Polmic - FB

animatorzy (B)

A B C D F G J K L Ł M N O P R S T W

Alina Błońska,

kompozytorka; ur. 3 maja 1974, Cieszyn. W latach 1993-98 studiowała iberystykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Następnie w latach 1997-2002 odbyła studia z zakresu kompozycji pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, które zakończyła dyplomem z wyróżnieniem. W roku 2011 obroniła doktorat w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na podstawie dysertacji Język kompozytorski a inspiracja w utworze „Światłość w ciemności”. W 2001 i 2004 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2002 – Samorządu miasta Wrocławia, w 2007 – Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz SIDA Baltic Sea Unit.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach kompozytorskich w Polsce i Hiszpanii, m.in. podczas Campo de Composición Injuve „En torno a Lorca” (1998), Campo de Composición Injuve (1999, 2000), Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach, Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej dla Kompozytorów i Wykonawców w Gdańsku (2001) oraz Encuentro de Composición Injuve (2001, 2002) pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Cristóbal Halffter, Beat Furrer, Toshio Hosokawa, Bernard Parmegiani, François Bayle, Marta Ptaszyńska, Mario Lavista i Louis Andriessen.

W 2003 utwór Wołanie w ciszę na klarnet solo (2000) otrzymał wyróżnienie podczas Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie. Jest również trzykrotną finalistką konkursu Encuentro de Composición Injuve 2000, 2001 i 2002 (Hiszpania). Jest laureatką nagrody (ex aequo) oraz nagrody publiczności na I Concurso Internacional de Composición “María de Pablos” 2018 (Hiszpania).

Jej utwory wykonywane były podczas wielu festiwali w kraju i za granicą. Do najważniejszych wykonań w kraju zaliczyć można koncerty podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (w ramach koncertów Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz koncertu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego), Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, I Międzynarodowego Festiwalu Młodych Kompozytorów i Wykonawców New Music – New Faces w Krakowie, Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica”, III Festiwalu Muzyki Polskiej, XXII Świętokrzyskich Dni Muzyki. Za granicą jej kompozycje były wykonywane we Francji i na Białorusi (prezentacja twórczości młodych polskich kompozytorów), Anglii (New Music from Poland and the U.K.), Belgii (Forum Violoncello), Niemczech („Unerhörte Musik” w Berlinie), Szwecji (gdzie reprezentowała Polskie Centrum Informacji Muzycznej na koncercie IAMIC), Hiszpanii (XVI-XVII Jornadas de Informática y Electrónica Musical w Madrycie, Conciertos del 500 Aniversario de la Reforma, cykl koncertów Fundacji BBVA oraz XXXIV Semana Internacional de Órgano w Madrycie, V Convención Internacional de Percusión de Mallorca i XI Festival de Música “La Almudaina” na Majorce, VI Festival Joven de Música Clásica de Segovia, III Ciclo de conciertos y Meditaciones w Sewilli) oraz Meksyku (XXIV i XXXII Foro Internacional de Música Nueva „Manuel Enríquez”).

W 2007 na zamówienie polskiej i szwedzkiej sekcji ISCM (International Society for Contemporary Music) powstał utwór Avgrund na organy, który reprezentował Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej na Festiwalu „Listen to our History – told by Sound” w Szwecji. W 2017 roku skomponowała kantatę Christ ist erstanden na zamówienie Deutschsprachige Evangelische Gemeinde w Madrycie z okazji 500-lecia Reformacji. W 2018 roku na zamówienie Polskiej Ambasady skomponowała utwór Ku prawdzie jak Kichoci na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.

