A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() dyrygent i kompozytor; ur. 4 kwietnia 1947, Łódź. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie – dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem), teorię muzyki (również dyplom z wyróżnieniem) oraz kompozycję u Andrzeja Dobrowolskiego. Wraz z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór Szeptet na 2 soprany, 2 mezzosoprany, 2 alty i kulturystę (1973) zdobył w 1975 nagrodę włoskiego Radia i Telewizji Premio RAI. Natomiast w zakresie dyrygentury w 1974 zdobył wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, w 1977 – I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Guido Cantellego w mediolańskim Teatro alla Scalla, w 1978 – brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. W latach 1973-78 Wojciech Michniewski związany był z Filharmonią Narodową, początkowo jako dyrygent-asystent, a od 1976 jako dyrygent. Od 1979 do 1981 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi, pełniąc równocześnie (do 1983) funkcję kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach 1984-87 był etatowym stałym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełniąc ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię, a od 1987 do 1991 stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Od 1991 nie przyjmuje żadnych propozycji stałej współpracy i dyryguje wyłącznie gościnnie. Jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej. W 1975 otrzymał „Orfeusza” – nagrodę krytyki za najlepsze wykonanie polskiego utworu na „Warszawskiej Jesieni” (Psychodrama Tadeusza Bairda), w 1987 – nagrodę krytyki na Musikbiennale Berlin. Nadal chętnie współpracuje z czołowymi polskimi zespołami – Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Pozostaje w bliskim związku z warszawskim Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie między innymi przygotował muzycznie prapremiery oper Elżbiety Sikory (Wyrywacz serc, 1995), Roxanny Panufnik (The Music Programme, 2000), Pawła Mykietyna (Ignorant i szaleniec, 2001), wznowienie opery Rossiniego Tankred oraz przedstawienia z cyklu "Terytoria": Benjamina Brittena (Curlew River, 2005), Leosa Janačka (Zapiski tego, który zniknął, 2006), Pawła Mykietyna (Sonety Szekspira, 2006), Philipa Glassa (Zagłada domu Usherów, 2006), Henrika Helsteniusa (Ofelie: Śmierć przez wodny śpiew, 2006), prawykonania dzieł Aleksandry Gryki (balet Alpha Kryonia Xe, 2006) i Dobromiły Jaskot (Fedra, 2006), a także spektakl baletowy I przejdą deszcze do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego (2011). W operowych teatrach poza Warszawą był w ostatnich latach kierownikiem muzycznym polskiego prawykonania opery Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty (w Operze Wrocławskiej) oraz światowych prapremier oper Kochankowie z klasztoru Valdemosa Marty Ptaszyńskiej (w łódzkim Teatrze Wielkim) oraz Madame Curie Elżbiety Sikory (w sali UNESCO w Paryżu, z zespołem Opery Bałtyckiej). W roku 2013 ważnymi wydarzeniami stały się: dyrygowane przez niego światowe prawykonanie opery Pawła Szymańskiego Qudsja Sacher (w Teatrze Wielkim w Warszawie w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa) oraz premiera Króla Ubu Krzysztofa Pendereckiego (w Operze Bałtyckiej w reżyserii Janusza Wiśniewskiego). Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W 1996 wyróżniony został nagrodą „Fryderyk” za płytę z muzyką Witolda Lutosławskiego, nagraną z Krzysztofem Jakowiczem i z orkiestrą Sinfonia Varsovia. W 1999 tę samą nagrodę otrzymała inna jego płyta – galowy koncert muzyki Rossiniego z Ewą Podleś, zaś w 2004 nominację do „Fryderyka” uzyskała płyta z jego interpretacjami muzyki Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara. W 2013 nagranie DVD Madame Curie otrzymało nagrodę „Orfeusza”, przyznaną przez francuską Académie du Disque Lyrique (Prix Charles Münch – L’Orphée du Prestige Lyrique de L’Europe). W 2017 roku po raz kolejny nagrodę "Fryderyk" otrzymała jego płyta z nagraniem Symfonii o Bożym Miłosierdziu Pawła Łukaszewskiego. Koncertował we wszystkich niemal krajach Europy, w Azji, Ameryce Północnej i Południowej. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych. W roku 2005, jubileuszowym dla Związku Kompozytorów Polskich, Wojciech Michniewski uhonorowany został Nagrodą Doroczną Związku „za wieloletnie i kreatywne towarzyszenie polskiej muzyce współczesnej” oraz odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis". Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. aktualizacja: 2002 (mk), 2019 (wa) twórczośćWojciech Michniewski studiował teorię muzyki, dyrygenturę oraz kompozycję. I chociaż studiów kompozytorskich nie skończył, całkiem serio wziął się za komponowanie. W latach 1973-76 współpracował z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą, tworząc z nimi grupę kompozytorską o nazwie „KEW”. Z tego okresu pochodzi najbardziej znany utwór Michniewskiego, Szeptet, za który w 1975 otrzymał nagrodę Radia i Telewizji Włoskiej - Premio RAI. Wkrótce przestał jednak komponować. Dlaczego? Na takie pytanie kompozytor-dyrygent odpowiadał: |
kompozycje
Etiuda na zestaw instrumentów perkusyjnych i jednego wykonawcę (1972)
Cadenza na skrzypce solo (1972)
Trzy pieśni do słów siostry na sopran i fortepian (1972)
Intermezzo na sopran i orkiestrę kameralną (1973)
Szeptet na 2 soprany, 2 mezzosoprany, 2 alty i kulturystę (1973)
Moje konstrukcje liryczne na zespół instrumentalny (1974)
Małe wariacje na temat Mozarta na klarnet, puzon, wiolonczelę, fortepian i urządzenia elektroniczne (1974)
Litania na flet, harfę i urządzenia elektroniczne (1974)
Kompozycje kolektywne Grupy KEW (z Elżbietą Sikorą i Krzysztofem Knittlem):
Drugi poemat tajemny na syntezatory, skrzypce i elektronikę (1974) W Tatrach na taśmę (1975)
Strefy przylegania na taśmę
(1976)
Michniewski / Gounod: Wedding Tango dla Kasi i Koreczka na głosy, kwartet smyczkowy i bandoneon (2000)
|
literatura wybrana
Mówi Wojciech Michniewski, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 11, s.5
Neuer Adam Michniewski Wojciech w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000
|
publikacje
Próba określenia zasad funkcjonowania zapisu grafiki muzycznej w: „Res Facta” nr 8/1977, PWM, Kraków 1977
|
![]() |