Polmic - FB

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Marzena Komsta,

kompozytorka; ur. 7 lutego 1970, Gdynia. Studiowała kompozycję u Eugeniusza Głowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku (1989-90), a następnie u Zbigniewa Bagińskiego i Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie (1990-94) oraz u Phillippe’a Manoury’ego i Dannisa Lorraina w Conservatoire National Supérieur de Musique w Lyonie na Wydziale Kompozycji, Muzyki Akustycznej, Elektroakustycznej i Informatyki Muzycznej (1993-96). W 1996 została przyjęta do Formation Doctorale en Musique et Musicologie du XXe siècle (w dziedzinie kompozycji tworzonej przy pomocy komputera) przy l’Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique w Paryżu. Swoją edukację muzyczną uzupełniała na wielu kursach kompozytorskich, m.in. na Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym (1991, 1993), Kursie Francuskiej Muzyki Współczesnej (1991) i Kursie Muzyki Komputerowej (1992), obu zorganizowanych przez Akademię Muzyczną w Warszawie, a także na Kursach Kompozycji w Avignon (1992, 1993, 1994). Uczestniczyła również w licznych seminariach poświęconych muzyce współczesnej i nowym technologiom, prowadzonych przez takich artystów, jak György Ligeti, Pierre Boulez, Henri Dutilleux, Iannis Xenakis, Magnus Lindberg, Gerard Grisey, Tristan Murail, Philippe Hurel, Pascal Dusapin. Ponadto otrzymała stypendia: Akademii Muzycznej w Warszawie (1990/91, 1993/94), stypendium Witolda Lutosławskiego (1993, 1996/97) oraz stypendium francuskiej fundacji „Nadia et Lili Boulanger” (1995). W 1996 została nominowana do nagrody „Paszport” tygodnika „Polityka”.
Utwory Marzeny Komsty – zarówno instrumentalne, jak i elektroniczne – nagradzane były na konkursach kompozytorskich, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Kompozycji na Fortepian „Manuel Valcárcel” w Santander, Konkurs „Ensemble Orchestral Contemporain” i „Grame” w Lyonie oraz Konkurs im. Toli Korian w Londynie. Jest również laureatką prestiżowej nagrody Villa Kujoyama w Kioto (Japonia), gdzie w 2003 została mianowana kompozytorem rezydentem. Otrzymała zamówienia od Rządu Francuskiego, Studio GRAME w Lyonie, Muzeum Sztuk Pięknych/Ensemble Rhizo’Instrumental w Rennes, Siemens Musikstiftung/Warszawska Jesień, festiwali Musica w Strasbourgu, Rendez-vous Musique Nouvelle w Forbach (dla Elżbiety Chojnackiej), Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, a także wielu wykonawców, m.in. Orkestr De Ereprijs, Ensemble Suo Tempore. Z ramienia Rządu Francuskiego reprezentowała w Japonii francuską scenę muzyczną. Wykładała swoją twórczość na japońskich uniwersytetach.
Jej muzyka wykonywana była na festiwalach: Warszawska Jesień, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, Yach Film Festiwal w Gdańsku, International Review of Contemporary Music w Belgradzie, „ppianissimo” w Sofii, „Musica” w Strasburgu, „Rendez-vous Musique Nouvelle” w Forbach, „Aujourd’hui Musique” w Perpignan, Youth Music Forum w Kijowie, Contrasts we Lwowie, DAAD/Sender Freies Berlin, RoboticArte – Computer Art Festival we Włoszech, Musicora w Paryżu, AcousMania w Bukareszcie, Ritmy we Francji, Biennale de Paris/SUXUS, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, jak również prezentowana na antenie radiofonii w Polsce, Niemczech (Sender Freies Berlin, Westdeutsche Rundfunk, SR2, „Kultur Radio”), Francji („France Musique”, „France Culture”), Japonii (NHK – „Best of Classics”), Stanów Zjednoczonych, Kanady i Nowej Zelandii. Zainspirowała też wielu artystów do utworzenia do niej obrazów filmowych, choreografii i instalacji plastycznych, prezentowanych m.in. na festiwalach RoboticArte we Włoszech, Maison de la Danse w Lyonie, Harpsichorpheus Project w Holandii, Artist’s Work in Black w Japonii, Festiwal Polskich Wideoklipów Yach Film (nominacja do nagrody najlepszego polskiego wideoklipu w kategorii Inna Energia).
Od 1995 Marzena Komsta jest członkiem Sociéte des Auteurs, Compositeurs et Editeurs de Musique.
Od listopada 1993 na stałe mieszka we Francji.

