A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() kompozytor i pedagog; ur. 25 listopada 1952, Grodno. W latach 1971-76 studiował na Wydziale Matematyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1975-81 studiował kompozycję pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Włodzimierza Kotońskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Brał udział w letnich kursach kompozycji w Bayreuth (1979) i Darmstadt (1982). W roku akademickim 1983-84 jako stypendysta fundacji Fulbrighta studiował kompozycję i muzykę komputerową w Center for Computer Research in Music and Acoustics przy Stanford University w Kalifornii pod kierunkiem Johna Chowninga i Lelanda Smitha. W 1986 uzyskał Prix de Paris – stypendium Stanford University na zrealizowanie utworu w Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique. W 1989 otrzymał stypendium Fundacji Barbary Piaseckiej-Johnson i Stanford University na badania nad skrzypcami Stradivariusa. W tym samym roku uzyskał tytuł Doctor of Musical Arts w Stanford University. W latach 1991-92 był stypendystą Fundacji Leverhulme’a. Stanisław Krupowicz jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1981 otrzymał II nagrodę Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Tempo 72 na amplifikowany klawesyn i smyczki (1981), w 1985 – II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Komputerowej NEWCOMP w Bostonie za Tako rzecze Bosch na taśmę (1985), w 1987 – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Irino w Tokio za Wariacje pożegnalne na temat Mozarta na amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę (1986). Dwukrotnie – w 1989 za Tylko Beatrycze na amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę (1988) oraz w 1990 za Tako rzecze Bosch na taśmę (1985) – otrzymał Nagrodę Fundacji im. Aleksandra Borodina. W 1994 jego utwór Fin de siècle na orkiestrę (1993) uzyskał rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Dwa utwory Krupowicza powstały w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”: Koncert fortepianowy (2013) i Ameryka (2014). Kompozycje Stanisława Krupowicza wykonywane były w wielu krajach Europy, Azji i obu Ameryk. W latach 1993-96 Krupowicz był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest współzałożycielem Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, a w latach 1998-2000 pełnił funkcję jej prezesa. W 2005 roku był jednym z inicjatorów oraz pierwszym dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu „Musica Electronica Nova”. Wykłada kompozycję i muzykę komputerową w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 2004-2020 kierował jej Studiem Kompozycji Komputerowej, którego był organizatorem. W roku 2012 uzyskał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W 2019 roku uhonorowano go Nagrodą Doroczną Związku Kompozytorów Polskich. aktualizacja: 2002 (Zespół POLMIC), 2016, 2022 (wa) twórczośćCharakter twórczości Stanisława Krupowicza określają w znacznej mierze jego zainteresowania matematyką i komputerami, które zapewne skłoniły go wcześniej do podjęcia studiów na Wydziale Matematyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył je w roku 1976 i dopiero potem rozpoczął studiowanie kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Włodzimierza Kotońskiego, nestora polskich twórców muzyki elektroakustycznej. Muzyką komputerową zajmował się w Center for Computer Resarch in Music and Acoustics na Uniwersytecie w Stanford w Kalifornii, gdzie spędził kilka lat - najpierw jako stypendysta fundacji Fulbrighta, potem asystent. |
kompozycje
Cztery utwory na fortepian (1975)
Introdukcja i passacaglia na kwartet smyczkowy (1976)
Chapter XLVII do fragmentów z Ulissesa Jamesa Joyce’a na żeński głos recytujący i orkiestrę (1976)
