A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
Franciszek Lessel,
kompozytor i pianista. Urodził się ok. 1780 w Warszawie. Pierwsze lekcje muzyki pobierał u swojego ojca, Wincentego Ferdynanda – kompozytora, pianisty i pedagoga czeskiego pochodzenia. Pod koniec 1799 wyjechał do Wiednia, gdzie podjął studia kompozytorskie u Josepha Haydna i kontynuował je do śmierci swego mistrza w 1809. Jeszcze przed wyjazdem do Wiednia Lessel koncertował, początkowo w smyczkowym zespole kameralnym we Lwowie (m.in. wraz z Karolem Kurpińskim i Karolem Lipińskim u hr. Łączyńskiego), później również jako pianista. Podczas studiów w Wiedniu wielokrotnie przyjeżdżał do Polski i na dworze Lubomirskich w Łańcucie pracował jako nadworny muzyk. Od 1809, po powrocie na stałe do kraju, występował jako pianista, m.in. w Krakowie, Teatrze Narodowym w Warszawie oraz w Puławach, gdzie jego ojciec zorganizował orkiestrę na dworze książąt Czartoryskich. Grał także na harmonijce szklanej, cieszącej się wówczas wielką popularnością oraz udzielał lekcji muzyki. Przez pewien czas był jednym z dyrektorów Towarzystwa Amatorskiego Muzycznego w Warszawie. Przez resztę życia Franciszek Lessel pracował w zawodach niemuzycznych, nie zaniechał jednak komponowania. W 1812 został administratorem w majątku Gzików koło Kalisza. Od 1823 był pełnomocnikiem dóbr Marii Wirtenberskiej w Pilicy, w latach 30-tych zarządzał majątkiem Popławskich w Pęcicach. W 1836 został administratorem w Instytucie Gospodarstwa Wiejskiego w Marymoncie, a w 1837 – inspektorem Gimnazjum Gubernialnego w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie pracował aż do śmierci. Zmarł 26 grudnia 1838. Został pochowany w Ostrołęce koło Pilicy. WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: – orkiestrowe: Uwertura C-dur op. 10 Symfonia h-moll Symfonia Es-dur Symfonia B-dur Symfonia D-dur Symfonia g-moll (1805) – na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry: Adagio et rondeau à la polonaise op. 9 na fortepian i orkiestrę (1807) Caprice et variations op. 10 na fortepian i orkiestrę Potpourri op. 12 na fortepian i orkiestrę Koncert na fortepian i orkiestrę C-dur op. 14 Koncert na róg i orkiestrę E-dur Koncert na róg i orkiestrę Es-dur Koncert na 2 flety i orkiestrę Marsz na flet i orkiestrę Wariacje na flet i orkiestrę Wariacje na róg i orkiestrę Capriccio D-dur na klarnet i orkiestrę – kameralne: Trzy duety koncertowe op. 1 na 2 flety Kwartet na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę op. 3 Grand Trio Es-dur op. 4 na fortepian, klarnet i róg (1804) Trio na fortepian, skrzypce i wiolonczelę E-dur op. 5 Duo pour deux flûtes et Variations sur un thème de l’opéra Faniska de Cherubini op. 7 Fantaisie caractéristique op. 31 na fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1822) Dwa sekstety na 2 klarnety, 2 rogi i 2 fagoty Trzy partity na 2 klarnety, 2 rogi i 2 fagoty Kwartet fortepianowy Es-dur Kwintet fortepianowy f-moll Kwartet smyczkowy nr 1 A-dur Kwartet smyczkowy nr 6 D-dur Kwartet smyczkowy nr 8 B-dur (1824) Fantazja na kwartet smyczkowy Tercet na 2 klarnety i fagot Duet na 2 klarnety Wariacje na fortepian na 4 ręce i skrzypce – fortepianowe: Trzy sonaty fortepianowe op. 2 Fantazja C-dur op. 8 Adagio i fuga d-moll op. 11, na 4 ręce Fantazja e-moll op. 13 Wariacje op. 15 nr 1 Wariacje op. 15 nr 2 Nowy polonez D-dur – wokalno-instrumentalne: Msza C-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę Msza B-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i organy (1813) Msza żałobna G-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i organy Ave Regina, offertorium na 3 głosy i orkiestrę Graduale Benedictus et venerabilis na głosy i orkiestrę Trzy motety na głos, 2 skrzypiec, bas i organy Tantum ergo na 4 głosy i orkiestrę – pieśni na głos i fortepian do słów Juliana Ursyna Niemcewicza: Piast Boleslaw Śmiały Władysław Jagiełło Zawisza Czarny Kazimierz Jagiellończyk Jan Tarnowski Stefan Batory Jan Kazimierz Jan III Sobieski Pogrzeb księcia Józefa Poniatowskiego – balety: La Dancomanie Les marchands de Modes |
![]() |