aktualizacja: październik 2008

kompozycje

Oberek na fortepian * (1988)
Nobody Knows the Day for mixed choir (1989)
Kirp for string quartet (1990)
Cinq Miniatures for piano (1990)
Niechcianym Prometeuszom na wielką orkiestrę symfoniczną * (1991)
HO-YI-A for amplified violin and harpsichord * (1991)
Hard Day dla trzech perkusistów (1992)
Agmen na orkiestrę kameralną * (1993)
Oqivian na taśmę (1993)
Brun na skrzypce solo * (1994)
...tu sais? na flet, perkusję i klawesyn amplifikowane, małą orkiestrę, taśmę i system informatyczny w czasie realnym * (1995)
lFdlC (le F de la C) for one piano and three pianists * (1996)
A toi, mon amour - une pièce cruelle for piano * (1997-98)
Ô! – dans l’ombre pour clarinette, soprano, percussion, violin et violoncelle * (2000)
Primaire... humain na klawesyn (2000)
Noc / Portret na małą orkiestrę (2001)
Journal en rafales na sekstet (2001)
Pensées, siedem krótkich utworów na wibrafon (2002)
Les espaces de mes rêves na fortepian, głos szeptany, nietypowe obiekty dźwiękowe i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2003)
Desire na taśmę (2005)
Songe XXV na fortepian, głos, obiekty dźwiękowe i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2006)
Tamashii no soko kara (Z głębi duszy) na shakuhachi (2007)

literatura wybrana

Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005
Adagio largo po japońsku. Z Marzeną Komstą rozmawia Barbara Małecka-Contamin, „Ruch Muzyczny” 2005 nr 18, s. 15-16
Między Paryżem a Kioto. Rozmowa Grzegorza Filipa z Marzeną Komstą, kompozytorką polską mieszkającą we Francji i w Japonii, Nowa Muzyka 2004
Spotkanie z Marzeną Komstą. Z Marzeną Komstą rozmawia Barbara Małecka-Contamin, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 24, s. 13-15
Filip Grzegorz Podziwiane z daleka, Więź 2004 nr 5 (547), s. 115-121
Grotkowska Joanna Den hjemløse komponistgeneration. Om de unge komponister i Polen, s. 88-93
Jasper Cordula Marzena Komsta, Agmen für Kammerorchester, SFB/DAAD 1995, s. 4-5
Komand Beata Zakochana w dźwięku. Marzena Komsta – kompozytorka niezwykła, „Zwierciadło” 2000 nr 9/1847, s. 32-37
Małecka-Contamin Barbara Déterminisme temporel dans la musique de XX siècle: Marzena Komsta, Journal de la Fédération Française de l'Enseignement Musical 2002, s. 14
Małecka-Contamin Barbara Strasburg raz jeszcze, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 24, s. 12-13
Nakamoto Makiko Marzena Komsta – Portait in Kansai, Kyoto Shinbun 10.09.2003, s. 3
Ruiz A. Una composición debe producir satisfacción en el músico que la interpreta, El Diario Montañés 21.10.1999, s. 59
Szwarcman Dorota Czas Warszawskich Jesieni. O muzyce polskiej lat 1945-2007, Stentor, Warszawa 2007
Thomas Adrian Polish Music since Szymanowski w: Music in the Twentieth Century 2005 No. 19, s. 318–319