Stochos na organy (1977)
De metamusicae do wyjątków z pism Platona, Arystotelesa, Epikura i innych na sopran, alt, bas i zespół kameralny (1977)
Larghetto na obój d’amore i orkiestrę (1978)
Komentarz [wersja I] na chór mieszany (1978)
Ardo 4031 na kwintet dęty (1979)
Epiphora na 44 smyczki (1979)
Fassquel na flet, flet basowy i dwa syntezatory Synthi AKS (1979)
Symfonia * (1980)
Tempo 72 na klawesyn amplifikowany i smyczki * (1981-2016)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1982)
Easter Disloyalty of CD na dowolny zbiór instrumentów (1982)
Pewien szczególny przypadek pewnego uogólnionego kanonu w kwarcie i kwincie dla 9 wykonawców * (1983)
Unquestioned Answer, wariacja na temat Ivesa na orkiestrę kameralną (1984)
Music for S na taśmę (1984)
Pół tuzina przyzwoitych strofek na fortepian (1985)
Tako rzecze Bosch na taśmę (1985)
Wariacje pożegnalne na temat Mozarta na amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę (1986)
W pół drogi na taśmę (1986)
Concerto na saksofon tenorowy i komputery (1987)
Zmierzch na taśmę (1987)
Tylko Beatrycze na żeński głos recytujący, amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę * (1988)
Alcoforado na taśmę (1989)
Smoking Room Blues na zespół MIDI (1990)
A Lighter Shade of Grey na skrzypce i taśmę (1992)
Fin de siècle na orkiestrę (1993)
Polonez 1995 na orkiestrę (1995)
Pewne szczególne przypadki Uogólnionej Kadencji Wielkiej Doskonałej na syntezatory i komputery (1995)
Komentarz [wersja II] na chór mieszany (1996)
Miserere na sopran i dwa chóry mieszane (1996)
Oratorium na Boże Narodzenie na solistów, chór mieszany i orkiestrę (1997)
444 na kwartet smyczkowy (1998)
Gratanter iubilemus na dwa chóry a cappella (1998)
Terre Minus, performance (1998)
Tous Ensemble, performance (1999)
Fanfary dla ACH na orkiestrę kameralną (2000)
Paragon Paradigm na sinfoniettę (2000)
Centrum annos na alt, improwizującego dyrygenta i chór a cappella (2000)
Partita na wiolonczelę i komputery (2002)
Europa, opera komputerowa w 1 akcie do libretta według Williama Blake’a (2004)
Nativity na chór a cappella do tekstu Wilama Blake’a (2004)
Lament Rzeczypospolitej do tekstu Mikołaja Reja na głos i komputer (2006)
...everything that lives is holy... do fragmentu poematu America Williama Blake'a na chór a cappella (2007)
Muzyka najwyższego splotu na kwartet komputerowy (2009)
Dwie strony na fortepian (2009)
Prolongement na amplifikowany kwartet smyczkowy i komputer (2009)
Opus 10 na komputer i projekcję dźwięku w systemie ambisonic (2010)
Komputer Chopina op. 10 spektakl audiowizualny [współautorzy: Marcin Bortnowski, Marcin Rupociński] (2010)
Koncert komputerowy na komputer i orkiestrę (2011)
Machinæ cœlestes na sopran, chór, komputery i orkiestrę (2013)
Koncert fortepianowy (2013)
Ameryka, opera komputerowa do libretta wg poematu Ameryka Williama Blake’a (2014)
Sotto voce na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2015)
Rozmowa na trio perkusyjne i wideo (2016)
Kompozycja multimedialna na 3 komputery, klawesyn, akordeon, chór i wideo [współautorzy: Marcin Bortnowski, Marcin Rupociński] (2021)
Fusionfonia. Muzyka ziemi ukraińskiej na solistów, zespół jazzowy, zespół ludowy, trio komputerowe i orkiestrę [współautorzy: Ivan Taranenko, Marcin Bortnowski, Marcin Rupociński] (2022)
|
literatura wybrana
Baculewski Krzysztof Krupowicz Stanisław w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Thomas Adrian Krupowicz Stanisław w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 13, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Topolski Jan Stanisław Krupowicz [wywiad], "Glissando” 2006 nr 9, s. 104-107
Łabuś Katarzyna Krupowicz i Szymański: dwa oblicza surkonwencjonalizmu w polskiej muzyce współczesnej (1), "Muzyka21" 2009 nr 5, s. 33
|
![]() |