Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Adam Porębski,

kompozytor; ur. 31 marca 1990, Wrocław. W 2014 ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji Krystiana Kiełba (z wynikiem celującym oraz Dyplomem Honorowym Primus Inter Pares) oraz w klasie skrzypiec Małgorzaty Kogut-Ślandy. W 2016 roku otrzymał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych. Wykształcenie uzupełniał m.in. na International Course for Composers SYNTHETIS w Radziejowicach (2014, 2015), 22nd Young Composers Meeting w Apeldoorn (2016) czy Latvian National Symphony Orchestra International Workshop for Young Composers w Rzeżycy (2019).

Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, m.in. I nagrody na IV Konkursie Kompozytorskim Śląskiej Trybuny Kompozytorów im. Witolda Szalonka w Katowicach za Archaikum na kameralną orkiestrę smyczkową (2009), III nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. G. Fitelberga w Katowicach za Unireum na wielką orkiestrę symfoniczną (2011), II nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM w Radomiu za …Stretched na smyczki (2012), wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie GENERACE w Ostrawie za String quartet (2013), a także dwukrotnym laureatem wyróżnienia na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie – w X konkursie za utwór Semi-overture na orkiestrę smyczkową (2012) i w XII konkursie za Kolby na małą orkiestrę symfoniczną (2014).

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010-2012), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012-2014), Prezydenta Miasta Wrocławia (2010-2014) oraz Funduszu Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS (2014, 2017). Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia (2012), konkursu Studencki Nobel (2014) oraz Stypendium Młoda Polska (2015). Członek Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Związku Kompozytorów Polskich, gdzie w Oddziale Wrocławskim pełni funkcję Skarbnika.

Utwory Adama Porębskiego były wykonywane przez takie zespoły jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, NFM Filharmonia Wrocławska, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Tallinn Chamber Orchestra, Orkest de Ereprijs, Sound Factory Orchestra, Hashtag Ensemble, Nordlys Ensemble, Kwadrofonik czy Fama Q, Duo van Vliet w wielu krajach Europy, m.in. w Polsce (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Sala Koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Hala Stulecia we Wrocławiu, Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina w Łodzi, Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach), w Austrii, Czechach, Danii, Estonii, Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Serbii, na Litwie, Łotwie oraz w Australii (Sydney Opera House) i USA (Boston, New York) na takich festiwalach jak ISCM World Music Days 2019 w Tallinie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, AudioStage w Warszawie, Poznańska Wiosna Muzyczna, Śląska Trybuna Kompozytorów w Katowicach, Janacek May w Ostrawie, Świętokrzyskie Dni Muzyki w Kielcach, Musica Moderna w Łodzi, Nowe Fale w Gdańsku, Christopher’s Summer Festival w Wilnie. Kompozycje Adama Porębskiego były ponadto włączane do międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wykonawczych jako utwory obowiązkowe, zostały zarejestrowane na płytach (m.in. dla wytwórni Orchid Classics, DUX czy Requiem Records), opublikowane drukiem (m.in. przez PWM, Wydawnictwo AM we Wrocławiu, Wydawnictwo AM w Poznaniu) oraz transmitowane przez polskie i zagraniczne rozgłośnie radiowe.

Dorobek twórczy Adama Porębskiego zawiera ponad 70 kompozycji oraz obejmuje różnorodne gatunki i formy muzyki instrumentalnej, wokalnej, wokalno-instrumentalnej, elektroakustycznej oraz muzykę do spektakli teatralnych. Jeszcze przed rozpoczęciem studiów, w marcu 2009 roku, debiutował jako kompozytor na scenie Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu utworem Contrafluctum na orkiestrę symfoniczną, a dwa miesiące później otrzymał I Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opole’2009 za utwór Varianti na skrzypce i fortepian. W 2013 roku na nadzwyczajnym koncercie jubileuszowym z okazji otwarcia nowej sali koncertowej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu został prawykonany jego utwór Hierophonos F-E-C-H na orkiestrę symfoniczną. W ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu Adam Porębski skomponował muzykę do jednej z czterech części Wrocławskiej Kantaty na chór i orkiestrę symfoniczną – plenerowego, multimedialnego widowiska, które oglądało na żywo ok. 50 tys. widzów. W 2019 jego utwór Semi-overture na orkiestrę smyczkową został zakwalifikowany przez międzynarodowe jury International Society of Contemporary Music (ISCM) do wykonania w tym samym roku podczas festiwalu World Music Days w Estonii. Adam Porębski był również laureatem III Edycji Programu Muzyka Naszych Czasów, organizowanego przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

aktualizacja: 2019 (ac)
 
