kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Andrzej Karałow, pianista i kompozytor; ur. 11 stycznia 1991, Łódź. W 2010 roku ukończył Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalla i Joanny Świtlik. W 2016 roku ukończył kompozytorskie studia magisterskie z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Moryty oraz w 2015 roku, również z wyróżnieniem, studia magisterskie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku akademickim 2015/16 odbył staż artystyczny w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Dyplom z kameralistyki fortepianowej uzyskał w klasie ad. Iwony Mironiuk. Muzykę elektroniczną studiował w klasie dr Barbary Okoń-Makowskiej (2013-14) oraz w klasie Wojciecha Błażejczyka (2015-16). W roku 2017 otrzymał wyróżnienie „Magna Cum Laude” macierzystej uczelni. Od roku 2016 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz realizuje studia doktoranckie z kompozycji pod kierunkiem prof. Aleksandra Kościowa. Warsztat kompozytorski rozwijał na takich kursach i festiwalach, jak: LABO Montreal Contemporary Music Lab, VIPA Festival w Walencji, „Synthetis” w Radziejowicach (2014 i 2016), Impuls Festival w Grazu (2015), Letnia Akademia Muzyczna w Nicei (2013) oraz w Warszawie podczas klas mistrzowskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak: B. Furrer, D. Ammann, S. Gervasoni, Z. Krauze, M. Andre, M. Wagner, M. Bresnick, P. Patterson, Chen Yi, L. Liebermann, D. Moreira.

Swoje umiejętności pianistyczne kształcił na mistrzowskich kursach pianistycznych między innymi w Bergen (Holland Music Sessions, 2015), Imoli (Summer Piano Academy & Festival, 2015), Lipsku (International Felix Mendelssohn Academy, 2014), Nicei (Letnia Akademia w Konserwatorium w Nicei, 2013), Dusznikach-Zdroju (Kursy Pianistyczne podczas 66. i 68. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego, 2011, 2013), Oxfordzie (Festiwal Oxford Philomusica, 2008-10) pod kierunkiem takich profesorów, jak M. Vosskresensky, B. Petrushansky, P. Gililov, A. Vardi, G. Graffman, A. Bonatta, R. Risaliti, J. Jiracek von Arnim, C. Ortiz, O. Mustonen, M. Papadopoulos, T. Nicholsson, P. Bithell, N. Immelman.

W latach akademickich 2011-2015 był stypendystą Rektora macierzystej uczelni. W roku akademickim 2013/2014 oraz 2014/15 był stypendystą Stowarzyszenia Pro Polonia. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W 2015 otrzymał stypendium „Młoda Polska”.

Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Magina w Paryżu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Konzerteum” w Atenach (II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego „Szymanowski in Memoriam” w Warszawie (III nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (V nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Duetów fortepianowych w Toruniu (II nagroda).

Jest laureatem II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (wyróżnienie za utwór Multicolour Horizon na orkiestrę symfoniczną), IV Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich (utwór Hymn na fortepian solo został wykonany na imprezie towarzyszącej 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień“), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 w Poznaniu (III nagroda za utwór Psalm 16), Międzynarodowego Konkursu Operowego „Key to the Future” w Miskolcu na Węgrzech („Proficiency Prize” za najwyższą jakość artystyczną opery Kepler - główna nagroda została podzielona). Jego utwór elektroakustyczny Shipyard Chant na klarnet basowy i taśmę został wydany na płycie australijsko-amerykańskiej wytwórni Ablaze Records w albumie Electronic Masters vol. 3 w ramach międzynarodowego naboru nagrań.

Jego utwory wykonywane są̨ w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w Niemczech, USA, Kanadzie, Hiszpanii, Anglii, Australii, Rosji, Francji, Estonii, we Włoszech i na Węgrzech.

Jako pianista-solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą oraz występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych, m.in. pod dyrekcją Macieja Niesiołowskiego i Jakuba Chrenowicza.

Jako pianista i kompozytor współpracował z takimi artystami, jak Krzysztof Jakowicz, Paweł Gusnar, Anna Radziejewska, Szymanowski Quartet, Plexus Ensemble, Interface Ensemble czy Kapela ze Wsi Warszawa. W czerwcu 2015 roku zadebiutował na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując IV Symfonię „Koncertującą” Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Mańkowskiego. W czerwcu 2016 wykonał Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego w ramach festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” z Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Ewy Strusińskiej w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. W 2016 roku rozpoczął współpracę w duecie z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch. Polscy i zagraniczni kompozytorzy dedykują duetowi swoje utwory.

