Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Adam Porębski,

kompozytor; ur. 31 marca 1990, Wrocław. W 2014 ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji Krystiana Kiełba (z wynikiem celującym oraz Dyplomem Honorowym Primus Inter Pares) oraz w klasie skrzypiec Małgorzaty Kogut-Ślandy. Wykształcenie uzupełniał m.in. na International Course for Composers SYNTHETIS w Radziejowicach (2014, 2015), 22nd Young Composers Meeting w Apeldoorn (2016) czy Latvian National Symphony Orchestra International Workshop for Young Composers w Rzeżycy (2019). W 2016 roku otrzymał stopień doktora sztuki, a w 2022 - doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010-2012), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012-2014), Prezydenta Miasta Wrocławia (2010-2014) oraz Funduszu Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS (2014, 2017). Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia (2012), konkursu Studencki Nobel (2014) oraz Stypendium Młoda Polska (2015).

Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, m.in. I nagrody na IV Konkursie Kompozytorskim Śląskiej Trybuny Kompozytorów im. Witolda Szalonka w Katowicach za Archaikum na kameralną orkiestrę smyczkową (2009), III nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. G. Fitelberga w Katowicach za Unireum na wielką orkiestrę symfoniczną (2011), II nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM w Radomiu za …Stretched na smyczki (2012), wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie GENERACE w Ostrawie za String quartet (2013), a także dwukrotnym laureatem wyróżnienia na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie – w X konkursie za utwór Semi-overture na orkiestrę smyczkową (2012) i w XII konkursie za Kolby na małą orkiestrę symfoniczną (2014). Jest ponadto laureatem (razem z firmą PayEye Sp. z o.o.) 9. edycji Programu „MOZART”, organizowanego przez Wrocławskie Centrum Akademickie.

Dorobek twórczy Adama Porębskiego obejmuje kompozycje reprezentujące różnorodne gatunki i formy muzyki instrumentalnej, wokalnej, wokalno-instrumentalnej, elektroakustycznej oraz muzykę do spektakli teatralnych. Jeszcze przed rozpoczęciem studiów, w marcu 2009 roku, debiutował jako kompozytor na scenie Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu utworem Contrafluctum na orkiestrę symfoniczną. W ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu Adam Porębski skomponował muzykę do jednej z czterech części Wrocławskiej Kantaty na chór i orkiestrę symfoniczną – plenerowego, multimedialnego widowiska. W 2019 jego utwór Semi-overture na orkiestrę smyczkową został zakwalifikowany przez międzynarodowe jury International Society of Contemporary Music (ISCM) do wykonania w tym samym roku podczas festiwalu World Music Days w Estonii.

Tworzy również muzykę do spektakli teatralnych, muzykę do gier, muzykę do terapii, ponadto jest autorem instalacji audiowizualnych, aranżacji muzyki popularnej oraz jingli. Bierze udział w działaniach interdyscyplinarnych, poszukując związków muzyki z nowymi technologiami, medycyną, marketingiem, biznesem, architekturą czy psychologią. We współpracy z firmą STOLGRAF zrealizował projekt badawczo-rozwojowy na innowacyjny sprzęt medyczny: urządzenie VR TierOne (z autorskim udźwiękowieniem), wykorzystujące wirtualną rzeczywistość w terapii. Adam Porębski był również uczestnikiem III edycji programu Muzyka Naszych Czasów, organizowanego przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Utwory Adama Porębskiego były wykonywane przez takie zespoły, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, NFM Filharmonia Wrocławska, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Tallinn Chamber Orchestra, Orkest de Ereprijs, Sound Factory Orchestra, Hashtag Ensemble, Nordlys Ensemble, Kwadrofonik czy Fama Q, Duo van Vliet w wielu krajach Europy, m.in. w Polsce (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Sala Koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Hala Stulecia we Wrocławiu, Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina w Łodzi, Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach), w Austrii, Czechach, Danii, Estonii, Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Serbii, na Litwie, Łotwie oraz w Australii (Sydney Opera House) i USA (Boston, New York) na takich festiwalach jak ISCM World Music Days 2019 w Tallinie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, AudioStage w Warszawie, Poznańska Wiosna Muzyczna, Śląska Trybuna Kompozytorów w Katowicach, Janacek May w Ostrawie, Świętokrzyskie Dni Muzyki w Kielcach, Musica Moderna w Łodzi, Nowe Fale w Gdańsku, Christopher’s Summer Festival w Wilnie.

