indeks osób (Z)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Ignacy Zalewski,

kompozytor i dyrygent; ur. 21 września 1990, Lublin. Ukończył studia kompozytorskie w klasie prof. Marcina Błażewicza na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Warsztat kompozytorski doskonalił podczas licznych warsztatów, prowadzonych m. in. przez prof. Wolfganga Rihma w ramach festiwalu „Brücken für Neue Musik” w Rostocku (2011), prof. Lowella Liebermanna (2014) oraz pod kierunkiem prof. Krzysztofa Pendereckiego podczas indywidualnych lekcji mistrzowskich (2015).

Jest laureatem szeregu konkursów kompozytorskich, m.in. w 2008 roku otrzymał III nagrodę oraz Nagrodę Publiczności za utwór Motivicus na Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego oraz II nagrodę (I nie przyznano) na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. M. Gordiejuka w Bydgoszczy za Struktura Suprematyczna, w 2009 roku - I nagrodę ponownie na Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór Perun na orkiestrę kameralną, wyróżnienie za Kujawiaka na altówkę i fortepian na IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Srebrna Szybka” w Krakowie oraz wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie za Fairy Song (after John Keats), a w roku 2010 zdobył I nagrodę na 51. Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda (2010) za utwór Zutibure na dwóch perkusistów. Otrzymał III nagrodę i Nagrodę Specjalną na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM (2012), II nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego (2013), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Wielokulturowość nie działa?" (2014), Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Konkursie na mikrooperę "12 minut dla Moniuszki" (2019). Ignacy Zalewski został ponadto laureatem nagrody za najlepszą muzykę do słuchowiska radiowego na Festiwalu "Dwa Teatry" Sopot 2015 (za muzykę do słuchowiska Boska Komedia. Raj w reż. K. Michałkiewicz), Nagrody "Amadeusz" za najlepszy debiut kompozytorski w Teatrze Polskiego Radia, przyznawanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, oraz pozaregulaminowego Wyróżnienia Honorowego za muzykę do słuchowiska Sen (reż. Jerzy Machowski) na Festiwalu "Dwa Teatry Sopot 2019.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Fundacji Pro Polonia (Dongsang Research, 2012). W tym samym roku został laureatem Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Jego utwory wykonywane były w Niemczech, Rosji, Japonii, Norwegii, Estonii, na Słowenii, na Węgrzech, na Ukrainie, w Singapurze, Wietnamie i w najważniejszych polskich salach koncertowych: w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Lubelskiej, w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Opolskiej, ICE Kraków Congress Centre, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym PR im. W Lutosławskiego, Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie. W 2012 roku w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Szymona Bywalca dokonała prawykonania jego utworu pt. Anger na orkiestrę w ramach XV koncertu z cyklu „Generacje”, wieńczącego obchody 75-lecia Programu Drugiego Polskiego Radia. Na tym samym koncercie prawykonano także jego Dedykację na orkiestrę symfoniczną, inspirowaną sygnałem Dwójki (Warszawianką), napisaną specjalnie z okazji Jubileuszu.

Jego utwory są w repertuarze takich zespołów, jak Trondheim Symphony Orchestra, Slovenia RTV Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestra Filharmonii Opolskiej, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Chopin University Chamber Orchestra, Orkiestra Symfoniczna im K. Namysłowskiego w Zamościu i in.

W 2009 roku zadebiutował jako dyrygent w Sali Balowej Zamku w Łańcucie, prowadząc koncert muzyki nowej podczas XXXV Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie. W latach 2013-2018 był członkiem (jako dyrygent i kompozytor) zespołu Hashtag Ensemble, prowadząc prawykonania najnowszych dzieł polskich kompozytorów. Występował wraz z zespołem w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Filharmonii Wrocławskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, pdczas takich festiwali, jak "Poznańska Wiosna Muzyczna, "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, "Ogrody Muzyczne" w Warszawie, Warszawskie Spotkania Muzyczne. Obecnie jest kierownikuem artystycznym zespołu Chopin University Modern Ensemble, powołanego w 2018 roku przez Rektora UMFC. Zespół ma już na koncie przeszło 20 prawykonań, płytę Debiut (wyd. Chopin University Press, 2020) oraz debiut w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Ma w swoim dorobku 12 płyt CD, w tym trzy jako dyrygent.

