Polmic - FB

indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Alina Błońska,

kompozytorka; ur. 3 maja 1974, Cieszyn. W latach 1993-98 studiowała iberystykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Następnie w latach 1997-2002 odbyła studia z zakresu kompozycji pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, które zakończyła dyplomem z wyróżnieniem. W 2001 i 2004 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2002 – Samorządu miasta Wrocławia, w 2007 – Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz SIDA Baltic Sea Unit.
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach kompozytorskich w Polsce i Hiszpanii m.in. pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Cristóbal Halffter, Beat Furrer, Toshio Hosokawa, Bernard Parmegiani, François Bayle, Marta Ptaszyńska, Mario Lavista.
Jej utwory wykonywane były podczas wielu festiwali w kraju i za granicą. Do najważniejszych wykonań w kraju zaliczyć można koncerty na Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (w ramach koncertów Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz koncertu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego), Międzynarodowych Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich, I Międzynarodowym Festiwalu Młodych Kompozytorów i Wykonawców New Music – New Faces w Krakowie, Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica”, III Festiwalu Muzyki Polskiej. Za granicą jej kompozycje były wykonywane we Francji i na Białorusi (prezentacja twórczości młodych polskich kompozytorów), Anglii (New Music from Poland and the U.K.), Niemczech („Unerhörte Musik” w Berlinie), Szwecji (gdzie reprezentowała Polskie Centrum Informacji Muzycznej na koncercie IAMIC), Hiszpanii (XVI-XVII Jornadas de Informática y Electrónica Musical w Madrycie, V Convención Internacional de Percusión de Mallorca, VI Festival Joven de Música Clásica de Segovia oraz Meksyku (XXIV i XXXII Foro Internacional de Música Nueva „Manuel Enríquez”).
Kompozycje Aliny Błońskiej zostały zarejestrowane przez hiszpańskie Radio Clásica i Program 2 Polskiego Radia oraz prezentowane na antenie holenderskiego Radia Monalisa, estońskiego Klassika Raadio, Queen Radio Belfast Soundhour i Programu 2 Polskiego Radia.
W 2003 utwór Wołanie w ciszę na klarnet solo (2000) otrzymał wyróżnienie podczas Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie. Jest również trzykrotną finalistką konkursu Encuentro de Composición Injuve 2000, 2001 i 2002 (Hiszpania). W 2007 na zamówienie polskiej i szwedzkiej sekcji ISCM (International Society for Contemporary Music) powstał utwór Avgrund na organy, który reprezentował Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej na Festiwalu „Listen to our History – told by Sound” w Szwecji. W 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” dokonała nagrania kompozycji „La música callada” na orkiestrę smyczkową. W tym samym roku odbyło się również prawykonanie utworu Nattflyg na taśmę, podczas XXXII Foro Internacional de Música Nueva „Manuel Enríquez” (Meksyk) w ramach prezentacji madryckiego studia elektronicznego.

aktualizacja: czerwiec 2011

kompozycje

La Jerusalem celeste na sopran i alt solo, chór żeński, trio smyczkowe, flet i perkusję (1998)
Chwal duszo moja Pana na chór mieszany a cappella (1999)
Canto del Amor na wiolonczelę i marimbę (1999)
Melancholia. Johann Sebastian Bach in memoriam na orkiestrę kameralną * (1999)
Odbicia na sopran i fortepian do słów Anny Kamieńskiej (1999)
Lutoslawiana na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję * (2000)
Wołanie w ciszę na klarnet solo * (2000)
Modlitwa życia na chór mieszany a cappella (2000)
Out of Time na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę * (2001)
„La soledad sonora” na taśmę (2001)
Entre el cielo y el mar – Lienzos de arena na marimbę i taśmę (2002)
Entre el cielo y el mar – Lienzos de arena na marimbę, skrzypce i taśmę (2002)
Płomienie na flet, obój, klarnet, fagot, fortepian i perkusję (2002)
Ziemia nieludzka na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002-2003)
Ziemia nieludzka na klarnet, kontrabas, perkusję i elektronikę (2002-2003)
Płomienie II na orkiestrę smyczkową (2003-2004)
„La musica callada” na orkiestrę smyczkową (2004-2005)
„La musica callada” na wiolonczelę solo (2004-2005)
Circles na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2004-2005)
Dla Almy na fortepian (2005-2006)
Dla Almy na flet, flet altowy i flet basowy (2006)
Sekwencja na mezzospran (sopran) amplifikowany i przetwarzany na żywo (2007)
Avgrund na organy (2007)
Nattflyg na taśmę (2007-2008)
Światłość w ciemności na orkiestrę symfoniczną (2010-2011)