W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę Wir z elektroakustycznymi improwizacjami free nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim. Nagrania jego kompozycji oraz wykonania opublikowane zostały między innymi na albumach wydanych przez takie wytwórnie, jak Ablaze Records (USA-Kanada) w serii Electronic Masters vol. 3, a także na albumie Saxophone Varie vol. 2 Pawła Gusnara (DUX), debiutanckim albumie zespołu Dziołak/Stankiewicz Duo (UMFC/Societe Generale), płytach Premiere zespołu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (Requiem Records), VRC na dobranoc chóru Varsoviae Regii Cantores, czy kronikach „Warszawskiej Jesieni” (2013-15, 2018). Nagranie utworu Anny Huszczy the wall w jego wykonaniu w duecie z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch zostało wydane na monograficznym albumie kompozytorki (Requiem Records).

Od 2013 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a w roku 2015 został współzałożycielem fundacji Ensemblage promującej najnowszą muzykę oraz wykonawców.

aktualizacja: 2015 (ab), 2018 (wa)

Strony internetowe artysty: www.andrzejkaralow.pl

                                                www.soundcloud.com/akaralow 

                                                www.youtube.com/AKmusic91 

kompozycje

Trip to the Source of Night na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2009)
Sonata na wiolonczelę (2009)
Red Moon na trąbkę i orkiestrę smyczkową (2009)
Graffiti Music na orkiestrę smyczkową (2010)
Last Planet na gitarę i orkiestrę smyczkową (2010)
Endless Cloud na duet fortepianowy (2010)
Song for the Light of Venus na flet solo (2010)
Night Music na skrzypce solo i ensemble (2010)
Sonata fortepianowa nr 1 (2010)
Demons’ Forest na akordeon i wiolonczelę (2010)
Reading a Fairytale na flet, fluegelhorn, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2011)
Invisible Mountain na skrzypce, klarnet i fortepian (2011)
Io na wiolonczelę i fortepian (2011)
Urban Ghost’s Small Wish na orkiestrę (2011)
Uran's Flower na gitarę basową i orkiestrę smyczkową (2012)
Whispers of Nervelles Sun na septet: 2 flety, saksofon tenorowy, organy Hammonda, perkusję, gitarę basową i akordeon (2012)
Dwa nokturny na fortepian (2012)
Sonata na skrzypce i fortepian (2012)
Meeting in the Dark Chamber na gitarę basową i klawesyn (2012)
Luminous Bridge na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2012)
Distant Dream na saksofon tenorowy i organy (2013)
Kwartet smyczkowy (2013)
Meltemi na multiperkusję (2013)
2 Melodie na skrzypce i fortepian (2013)
Reminiscence na wiolonczelę solo (2013)
Ballada na wiolonczelę i fortepian (2013)
Hymn na fortepian solo (2013)
Psalm 16 na dwa chóry mieszane a cappella (2013)
Kepler, opera do libretta Macieja Papierskiego na dwa głosy i orkiestrę kameralną (2014)
Paranoid Cube na big band (2014)
Geometria Nocy na saksofon i fortepian (2014)
Trio fortepianowe na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
Kołysanka do słów Macieja Papierskiego na chór mieszany a cappella (2014)
Uwertura na smyczki (2014)
Doppelgänger na klarnet i akordeon (2014)
Will-o’-the-Whisp na akordeon solo (2014)
Shipyard Chant na klarnet basowy i taśmę (2014)
Pejzaż niestworzony na dwa akordeony i organy (2014)
Fallout Dance na saksofon, elektryczną gitarę, perkusję i fortepian (2014)
Mutual sketches na dwa klarnety (2015)
Nocne widzenie na sekstet wokalny (2015)
Intermezzo na organy solo (2015)
Uwierz w Anioła na kwartet smyczkowy (2015)
~Intro na saksofon barytonowy (2015)
Interrupted Dream na flet, klarnet i wibrafon (2015)
Śmierć, pieśń do słów Juliana Tuwima na bas i organy (2015)
Notturno na skrzypce i akordeon (2015)
Multicolour Horizon na orkiestrę symfoniczną (2015)
Witkacy 622, monodram improwizowany na sopran, instrumenty elektroniczne, live electronics i improwizujących muzyków (2016)
Fatal Mirrors na klawesyn i perkusję (2016)
Fading towards the Sun na fortepian, instrumenty elektroniczne i komputer (2016)
Blueprint #1 na improwizujących muzyków (2016)
Through na klarnet, skrzypce i fortepian (2016)
4 Sonety Shakespeare’a na sopran i fortepian (2017)
Imploded Agglomeration na wiolonczelę, perkusję i fortepian (2017)
Sun-Chants na klarnet i akordeon (2017)
Blueprint #2 na improwizujących muzyków: flet, rożek angielski i elektronikę (2017)
Sonata na akordeon solo (2017)
Blueprint #3 na organy solo (2017)
Blueprint #4 na fortepian i sprzężenia zwrotne (2017)
De invitatione mortis, elektroakustyczna opera kameralna do libretta Macieja Papierskiego na 3 głosy, oktet, chór męski i elektronikę z elementami improwizacji (2017-2018)
Florescence na altówkę, wiolonczelę i fortepian (2018)
Galilean moons na kwartet saksofonowy i audio playback (2018)