W sezonie 2013/2014 był kompozytorem-rezydentem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a następnie - w sezonie 2016/2017 - Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Ignacy Zalewski jest kuratorem (wspólnie z dr. hab. Dariuszem Przybylskim) ogólnopolskiego Programu „Muzyka Naszych Czasów” (2016-2020), objętego patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego celem jest popularyzacja muzyki najnowszej wśród uczniów szkół muzycznych.

Od maja 2012 roku jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, od 2017 zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.

Od 2014 roku Ignacy Zalewski wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Od 2015 roku zatrudniony jako adiunkt. Od 2016 roku pełni funkcję kierownika Pracowni Współczesnych Technik Kompozytorskich oraz sekretarza Studium Muzyki Nowej UMFC. Jest także opiekunem Koła Naukowo-Artystycznego Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC. Od 2018 roku jest także członkiem Rady Młodych Naukowców (jako jedyny przedstawiciel sztuki) - organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W Polskim Radiu RDC od 2018 roku Ignacy Zalewski prowadzi autorską audycję poświęconą polskiej muzyce poważnej pt. "Nie tylko Chopin". Od jesieni 2019 jest także felietonistą magazynu "Presto".

aktualizacja: 2014 (ai, mkk), 2020 (wa)

Strona internetowa artysty: www.ignacy-zalewski.com

kompozycje

Perun na orkiestrę kameralną (2009)
Kwartet smyczkowy (2009)
Zutibure na dwóch perkusistów (2009-2010)
Sekstet dęty (2010)
Kammerkonzert na 10 instrumentów (2010)
Mazur na małą orkiestrę symfoniczną (2010)
Scherzo na orkiestrę smyczkową (2010)
Die Spinnerin na flet i marimbę (2010)
Sarabanda na orkiestrę smyczkową (2010)
Obertas na trzy akordeony (2010)
ChopinTango I na kwintet piazzollowski (2010)
ChopinTango II na kwintet piazzollowski (2010)
Trzy pieśni na baryton i kwartet smyczkowy do sł. Józefa Czechowicza (2011)
Koncert skrzypcowy (2011)
Zawrót na perkusję (2011)
Anger na orkiestrę symfoniczną (2011)
Zły wg Tyrmandana flet i perkusję (2011)
Stojąc z daleka na chór a cappella (2012)
Dedykacja na orkiestrę symfoniczną (2012)
Nawie na dwa akordeony (2012)
Scherzo II na trzy flety i kontrabas (2012)
Lilije - ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza (2012)
Poemat na orkiestrę smyczkową (2012)
Mazurek nr 1 na fortepian (2012)
Kwintet fortepianowy (2012)
Teraz! na saksofon i akordeon (2012)
Entschwebung na 5 instrumentów  (2012)
Lutostudy na fortepian (2013)
Inicjał w błyskawicy na czterech perkusistów (2013)
Catulli Carmen VIII na baryton i perkusję (2013)
Sonata na skrzypce i fortepian (2013)
Wariacje symfoniczne  (2013)
Trio na flet, skrzypce i altówkę (2013)
Ananke na dwóch perkusistów (2013)
Coexistance - poemat symfoniczny (2014)
Symfonia koncertująca na multiperkusję i orkiestrę symfoniczną (2015)
Mazurek na skrzypce i akordeon (2016)
Preludium na cztery głosy i perkusję (2016)
Hommage a Auguste D. na zespół  (2016)
Kaprys w formie mazurka na skrzypce solo (2016)
Kaprys w formie mazurka [wersja II] na wiolonczelę solo (2016)
τονιστέον [tonisteon], kadencja z Symfonii koncertującej na perkusję solo (2016)
Rapsodia lwowska z epilogiem na skrzypce i akordeon  (2016)
Missa sine nomine, kantata sceniczna na chór mieszany, perkusję solo i 4 puzony  (2016-2017)
Uwertura koncertowa na orkiestrę symfoniczną  (2017)
Koncert kameralny nr 2 na 10 instrumentów  (2017)
Stabat Mater, kantata sceniczna z prologiem na głos żeński, tenor, perkusję, chór mieszany i zespół instrumentalny  (2017-2018)
Sonata-ballada na akordeon solo (2018)
Kwartet smyczkowy nr 2 "Iluzoryczny blask"  (2018)
Symfonia nr 2 "Pamięci Dominika Połońskiego"  (2018-2019)
Fantazja-Synopsis na 3 akordeony  (2019)
Mazurek nr 4 na fortepian (2019)
Sonata na altówkę i fortepian  (2019)
Koncert klarnetowy (2020)
Double Concerto for violin, double bass and symphony orchestra  (2020)