polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

indeks osób (M)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Jan Jakub Monowid,

kontratenor, wykształcony w klasie Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, związany z Warszawską Operą Kameralną. Laureat Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Śpiewak (2013).

Działalność koncertową rozpoczął – jeszcze w trakcie studiów – od wykonań dzieł Bacha, Pergolesiego, Händla, Liszta i Brittena na krajowych i zagranicznych estradach koncertowych. Następnie brał udział w licznych koncertach zarówno muzyki dawnej, jak i współczesnej, m.in. na estradach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Lubelskiej, Pomorskiej, Podlaskiej i Poznańskiej, w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i w Tonhalle w Zurychu.

Na scenie operowej zadebiutował w 2004 roku jako Ottone w Koronacji Poppei Monteverdiego wystawionej w Warszawskiej Operze Kameralnej, z którą to instytucją po ukończeniu studiów związał się na stałe. Występował w repertuarze barokowym (m.in. partie: tytułowa w Orlandzie, Goffred w Rinaldzie i Tolomeo w Juliuszu Cezarze Händla), klasycznym (Cherubin w Weselu Figara, Ramiro w La finta giardiniera, Farnace w Mitridate, re di Ponto, Ascanio w Ascanio in Alba Mozarta), dziewiętnastowiecznym (rola tytułowa w Tankredzie Rossiniego), oraz współczesnym: role tytułowe w Polieukcie Zygmunta Krauzego, Ja, Kain Edwarda Pałłasza i Orfeuszu Dariusza Przybylskiego, Fior w Operetce Michała Dobrzyńskiego, L'Ospite w Luci mie traditrici Salvatore Sciarrino).

Współpracował także z Mazowieckim Teatrem Muzycznym (rola księcia Orlofsky’ego w Zemście nietoperza Straussa syna), z Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką i z Teatrem Wielkim w Warszawie. Jako solista Studia Operowego w Zurychu wystąpił w tamtejszym teatrze w roli Oberona w Śnie nocy letniej Brittena.

Wziął udział w nagraniu unikatowych kolekcji muzyki polskiego baroku – dzieł wszystkich Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego wydanych przez Fundację Pro Musica Camerata oraz w nagraniu opery Juliusz Cezar Händla zarejestrowanej podczas spektakli w Warszawskiej Operze Kameralnej (2008). Ma także w swoim dorobku nagrania muzyki współczesnej, m.in. Sonetów na kontratenor i orkiestrę symfoniczną Marca-André Dalbavie’go, And farewell goes out sighing Gii Kanczelego (na ten sam skład), Lamentacji i Brewiarza Zbigniewa Penherskiego na sopran męski i kwartet smyczkowy, Seven Sonnets of Michelangelo Benjamina Brittena oraz Sonetów Szekspira Pawła Mykietyna.

Autor fotogiafii.: Ewa Sawicka

grudzień 2016 (iz)