Jej kompozycje prezentowały takie zespoły, jak: Ensemble New Flore, Signos Ensemble, Ensemble Gageego, Ensemble de Percussió de Palma de Mallorca, Orkiestra Kameralna Wratislavia, Tech-No Orchestra, Trio Soli Sono, a także soliści Joven Orquestra Nacional de España i Polskiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales. Kompozycjie Aliny Błońskiej sa w repertuarze Armando Lorente, Artura Pachlewskiego, Agnieszki Pstrokońskiej, Mikołaja Konopelskiego, Urszuli Bardłowskiej, Marii Alejandra Saturno, Cristiny del Barrio, Marty Misztal. W 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” dokonała nagrania kompozycji „La música callada” na orkiestrę smyczkową. W tym samym roku odbyło się również prawykonanie utworu Nattflyg na taśmę, podczas XXXII Foro Internacional de Música Nueva „Manuel Enríquez” (Meksyk) w ramach prezentacji madryckiego studia elektronicznego. W 2016 w Madrycie miał miejsce monograficzny koncert poświęcony twórczości artystki, sponsorowany przez Instytut Polski, zorganizowany przy współpracy Laboratorio de Informática y Electrónica Musical-Centro de Tecnología del Espectáculo.

Kompozycje Aliny Błońskiej zostały zarejestrowane przez hiszpańskie Radio Clásica i Program 2 Polskiego Radia oraz prezentowane na antenie holenderskiego Radia Monalisa, estońskiego Klassika Raadio, Queen Radio Belfast Soundhour i Programu 2 Polskiego Radia. W maju 2019  m.in. dzięki wsparciu Instytutu Polskiego w Madrycie oraz INAEM (Instituto Nacional de las Artes y de la Música) wytwórnia Solé Recordings z Barcelony wydała płytę monograficzną kompozytorki zatytułowaną La música callada. Wśród wykonawców znajdują się: Orkiestra Polskiego Radia Amadeus, Mikołaj Konopelski, Urszula Bardłowska, Dariusz Przybylski czy María Alejandra Saturno.

Obecnie kompozytorka mieszka i tworzy w Madrycie.

Oficjalna strona artystki: https://alinablonska.blogspot.com/ 

aktualizacja: 2019 (wa)

kompozycje

Chwal duszo moja Pana na chór mieszany a cappella (1999)
Canto del Amor na wiolonczelę i marimbę (1999)
Melancholia. Johann Sebastian Bach in memoriam na orkiestrę kameralną * (1999)
Odbicia na sopran i fortepian do słów Anny Kamieńskiej (1999)
Lutoslawiana na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję * (2000)
Wołanie w ciszę na klarnet solo * (2000)
Modlitwa życia na chór mieszany a cappella (2000)
Out of Time na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę * (2001)
Entre el cielo y el mar – Lienzos de arena na marimbę i taśmę * (2002)
Entre el cielo y el mar – Lienzos de arena na marimbę, skrzypce i taśmę (2002)
Płomienie na flet, obój, klarnet, fagot, fortepian i perkusję (2002)
Ziemia nieludzka na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002-2003)
Płomienie II na orkiestrę smyczkową (2003-2004)
„La musica callada” na orkiestrę smyczkową * (2004-2005)
„La musica callada” na wiolonczelę solo * (2004-2005)
Circles na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2004-2005)
Dla Almy na fortepian (2005-2006)
Dla Almy na flet, flet altowy i flet basowy (2006)
Sekwencja na mezzospran (sopran) amplifikowany i przetwarzany na żywo (2007)
Avgrund na organy (2007)
Nattflyg na taśmę (2007-2008)
Światłość w ciemności na orkiestrę symfoniczną * (2010-2011)
Tenebrae [wersja I] na chór mieszany a cappella (2011-2012)
Tombeau pour Pologne na violę da gamba  (2012)
Soliloquio na sopran, violę da gamba i klawesyn  (2013-2016)
Introducción y Fanfarria na trąbkę i organy (2015)
Tenebrae [wersja II] na kwartet wokalny (2016)
Tenebrae [wersja III] na consort viol da gamba  (2016)
Canción de jinete na sopran i fortepian do słów Federica Garcii Lorki  (2017)
Kantate “Christ ist erstanden” na sopran, baryton, skrzypce barokowe, wiolonczele barokowe, violę da gamba i organy (2017)
Noche oscura na mezzosopran i wiolonczelę do słów św. Jana od Krzyża  (2018)
Hacia la verdad como Quijotes / Ku prawdzie jak Don Kiszoci na narratora, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję do słów Cypriana Kamila Norwida  (2018)
Epitafium na akordeon i klawesyn  (2018)