kompozytorzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Przemysław Scheller, kompozytor, muzyk didgeridoo; ur. 5 kwietnia 1990, Gliwice. Jest absolwentem gliwickiej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w klasie akordeonu oraz II st. w klasie instrumentów perkusyjnych. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w Polsce i Francji: Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa prof. Aleksandra Lasonia) oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Lyon (klasa Philippa Hurela), gdzie uzyskał stopień magistra sztuki. Jest również absolwentem studiów doktoranckich obu uczelni: promotorami jego przewodów doktorskich byli dr hab. Jarosław Mamczarski (AM w Katowicach) oraz Michel Tadini (CNSMD Lyon). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki przedstawiając dzieło artystyczne Consors paterni luminis na głos (kantor gregoriański), harfę, wiolonczelę, akordeon i media elektroniczne.

 

Komponować zaczął w wieku 18 lat pod opieką ukraińskiej kompozytorki Uliany Biłan. Brał udział w warsztatach kompozytorskich w Tempo Reale we Florencji, w Narodowym Konserwatorium w Tbilisi oraz w Letniej Akademii w Konserwatorium w Nicei.

Jest laureatem szeregu konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą: w 2009 roku zdobył III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Janiny Garści w Krakowie za utwór Faza REM na kwartet smyczkowy, w 2011 roku – I nagrodę i nagrodę publiczności na Koncercie Kompozytorskim Roku za utwór Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną oraz I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku za utwór On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową, a w roku 2012 – II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim GENERACE w ramach festiwalu „Janacek May” w Ostravie za utwór Panopticum na harfę, wiolonczelę i akordeon. W 2014 roku zdobył wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Patri Patrae" w Katowicach za utwór Logos na klarnet i orkiestrę kameralną. Został finalistą Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej Musica Nova w Pradze oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. O. Kolberga w Kielcach na miniaturę elektroakustyczną opartą na tematach z Kielecczyzny.

Otrzymał stypendium na międzynarodowe warsztaty w Tempo Reale (Florencja), prowadzone m.in. przez Denisa Smalleya pod tytułem CREAS: Creating Sound in New Media (2010). Jest laureatem stypendiów Ensemble musikFabrik Köln (Niemcy), Fundacji Ernsta von Siemensa, Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Gra na instrumentach etnicznych z całego świata, których jest kolekcjonerem. Tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne, muzykę interaktywną -akustyczną i elektroniczną - oraz projekcje mappingowe.

Jako kompozytor współpracował z takimi zespołami, jak Orkiestra Muzyki Nowej, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Ensemble musikFabrik z Kolonii, orkiestra smyczkowa Progress, czy chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Realizuje zamówienia kompozytorskie, m.in. Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Harfowego, Chóru Polskiego Radia w Krakowie czy Miasta Katowice.

Utwory Przemysława Schellera były wykonywane na najważniejszych festiwalach muzyki nowej (m.in. "Warszawska Jesień", Musica Polonica Nova, Brand New Music, Janackuv Mai), podczas koncertów w kraju i za granicą (m.in. Francja, Niemcy, Włochy, Gruzja, Chiny, Japonia i in.).

Ukazały się 2 monograficzne płyty z muzyką Schellera: Ukryte światło, na której znalazły się kompozycje elektroakustyczne inspirowane chorałem gregoriańskim i dźwiękiem dzwonów; Obumarłe ziarno, zawierająca utwory na orkiestrę kameralną.

Jego utwory wydawane są przez Lyon&Healy Publications (Chicago) oraz BabelScores (Paryż).

Współpracował z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Obecnie pełni stanowisko adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Od 2015 należy do Związku Kompozytorów Polskich. Jest skarbnikiem Oddziału Katowickiego i dyrektorem artystycznym Śląskiej Trybuny Kompozytorów, której pierwsza edycja pod jego kuratelą odbyła się w 2017 roku.

aktualizacja: 2018, 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Strona internetowa kompozytora: www.scheller.com.pl

kompozycje

Pater Noster na chór mieszany (2008)
On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową (2009)
Scherzo na ksylofon i fortepian (2009)
The Bells na chór mieszany do słów E. A. Poe (2009)
Twór Alfa na wibrafon i klarnet (2009)
Faza REM na kwartet smyczkowy (2009)
ZwoelTLED na live electronics (2009)
światy-nie-?-możliwe na orkiestrę kameralną (2010)
Psalm of Tranquility na live electronics (2010)
EEG na akordeon, marimbę i perkusję (2010)
Psalm LX na chór mieszany i organy (2010)
Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną (2011)
Ad sensorem interaktywna instalacja dźwiękowa (2011)
Gabinet doktora Caligari projekt multimedialny na kwartet smyczkowy i live-electronics (2011)
Panopticum na harfę, wiolonczelę i akordeon (2011)
Pudło na strychu na dwie harfy celtyckie (2011)
nREM na taśmę (2011)
Totus Tuus na chór mieszany (2011)
Yiri na didgeridoo i live electronic (2012)
Ruach. Tchnienie. Duch. Wiatr. na dwa flety (2012)
Pieśń o blasku wody na flet solo * (2012)
Ad Caelos na kwartet harfowy (2012)
Wizja Otwartego Nieba na orkiestrę kameralną, basso profondo, didgeridoo i gitarę elektryczną * (2012)
Outflow na live-electronics (2012)
In Nocturno na saksofon altowy i fortepian (2013)
Veni Sancte Spiritus na chór męski (2013)
Hobbit muzyka do spektaklu teatralnego (2013)
Grain du son na klarnet basowy i live-electronics (2013)
Logos na klarnet i orkiestrę kameralną (2014)
Presque un rêve na taśmę (2014)
Czasojaśnienie dla 9 muzyków * (2014)
Mały Książe muzyka do spektaklu teatralnego (2014)
Psalm XIII na chór, didgeridoo i narratorów (polskiego i hebrajskiego) (2014)
Gravity Warp na zespół kameralny (2014)
The Fall na akordeon i live electronics (2014)
Czarodziejskie łabędzie na harfę solo (2015)
Dwa tańce polskie na harfę i  saksofon sopranowy (2015)
Imaginary Landscape na zespół kameralny i live electronics (2015)
Iudica me Deus na chór, zespół solistów i didgeridoo  (2015)
Ocean of Forms na 2 chóry i harfę (2016)
Scintillation na zespół kameralny i live electronics (2016)
Spring na akordeon i live electronics (2016)
Winter na akordeon i live electronics (2016)
Consors paterni luminis na kantora gregoriańskiego, harfę, akordeon, wiolonczelę i media elektroniczne (2017)
Elegia na harfę i live electronics (2018)
Sonata na harfę i flet (2018)