program "zamówienia kompozytorskie" (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Grzegorz Majka,

kompozytor, teoretyk muzyki i dyrygent; ur. 14 września 1981, Zaborów (małopolskie). W latach 2001-2011 studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie teorię muzyki pod kierunkiem Krzysztofa Szwajgiera oraz kompozycję u Anny Zawadzkiej-Gołosz. W roku 2010 otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W czasie studiów prowadził działalność publicystyczną, pisząc recenzje i artykuły na łamach pism „Ruch Muzyczny”, „Muzyka 21” oraz „Twoja Muza”. Jako teoretyk muzyki zajmował się twórczością Juliusza Łuciuka; przygotował do publikacji pierwszą monografię tego kompozytora pt. Juliusz Łuciuk. W harmonii myśli i ducha (niewydana). Jest również autorem licznych drobniejszych opracowań, w tym omówień do wszystkich sześciu płyt z muzyką Łuciuka, wydanych przez wytwórnię Acte Préalable.

Działał także jako dyrygent. Założył i prowadził Tarnowską Orkiestrę Miłosierdzia Bożego (2010-2012) oraz chór „Vox Animae” przy Centrum Kultury w Żabnie (2011-2014). W późniejszym czasie skoncentrował się wyłącznie na działalności kompozytorskiej oraz pedagogicznej, z orkiestrami pracując jedynie okazjonalnie nad własnymi utworami.

Od 2013 roku uczy przedmiotów teoretycznych w Szkole Muzycznej I st. w Domosławicach. Na tym polu sukcesywnie włącza własne kompozycje do dydaktyki, poszerzonej o praktyczne poznawanie elementów muzyki współczesnej.

Jego twórczość od 2010 roku jest stale obecna m.in. na festiwalu Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie czy Małopolskim Festiwalu Akordeonowym. W 2015 roku utwór Grzegorza Majki Mgła. Suita liryczna został zamówiony przez Szkołę Muzyczną I stopnia, działającą w Zespole Szkół i Przedszkola im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.

Jego utwory były wykonywane przez polskie zespoły i orkiestry, m. in. Euphony Piano Quartet, Jurkowski Chór Kameralny, Tarnowska Orkiestra Miłosierdzia Bożego czy akordeonowe duo Accosphere.

Krąg jego estetycznych zainteresowań jest różnorodny. Jako punkty odniesienia stawia twórczość takich kompozytorów, jak Guillaume de Machaut, Josquin dés Prés, Johann Sebastian Bach, György Ligeti, Horatiu Radulescu, Bogusław Schaeffer czy Juliusz Łuciuk. Jako kompozytor stara się wynajdywać możliwości poszerzenia idei Klangfarbenmelodie o wyraźny kontur rytmiczny. Owa „rytmiczność barw” jest w jego twórczości przestrzenią poszukiwań twórczych w każdym typie obsady wykonawczej. Dąży do zautonomizowania i semantyzacji obszaru brzmieniowości, unikając jakichkolwiek symptomów muzycznej programowości.

aktualizacja: czerwiec 2016 (wa)

kompozycje

Promień na skrzypce solo (2009)
Kwartet na różne czasy na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2009)
Msza zaborowska na 3 soprany i orkiestrę (2010)
Sub tuum praesidium na chór mieszany a cappella (2011)
Dominikacje na mezzosopran, 2 flety, 2 fagoty, fortepian i kwartet smyczkowy (2011)
11,2 na skrzypce solo (2012)
3 Groteski do słów Mirona Białoszewskiego na tenor, fagot i altówkę (2012)
Żmije na orkiestrę symfoniczną (2013)
Ad astra kantata na 3 soprany, 2 mezzosoprany, recytatora, chór i orkiestrę< (2014)
Metaprzestrzenie czekania na skrzypce i altówkę (2014)
Metaprzestrzenie spełnienia na dwa akordeony (2014)
Pryzmat na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
Rozwalacz ufoludków na flet solo (2014)
Mgła suita liryczna na 3 soprany, chór i orkiestrę (2015)
Preludium w 2 odcieniach na organy i akordeon (2015)
Spotkania barwy z ruchem na fortepian (2015)
Migotliwie na sopran i fortepian (2015)
Symfonia I stopnia na orkiestrę, chór, głos niewokalny i gitarę elektryczną (2016)