
Anna Granat-Janki (Wrocław)

Z warsztatu kompozytora / On Composer’s Technique

11.45 – 12.15 / 11.45 – 12.15 p.m.
Alicja Gronau-Osińska (Warszawa)
Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego
[Meaningful Form in Workshop of Contemporary Composer]

Metodologia, perspektywy badawcze / Methodology, Research Perspectives

12.15 – 12.45 / 12.15 – 12.45 p.m.
Jacek Szerszenowicz (Łódź)
Problemy metodologiczne analizy przedmiotu czysto intencjonalnego
[The Methodological Problems of the Analysis of a Piece of Music Regarded
as an ‘Intentional Object’]
12.45 – 13.15 / 12.45 – 1.15 p.m.
Kinga Kiwała (Kraków)
Utwór muzyczny i fenomenologia. „Corale, interludio e aria” Eugeniusza Knapika
w perspektywie koncepcji Romana Ingardena

[A Work of Music and Phenomenology. Corale, interludio e aria by Eugeniusz Knapik
from the Perspective of Roman Ingarden’s Theory]

13.15 – 13.45 / 1.15 – 1.45 p.m.
Marta Dziewanowska-Pachowska (Warszawa)
Dzieło otwarte w perspektywie reistycznej – instalacje dźwiękowe Krzysztofa Knittla
[An Open Work of Art from a Reistic Perspective – Sound Installations by Krzysztof Knittel]

13.45 – 15.00 przerwa obiadowa / 1.45 – 3.00 p.m. lunch break

15.00 – 16.30 / 3.00 – 4.30 p.m
Prowadzenie / Chair
Anna Nowak (Bydgoszcz)

15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m.
Iwona Hanna Świdnicka (Warszawa)
Preludium As-dur op. 28 nr 17 Fryderyka Chopina – od inspiracji po rezonans
[Prelude in E-minor, Op. 28 No. 17 by Fryderyk Chopin – from Inspiration to Resonance]

15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m.
Janina Tatarska (Poznań)
Idea różnorodności w jedności i jej muzyczne konkretyzacje [The Idea of Diversity in Unity Reflected in Music]

16.00 – 16.30 / 4.00 – 4.30 p.m.
Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław)
Beethoven-Chopin-Rachmaninow: semantyka tonacji c-moll w świetle tradycji romantycznej
[Beethoven – Chopin – Rachmaninoff: the Semantic Meaning of the C-minor Key
in the Context of Romantic Tradition]

16.30 – 17.00 przerwa na kawę / 4.30 – 5.00 p.m. coffee break

Genologia / Genology

17.00 – 18.30 / 5.00 – 6.30 p.m.
Prowadzenie / Chair
Alicja Gronau-Osińska (Warszawa)
17.00 – 17.30 / 5.00 – 5.30 p.m.
Catherine Doulova (Mińsk)
Problems of Theatrical Music Shaping: Textology Observations
[Problemy kształtowania muzyki scenicznej: spostrzeżenia tekstologiczne]

17.30 – 18.00 / 5.30 – 6.00 p.m
Anna Nowak (Bydgoszcz)
Mazurek fortepianowy – tradycja gatunku a dwudziestowieczna twórczość muzyczna
[Piano Mazurka – Tradition of the Genre and the 20th-Century Musical Output]

18.00 – 18.30 / 6.00 – 6.30 p.m.
Aleksandra Pijarowska (Wrocław)
„02/03” na recorder, fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę
Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko a problematyka gatunku
[‘02/03’ for Recorder, Piano, Two Violins, Viola and Cello
by Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko and the Issue of Its Musical Genre]


20.00 / 8.00 p.m. Koncert / Concert

Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra

pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy

Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra
conducted by dr hab. Robert Kurdybacha

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Concert Hall of the Academy of Music, Building E


Środa, 3 grudnia 2014 / Wednesday, 3rd December 2014

Styl, estetyka / Style, Aesthetics

9.00 – 11.00 / 9.00 – 11.00 a.m.
Prowadzenie / Chair
Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław)

9.00 – 9.30 / 9.00 – 9.30 a.m.
Jean Paul Olive (Paryż)
Alban Berg et la question de "la transition infime"
[Alban Berg a zagadnienie „najmniejszego ogniwa”]

9.30 – 10.00 / 9.30 – 10.00 a.m.
Joseph Delaplace (Rennes)
La répétition comme catégorie d’écriture et d’analyse dans la musique de György Ligeti
[Repetycja jako kategoria twórcza i analityczna w twórczości György Ligetiego]

10.00 – 10.30 / 10.00 – 10.30 a.m.
Gesine Schröder (Wiedeń)
Blurred Sounds, Delusive Thoughts: Theorizing Austria Through Georg Friedrich Haas
[Rozmazane brzmienia, ułudne myśli: muzyka austriacka według Georga Friedricha Haasa]

10.30 – 11.00 / 10.30 – 11.00 a.m.
Violetta Kostka (Gdańsk)
Paweł Szymański i jego transformacje muzycznych konwencji. Problem parodii
[Paweł Szymański’s Transformations of Musical Conventions. The Problem
of a Parody Genre]

11.00 – 11.30 przerwa na kawę / 11.00 – 11.30 a.m. coffee break

Muzyka wśród innych sztuk i mediów / Music Among Other Arts and Media

11.30 – 13.30 / 11.30 – 1.30 p.m.
Prowadzenie / Chair
Jacek Szerszenowicz (Łódź)