Kompozycje Porębskiego były włączane do międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wykonawczych jako utwory obowiązkowe.

Jego muzyka została zarejestrowana na płytach (m.in. dla wytwórni Orchid Classics, DUX czy Requiem Records), opublikowana drukiem (m.in. przez PWM, Wydawnictwo AM we Wrocławiu, Wydawnictwo AM w Poznaniu) oraz transmitowana przez polskie i zagraniczne rozgłośnie radiowe. Monograficzna płyta Porębskiego First Command została wydana w 2019 przez firmę DUX.

W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prowadzi zajęcia z kontrapunktu, harmonii i kształcenia słuchu, a od września 2020 roku pełni funkcję prodziekana na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii. Uczestniczył w blisko 20 ogólnopolskich konferencjach i sesjach naukowych, wygłaszając referaty poświęcone własnej twórczości, a także zagadnieniom wykonawstwa muzycznego, metodyki kształcenia słuchu. Współpracował również z Dolnośląskim Festiwalem Nauki, Uniwersytetem Dzieci oraz Dolnośląskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.

Adam Porębski należy do Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Akademii Młodych Uczonych i Artystów, Związku Kompozytorów Polskich, gdzie od 2015 pełni funkcję Skarbnika w Oddziale Wrocławskim. Jest członkiem-założycielem i wiceprezesem stowarzyszenia Global Biometrics Council.

Kompozyoptor w 2020 roku otrzymał Odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

aktualizacja: 2014 (ai), 2019, 2023 (wa)
 

Strona internetowa kompozytora: www.adamporebski.com

 