Strona internetowa kompozytora: www.adamporebski.com


 

kompozycje

Varianti na skrzypce i fortepian (2008-2009)
Contrafluctum na orkiestrę symfoniczną (2008-2009)
Orient na flet solo (2009)
Archaikum na kameralną orkiestrę smyczkową (2009)
The bird’s-eye view na flet solo (2009)
Barocco na klawesyn solo (2010)
Kwartet smyczkowy (2010)
3 pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2010)
Phant na skrzypce solo (2011)
Ondes na trio marimbafonowe (2011)
Denosora na 3 grupy perkusyjne i instrumenty dęte (2011)
…Stretched na smyczki (2011)
Co było wielkie trzy pieśni na baryton i fortepian do słów Czesława Miłosza (2011)
Fraszki dziecięce na fortepian (2011)
Unireum na wielką orkiestrę symfoniczną (2011)
Cut story na akordeon solo (2012)
Semi-overture na orkiestrę smyczkową (2012)
Kanciaste obłoki na altówkę solo (2012)
Łamigłówka na altówkę solo (2012)
Duello na skrzypce i flet (2012)
Myśląc o… Trzy obrazki na fortepian (2013)
Hierophonos F-E-C-H na orkiestrę (2013)
Ge(i)ms na qwerty i komputer (2013)
ReVerse na marimbę solo (2013)
ReVerse 2 na altówkę i akordeon (2013)
3 pieśni na sopran i organy do słów Emily Dickinson (2013)
Orient bis na flet solo (2013)
ReVerse 4 na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014)
Flow 3 na gitarę elektryczną, klarnet basowy i elektronikę (2014)
Quadro a due +1 na 4 skrzypiec, komputer i marimbę (2014)
Sinfonia moderna na akordeon, marimbę, chór i orkiestrę (2014)
TRANCEition na 4-6 dowolnych instrumentów (2014)
A-live na 2 dowolne instrumenty i komputer (2014)
Kolby na małą orkiestrę (2014)
ReVerse 3 na klarnet, kontrabas i fortepian (2014)
JaMboree na flet, kontrafagot i fortepian (2014)
Goliady na harfę, wiolonczelę i fortepian (2014)
VertiHora na skrzypce, flet basowy/altowy, syntezatory i elektronikę (2014)
X na zespół (niekoniecznie zawodowych) muzyków (2015)
Szkoła muzyczna (kompozycja kolektywna we współpracy z Galerią Entropia) na fortepian cyfrowy, perkusję, kontrabas, elektronikę i video (2015)
Primes na skrzypce solo (2015)
Dialogi akustyczne na dwa fortepiany (2015)
Re-imAGiny na zespół i elektronikę (2015)
Wrocławska Kantata FLOW (cz. IV: Odbudowa, Powódź, Odbudowa) na chór i orkiestrę (2015-2016)
Panta na zespół (2016)
Eo na harfę solo (2016)
n-Cyclus na orkiestrę symfoniczną (2016)
Duello a 3 na flet, skrzypce i altówkę (2016)
Flesz 70 na orkiestrę symfoniczną (2016)
InterGerencje na flet, kontrabas, zespół kameralny i elektronikę (2016)
Gregor Samsa, utwór audiosceniczny (2016)
Mobile na fortepian na 4 ręce (2017)
AntiBuzz na altówkę i elektronikę (2017)
DysKulacje na flet, saksofon, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę (2017)
Gregoriady na flet i zespół kameralny (2017)
Mgliste melodie na wiolonczelę i fortepian (2017)
Półtonacje na orkiestrę symfoniczną i elektronikę (2017)
KropkoLinie na skrzypce i harfę (2017)
@piacere, instalacja interaktywna (we współpracy z Dariuszem Jackowskim) (2017)
Pierwsze dowództwo, suita elektroakustyczna na zespół kameralny oparta na motywach powieści Josepha Conrada Smuga cienia (2017)
GRAzioso na 5 instrumentów (2017)
Linea na multiperkusję i komputer (2017)
SubMelodie na saksofon altowy i fortepian (2017)
Zwrotki na orkiestrę saksofonową, tubę i zestaw perkusyjny (2018)
Niebagatela na akordeon i akordeon basowy (2018)
Impra na improwizującego skrzypka, elektronikę i wideo (kompozycja kolektywna we współpracy z Alicją i Mariuszem Jodko oraz Anną Zielińską) (2019)
foLksong na zespół (2019)