11.30 – 12.00 / 11.30 – 12.00 a.m.
Anna Granat-Janki
Światło w muzyce Marty Ptaszyńskiej. Trzy reprezentacje
[Light in Music by Marta Ptaszyńska. Three Representations]

12.00 – 12.30 / 12.00 – 12.30 p.m.
Ewa Kowalska-Zając (Łódź)
Potencjał dramaturgiczny dzieł o formie mobilnej na przykładzie wybranych utworów
polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku
[Dramaturgic Potential of Mobile Form Works on the Example of Selected Pieces
by Polish Composers of the 2nd Half of the 20th Century]

12.30 – 13.00 / 12.30 – 1.00 p.m.
Tomasz Kienik (Wrocław)
Magnificat w kulturze muzycznej XX i XXI wieku – rekonesans
[Magnificat in the Musical Culture of the Twentieth and Twenty-First Centuries
– Reconnaissance]

13.00 – 13.30 / 1.00 – 1.30 p.m.
Izabella Starzec-Kosowska (Wrocław)
Analiza kongruencji syntaktyczno-wizualnej z wykorzystaniem zapisów telewizyjnych
programów muzycznych i partytury na przykładzie Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta

[The Analysis of Syntactic-and-Visual Congruence with the Use of Television Recordings
of Music Programmes and the Score on the Example of Requiem in D minor KV 626
by W. A. Mozart]

13.30 – 14.30 przerwa obiadowa / 1.30 – 2.30 lunch break

Konteksty dzieła / The Contexts of a Work

14.30 – 16.00 / 2.30 – 4.00 p.m.
Prowadzenie / Chair
Aleksandra Pijarowska (Wrocław)

14.30 – 15.00 / 2.30 – 3.00 p.m.
Luba Kijanowska-Kamińska (Lwów)
Ideologiczne podłoże utworów ukraińskich kompozytorów-dysydentów lat sześćdziesiątych
XX stulecia
[Ideological Grounds of Works of the Ukrainian Composers-Dissidents of the 1960s]

15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m.
Agnieszka Zwierzycka (Wrocław)
Pieśni Władysława Żeleńskiego w kontekście historycznym, kulturowym i biograficznym
[Songs by Władysław Żeleński – a Historical, Cultural and Biographical Context]


Percepcja dzieła / Perception of a Work

15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m.
Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk (Wrocław)
Zależność pomiędzy percepcją muzyki w sferach psychicznych a reakcją fizjologiczną
na przykładzie "Ballady relaksacyjnej"
[The Relation Between the Perception of Music in a Psychological Sphere
and a Physiological Reaction on the Example of ‘Relaxation Ballade’]

16.00 zakończenie konferencji / 4.00 p.m. end of the conference

18.00 / 6.00 p.m. Koncert / Concert

Koncert muzyki elektroakustycznej
Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej
Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz

Concert of Electroacoustic Music
by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław
The concert organised by The Computer Composition Studio
Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Concert Hall of the Academy of Music, Building E


Uczestnicy Konferencji / Participants

dr Joseph Delaplace
– Université de Rennes 2, Rennes
prof. dr hab. Catherine Doulova – Belarusian State Academy of Music, Mińsk
mgr Marta Dziewanowska-Pachowska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
prof. Márta Grabócz – Université de Strasbourg, Strasburg
prof. dr hab. Anna Granat-Janki – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. UMFC dr hab. Alicja Gronau-Osińska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr Tomasz Kienik – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. Luba Kijanowska-Kamińska – Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki
dr Kinga Kiwała – Akademia Muzyczna w Krakowie
prof. AM dr hab. Violetta Kostka – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
prof. AM dr hab. Ewa Kowalska-Zając – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
dr Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. AM dr hab. Anna Nowak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
prof. Jean Paul Olive – Université Paris 8, Paryż
dr Aleksandra Pijarowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. dr Gesine Schröder – Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wiedeń
dr Izabella Starzec-Kosowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. AM dr hab. Jacek Szerszenowicz – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
dr Iwona Hanna Świdnicka – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
prof. AM dr Janina Tatarska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
prof. dr hab. h.c. Mieczysław Tomaszewski – Akademia Muzyczna w Krakowie
prof. UZ dr hab. Andrzej Tuchowski Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
mgr Agnieszka Zwierzycka – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu


IMPREZY TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS

KONCERTY / CONCERTS

Koncert akustyczny
: Sound Factory Orchestra
pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy

Acoustic Concert
: Sound Factory Orchestra

conducted by dr hab. Robert Kurdybacha

Wtorek, 2 grudnia 2014, godz. 20.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Tuesday, 2nd December 2014, 8 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E

Koncert muzyki elektroakustycznej
Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej
Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz

Concert of Electroacoustic Music
by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław
The concert organised by The Computer Composition Studio
Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz

Środa, 3 grudnia 2014, godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Wednesday, 3rd December 2014, 6 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E


WYSTAWA / EXHIBITION

Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora

1 – 4 grudnia 2014
Foyer Sali Teatralnej Akademii Muzycznej, III piętro
Ekspozycja przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death

1st – 4th December 2014
Theatre Hall Foyer of the Music Academy, 3rd floor
The exhibition prepared by the Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
 

Contact:

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
50-043 Wrocław, pl. Jana Pawła II nr 2
tel. 71 310 05 00
fax 71 355 28 49
e-mail: info@amuz.wroc.pl
www.amuz.wroc.pl  

Sorry, there are no translations available.