kompozycje

Impresja na fortepian  (2005-2007)
Gry polifoniczne na orkiestrę smyczkową (2007)
Quadrum na skrzypce i wiolonczelę  (2007)
Miniatura na skrzypce i fortepian (2007)
Żart na skrzypce i fortepian  (2007)
Varianti na skrzypce i fortepian (2008-2009)
Contrafluctum na orkiestrę symfoniczną (2008-2009)
Orient na flet solo (2009)
Archaikum na kameralną orkiestrę smyczkową (2009)
The bird’s-eye view na flet solo (2009)
Barocco na klawesyn solo (2010)
Kwartet smyczkowy (2010)
3 pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2010)
Pinchoria na fortepian  (2010)
Phant na skrzypce solo (2011)
Ondes na trio marimbafonowe (2011)
Denosora na 3 grupy perkusyjne i instrumenty dęte (2011)
…Stretched na smyczki (2011)
Co było wielkie trzy pieśni na baryton i fortepian do słów Czesława Miłosza (2011)
Fraszki dziecięce na fortepian (2011)
Unireum na wielką orkiestrę symfoniczną (2011)
Projekt X, teatr instrumentalny we współpracy z Moniką Gałłą i Dominikiem Lewickim  (2011)
Cut story na akordeon solo (2012)
Semi-overture na orkiestrę smyczkową (2012)
Kanciaste obłoki na altówkę solo (2012)
Łamigłówka na altówkę solo (2012)
Duello na skrzypce i flet (2012)
Myśląc o… Trzy obrazki na fortepian (2013)
Hierophonos F-E-C-H na orkiestrę (2013)
Ge(i)ms na qwerty i komputer (2013)
ReVerse na marimbę solo (2013)
ReVerse 2 na altówkę i akordeon (2013)
3 pieśni na sopran i organy do słów Emily Dickinson (2013)
Orient bis na flet solo (2013)
Muzyka do monodramu Akwarium w reż. Anety Ćwieluch w oparciu o oratorium Bożeny Keff Utwór o Matce i Ojczyźnie  (2013)
Muzyka do spektaklu teatralnego Miłość do trzech pomarańczy w reż. Katarzyny Donner  (2013)
Muzyka do spektaklu teatralnego Sytuacja codzienna O. w reż. Krzysztofa Boczkowskiego (2013)
ReVerse 4 na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014)
Flow 3 na gitarę elektryczną, klarnet basowy i elektronikę (2014)
Quadro a due +1 na 4 skrzypiec, komputer i marimbę (2014)
Sinfonia moderna na akordeon, marimbę, chór i orkiestrę (2014)
TRANCEition na 4-6 dowolnych instrumentów (2014)
A-live na 2 dowolne instrumenty i komputer (2014)
Kolby na małą orkiestrę (2014)
ReVerse 3 na klarnet, kontrabas i fortepian (2014)
JaMboree na flet, kontrafagot i fortepian (2014)
Goliady na harfę, wiolonczelę i fortepian (2014)
VertiHora na skrzypce, flet basowy/altowy, syntezatory i elektronikę (2014)
NoOnCr na taśmę  (2014)
Muzyka do spektaklu teatralnego Ogień podłożę rękami przyjaciół w reż. Grzegorza Grecasa  (2014)
X na zespół (niekoniecznie zawodowych) muzyków (2015)
Szkoła muzyczna (kompozycja kolektywna we współpracy z Galerią Entropia) na fortepian cyfrowy, perkusję, kontrabas, elektronikę i video (2015)
Primes na skrzypce solo (2015)
Dialogi akustyczne na dwa fortepiany (2015)
Re-imAGiny na zespół i elektronikę (2015)
Cho na 2 fortepiany i 2 perkusje (jedna z części utworu kolektywnego Ogniwa)  (2015)
Wrocławska Kantata FLOW (cz. IV: Odbudowa, Powódź, Odbudowa) na chór i orkiestrę (2015-2016)
Panta na zespół (2016)
Eo na harfę solo (2016)
n-Cyclus na orkiestrę symfoniczną (2016)
Duello a 3 na flet, skrzypce i altówkę (2016)
Flesz 70 na orkiestrę symfoniczną (2016)
InterGerencje na flet, kontrabas, zespół kameralny i elektronikę (2016)
Gregor Samsa, utwór audiosceniczny (2016)
Mobile na fortepian na 4 ręce (2017)
AntiBuzz na altówkę i elektronikę (2017)
DysKulacje na flet, saksofon, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę (2017)
Gregoriady na flet i zespół kameralny (2017)
Mgliste melodie na wiolonczelę i fortepian (2017)
Półtonacje na orkiestrę symfoniczną i elektronikę (2017)
KropkoLinie na skrzypce i harfę (2017)
@piacere, instalacja interaktywna (we współpracy z Dariuszem Jackowskim) (2017)
Pierwsze dowództwo, suita elektroakustyczna na zespół kameralny oparta na motywach powieści Josepha Conrada Smuga cienia (2017)
GRAzioso na 5 instrumentów (2017)
Linea na multiperkusję i komputer (2017)
SubMelodie na saksofon altowy i fortepian (2017)
Zwrotki na orkiestrę saksofonową, tubę i zestaw perkusyjny (2018)
Niebagatela na akordeon i akordeon basowy (2018)
Impra na improwizującego skrzypka, elektronikę i wideo (kompozycja kolektywna we współpracy z Alicją i Mariuszem Jodko oraz Anną Zielińską) (2019)
foLksong na zespół (2019)
Muzyka do spektaklu teatralnego Pokój na Ziemi w reż. Mariusza Sibili  (2019)
Iluzje na orkiestrę symfoniczną (2020)
Post-suita na kwintet dęty i fortepian  (2020)
Phantom Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2020)
FluteDiving na flet solo (2020)
Stabat Mater na sopran, wiolonczelę, chór mieszany i orkiestrę smyczkową  (2021)
Shire Bet Haknesset [wersja I], 5 pieśni synagogalnych opartych na melodiach Abrahama Lichtensteina na organy, kantora i chór dziecięcy (2021)
inVisible na sopran, wiolonczelę i elektronikę  (2021)
Una voce na saksofon altowy i organy (2021)
Half-piece na saksofon altowy  (2021)
GUESSture na fortepian solo  (2021)
The Thing na wiolonczelę solo  (2021)
MUTAcje na puzon solo  (2021)
Shire Bet Haknesset [wersja II], 5 pieśni synagogalnych opartych na melodiach Abrahama Lichtensteina na organy solo  (2021)
Mini-Cycles na saksofon altowy (2021)
Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę  (2022)
Bujdy i Bujanki na trio fortepianowe, zespół kameralny i elektronikę  (2022)
Xchange na 2 flety i klawesyn lub fortepian (2022)
reLudia na flet, klarnet i fortepian  (2022)
Sol Invictus β, instalacja interaktywna we współpracy z Angeliką Iżykowską  (2022)
Sol Invictus α, utwór audiowizualny na elektronikę i video z warstwą sceniczną we współpracy z Angeliką Iżykowską i Agnieszką Smętek (2022)
ReTurns na saksofon altowy i fortepian (2023)