A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
Jacek (Hyacinthus) Różycki,
kompozytor i kapelmistrz, monogramista H. R. O jego życiu wiadomo niewiele. Urodził się ok. 1635 w Łęczycy lub jej okolicach. Prawdopodobnie w ok. 1645 został przyjęty do kapeli króla Władysława IV Wazy, prowadzonej przez Marco Scacchiego, jako chłopiec-sopranista. Od ok. 1657 objął, po Bartłomieju Pękielu, funkcję królewskiego kapelmistrza, piastując ją prawie do końca życia. Był więc kapelmistrzem 4 królów polskich: Jana Kazimierza, Michała Korybuta Wiśniowieckiego, Jana III Sobieskiego i Augusta II. Ponadto posiadał tytuł sekretarza królewskiego. W październiku 1697 został, wspólnie z Johannem Christophem Schmidtem, kierownikiem polsko-saskiej kapeli królewskiej. Zespół ten, po wyborze elektora saskiego Augusta II na króla, przeniósł się z Warszawy do Drezna. Jacek Różycki był dwukrotnie żonaty – z Zofią i Marianną. Miał troje dzieci: syna Konstantego oraz córki – Elżbietę i Franciszkę Juliannę. Zmarł między 30 czerwca 1703 a 31 grudnia 1704 w Warszawie. Za życia Różyckiego nie ukazało się w druku żadnego jego dzieło. Rękopiśmienne kopie z jego utworami znajdują się obecnie m.in. w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, Archiwum Kapituły Katedry na Wawelu i Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Archiwum Klasztoru na Jasnej Górze. KOMPOZYCJE: – motety i koncerty religijne: Ave sanctissima Maria. Concerto de BMV – sopran, skrzypce, organy Confitebor – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, organy Dixit Dominus a 9 vel 13 – sopran, alt, tenor, bas, sopran i/lub kornet, 2 skrzypiec, 2 violette, organy, ripieni: sopran, alt, tenor, bas, ad libitum: 2 cornettini, viola basowa, bombardo i/lub fagot Exsultemus omnes. Concerto de Spiritu Sancto – 2 soprany, bas, organy Fidelis servus et prudens. Motetto de quolibet Sancto – 2 soprany, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, organy, ad libitum: 2 skrzypiec Iste sanctus. Concerto de Martyribus – alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, viola da gamba, organy Magnificata 9 vel 13 – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, 2 violette, violone, ripieni: sopran i/lub kornet, alt i/lub puzon, tenor i/lub puzon, bas i/lub puzon, ad libitum: 2 cornettini, viola basowa, bombardo i/lub fagot, violone grosso, organy Magnificemus in cantico. Concerto de Sanctis – 2 soprany, bas, organy O sydus Hispaniae. Concerto de Sancto Antonio – alt, tenor, 2 skrzypiec, organy Salve Regina a 4, zachowany fragment głosu sopranowego, organy Solemnitas est hodie – 5 głosów, 2 skrzypiec, organy – msze i litanie: Missa concerta – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, organy Litaniae de BVM – alt, 2 tenory, 2 skrzypiec, organy – hymny na sopran, alt, tenor, bas a cappella: Aeterna Christi munera A solis ortu cardine Aurora lucis rutilat Chorus novae Jerusalem De Sancto Stanislao Martyre Exultet orbis gaudiis Gaude coelestis civitas Jesu corona celsior Laetetur Sudermania Laudes ad laudes iungite O Maria stella maris Omni die dic Mariae Pius devotus humilis Regina caeli. Cantio de BVM Regina terrae Sacris solemniis iuncta sunt gaudia Salvatoris Mater pia Salve decus humani generis Tu es Mater Verbum supernum prodiens – hymny na alt, 2 tenory, bas a cappella: Aeterna Christi munera Regina terrae Regina coeli Kompozycje zaginione, znane z XVII-wiecznych inwentarzy (franciszkanów w Przemyślu, karmelitów w Krakowie, pijarów z Podolińca i Prievidzy): – msze i litanie: Missa – 4 głosy, 5 instrumentów, basso continuo Missa – 5 głosów, 5 instrumentów, basso continuo Missa a 13 Missa a 16 2 Litaniae a 5 Litaniae de BVM cum Instrumentis a 7 Litaniae Breuissime – 2 soprany, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Litaniae BMV ab 8 – 5 głosów, 3 instrumenty Litaniae BMV a 5 Voc. et 3 Instr. Litaniae a 8 Litaniae a 8 cum Ripienis Litaniae a 9 Litaniae a 12 Vesperae integrae – 2 soprany, 2 alty, 2 tenory, 2 basy – motety i koncerty: De Dedica[ti]one Ecclesiae. Angularis lapis a 4 Ave suprema – 7 głosów Dixit D[omi]nus – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Dixit D[omi]nus – 2 soprany, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Imperatrix a 8 Laetatus sum – sopran, tenor, bas, 2 skrzypiec Laetatus sum – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Laudate pueri – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Magnificat – sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec Concertus de Beata. Salve decus Patriae – alt, tenor, bas Sub tuum praesidium – 6 głosów – instrumentalne: Sonata di Legi a 6 Sonata Cerviensciana Solo Violina |