Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Mikołaj Pałosz,
wiolonczelista, kompozytor; ur. 28 lipca 1976, Warszawa. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) pod kierunkiem Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych, między innymi Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, gdzie zdobył nagrody w kategorii solista i z zespołem Brahms Trio w kategorii trio.
Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej. Wielokrotnie występował na znanych festiwalach, takich jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, I Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego, contem.ucha w Łodzi, Audiologie w Lublinie, Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” w Warszawie, Audio Art w Krakowie oraz koncertach z serii „Portrety Kompozytorów” i „Playback Play”.
Polscy kompozytorzy współcześni powierzają mu prawykonania swoich utworów: w 2013 roku podczas Festiwalu Prawykonań w Katowicach przedstawił Ertytre Pawła Hendricha, w 2015 roku wykonał kompozycję Wojciecha Ziemowita Zycha Mikrologia (czule) stosowana.
Jest nie tylko solistą, lecz także kameralistą. W latach 1998 – 2008 był członkiem zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico, z siedzibą w Holandii, z którym koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i Stanach Zjednoczonych. Występował również z holenderskim zespołem Cello Octet Amsterdam. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet działającej pod kierunkiem Andrzeja Bauera. Obecnie współpracuje z zespołami Kwartludium, Chain Ensemble, z pianistą Marcinem Maseckim oraz w duecie ze skrzypaczką Anną Kwiatkowską. Wspólnie z saksofonistą Rayem Dickaty i perkusistą Pawłem Szpurą tworzą improwizujące trio Osaka Vacuum, którego twórczość została utrwalona w 2011 roku na płycie Emerging View, wydanej przez Slowdown Records. Pierwsza solowa płyta Mikołaja Pałosza Cellovator z kompozycjami współczesnymi i improwizacjami ukazała się w 2008 roku nakładem wydawnictwa DUX i została dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Wydanie zbioru jego utworów na wiolonczelę solo Pretudes zostało zrealizowane dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Również w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2016 roku, powstał utwór zatytułowany AVC - kompozycja audiowizualna na bazie grafiki ujętej w szachownice o 4, 9 i 16 polach z kwadrofoniczną projekcją dźwięku, przy czym użyte sample audio są nieprzetworzonymi dźwiękami wiolonczeli. Wspólne nagranie Mikołaja Pałosza i Dagny Sadkowskiej znalazło się na prezentującej ciekawe i nowatorskie trendy we współczesnej muzyce polskiej płycie Exploratory Music From Poland vol. 1 wydanej przez Fundację AudioTong i Instytut Adama Mickiewicza w ramach POLSKA! YEAR jako dodatek do numeru 304/2009 brytyjskiego magazynu „The Wire”.

 
aktualizacja: luty 2017 (wa, iz)

kompozycje

Pretudes na wiolonczelę solo (2012)
Dłubak Soundsystem na video, wiolonczelę i saksofon (2012)

AVC - kompozycja audiowizualna

(2016)