A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() Obok działalności kompozytorskiej uprawiał działalność publicystyczną (m.in. od 1945 pisał felietony w "Tygodniku Powszechnym"), a także krytykę i publicystykę muzyczną. Jest autorem wielu książek o tematyce muzycznej oraz utworów literackich publikowanych w kraju i za granicą (również pod pseudonimami Teodora Klona i Tomasza Stalińskiego). W latach 1957-65 był posłem na Sejm PRL. W latach 1973-78 odbywał podróże zagraniczne m.in. po Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Francji, Anglii, Włoszech, Skandynawii, gdzie wygłaszał odczyty na tematy związane z kulturą polską. Stefan Kisielewski jest laureatem II nagrody na Festiwalu Muzyki Polskiej w 1955 za Koncert na orkiestrę kameralną (1949), I nagrody na konkursie na pieśń Mickiewiczowską w 1955 za Bakczysaraj w nocyna głos i fortepian (1955), Nagrody Muzycznej Miasta Krakowa w 1956, Nagrody Fundacji Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku w 1973, Nagrody im. Andrzeja Struga w Warszawie w 1979, Nagrody Związku Kompozytorów Polskich w 1982, Nagrody Fundacji Schmidheinystiftung w St. Gallen w 1983 za całokształt twórczości oraz prywatnej nagrody publicystycznej im. Adolfa Bocheńskiego w 1988. twórczośćStefan Kisielewski to jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sceny muzycznej. Twórczość kompozytorska stanowiła tylko jeden z wielu nurtów jego publicznej aktywności. Zajmował się także pracą literacką, publicystyczną i dziennikarską, był działaczem społecznym i politycznym. We wszystkich dziedzinach zajmował bezkompromisowe stanowisko, narażając się na represje komunistycznych władz, łącznie z pobiciem przez tak zwanych „nieznanych sprawców”. Usunięty został z Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, gdzie wykładał przedmioty teoretyczne. Zlikwidowano na pewien czas pismo „Ruch Muzyczny”, którego był założycielem i redaktorem naczelnym. Wykluczono go z Sejmu, gdzie był posłem koła katolickiego „Znak”. Zakazano mu publikacji felietonów w katolickim „Tygodniku Powszechnym”. Swoje książki musiał wydawać pod pseudonimem w podziemnym obiegu. Jednak mimo wszelkich szykan był prawdziwym autorytetem. Na tekstach Stefana Kisielewskiego wychowywali się młodzi dziennikarze i publicyści. Jego głos liczył się w środowisku opozycyjnych ekonomistów i podziemnych działaczy niepodległościowych.Muzyka Kisielewskiego była na estradach filharmonicznych niemal nieobecna, zarówno ze względów politycznych, jak i z powodu konserwatyzmu neoklasycznej stylistyki, której kompozytor pozostawał wierny w całej swojej twórczości. Kisielewski traktował muzykę jako sztukę autonomiczną, a proces twórczy widział jako wielopłaszczyznową organizację dźwięków. Odrzucał wszelkie treści pozamuzyczne i estetykę romantyczną. Komponował utwory o wyrazistej formie, stosując często klasyczne schematy formalne. Jego język dźwiękowy łączy tradycyjną tonalność z nowoczesną atonalnością. Charakterystyczny jest duży ładunek humoru i autoironii zawarty w tej muzyce, co odpowiada dobrze osobowości kompozytora - człowieka o błyskotliwej inteligencji i przekornym dowcipie. W ostatnich latach muzyka Kisielewskiego grana jest częściej - coraz wyraźniejszy staje się jej ponadczasowy charakter. Sporym powodzeniem cieszy się zwłaszcza ostatni utwór, ukończony tuż przed śmiercią kompozytora - Koncert fortepianowy. |
kompozycje
Kwartet smyczkowy * (1935)
Symfonia nr 1 (1939)
Danse vive na fortepian * (1939)
Sześć preludiów i fug na fortepian (1943)
Toccata na fortepian * (1944)
Serenada [wersja I] na fortepian * (1945)
Koncert na orkiestrę kameralną * (1949)
Rapsodia wiejska na orkiestrę kameralną * (1950)
Symfonia nr 2 (1951)
Capriccio rustico na fortepian * (1952)
Pięć pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego na głos i fortepian * (1952)
Siedem pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego na głos i fortepian * (1952-54)
Mała uwertura na orkiestrę kameralną (1953)
Intermezzo na klarnet i fortepian * (1953)
Suita na obój i fortepian * (1954)
Moto perpetuo na fortepian (1954)
Suita na fortepian * (1955)
Perpetuum mobile na małą orkiestrę symfoniczną * (1955)
Bakczysaraj w nocy na głos i fortepian * (1955)
Capriccio energico na skrzypce i fortepian * (1956)
Symfonia na 15 wykonawców * (1961)
Suita na flet i klarnet * (1961)
System doktora Smoły i profesora Pierza balet-pantomima (1962)
Divertimento na flet i orkiestrę kameralną * (1964)
Podróż w czasie na orkiestrę smyczkową * (1965)
Sygnały sportowe uwertura na wielką orkiestrę symfoniczną * (1966)
Wesołe miasteczko balet (1968)
Spotkania na pustyni dla 10 wykonawców * (1969)
Dialogi na 14 instrumentów * (1970)
Cosmos I na wielką orkiestrę symfoniczną (1970)
Sonata na klarnet i fortepian * (1972)
Serenada [wersja II] na fortepian (1974)
Symfonia w kwadracie * (1974-78)
Koncert fortepianowy * (1980-91)
Impresja kapryśna na flet solo * (1982)
Trzy sceny burzliwe na fortepian * (1983)
Mała rapsodia na klarnet i fortepian * (1984)
Scherzo na fagot i fortepian * (1988)
|
literatura wybrana
Dąbrowski Florian Stefan Kisielewski, Ars Nova, Poznań 1995
Jasińska Danuta Kisielewski Stefan w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Tarnawska-Kaczorowska Krystyna (red.) Melos, logos, etos. Materiały sympozjum poświęconego twórczości F. Dąbrowskiego, S. Kisielewskiego, Z. Mycielskiego, ZKP, Warszawa 1987
|
publikacje
Kisielewski Stefan Drzewiecki, PWM, Kraków 1973
Kisielewski Stefan Dzienniki, Iskry, Warszawa 1996
Kisielewski Stefan Grażyna Bacewicz i jej czasy, PWM, Kraków 1964
Kisielewski Stefan Gwiazdozbiór muzyczny t. I Od Bacha do Strawińskiego, PWM, Kraków 1959
Kisielewski Stefan Muzyka i mózg [zbiór esejów], PWM, Kraków 1974
Kisielewski Stefan Poematy symfoniczne Ryszarda Straussa, PWM, Kraków 1955
Kisielewski Stefan Polityka i sztuka, Wydawnictwo Eugeniusza Kuthana, Warszawa - Kraków 1949
Kisielewski Stefan Z muzycznej międzyepoki, PWM, Kraków 1966
Kisielewski Stefan Z muzyką przez lata [zbiór esejów], PWM, Kraków 1957
|
![]() |