A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
Marzena Komsta,
kompozytorka; ur. 7 lutego 1970, Gdynia. Studiowała kompozycję u Eugeniusza Głowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku (1989-90), a następnie u Zbigniewa Bagińskiego i Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie (1990-94) oraz u Phillippe’a Manoury’ego i Dannisa Lorraina w Conservatoire National Supérieur de Musique w Lyonie na Wydziale Kompozycji, Muzyki Akustycznej, Elektroakustycznej i Informatyki Muzycznej (1993-96). W 1996 została przyjęta do Formation Doctorale en Musique et Musicologie du XXe siècle (w dziedzinie kompozycji tworzonej przy pomocy komputera) przy l’Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique w Paryżu. Swoją edukację muzyczną uzupełniała na wielu kursach kompozytorskich, m.in. na Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym (1991, 1993), Kursie Francuskiej Muzyki Współczesnej (1991) i Kursie Muzyki Komputerowej (1992), obu zorganizowanych przez Akademię Muzyczną w Warszawie, a także na Kursach Kompozycji w Avignon (1992, 1993, 1994). Uczestniczyła również w licznych seminariach poświęconych muzyce współczesnej i nowym technologiom, prowadzonych przez takich artystów, jak György Ligeti, Pierre Boulez, Henri Dutilleux, Iannis Xenakis, Magnus Lindberg, Gerard Grisey, Tristan Murail, Philippe Hurel, Pascal Dusapin. Ponadto otrzymała stypendia: Akademii Muzycznej w Warszawie (1990/91, 1993/94), stypendium Witolda Lutosławskiego (1993, 1996/97) oraz stypendium francuskiej fundacji „Nadia et Lili Boulanger” (1995). W 1996 została nominowana do nagrody „Paszport” tygodnika „Polityka”. aktualizacja: październik 2008 |
kompozycje
Oberek na fortepian * (1988)
Nobody Knows the Day for mixed choir (1989)
Kirp for string quartet (1990)
Cinq Miniatures for piano (1990)
Niechcianym Prometeuszom na wielką orkiestrę symfoniczną * (1991)
HO-YI-A for amplified violin and harpsichord * (1991)
Hard Day dla trzech perkusistów (1992)
Agmen na orkiestrę kameralną * (1993)
Oqivian na taśmę (1993)
Brun na skrzypce solo * (1994)
...tu sais? na flet, perkusję i klawesyn amplifikowane, małą orkiestrę, taśmę i system informatyczny w czasie realnym * (1995)
lFdlC (le F de la C) for one piano and three pianists * (1996)
A toi, mon amour - une pièce cruelle for piano * (1997-98)
Ô! – dans l’ombre pour clarinette, soprano, percussion, violin et violoncelle * (2000)
Primaire... humain na klawesyn (2000)
Noc / Portret na małą orkiestrę (2001)
Journal en rafales na sekstet (2001)
Pensées, siedem krótkich utworów na wibrafon (2002)
Les espaces de mes rêves na fortepian, głos szeptany, nietypowe obiekty dźwiękowe i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2003)
Desire na taśmę (2005)
Songe XXV na fortepian, głos, obiekty dźwiękowe i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2006)
Tamashii no soko kara (Z głębi duszy) na shakuhachi (2007)
|
literatura wybrana
Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005
Adagio largo po japońsku. Z Marzeną Komstą rozmawia Barbara Małecka-Contamin, „Ruch Muzyczny” 2005 nr 18, s. 15-16
Między Paryżem a Kioto. Rozmowa Grzegorza Filipa z Marzeną Komstą, kompozytorką polską mieszkającą we Francji i w Japonii, Nowa Muzyka 2004
Spotkanie z Marzeną Komstą. Z Marzeną Komstą rozmawia Barbara Małecka-Contamin, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 24, s. 13-15
Filip Grzegorz Podziwiane z daleka, Więź 2004 nr 5 (547), s. 115-121
Grotkowska Joanna Den hjemløse komponistgeneration. Om de unge komponister i Polen, s. 88-93
Jasper Cordula Marzena Komsta, Agmen für Kammerorchester, SFB/DAAD 1995, s. 4-5
Komand Beata Zakochana w dźwięku. Marzena Komsta – kompozytorka niezwykła, „Zwierciadło” 2000 nr 9/1847, s. 32-37
Małecka-Contamin Barbara Déterminisme temporel dans la musique de XX siècle: Marzena Komsta, Journal de la Fédération Française de l'Enseignement Musical 2002, s. 14
Małecka-Contamin Barbara Strasburg raz jeszcze, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 24, s. 12-13
Nakamoto Makiko Marzena Komsta – Portait in Kansai, Kyoto Shinbun 10.09.2003, s. 3
Ruiz A. Una composición debe producir satisfacción en el músico que la interpreta, El Diario Montañés 21.10.1999, s. 59
Szwarcman Dorota Czas Warszawskich Jesieni. O muzyce polskiej lat 1945-2007, Stentor, Warszawa 2007
Thomas Adrian Polish Music since Szymanowski w: Music in the Twentieth Century 2005 No. 19, s. 318–319
|